عمومیمطالب کسب و کار

آموزش شستشوی مبل با بخارشوی بدون لک شدن مبل

شستشوی مبل با بخارشوی یک نظافت کامل، کم‌زحمت و با نتیجه‌ای عالی است. خصوصا زمانی که مشاهده می‌کنید مبلمان شما  با کم‌ترین زحمت کاملا ضدعفونی شده و از تمیزی می‌درخشد. اما برای رسیدن به این نتیجه، لازم است روش استفاده از بخارشوی و نحوه تمیز کردن مبلمان توسط بخارشوی را بدانید. در غیراینصورت ممکن است کار با بخارشوی، پرزحمت جلوه کند یا شستشوی با آن نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد. همراه باشید تا نحوه شستشوی مبل با بخارشوی را بیاموزیم.

نحو عملکرد دستگاه بخارشوی

قبل از پرداختن به موضوع نحوه شستشوی مبل با بخارشوی، لازم است کمی با نحوه کار دستگاه بخارشوی آشنا شویم.

بخارشوی یک وسیله برقی است که برپایه خروج پرفشار بخار آب طراحی شده است. این دستگاه کارآمد با نیروی قوی بخارآب قادر است کثیفی‌ها و آلودگی‌های را در چند دقیقه از بین ببرد. حتی می‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها را تمیز کند و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارد.

تنوع زیاد و طراحی‌های متفاوت این دستگاه موجب شده است که کارایی آن هرروزه بیشتر شود. تا آنجا که امروزه می‌توان با استفاده از لوازم جانبی بعضی از بخارشوی‌ها بسیاری از سطوح از جمله دیوار، شیشه، سرامیک و سنگ کف، پرده‌ها و مبلمان را به‌راحتی تمیز کرد.

قطعات و سیستم عملکرد بخارشوی

همانگونه که اشاره شد، دستگاه بخارشوی دارای تنوع بسیاری است. بعضی از آن‌ها لوازم جانبی چندانی ندارند و صرفا جهت انجام امور محدودی طراحی شده‌اند. مانند بخارشوی کف که در واقع یک تی برقی محسوب می‌شود. اما در نمونه‌های بخارشوی‌های دستی و چند منظوره به دلیل تجهیز به قطعات متفاوت، ما شاهد عملکرد چند جانبه آن‌ها هستیم.

مخزن آب (بویلر)

دستگاه بخارشوی دارای یک مخزن آب است که با عنوان دیگ بخار نیز شناخته می‌شود. معمولا این قسمت از آلیاژیا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. با توجه به توان موتور بخارشوی، ظرفیت و گنجایش این مخزن تعیین می‌شود. بعضی از این دیگ‌های بخار مجهز به المنت حرارتی هستند و گرمای لازم برای جوش آمدن آب را تامین می‌کنند. در این مدل از بخارشوی ها در صورت خرابی المنت می‌توان با هزینه کمتری نسبت به نمونه‌های غیرالمنتی، کارتعویض و تعمیر قطعه را انجام داد.

نکته :  توجه داشته باشید شما مجاز به اضافه کردن مواد شوینده به مخزن آب بخارشوی نمی‌باشید. مگر اینکه این آپشن در دستورالعمل دفترچه راهنمای دستگاه عنوان شده باشد. یا اینکه مخزن جدایی برای مواد شوینده تعبیه شده باشد.

لوله بخارشوی

این لوله یا اصطلاحا شلنگ در قسمت انتهایی دارای دسته‌ای است  که قابلیت اتصال به سری‌های مختلف و لوازم جانبی بخارشوی را دارد. بعضی از لوله‌های بخارشوی مجهز به ضامن خروج بخار هستند که برای انتقال بخار به بیرون، لازم است این ضامن را پایین نگهدارید. شاید این کار کمی پرزحمت جلوه کند. اما این نوع دسته بخارشوی، ایمنی بیشتری دارد و مانع از سوختگی‌ پوست می‌شود.

پمپ بخار

پمپ بخار قطعه کوچکی است که در بخارشوی تعبیه شده و بخار را با فشار بالا پمپاژ کرده و به بیرون هدایت می‌کند.

موتور دستگاه بخارشوی

موتور دستگاه‌های بخارشوی دارای توان الکتریکی متفاوتی هستند و مدل‌ بخارشوی برمبنای قدرت توان موتور آن مشخص می‌شود. در واقع موتور دستگاه، محرک اصلی فرایند تبدیل آب به بخارپرفشار است.

برد بخارشوی

برد بخارشوی یک قطعه الکتریکی است که موجب تبدیل انرژی الکتریسیته به انرژی مکانیکی می‌شود. در واقع هماهنگی انجام وظایف قطعات داخلی بخارشوی توسط برد صورت می‌گیرد.

نکات ایمنی استفاده از بخارشوی

برای شستشوی مبل با بخارشوی لازم است در ابتدای امر به نکات ایمنی استفاده از بخارشوی دقت کنید. در ادامه نیز با ماهمراه باشید تا بیشتر راجب نحوه شستشوی مبل با بخارشوی برای شما توضیح دهیم.

  • زمانی که قصد اضافه کردن آب در مخزن بخارشوی دارید، حتما آن را از برق بکشید. اجازه دهید فشار بخار داخل دستگاه کاهش یاید.
  • در زمان تعویض سری و اتصال آن به دسته بخارشوی، از قراردادن دست خود در مسیر بخار خودداری کنید.
  • در صورتی از مواد شوینده در بخارشوی استفاده کنید که مجوز این کار طبق دستورالعمل دستگاه به شما داده شده است.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده از مواد ایمن و ملایم استفاده نمایید. زیرا به هنگام بخار این مواد، ذرات مضر آن در فضا پخش خواهد شد و این برای دستگاه تنفسی شما زیان‌آور است.

اقدامات اولیه شستشوی مبل با بخارشوی

برای استفاده بهینه از بخارشوی و حصول نتیجه بهتر از شستشوی مبل با بخارشوی مراحل زیر را رعایت کنید؛

غبارروبی مبل

ابتدا لازم است گردوغبار روی مبل را با استفاده از جاروبرقی کاملا تمیز کنید. اگر رویه تشک‌ها و کوسن قابل تعویض و شستشو هستند؛ آن‌ها را بعد از غبارروبی خارج کرده و جداگانه بشویید. توجه داشته باشید که تمامی قسمت‌های مبل خصوصا گوشه و کنار و محل اتصال پشتی مبل به قسمت نشیمن را به‌خوبی تمیز کنید. این کار باعث درخشندگی مبل شده و از کدر شدن رنگ بعد از شستشو جلوگیری می‌کند.

استفاده از مواد شوینده

قبل‌تر بیان کردیم که در صورت امکان استفاده از مواد شوینده در دستگاه بخارشوی به چه نکاتی توجه نمایید. اما زمانی که می‌خواهید به روش دستی مواد شوینده را روی مبل استفاده نمایید به چند نکته توجه داشته باشید؛

  1. از مواد شوینده مطمئن و ایمنی استفاده کنید که به پارچه مبل شما آسیبی وارد نکنند.
  2. چنانچه نسبت به مقاومت پارچه مبل خود یا ماده شوینده آگاهی کافی ندارید، ابتدا قسمتی از پشت با زیر نشیمن مبل را با ماده شونده تست کنید.
  3. از کشیدن برس‌های زبر روی مبل خودداری کنید. خصوصا در مورد مبل چرم که امکان خراش و آسیب‌دیدگی آن بسیار بالا است.
  4. از پارچه‌های رنگی برای شستشوی مبل استفاده نکنید. زیرا ممکن است به دلیل رنگ‌دهی پارچه، رنگ مبل شما آسیب ببیند.
  5. در صورت استفاده از لکه‌برهای خانگی به جنس الیاف و نوع لکه‌های مبل توجه داشته باشید.

روش شستشوی مبل با بخارشوی

زمانی که از مواد شوینده استفاده کردید، توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از بخارشوی با استفاده از یک دستمال مرطوب مواد شوینده را از روی مبل پاک کنید. این کار می‌تواند به مقدار زیادی از انتشار ذرات مواد شوینده در فضا جلوگیری کند.

۱. مخزن آب را پرکنید و سپس بخارشوی را به برق بزنید

توجه داشته باشید که مقدار استاندارد آب برای مخزن را رعایت کنید تا آب از مخزن چکه نکند. اجازه دهید که چراغ نشانگر بخار روشن شود. سپس با سری مناسب بخارشوی مبل را تمیز کنید. برای تمیز کردن لکه‌های سخت از کشیدن چند‌باره یا نگه داشتن طولانی مدت بخارشوی روی آن خودداری کنید.

این کار ممکن است فوم مبل شما را عمیقا خیس کند و خشک شدن آن زمان‌بر است. همچنین امکان دارد فشار بخار به فوم آسیب برساند. در این حالت بهتر است لکه را با ماده شوینده مناسب مانند محلول آب و سرکه یا صابون و یا الکل پاک کنید.

۲. از سری‌های مناسب بخارشوی استفاده کنید

یکی از نکات مهم استفاده از بخارشوی، به کاربردن سری‌های مناسب برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف است. این کار نتیجه بسیار درخشانی در پی خواهد داشت. برای این کار لازم است کمی حوصله به خرج دهید. گوشه‌های مبل و قسمت‌های دور از دسترس را فراموش نکنید.

درزهای میان قست نشیمن و پشتی مبل و یا محل اتصال مبل به بدنه چوبی یا فلزی سخت‌ترین قسمت‌ها هستند. با سری‌های مخصوص شستشوی محل‌های باریک و گوشه‌ها، به دقت این نواحی را تمیز کنید.

۳. حوله‌های سری بخارشوی را مرتبا تعویض کنید و بشویید

زمانی که از یک حوله برای شستشوی قسمت‌هایی که کثیفی بیشتری دارند، استفاده کردید حتما حوله را تعویض نمایید. همچنین می‌توانید با یک شستشوی ساده آلودگی روی حوله را برطرف کرده و مجددا از آن استفاده کنید. این کار علاوه بر درخشندگی و تمیزی بسیار مبلمان، از کدر شدن رنگ مبل‌های روشن جلوگیری می‌کند.

۴. برای خشک کردن مبل از سشوار استفاده نکنید

مسلما بخار آب تا حدودی باعث خیس شدن پارچه مبل خواهد شد. بنابراین لازم است کمی به زودتر خشک شدن آن کمک کنید. اما توجه داشته باشید که از وسایلی مانند سشوار استفاده نکنید. سشوار ممکن است به الیاف پارچه آسیب بزند. بهترین روش این است که پنجره‌ها را باز کنید تا جریان هوای بیشتری در خانه داشته باشید. یا در صورت امکان از پنکه استفاده نمایید. تا زمان خشک شدن کامل مبل از قرارد دادن کوسن‌ها روی مبل خودداری کنید.

نکته: در خصوص شستشوی مبلمان چرم و مخمل با دستگاه بخارشوی احتیاط کنید. ممکن است چرم مبل شما در برابر بخار آب دچار مشکل شود یا پارچه مخمل رنگ پس بدهد. بنابراین بهتر است به دفترچه راهنمای بخارشوی خود مراجعه کنید و شرایط شستشو را مطالعه نمایید.

منبع: https://blog.achareh.ir/how-to-steam-clean-a-couch/

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا