چگونه ارز دیجیتال ترون TRX را نقد کنیم

تاریخچه ترون

پروژه ترون توسط جاستین سان (Justin Sun) که مدیر عامل کنونی پروژه ترون است، در جولای ۲۰۱۷ در سنگاپور تاسیس شد.

در دسامبر ۲۰۱۷، ترون پروتکل منبع باز خود را راه‌اندازی کرد. سپس شبکه آزمایشی قیمت ترون، بلاک‌چین اکسپلورر و کیف‌پول مبتنی بر وب ترون همگی در مارس ۲۰۱۸ راه‌اندازی شدند. شبکه اصلی ترون نیز کمی بعد از آنها یعنی در می ۲۰۱۸ پیاده‌سازی شد.

ارز دیجیتال پلتفرم ترون، که ترونیکس (TRX) نامیده می‌شود، در ابتدا مبتنی بر پلتفرم اتریوم و بود اما پس از مدتی توسعه یافته و با راه‌اندازی شبکه اصلی ترون در می ۲۰۱۸، تبدیل به یک ارز دیجیتال مستقل مبتنی بر پروتکل ترون شد.

چگونه کار می‌کند؟

ترون از یک ساختار ۳ لایه‌ تشکیل شده که شامل لایه ذخیره‌سازی، لایه هسته و لایه برنامه‌ها می‌شود.

لایه ذخیره‌سازی

لایه ذخیره‌سازی ترون دارای یک پروتکل ذخیره‌سازی توزیع‌شده است که خودش نیز به دو بخش ذخیره‌سازی بلوک و ذخیره‌سازی وضعیت تقسیم می‌شود. این لایه اطلاعات خود را از پایگاه داده‌های ترون می‌گیرد و به منظور انجام پردازش سریعتر و به‌ روز رسانی‌های راحت‌تر طراحی شده است.

لایه هسته

در لایه هسته چندین ماژول از جمله ماژول‌های قراردادهای هوشمند، مدیریت حساب و توافق جمعی وجود دارند. ماشین مجازی ترون نیز در همین لایه با هدف اجرای قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی شده است.

لایه برنامه‌ها

توسعه‌دهندگان می‌توانند برای ایجاد اپلیکشین‌های غیرمتمرکز متنوع و همچنین کیف‌پول‌های سفارشی از رابط کاربری ترون استفاده کنند.

پروتکل ترون به‌طور کامل به بافر گوگل متصل است که از طریق این اتصال، پروتکل ترون می‌تواند از چندین زبان پشتیبانی کند.

از آنجایی که ترون قابلیت اجرای را دارد، امکان بکارگیری برنامه‌های مختلف در آن، نامحدود است. ترون ادعا می‌کند سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه آن ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه است که این عدد در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم که سرعت انجام تراکنش‌ در آن‌ها به ترتیب ۳-۷ تراکنش بر ثانیه و ۲۵ تراکنش بر ثانیه است، عدد قابل توجهی است.

حالا نگاهی می‌اندازیم به مکانیسم توافق جمعی که بر بلاک‌چین ترون حاکم است.

مکانیسم توافق جمعی ترون، “اثبات دارایی سهام نمایندگی شده” نام دارد که به اختصار به آن DPoS می‌گویند. DPoS غیرمتمرکزترین مکانیسم توافق جمعی است. همچنین این مکانیسم از نظر مصرف انرژی نیز در مقایسه با مکانیسم توافق جمعی بیت‌کوین و برخی پروژه‌های دیگر که مبتنی بر “اثبات انجام کار” هستند، بسیار بهتر است، زیرا هیچ استخراجی به منظور رقابت برای تولید بلوک‌ها وجود ندارد که در خلل آن انرژی و منابع زیادی فقط با هدف رقابت برای دریافت پاداش بلوک‌ها مصرف شود.

مکانیسم DPoS، به عنوان پایدارترین مکانیسم نیز شناخته می‌شود زیرا با استفاده از آن اگر تعدادی از نودها نیز خاموش شوند، شبکه می تواند همچنان پایدار باقی بماند، فقط در صورتی که اکثر نودهای شبکه خاموش شوند، شبکه ناپایدار می‌شود، که چنین اتفاقی بسیار غیرمحتمل است.

بر مکانیسم DPoS ترون، یک دموکراسی حاکم است که به دارندگان توکن ترونیکس TRX، این امکان را می‌دهد تا توکن‌های ترونیکس خود را بدون دستکاری نگه داشته یا به اصطلاح فریز کنند و سه روز بعد امکان خارج کردن از فریز برای آنها برقرار شود و بتوانند از این طریق، سود نگه‌داشتن توکن‌های ترون در کیف پول خود را دریافت کنند.

مهم‌ترین کاربردها

ساده‌ترین راه برای درک اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و نحوه کار آنها، بررسی نحوه عملکرد سایت‌های سنتی می‌باشد. بر خلاف اپلیکیشن‌های متمرکز سنتی، که در آنها کدهای مربوطه در سرورهای متمرکزی کار می‌‌کنند، کدهای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه (سرورهای) غیرمتمرکز همتا به همتا کار می‌کند.

ماشین مجازی ترون

ماشین مجازی ترون یک ماشین مجازی تورینگ با حجم کم است که برای اکوسیستم ترون طراحی شده است. (ماشین تورینگ یک مدل ریاضی محاسباتی است که یک ماشین انتزاعی را تعریف می‌کند که با استفاده از قوانینی مشخص، مجموعه‌ای از داده‌ها را تغییر می‌دهد.)

هدف ایجاد ماشین مجازی ترون، ارائه یک سیستم بلاک‌چین شخصی‌سازی‌شده است که کارآمد، پایدار، امن و مقیاس‌پذیر باشد و به میلیون‌ها نفر از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان ارائه شود. علاوه بر این، بر خلاف مکانیسمی که در ماشین مجازی اتریوم قرار دارد، تراکنش‌ها یا قراردادهای هوشمند در ماشین مجازی ترون، رایگان هستند و هیچ توکنی برای استفاده از آن نیاز نیست.

پشتیبانی از صرافی های غیرمتمرکز

شبکه ترون از توابع و عملگرهای مربوط به صرافی‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. یک صرافی غیرمتمرکز شامل چندین جفت معاملاتی می‌شود. هر حسابی می‌تواند یک جفت معاملاتی بین هر دو توکنی ایجاد کند، با این شرط که آن جفت در شبکه ترون وجود داشته باشد.

چالش‌ها و راهکارها

هیچ پروژه‌ای بی عیب و نقص نیست و از بیت کوین گرفته تا آلت کوین‌هایی که با هزاران ادعا وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند، با چالش‌ها و انتقاداتی از سوی متخصصین دنیای ارزهای دیجیتال روبرو می‌شوند.

اما مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که تیم این پروژه‌ها چگونه به این چالش‌ها و مشکلات پاسخ می‌دهند و آیا راهکاری برای حل آنها ارائه می‌دهند یا سعی دارند آنها را انکار کرده و نادیده بگیرند. از این رو شناخت چالش‌ها و مشکلات یک پروژه و همچنین رویکرد تیم آن در پاسخ به آن مشکلات می‌تواند چشم‌انداز خوبی از پروژه برای سرمایه‌گذاران ترسیم کند.

انتشار آمار جعلی

تیم ترون همواره درصدد اثبات برتری خود نسبت به سایر پروژه‌ها با آمار و ارقام مختلف بوده است. چندی پیش جاستین سان، با انتشار آماری در توئیتر خود ادعا کرد، تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر ترون و همچنین تعداد کاربران فعالی که از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به دو رقیب خود یعنی اتریوم و ایاس بیشتر است.

سانسور کردن بخشی از اطلاعات و ارائه اطلاعات ناقص برای اثبات برتری ترون شاید در کوتاه مدت بتواند تاثیر مثبتی بر قیمت توکن ترونیکس داشته باشد، اما در بلند مدت قطعا به زیان آن خواهد بود، زیرا فاش شدن ادعاهای بدون اصول آنها به مرور زمان اثباتی بر بی اعتباری پروژه خواهد شد.

علاوه بر انتشار آمار ناقص و مغرضانه در حوزه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کاربران فعال آن، تیم ترون بر روی تعداد دنبال کننده‌های رسانه‌های اجتماعی رسمی خود تاکید زیادی دارد و هر از چندگاهی آماری از آن نیز منتشر می‌کند.

با یک نگاه کلی به صفحات رسانه‌های اجتماعی ترون و اتریوم می‌توان دریافت آمار مربوط به تعداد دنبال‌کننده‌های توئیتر و فیس‌بوک ترون نمی‌تواند واقعی باشد.

در جدول زیر به بررسی آمار مربوط به تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و ریتوئیت‌های ده پست آخر توئیتر ترون و تحلیل درستی آمار مربوط به آن با توجه به تعداد فالوئرهای آن که ۳۹۵ هزار است، می‌پردازیم:

در جدول زیر نیز به بررسی آمار مربوط به تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و ریتوئیت‌های ده پست آخر توئیتر اتریوم و تحلیل درستی آمار مربوط به آن با توجه به تعداد فالوئرهای آن که ۴۴۱هزار است، می‌پردازیم:

با توجه به اطلاعات حاصل از صفحات توئیتر دو پروژه اتریوم و ترون به مقایسه‌ی بین این دو پروژه می‌پردازیم:

با توجه به مقایسه‌ای که صورت گرفته، از آنجایی که تعداد فالوئرهای توئیتر اتریوم ۱۱.۶۴ درصد بیشتر از تعداد فالوئرهای توئیتر ترون است، طبیعی است تعداد کامنت‌ها، لایک‌ها و ریتوئیت‌های پست‌های اتریوم بیشتر از ترون باشد،(میانگین تعداد لایک‌های ده پست آخر اتریوم ۲۱۷ درصد بیش از ترون، میانگین تعداد کامنت‌های ده پست آخر اتریوم ۶۲۰ درصد بیش از ترون، و میانگین تعداد ریتوئیت‌های ده پست آخر اتریوم ۳۲۴ درصد بیش از ترون است).

اما اختلاف این تعداد آنچنان زیاد است که به نظر می‌رسد تعدادی از فالوئرهای ترون را اکانت‌های جعلی تشکیل می‌دهند.

هرچند آمارهای منتشر شده می‌توانند گواهی بر این ادعا باشند، ولی بازهم این یک احتمال بر اساس شواهد موجود است و نمی‌تواند به طور قطعی چیزی را ثابت کند.

جنگ رسانه‌ای با رقبا

تیم ترون و به ویژه موسس آن، جاستین سان، همواره به تخریب رقبای خود یعنی اتریوم و ایاس در رسانه‌های مختلف و به ویژه در توئیتر خود می‌پردازد.

درست است رقابت موجود در پروژه‌ها می‌تواند منجر به بهبود و افزایش سرعت رشد آنها شود، اما گاهی تمرکز بیش از حد بر روی تخریب رقبا و ایجاد درگیری در رسانه‌ها می‌تواند باعث به حاشیه رانده شدن پروژه و فاصله گرفتن آن از اهدف اصلیش شود.

دکمه بازگشت به بالا