بین الملل

اعترافات شبکه جاسوسی آمریکایی-اسرائیلی در یمن به «خرابکاری» و «نفوذ»

به گزارش نازک نارنجی، نهادهای امنیتی دولت قانونی یمن اعلام کردند شبکه جاسوسی مذکور، مجموعه اقدامات خصمانه ای علیه اقتصاد و نهادهای اقتصادی اعم از بانک ها، وزارت برنامه و بودجه، وزارت انرژی، حمل و نقل و معادن انجام داده است.

براساس اعلام این نهادها، مکالمات ضبط شده نشان می دهد یک افسر اطلاعاتی آمریکا در تماس با یکی از اعضای این شبکه، از وی درباره آخرین تحولات اقتصادی یمن و چگونگی اجرای مصوبه تحریم پول ملی جدید این کشور سوال می کند.

در گزارش نهادهای امنیتی یمن، اعترافات یکی از اعضای این شبکه جاسوسی نیز منتشر شده که این عضو شبکه تأکید کرده است، مأموریت آنها جمع آوری اطلاعات از بانک مرکزی، بانک های تجاری، شرکت های نفت، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی یمن بوده است.

به گزارش نازک نارنجی، این عضو شبکه افزود: ما مأموریت داشتیم شبکه ای از روابط عمومی در وزارتخانه ها و نهادهای اقتصادی با هدف دستیابی به اطلاعات ایجاد کنیم.

عضو شبکه جاسوسی بازداشت شده در یمن خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از ما خواستند اطلاعاتی درباره بخش های نفت، گاز و معادن در یمن برای آنها جمع آوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها تلاش می کردند شرکت هایشان را به ویژه در بخش های نفت، معادن و برق وارد یمن کنند.

این عضو شبکه جاسوسی همچنین تأکید کرد: من مسئول مدیریت روابط با بازرگانان، ارتباط دادن آنها به سفارت آمریکا و تشکیل جلسه برای آنها بودم.

عضو شبکه مذکور تاکید کرد: هدف آمریکا از این طرح، سرازیر شدن کالاهای آمریکایی به یمن به ویژه در زمینه نرم افزاری بود.

سازمان اطلاعات و عملیات یمن ۲۱ خرداد از کشف و متلاشی کردن یک شبکه گسترده جاسوسی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد.

«عبدالحکیم هاشم الخیوانی» رئیس سازمان امنیت و اطلاعات یمن در این باره، اعلام کرد: به یاری خداوند اعضای یک شبکه جاسوسی گسترده آمریکا و (رژیم) اسرائیل دستگیر شدند. شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل برای چندین دهه در نهادهای رسمی و غیر رسمی به نمایندگی از دشمن نقش جاسوسی و خرابکاری داشته است.

الخیوانی گفت: شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل مستقیماً با سازمان سیا در ارتباط بوده است. این شبکه جاسوسی مجهز به تکنیک‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات ویژه‌ای بوده که آنها را قادر می‌ساخت تا فعالیت‌های خود را مخفیانه انجام دهند.

این مقام یمنی افزود: اعضای شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل و افسران آمریکایی از موقعیت‌های شغلی خود در سفارت آمریکا برای انجام فعالیت‌های خرابکارانه سوء استفاده کردند. پس از خروج سفارت آمریکا از صنعا، عناصر شبکه جاسوسی تحت پوشش سازمان‌های بین‌المللی به اجرای برنامه‌های خرابکارانه خود ادامه دادند.

رئیس سازمان امنیت و اطلاعات یمن همچنین اعلام کرد: این شبکه جاسوسی برای چندین دهه توانسته است بر تصمیم گیرندگان تأثیر بگذارد، به مقامات دولتی نفوذ و تصمیمات و قوانین را تصویب کند. اعضای شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل چهره‌های زیادی را جذب کرده و این افراد برای نفوذ و جذب آنها به ایالات متحده سفر کرده ‌بودند.

310310

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا