اصطلاحات رایج دنیای عطر و ادکلن
صنعت عطر چندین قرن سابقه دارد. قدمت این صنعت باعث شده تا اصطلاحات پرکابرد و رایج بسیاری را در دنیای عطر شاهد باشیم. دانستن برخی از اصطلاحات پرکاربرد عطر به شما کمک میکند تحقیقات جامعتر و دقیقتری برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه انجام دهید و از میان برندهای معتبر، یا زنانه را با آگاهی و تخصص خریداری کنید. آگاهی از این عبارات رایج برای افزایش دوام و رایحه خوشِ عطری که خریدهاید نیز مفید است. در نتیجه برای آشنایی با اصطلاحات پرکابر و رایج در دنیای عطر برای خرید بهترین عطر مردانه و زنانه پیشنهاد میکنیم در ادامه همراه ما باشید.
استراتژِی برند زارا
در سال 2019، برند لباس و عطر زارا در فهرست بهترین برندهای جهانی در رتبه 29 قرار گرفت. ارزش های اصلی این برند در چهار عبارت ساده یافت می شود: زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری.
راز موفقیت عطر زارا عمدتاً ناشی از توانایی آن در همگام شدن با روندهای مد در حال تغییر و نمایش آن در مجموعه های خود با تاخیر بسیار کم است. از همان ابتدا، زارا شکاف قابل توجهی در بازار پرکرد که تعداد کمی از برندهای لباس به طور موثر آن را برطرف کرده بودند.
و علت آن همگامی این برند با آخرین تمایلات مد بود، در صورتی که مجموعه های لباسی را ارائه می داد که ترکیبی از کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند. این برند به دقت مراقب نحوه تغییر و تحول مد هر روز در سراسر جهان است.
بر اساس آخرین سبک ها و روندها، طرح های جدیدی ایجاد می کند و آنها را در یک یا دو هفته در فروشگاه ها قرار می دهد. در مقایسه دقیق، اکثر برندهای مد دیگر نزدیک به شش ماه طول می کشد تا طرح ها و مجموعه های جدید را وارد بازار کنند.
نام تجاری زارا با نگاهی دقیق به مشتری خود متولد شد – توانایی آن در درک، پیش بینی و ارائه ترجیحات مشتریان خود برای مد روز با قیمت های مقرون به صرفه. علاوه بر زنجیره تامین موثر، توانایی این برند برای ایجاد طرح های مورد پسند توسط مشتریانش منحصر به فرد است و مزیت رقابتی را برای آن فراهم می کند.
دنیای عطر و ادکلن
۱. نت (Note)
یکی از اصطلاحات پرکابرد دنیای عطر و ادکلن و صنعت عطرسازی «نُت» است. منظور از نت در دنیای عطرسازی، انواع رایحه هایی است که از یک عطر به مشام میرسد. در حالت کلی هر عطر سه نت اصلی آغازین، میانه و پایه یا پایانی دارد. رایحه آغازین اولین بویی است که از یک عطر به مشام میرسد و معمولاً رایحه ای تند و نافذ دارد. این رایحه به عنوان بوی مشخصه یک عطر شناخته میشود و رایحه آن چیزی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه ماندگاری دارد. رایحه میانه بوی ملایم و سنگینی دارد و ماندگاری آن چیزی بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. رایحه میانه به انتقال بوی خوش عطر از نت میانه به نت پایه کمک میکند. نت پایه نیز به عنوان رایحه اصلی یک عطر شناخته میشود و ماندگاری آن وابسته به کیفیت عطر حدود ۲۴ ساعت به طول میانجامد.
۲. تُن (Tone)
«تُن» یکی دیگر از اصطلاحات رایج صنعت عطرسازی است. وقتی از تُن در عطر صحبت میکنیم منظور مشخصه برجسته بوی یک عطر است. در این زمینه میتوان به تن سرد، گرم، مرکباتی و گیاهی یک عطر اشاره کرد که بنمایه اصلی بوی عطر را تشکیل میدهد. شناخت تن یک عطر کمک زیادی در خرید عطر مردانه یا زنانه دارد و اگر به دنبال و زنانه میگردید، باید ابتدا تُن عطر مورد علاقه خود را بشناسید.
۳. نفوذ (Depth)
به احتمال زیاد شما هم با ما هم عقیدهاید که نافذبودن رایحه یک عطر حکایت از کیفیت بالای آن دارد. منظور از «نفوذ رایحه یک عطر»، توانایی حفظ تُن رایحه در نت های سه گانه عطرها است. عطرهایی که رایحه های نافذ دارند عموماً گرانتر هستند و به مقدار کمتری نسبت به عطرهای معمولی باید آنها را اسپری کنید.
