بین الملل

پاسخ باقری کنی به شایعات درباره روابط ایران و روسیه

به گزارش نازک نارنجی علی باقری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ابا اشاره به سفر مسکو با حضور وزرای خارجه عضو بریکس اظهار کرد: ایران به عنوان یک قدرت برای اینکه رویکرد خود را جلو ببرد، نیاز دارد آن سیاست را در قالب سازوکار های چندگانه منطقه ای و بین المللی ارائه دهد تا این سیاست با همسویی سایر کشورها بتواند در جایگاه خود قرار گیرد و با همراهی دیگران به هدف نزدیک شود. حضور ایران در بریکس یا شانگهای از این منظر اهمیت راهبردی دارد.

به نقل از نازک نارنجی وی ادامه داد: تاکید می کنم عضویت ایران در بریکس و شانگهای میراث گرانقدر و مهم آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان است. شخص ایت الله رئیسی تاکید داشتند که عضویت ایران در بریکس در موعد مقرر انجام شود که این کار انجام شد.

باقری افزود: در روز دوم این نشست، جلسه وزرای خارجه بریکس و کشورهای دوست بریکس برگزار شد که نشان داد بریکس مورد اقبال جهانی قرار گرفته است. در حاشیه این نشست، مذاکرات بسیار مهمی با وزرای خارجه سایر کشورها از جمله وزیر خارجه چین، روسیه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و روابط دو جانبه داشتیم.

باقری در واکنش به اخبار مربوط به تعلیق توافق همکاری های ایران و روسیه نیز گفت: این خبر واقعیت ندارد. در روز گذشته با وزیر خارجه روسیه ملاقات داشتیم و تاکید کردیم که سند همکاری را نهایی کنیم. مدتی است که این سند بین دو طرف ایران و روسیه در حال بررسی کارشناسی است و باید جلسه ای برای نهایی شدن آن برگزار شود. هیچ وقفه ای در روند نهایی شدن این سند ایجاد نشده و روال عادی خود را طی می کند. وقفه ای در دوره گذار دولت در ایران ایجاد نشده است. وزیر خارجه روسیه هم گفت که وقفه ای در نهایی شدن سند ایجاد نشده است.

وی در ادامه درباره اهمیت تداوم حمایت از غزه، تصریح کرد: ما در ارتباطات با همه کشورها مساله فلسطین، غزه و رفح را در صدر گفت و گوها قرار داده ایم. این مساله فراتر از جهان اسلام است و هیچ انسان آزاده ای این جنایات را نمی تواند تحمل کند. در عرصه های مختلف این موضوع را پی گیری می کنیم. در نشست بریکس هم یکی از مسائل اصلی، مساله غزه بود و مورد اشاره بیشتر کشورها قرار گرفت و پایان دادن به جنایات صهیونیست ها و کمک رسانی سریع به مردم غزه مورد تاکید سایر کشورها هم بود. در دیدارهای دوجانبه هم این موضوع را پیگیری می کنیم. در گفت و گوهای تلفنی هم این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

باقری در پاسخ به پرسش دیگری که چگونه انتخابات امریکا را رصد می کنید، گفت: همه تحولات بین الملی مورد توجه ماست. ایران به عنوان یک قدرت بر روندهای بین اللملی که می تواند تاثیر سلبی یا ایجابی داشته باشد را رصد می کند. کارگروه های مختلف در وزارت خارجه این روندها را دنبال می کند.

وی در خصوص آخرین وضعیت میدان گازی آرش، بیان کرد: موضوع بین ایران و کویت در حال پیگیری است، ولی بحث رسانه ای نیست.

سرپرست وزارت خارجه درباره حکم دادگاه کانادایی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: یک مساله ای بود که توسط یک نهاد قضایی اوکراینی صادر شد که اهمیت ویژه ای در روند پیگیری پرونده در کانادا یا مراجع دیگر خواهد داشت.

باقری درباره پیگیری بازداشت شهروندایرانی در فرانسه نیز اظهارکرد: در حال پیگیری هستیم. با سفیرمان در فرانسه در این باره گفت وگو کردم و موضوع را در حال پیگیری هستم.

وی همچنین در خصوص گفت گو با وزیر خارجه عربستان درباره مراسم حج، گفت:در گفت وگو با وزیر خارجه عربستان بر برگزاری حج امن و سالم تاکید کردم. وی هم بر اراده کشورش بر حج امن و با آرامش تاکید داشت و امیدوارم در ادامه همکاری ها، اینگونه تعامل بین ایران و عربستان در ایام باقی مانده حج را داشته باشیم.

311311

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا