اجتماعی

مشارکت مردم درمحلات کم برخوردار هنگام وقوع بحران‌های طبیعی/ افزایش تاب آوری محلات آسیب پذیرکشور

قرارگاه مردم یاری سازمان مدیریت بحران و ستاد توانمند سازی اجتماع محور ۲۰۲۰ برای توسعه مشارکت های مردمی در هنگام بحران تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش نازک نارنجی، نودوچهارمین جلسه طرح ملی محرومیت زدایی و توانمند سازی اجتماعی ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور امروز شنبه در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد و در جریان این جلسه، تفاهم نامه‌ای با سازمان مدیریت بحران کشور به امضاء رسید.

این تفاهم نامه را محمد حسن نامی، دبیر شورای عالی و رییس سازمان مدیریت بحران کشور و علی آقامحمدی، جانشین وزیر کشور در ستاد توانمند سازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور امضاء کردند.

این تفاهم نامه در راستای بند (ذ) ماده ۹ قانون مدیریت بحران کشور و افزایش تاب آوری محلات کم برخوردار و آسیب پذیر به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردمی هنگام وقوع بحران‌های طبیعی منعقد شد.

توسعه مشارکت‌های مردمی در سطح محلات کم برخوردار کشور در موضوع بحران، تحقق محله محوری در مردم یاری بحران و ساماندهی نیروهای مردمی و همچنین افزایش تاب آوری محلات آسیب پذیر کشور با استفاده از ظرفیت‌های مردمی از اهداف اصلی این تفاهم نامه است. ضمن اینکه مدت زمان این تفاهم نامه که در شش بند تنظیم شده از زمان امضاء به مدت سه سال تعیین شده است.

در این جلسه همچنین برنامه‌های ستاد توانمندسازی و دستگاه‌های متولی برای سال ۱۴۰۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع برگزاری نمایشگاه ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور در شهر آفتاب نیز از جمله دستور کار نشست امروز بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در این جلسه طی اظهاراتی مشارکت عمومی و ارتقاء نقش مردم در مدیریت بحران را مهم دانست و گفت: تجربه نشان داده هنگام وقوع بحران های طبیعی با ایجاد سازوکار مناسب، مردم می توانند نقش آفرینی بهتر و هماهنگ تری در راستای مدیریت شرایط ویژه داشته باشند.

محمد حسن نامی، مردم یاری در زمان بحران را بسیار مهم ارزیابی کرد و تفاهم نامه امضاء شده با ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور را در همین راستا دانست.

آقامحمدی نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت هماهنگی بین سازمان ها در شرایط بحران گفت: ما باید نقشه راه مناسبی در محلات تعریف کنیم که در شرایط بحران بتوان از نیروهای مردمی و نقش آنان به صورت بهینه استفاده شود.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، جانشین وزیر کشور در ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور امضاء تفاهم نامه با سازمان مدیریت بحران را یک تحول برای مناطق آسیب پذیر و محلات کم برخوردار کشور توصیف کرد و گفت: این تفاهم نامه یک پایه اصولی و مبنایی است که می‌توان آن را تا توسعه محلات کم برخوردار دنبال کرد. وقتی راه حل بحران درست ارائه شود می‌تواند در راستای توسعه مناطق کم برخوردار نیز موثر باشد.

انتهای پیام

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا