استان ها

حجم صادرات آذربایجان‌غربی به اقلیم کردستان عراق مساوی میزان صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی

به گزارش خبرگزاری نازک نارنجی از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی استانداری، دومین نشست مشترک استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق برگزار شد.

حجم صادرات آذربایجان‌غربی به اقلیم کردستان عراق مساوی میزان صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی

محمدصادق معتمدیان در این نشست که با حضور استانداران کردستان ، کرمانشاه و وزیر داخله اقلیم کردستان عراق به میزبانی استان اربیل برگزار شد، با قدردانی از میزبانی مردم و مسئولان اقلیم کردستان عراق از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دو سال گذشته، افزود: زائران اربعین در امنیت کامل و با میزبانی ارزشمند مردم اقلیم کردستان عراق، برای زیارت حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) در اربعین مشرف شدند و ما قدردان میزبانی شایسته مردم و مسئولان اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اولین اجلاس مشترک استان های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق به میزبانی ارومیه در سال گذشته، خاطرنشان کرد: نشست اول با حضور دکتر وحیدی وزیر محترم کشور و تعدادی از مقامات ملی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی آذربایجان غربی در شهر ارومیه برگزار شد و این نشست مسیر جدیدی از روند توسعه تعاملات فی مابین را گشود.

استاندار آذربایجان‌غربی به حضور استانداران کردستان، کرمانشاه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیئت‌های اقتصادی در دومین نشست استان های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق در اربیل نیز اشاره کرده و افزود: این حضور نشانه اهمیت توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق بوده و مسئولان دو طرف تمایل به توسعه روابط دارند و در این زمینه تمامی برنامه ریزی های لازم انجام می شود.

معتمدیان همچنین روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق را روابط راهبردی و استراتژیک عنوان کرده و یادآور شد: روابط دیرینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی، دینی و حسن همجواری، سبب شده که روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق توسعه یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نشان داده در چهار دهه گذشته حامی مردم و دولت اقلیم کردستان عراق در روزهای سخت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در روزهای سختی چون مبارزات مردم کردستان عراق علیه رژیم بعث، بمباران شیمیایی حلبچه توسط این رژیم و حملات جریان‌های تکفیری و تروریست‌های داعش، حمایت خود را از دولت و مردم اقلیم کردستان عراق انجام داده است.

استاندار آذربایجان غربی به وجود برخی موانع فرامنطقه‌ای در ایجاد خدشه بین روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرده و اظهار داشت: علیرغم توطئه دشمنان، در دوره اخیر و به ویژه دولت سیزدهم و در زمان شهید آیت الله رئیسی، شاهد دوران طلایی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق هستیم.

معتمدیان همچنین امنیت را زیربنای توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی عنوان کرده و افزود: امیدواریم با اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق که با همکاری خوب اقلیم کردستان صورت می گیرد و برخورد با عوامل ناامنی در منطقه، شاهد ایجاد فضای نوین در حوزه روابط بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و تجاری باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای موفق توافق‌نامه‌های فی‌مابین، اضافه کرد: در دو سال گذشته، روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرزهای آذربایجان غربی ارتقاء یافته و هر سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات به این اقلیم انجام شده و شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی ترانزیت و ۴۰ درصدی صادرات بوده‌ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی به افزایش تعاملات بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق نیز اشاره کرده و افزود: این افزایش تعاملات زمینه همکاری‌های بخش خصوصی را فراهم کرده و شاهد رونق در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین تجار و بازرگانان ایران و اقلیم کردستان عراق هستیم.

معتمدیان همچنین حجم صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق را برابر با میزان صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی عنوان کرده و بیان داشت: این حجم صادرات و تبادلات اقتصادی، نشان از عزم جمهوری اسلامی ایران و به ویژه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی با اقلیم کردستان عراق و توسعه ارتباط با کشورهای همسایه است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق برای افزایش تعاملات اقتصادی فی‌مابین، گفت: در صورت رفع موانع و مشکلات، شاهد جهش در افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان خواهیم بود.

معتمدیان بازگشایی مرز جدید کله شین اشنویه، تکمیل زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی تمرچین و کیله سردشت، رفع مشکلات ترانزیتی از جمله حمل یکسره بار، ایجاد ۶ درب تخصصی صادراتی در تمرچین، اجرایی کردن معاهدات کنوانسیون بین المللی ترانزیتی در خاک عراق، چهار بانده کردن مسیر ترانزیتی حاج عمران تا شهر سوران و راه اندازی خط ویژه آمبولانس بین مراکز درمانی آذربایجان غربی و اربیل را از مهمترین بندهای تفاهم نامه در دومین نشست استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان کرده و افزود: امیدواریم با توافق دو طرف، فصل نوینی از روابط اقتصادی رقم زده شود.

وی در پایان با تقدیر از همکاری مسئولان اقلیم کردستان عراق در میزبانی از زائران اربعین حسینی، تصریح کرد: با رفع مشکل تردد یکسره از اربیل تا بغداد، پیش بینی می‌کنیم تعداد تردد زائران از مرز تمرچین از ۱۴۰ هزار نفر سال گذشته، امسال به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

در این نشست تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی را همراهی می کنند.

 دومین نشست استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق _  اربیل
دومین نشست استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق _ اربیل

روابط ما با ایران فراتر از دوستی است

ریبه‌ر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان عراق با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دیرینه دو طرف، گفت: باید برای توسعه اقتصادی، از پیوندهای فرهنگی بهره برده و زمینه رفاه و آسایش مردمانمان را فراهم کنیم.

احمد گفتگو و مذاکره را راهکار مناسبی برای تحقق اهداف دانسته و افزود: ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه داریم اما روابط با ایران فراتر از دوستی بوده و می‌کوشیم سطح مبادلات اقتصادیمان را با برادر بزرگمان در آینده نزدیک به بالاترین سطح ارتقاء دهیم.

وی همچنین بازگشایی پایانه های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان عراق را ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کله شین – سید کان را داشته و اعتقاد داریم مرزهای جدید زمینه ساز شکوفایی اقتصادی بوده و موجب ارتقای شاخص های امنیتی در مرزهای مشترک است.

وزیر داخله اقلیم کردستان عراق امنیت فعلی در مرزهای دو طرف را نیز مطلوب ارزیابی کرده و افزود: ما و دوستان ایرانیمان اجازه نخواهیم داد دشمنان خللی به این امنیت وارد کند.

ریبه ر احمد همچنین از آمادگی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی برای سومین سال متولی خبر داده و اضافه کرد: امسال تلاش می‌کنیم در تردد زائران اربعین حسینی، تسهیل و تسریع بیشتری صورت گیرد تا ما نیز از برکات امام حسین (ع) بهره مند شویم.

خرداد ماه سال گذشته نخستین نشست استان های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق به میزبانی آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

46

دکمه بازگشت به بالا