آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

برای درمان ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

همانطور که احتمالا می دانید، ارتودنسی از راه حل های درمانی دندانپزشکی است که به منظور مرتب کردن دندان ها و برخی ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت، ممکن است که برخی دندان ها در دهان فرد وجود داشته باشد که در محل مناسب خود قرار نگرفته اند و این دندان ها به مرور زمان منجر به ایجاد مشکلاتی برای دندان ها ولثه فرد می شوند.

درمان ارتودنسی به منظور اصلاح موقعیت این دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه، متخصص ارتودنسی در تهران با بهره گیری از علوم روز دنیا و همچنین با استفاده از تجهیزات پیشرفته سعی می کنند که بهترین درمان ارتودنسی را برای فرد بیمار انتخاب کرده و بسته به شرایط دندان های فرد درمان های خاصی از ارتودنسی را در نظر می گیرند.

در نتیجه، قبل از شروع درمان ارتودنسی دندان ها توسط متخصص بررسی شده و معاینه می شوند. یکی از بررسی هایی که برای درمان ارتودنسی انجام می شود، وضعیت دندان عقل فرد بیمار است. در این میان ممکن است که برخی بیماران برای درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان عقل خود داشته باشند. با مطالعه این مقاله شما می توانید درک کنید که چه زمانی برای درمان ارتودنسی باید دندان عقل را کشید.

دندان عقل

اکثر مردم جهان به طور طبیعی چهار دندان عقل دارند اما در حدود 20 درصد از افراد، هیچ دندان عقلی نداشته و حتی یکی از دندان های عقلشان رشد نمی کنند. دندان های عقل دندان های آسیایی هستند که در قسمت انتهایی دو فک قرار دارند. این دندان ها آخرین دندان هایی هستند که از لثه های فرد بیرون می آیند. دندان های عقل در اکثر موارد در اواخر نوجوانی و یا در اوایل بیست سالگی رشد می کنند و معمولا بدون مشکل هستند. اما در برخی موارد، دندان عقل فضای کافی برای رشد ندارد. در این صورت رشد آن با درد و مشکلات جانبی همراه خواهد بود.

در صورتی که دندان عقل در یک فک بزرگ و در فضای مناسب رویش پیدا کند و علاوه بر آن، با دقت از آن مراقبت شود، نیاز به کشیدن پیدا نمی کند. همچنین وجود این دندان درون دهان یک سرمایه دندانی عالی است. در نتیجه، دندان عقل در صورتی که سالم باشد و پوسیده نشده باشد، نیازی به کشیدن ندارد. در این میان، همانطور که گفته شد دندان عقل در قسمت انتهایی فک و دهان رشد می کنند و به همین دلیل رعایت بهداشت و تمیز کردن و مراقبت از آن کمی دشوار است.

اما در صورتی که این دندان شرایط رشد یک دندان سالم را داشته باشد، و همچنین افراد به خوبی از آن مراقبت کنند می توان آن را تا مدت ها درون دهان حفظ کرد. در این صورت، توجه به این نکته ضروری است که اگر دندان های ششم و هفتم فرد نیاز به کشیده شدن داشته باشد، دندان عقل سالم می تواند به عنوان یک جایگزین عالی عمل کند.

در هر صورت، اگر دندان عقل دچار پوسیدگی شده، میکروب ها در آن تجمع پیدا کنند و یا این دندان برای رشد باعث ایجاد فشار به دندان های دیگر شود، دندانپزشک این دندان را می کشد و یا آن را جراحی می کند.

دندان عقل و بروز مشکلات جانبی

به عقیده بسیاری از افراد، دندان عقل عامل بروز مشکل و بیماری در سایر دندان هاست. زیرا این دندان آخرین دندانی است که در فک و قوس دندانی افراد ظاهر می شود. علاوه بر آن، دندان عقل با حرکت و رشد خود منجر به اعمال فشار روی دیگر دندان ها می شود. در این صورت، زمانی که این دندان به دنبال مکانی برای رشد و بیرون آمدن می گردد، منجر به حرکت دیگر دندان ها شده و ازدحام دندان ها افزایش پیدا می کند. همچنین ممکن است سایر دندان های قدامی نیز چرخش پیدا کرده و حرکت کنند.

در این صورت، با رشد دندان عاقل با یک سری درد و ناراحتی در قسمت های مختلف دهان و سر مواجه می شود. بسیاری از افراد هستند که در هنگام رویش دندان عقل خود با درد ناحیه مفصلی فک، درد گوش، درد سر، درد سایر دندان ها و حتی درد چشم روبرو می شوند. تمامی این درد ها به دلیل کمبود فضا برای رشد دندان عقل و در نتیجه، فشار این دندان به سایر دندان هاست.

