استان ها

هزینه بالای نصب فیلتر برای نیروگاه تبریز/ راه حل، جایگزینی با نیروگاه دیگر است

به گزارش نازک نارنجی از تبریز، شهنام اشتری روز دوشنبه در سلسله نشست‌های رسم خدمت، با بیان این‌که در طول یک سال گذشته با واحدهای آلاینده استان برخورد شده که اطلاعات تمامی آن‌ها موجود است، در خصوص کارخانه کاوه سودای مراغه نیز گفت: این کارخانه از بدو تاسیس در منطقه درستی راه اندازی نشده است و پساب آن شورابه ( NACL) بوده که بر اساس استانداردهای دنیا باید کنار دریا قرار داشته باشد و یا این شورابه تبخیر شود که منطقه این کارخانه جوابگوی این اقدامات نیست.

وی گفت: قرار است مدیریت پساب این کارخانه در پایین دست و با احداث واحد بازیافت انجام شود.

اشتری در خصوص وضعیت رود ارس و احتمالات آلایندگی آن توسط ارمنستان نیز افزود: استانداردهای زیست محیطی در سطح دنیا سخت گیرانه هستند و تخلیه به رود ارس از سوی ارمنستان روند کاهشی دارد و قرار است جلسه نهایی در این خصوص با حصور نماینده ایران و ارمنستان برگزار شود.

وی در خصوص آلایندگی معدن طلای اندریان نیز گفت: سال گذشته برای برخورد با این آلایندگی اقدام کردیم که واحد مربوطه مجبور به پرداخت جریمه شد و اکنون در شرایط تحت کنترل قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص بحث تغییر کاربری خلعت پوشان از اراضی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: کاهش سرانه فضای سبز تبریز مورد تایید محیط زیست نیست.

وی با بیان اینکه حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و صرفا اهداف زیست محیطی را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: اهالی منطقه کوجووار تبریز، همواره از آلایندگی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه این منطقه شاکی بودند که با پیگیری صورت گرفته، این واحدها تمهیدات زیست محیطی لازم از جمله راه اندازی واحد گوگردزدایی را اتخاذ کردند.

وی با اشاره به افتتاح سلول دفن بهداشتی شماره ۲ تبریز، ادامه داد: روزانه در حدود یکهزار تن زباله در تبریز تولید می‌شود که با رعایت استانداردهای زیست محیطی باید تفکیک پسماند توسط شهرداری تبریز اجرایی شود.

اشتری در خصوص مدیریت پساب خروجی واحدهای صنعتی نیز گفت: تصفیه خانه شهرک‌های بیلوردی، عالی نسب و بناب راه اندازی شده و احداث تصفیه خانه در شهرک سلیمی آذرشهر برعهده هیات مدیره گذاشته شده اما آن طور که باید پیشرفت ندارد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام گرفته تعدادی از واحدهای تولیدی استان نسبت به راه اندازی تصفیه خانه خود اقدام کرده‌اند و تمهیدات زیست محیطی در واحدهای آلاینده استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار تاکسی فرسوده در شهر تبریز جایگزین شده و جایگزینی ۸۰۰ دستگاه دیگر نیز در دست اقدام است، افزود: تعداد ۱۵۰ اتوبوس فرسوده نیز جایگزین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب طرح‌های حفاظت محیط زیستی و هوشمندسازی پایش مناطق، اظهار کرد: گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی یکی از بازوهای محیط زیست هستند و با آن‌ها در ارتباط هستیم.

46

دکمه بازگشت به بالا