گوگل در المپیک شکست خورد!
تلاش گوگل برای استفاده از هیجان المپیک و جلب کاربران بیشتر برای چت بات «جمنای» جنجال برانگیز شد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گیزمودو، در اوج هیجانات بازی های المپیک تابستانی که در پاریس در حال برگزاری است، کمپانی گوگل یک کارزار تبلیغاتی به نام «سیدنی عزیز» راه انداخت تا چت بات هوش مصنوعی خود، جمنای، را پرطرفدار کند، اما با واکنش های منفی غیرمنتظره ای روبه رو شد.
در تیزر تبلیغاتی گوگل، پدری به تصویر کشیده شده که برای کمک به دخترش از چت بات جمنای استفاده می کند. دختر او طرفدار یکی از ورزشکاران المپیکی به نام سیدنی مک لافلین لورن (Sydney McLaughlin-Levrone)، دوندۀ زن آمریکایی، است و می خواهد برای او نامه ای بنویسد. در این تبلیغ، پدر به جای استفاده از خلاقیت انسانی از هوش مصنوعی استفاده کند.
شلی پالمر، استاد رسانه های پیشرفته در دانشکده ارتباطات دانشگاه سیراکیوز، در مقاله ای استدلال کرد که این تبلیغ در معرفی توانایی های جمنای اغراق کرده است و پیامی اشتباه را به والدین منتقل می کند. پالمر گفت: «گوگل در تبلیغ خود تلاش می کند باور کنیم که این دختر جوان نیازی به یادگیری نگارش و توصیف واقعیت ندارد. این یک سهل انگاری بسیار جدی است.»
منتقدان و مخالفان در واکنش به این تبلیغ گفته ند که گوگل تلاش کرده مشارکت و نقش اساسی والدین را تضعیف کند و این طور جلوه دهد که می توان هوش مصنوعی را جایگزین فرزندپروری کرد. به همین دلیل پخش این آگهی از تبلیغات تلویزیونی حذف شده است.
گوگل در پاسخ به این واکنش ها تأکید کرده است که هوش مصنوعی ابزاری برای تقویت خلاقیت انسانی است و نه جایگیزینی آن، اما تداوم اعتراضات باعث شد که تبلیغات و پخش این آگهی متوقف شود و فقط یک ویدیو از آن در یوتیوب باقی مانده که بخش نظرات آن غیرفعال است.