در این صورت، اگر علائمی مانند درد، عفونت، پوسیدگی دندان ها و نبود فضای مناسب برای رشد دندان عقل را مشاهده کردید، بهتر است که آن را بکشید. همچنین اگر در رعایت بهداشت و مراقبت از دندان عقل خود دچار مشکل شدید، قبل از اینکه این دندان به سایر دندان ها شما آسیب بزند، بهتر است که آن را از دهان خارج کرده و به اصطلاح دندان عقل خود را بکشید.

برخی از دندان های عقل نیمه نهفته هستند. یعنی هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. دندانپزشک و متخصص ارتودنسی در اغلب موارد برای این دندان ها به دنبال نشانه ای می باشد که بتواند ثابت کند نبود این دندان در دهان به نفع سایر دندان هاست. از آنجایی که علائم خطر ابتلا به عفونت و پوسیدگی دندان ها در طول درمان ارتودنسی خارج از انتظار نیست، کشیدن دندان عقل پیش از شروع درمان بهترین گزینه است. اما در این میان باید نشانه ای وجود داشته باشد که بتوان دندان عقل را از دهان خارج کرد. در واقع، متخصص ارتودنسی زمانی تصمیم به کشیدن دندان عقل می گیرد که نتوان بدون کشیدن آن مشکلات موجود در دندان ها را رفع کرد.

معمولا متخصص ارتودنسی به دلیل وجود مشکلات و بیماری های مانند کیست، تورم و پوسیدگی و تحلیل دندان های مجاور، تصمیم به کشیدن دندان عقل می گیرد و یا زمانی که بخواهد از این مشکلات جلوگیری کند، دندان عقل بیمار را می کشد. همچنین، یک متخصص ارتودنسی زمانی کشیدن دندان عقل را بهترین گزینه می داند که بتواند پس از درمان ارتودنسی، از حرکت سایر دندان ها به مرور زمان جلوگیری کند.

دلیل اهمیت دندان عقل نهفته در ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان، علم منظم کردن دندان‌ها، برطرف کردن نامرتبی، شلوغی و ناهماهنگی های دندانی-فکی است. هر عاملی که باعث بر هم خوردن نظم دندان‌ها شود توسط یک متخصص ارتودنسی برطرف می‌شود. زمانی که فضای کافی برای رویش دندان‌ها وجود نداشته باشد و یا دندانی نهفته بماند، نظم دندان‌ها به هم می‌ریزد. یک دندان نهفته به وضوح می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به دندان‌های مجاور و کج‌تر شدن آن‌ها شود. در نتیجه کشیدن دندان عقل در ارتودنسی یک مساله مهم و قابل بحث است.

دلیل اهمیت کشیدن دندان عقل در ارتودنسی چیست؟

برخی از متخصصان ارتودنسی معتقدند که بهتر است دندان‌های آسیای سوم قبل از شروع درمان ارتودنسی برداشته شود. اما برخی دیگر معتقدند که این دندان‌ها تاثیر چندانی روی پروسه درمان و یا حتی روی دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و متحرک ندارند. بسته به وضعیت فک شما و نظر متخصص ارتودنسی‌تان، این امکان وجود دارد که اصلا نیازی به کشیدن دندان عقل نهفته برای ارتودنسی نداشته باشید و همزمان دستگاه های ارتودنسی نصب شوند.

اما اگر فضای کافی برای رشد دندان مولر سوم در دهان شما وجود نداشته باشد، متخصص ارتودنسی به شما پیشنهاد می‌کند قبل از شروع درمان، اقدام به کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی کنید. این مهم، به این دلیل است که اگر دندان آسیای سوم شما حین یا بعد از اتمام مدت زمان ارتودنسی رشد کرده و بیرون بزند، می‌تواند باعث شکست درمان شود. بنابراین کشیدن دندان برای ارتودنسی در طول درمان نیز منصفانه خواهد بود.

آیا کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی واقعا لازم است؟

جامعه دندان پزشکی و مخصوصا متخصصان ارتودنسی معمولا موافق کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی نیستند مگر این که این دندان باعث بروز مشکلاتی زیر شود:

  • دندان درد
  • ممانعت از حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی
  • بر هم زدن نتایج ارتودنسی بعد از اتمام دوره درمان
  • عفونت لثه و دندان
  • آسیب به سایر دندان ها
  • آسیب به استخوان فک
  • آسیب به اعصاب و عروق فکی و دندانی
  • و….
دکمه بازگشت به بالا