«تراکم» یکی دیگر از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و ادکلن است. وقتی از تراکم یک عطر صحبت میکنیم منظور مقدار تراکم روغن های معطری است که در آن استفاده شده است. در دنیای عطرسازی، عطرها به لحاظ تراکم در دستههای عطر، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن قرار میگیرند. اگر به دنبال خرید با بیشترین تراکم روغن های معطر میگردید، پیشنهاد میکنیم سراغ عطرها را بگیرید، ادوپرفیوم و ادوتولیتها به لحاظ میزان تراکم روغن های معطر در مقامهای بعدی قرار دارند و متراکمتر بودن یک عطر، حکایت از دوام بیشتر آن دارد.
۶. رایحه خشک شده عطر (Dry Down)
منظور از اصطلاح پرکاربرد «رایحه خشک شده»، رایحه عطر پس از خشک و ترکیب شدن با بوی بدن است. به همین دلیل است که یک عطر ممکن است بوی بسیار خوشی در تماس با بدن یک فرد داشته باشد و همان عطر بوی خوشی با بدن فرد دیگر ایجاد نکند. عموماً رایحه خشک شده بیشترین ماندگاری را در میان رایحههای عطر دارد و تشخیص خوشبو بودن رایحه خشک شده یک عطر کمک زیادی به شما در خرید بهترین عطر مردانه میکند.
«گُورمند» که یکی از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و صنعت عطرسازی است، در لغت به معنای «پرخور و شکمپرست» بوده و در دنیای عطرسازی به عطری اشاره میکند که رایحه های خوراکی زیادی از آن به مشام برسد. در نتیجه اگر به دنبال میگردید که سرشار از رایحه های وانیل، دارچین و عسل باشد، درواقع شما به فکر خرید یک عطر «گُورمند» هستید. ترکیب این عطرها با بوی بدن اهمیت زیادی در خوشبو بودن آنها دارد و قبل از خرید چنین عطرهایی حتماً مقداری از آن را روی پوست بدن خود امتحان کنید؛ چراکه ترکیب نامناسب این عطرها با بوی بدن، رایحه ای بدبو از خوراکیها ایجاد میکند.
۸. فوژه (Fougère)
«فوژه»، فوره یا فوگر یک اصطلاح رایج در دنیای عطر است که ریشهای فرانسوی دارد. اصطلاح فوژه به عطرهایی اشاره میکند که رایحه ای خاکی و تازه دارند و از تُن این عطرها عموماً رایحه گل ها و بوی تازگی به مشام میرسد. به این ترتیب اگر برای روزهای گرم سال به فکر خرید یا زنانه هستید، دنبال عطرهای به اصطلاح فوژه باشید. از این عطرها بوی خوش اسطوخودوس و کاج به مشام میرسد.
اصطلاح «شرقی» یا اورینتال در صنعت عطرسازی به عطرهایی اشاره میکنند که رایحه ای گرم و احساسی دارند. عطرهای شرقی برای جذب جنس مخالف گزینه خوبی به حساب میآیند. از این عطرها رایحه خوش شکلات و چوب به مشام میرسد و علاقهمندان به عطر از این عطرها بیشتر در شبها استفاده میکنند. عطرهای شرقی گزینه خوبی برای روزهای سرد سال نیز محسوب میشوند.
ترکیب چند رایحه که بوی همانندی با هم دارند را «آکورد» میگویند و عموماً از ترکیب سه یا چهار نت تشکیل میشود. عطرسازان بزرگ این چند نت را به اندازهای تغییر میدهند تا نهایتاً به یک رایحه خاص و جذاب در عطر برسند و این عطر وارد مرحله تولید شود.
به شما قول میدهیم با آگاهی از اصطلاحات پرکابرد و رایج دنیای عطر و ادکلن و صنعت عطرسازی لذت خرید عطر مردانه یا زنانه برای شما چندین برابر خواهد شد. به این ترتیب اگر با آگاهی از این اصطلاحات احساس میکنید آمادگی بهتری برای خرید عطر دارید، بهتر است نگاهی به عطرهای فروشگاه اینترنتی بیاندازید و از میان برندهای معتبری که برای شما آماده کردهایم، یا زنانه را خریداری نمایید. مقالهای دیگر از تیم تحریریه اردمی با عنوان «»، میتواند شما را در هنگام انتخاب و خرید عطر و ادکلن کمک کند؛ پیشنهاد میکنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
چه اسمی برای این برند انتخاب شد و چرا؟
نام “زارا” برای این برند انتخاب شد؛ آمانسیو اورتگا نام زارا را به دلیل اینکه از نام مورد علاقهاش یعنی “زوربا” الهام گرفته شده بود، انتخاب کرد.
اولین فروشگاه برند زارا در چه شهری تاسیس شد؟
اولین فروشگاه زارا در شهر گالیسیا در اسپانیا تأسیس شد و پس از آن، ۹ فروشگاه دیگر در بزرگترین شهرهای اسپانیا افتتاح شدند.
برند زارا چه محصولاتی تولید و عرضه می کند؟
برند زارا محصولاتی از قبیل لباسهای مردانه و زنانه، لباسهای بچهگانه (زارا کیدز)، کفش و اکسسوری را عرضه میکند.