استان ها

آسیب‌های صنعت دخانیات در مقابل سود آن اندک است

آسیب‌های صنعت دخانیات در مقابل سود آن اندک است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: متأسفانه برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال می‌شود اما آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، جعفر جندقی  با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (5 تا 11 خردادماه) در کشورمان، «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» است، افزود: نوجوانان و کودکان می‌توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و افراد زیادی به خاطر فرزندان و نوه‌هایشان، مصرف دخانیات و سیگار را کنار گذاشته‌اند. 

وی با تأکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور، ادامه داد: در سال 1385، ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بوده است و در آن زمان شاید یکی دو کشور دنیا، چنین قانونی داشتند. در هیچ مکان عمومی نباید دخانیات مصرف شود. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اماکنی که در آنها دخانیات مصرف می‌شود، به سلامت جامعه آسیب می‌زنند، گفت: هدف مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی، خدمت‌رسانی به جامعه است و وقتی کالای آسیب‌رسان با هدف سود اقتصادی به مردم عرضه می‌شود، به سلامت جامعه صدمه وارد می‌شود. 

 جندقی اظهار کرد: اولین رکن کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه، فرهنگ‌سازی و اقناع عمومی برای مصرف نکردن این محصولات است. خیلی از مصادیق برخورد با اماکن متخلف در عرضه مواد دخانی در قانون جامع کنترل دخانیات وجود دارد اما قوانین و مجازات باید به روز شوند چراکه مجازات، در حال حاضر بازدارنده نیستند. 

وی یادآور شد: نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در رسانه‌ها و آثار هنری، خانواده‌ها را آزار می‌دهد و به توسعه و اقتصاد کشور، آسیب‌های زیادی می‌زند. متأسفانه برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال می‌شود اما آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است. 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه سالانه 50 هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات در کشورمان جان خود را از دست می‌دهند. تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها به‌ویژه در سریال‌های نمایش خانگی، ممنوع است. بسیاری از استندهای جذاب فروشگاه‌ها که اتفاقاً پشت سر فروشنده نیز قرار گرفته و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که این کار ممنوع است.

جندقی هر گونه تبلیغ بصری محصولات دخانی را ممنوع دانست و گفت: استانداردهای جهانی تأکید دارند که پاکت‌های سیگار همه باید یک شکل داشته باشند و در 85 درصد از فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی باید تبلیغات علیه مصرف سیگار درج شود که مردم را آگاه کند. تصاویر مورد نظر برای درج روی پاکت سیگار، طراحی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، انتخاب شده و صنایع دخانی، مکلف به استفاده از این تصاویر و طرح‌ها هستند.

دکمه بازگشت به بالا