فرهنگ و هنر

از ماجرای یک «گورکن» تا چند داستان دیگر

خبرهایی از نمایش‌های «رستم و سهراب»، «گورکن» و «لاک‌پشت و خرگوش» به همراه اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» و نمایش تعدای فیلم کوتاه بخشی از اخبار روز ۲۱ خرداد در خوزه سینما و تئاتر بودند.

به گزارش نازک نارنجی، نمایش «رستم و سهراب» جدیدترین ترکیب بازیگرانش را شناخت.

فرحان فرحناک، امیرحسین ساربان و الکس ملک کرم به عنوان جدیدترین بازیگران نمایش نبرد رستم و سهراب به کارگردانی حسین پارسایی معرفی شدند.  

به گزارش روابط عمومی پروژه، نمایش میدانی «نبرد رستم و سهراب» به تهیه کنندگی سید محمود شبیری و حسین پارسایی تابستان امسال روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش فرحان فرحناک ایفاگر نقش پیک، امیر حسین ساربان در نقش هژیر و الکس ملک کرم با نقش جان‌سِتان بازی می‌کنند.  

نبرد رستم و سهراب برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی به قلم متین ایزدی است.

***

نمایش «گورکن» به نویسندگی و کارگردانی علی محمد کاظم نیا در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت.

 نمایش «گورکن» که علی جبارزاده تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد به داستان یک خاکسپاری نه چندان معمولی می‌پردازد.

بهرام ‌ابراهیمی، حسن نوری و دانیال ‌ابراهیمی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این ثر نمایشی آمده است: برای گورکنی که در آستانه کهنسالی است دستیار جوانی فرستاده‌اند. آن‌ها باید قبر را تا قبل از شروع مراسم تدفین به موقع حاضر کنند. گورکن جوان از خلال حرف‌های پیرمرد متوجه می‌شود که این مراسم خاکسپاری یک خاکسپاری معمولی نیست.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: آرش ‌دادگر، مجری طرح: سعید ‌فاضلی، دستیار کارگردان: معصومه حسن پور، منشی‌صحنه: مستانه ایثار، آهنگساز: امیر ‌مهراد، طراح لباس: سارا صافی، طراح نور و صحنه: آرش ‌دادگر، عکاس و ساخت تیزر: کوشا ‌صباغی، طراح گرافیک: سجاد ‌داغستانی

***

اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» به کارگردانی سیداحمد علمدار و تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار از فردا در پلتفرم «فیلم نت» آغاز می‌شود. این فیلم به زودی در اپلیکیشن «شاد» نیز اکران آنلاین می‌شود.

«مسافری از گانورا» که محصول مرکز انیمیشن سوره است، توسط پخش بهمن سبز در دی‌ماه ۱۴۰۲ اکران سینمایی شد و در مدت ۳ ماه اکران توانست با جذب بیش از ۴۲۰ هزار مخاطب به فروش ۱۴ میلیارد تومانی دست یابد.

اکران آنلاین این انیمیشن سینمایی از روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ساعت ۲۰ آغاز میشود. پس از آن این فیلم برای اولین‌بار در برنامه کاربردی «شاد» نیز اکران آنلاین خواهد شد. اپلیکیشن «شاد» با حضور بیش از ۹۰ درصد کادر مدارس و ۸۶ درصد دانش آموزان سراسر کشور، بیش از ۲۲ میلیون کاربر یکتا دارد.

«مسافری از گانورا» داستان یک موجود فضایی است که به زمین سفر می کند و با کمک پسری معلول و دوستانش به جستجوی فرمانروای گمشده سیاره گانورا می‌پردازد تا صلح را به سرزمینش بازگرداند.

«مسافری از گانورا» اولین اثر بلند سینمایی رویداد «رویازی» (نخستین رویداد «پیچینگ» تخصصی انیمیشن ایران) است. این انیمیشن سینمایی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری موسسه فرهنگی تصویر هنر پاسارگاد شرق، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، صندوق پژوهش و فناوری سپهر و سازمان سینمایی سوره توسط مرکز انیمیشن سوره تولید شده است.

این اثر در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین جایزه ویژه دبیر جشنواره، تندیس ویژه ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت و همچنین جایزه «فرهنگ بنیان» شد.

***

نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» خرداد و تیر ۱۴۰۳ در سالن آینه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری ویژه کودکان و خردسالان اجرا می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نمایش به سفارش مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان براساس داستانی از قصه‌های کهن (داستان لاک‌پشت و خرگوش) تولید شده است.

منوچهر اکبرلو نویسندگی و سعید صادقی کارگردانی این نمایش را برعهده داشتند. همچنین دیگر عوامل نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» عبارتند از: بازیگر، عروسک‌گردان و طراح صحنه: مریم اکبری، تنظیم و انتخاب موسیقی: فرید نوایی، ساخت دکور: علیرضا حسین‌پور، دستیار کارگردان: پارمیدا عزیزی‌نژاد، منشی صحنه: پارمیس عزیزی‌نژاد و روابط عمومی: مینا بهرامی‌تبار.

نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» برگرفته از داستان نمادین لاک‌پشت و خرگوش است که به عنوان نماد آهسته و پیوسته رفتن در جامعه مورد توجه است. اما در این نمایش درکنار استفاده از این نمادها مراحل دیگری هم وجود دارد که در پایان مشارکت و همکاری دسته‌جمعی به کودکان آموزش داده می‌شود.

در این نمایش تلاش می‌شود با استفاده از دکور ساده، خلاق و عروسک‌های مرسوم در هر خانه‌ای، نمایشی به اجرا در بیاوریم که هر کودکی در منزل خود بتواند، بازی را تجربه و به‌اصطلاح خود خاله‌بازی را به راحتی انجام دهد.

نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» خرداد و تیر ۱۴۰۳ روزهای یک‌شنبه تا جمعه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن آینه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان به دیدن نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ ۰۹۱۸۴۲۳۶۱۱۵ تماس بگیرند.

یادآوری می‌شود این نمایش که پیش‌تر نیز در مرکز تئاتر کانون نیز اجرا شده بود در سال ۱۳۹۶ در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر همدان حضور داشت و موفق به کسب جایزه بازیگری نقش اول زن در بخش خردسال شد.

***

برنامه اکران و برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی بسته ویژه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در قالب ۱۰ برنامه در سطح کشور برگزار می‌شود.

 نمایش فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» و برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی در استان‌های کم برخوردار و فاقد سینما به منظور حمایت از علاقمندان به سینماست که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود.

برنامه اکران‌های استانی مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» که شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» است، توسط دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و همراه با برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی توسط کارگردانان این فیلم‌ها از دوشنبه ۲۱ خردادماه آغاز و برنامه‌ این اکران و کارگاه‌ها تا پایان خرداد به شرح زیر اعلام می‌شود.

بر این اساس، اولین نمایش فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» ۲۱ خردادماه ساعت ۱۵ تا ۱۹ در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد خواهد بود. پس از نمایش فیلم‌ها، محمد ثریا کارگاه «خوانش و درک متن برای کارگردانی بهتر» برگزار خواهد کرد.

پس از آن، ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه نمایش بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در دفتر انجمن سینمای جوان بم خواهد بود که با حضور سعید نجاتی کارگاه «مهندسی معکوس کارگردانی؛ فیلم‌های بدی که ساخته‌ایم» را برگزار خواهد کرد.

روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه نیز با همت دفتر انجمن سینمای جوان زاهدان، «سیمرغ» در این شهر اکران می‌شود و محمد علیزاده فرد نیز کارگاه «عناصر مؤثر در خلق اثر سینمایی» را برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا