بین الملل

مفاد توافق پیشنهادی مصر و آمریکا درباره آتش‌بس غزه

مصر هشتم آوریل توافق پیشنهادی «اصول اساسی توافق چارچوب» را به جنبش حماس تحویل داد که بعدا مشخص شد این توافق پیشنهادی حاصل رایزنی‌های میان مقامات مصری با «ویلیام برنز» رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است و اصلا طرف صهیونیستی آن را تایید نکرده است. توافقی که ابتدا به زبان انگلیسی نگارش شده و به صورت غیر رسمی توسط میانجی‌ها ترجمه شده است.

به گزارش نازک نارنجی، یک رسانه لبنانی متن این توافق مصر را که تحت عنوان «توافق میان طرف صهیونیستی و طرف فلسطینی در غزه درباره تبادل اسرا و زندانیان و برقراری مجدد آرامش پایدار» قرار دارد، منتشر کرده است؛ پیشنهادی که مقاومت فلسطین این توافق پیشنهادی را رد کرده است.

طبق گزارش روزنامه الاخبار، بر اساس این توافق پیشنهادی مصر، اصول اساسی توافق چارچوب از سه مرحله تشکیل می‌شود و هر مرحله ۴۲ روز به طول می‌انجامد.

مرحله اول شامل این اقدامات می‌شود: توقف همه عملیات نظامی  فلسطینیان علیه تمامی اهداف صهیونیستی اعم از نظامی و غیرنظامی. توقف همه عملیات نظامی تهاجمی رژیم صهیونیستی اعم از حملات هوایی و توپخانه‌ای، مانورهای تهاجمی و یورش‌های جدید در نوار غزه. توقف همه تحرکات هوایی اعم از نظامی و جاسوسی در نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز تا روز ۱۴ توافق و پس از آن توقف این تحرکات به مدت ۸ ساعت در روز. در روز نخست اجرای مرحله اول توافق، نیروهای اشغالگر در خارج از مناطق پرجمعیت غزه و در مناطقی که در نقشه‌ای که طرف صهیونیستی ارائه خواهد کرد، مستقر می‌شوند.

مفاد توافق پیشنهادی مصر و آمریکا درباره آتش‌بس غزه
تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی غزه

بازگشت آوارگان به شمال غزه

دو طرف نسبت به بازگشت تدریجی آوارگان غیرنظامی به شمال غزه در طول مرحله اول متعهد می‌شوند و در روز اول رژیم صهیونیستی انتقال فوری کمک‌های انسانی و منازل موقت مورد نیاز برای اسکان آوارگان در شمال غزه را تضمین خواهد کرد. همزمان و در هفته نخست از مرحله اول، تیمی از سوی سازمان ملل به ارزیابی نیازهای ضروری مردم می‌پردازد تا از بازگشت ایمن آوارگان به شمال اطمینان حاصل شود.

موافقت رژیم صهیونیستی با شروع روند بازگشت نامحدود غیرنظامیان به شمال در روز ۱۴ توافق. خیابان ساحلی الرشید برای تسهیل بازگشت این آوارگان بازگشایی خواهد شد و نیروهای صهیونیستی در ۵۰۰ متری شرق این خیابان مستقر می‌شوند و هیچ گونه ایست بازرسی در این مسیر وجود نخواهد داشت.

موافقت رژیم صهیونیستی با بازگشایی خیابان صلاح‌الدین برای بازگشت نامحدود غیرنظامیان به شمال در روز ۲۸ توافق. نیروهای صهیونیستی در ۰.۵ کیلومتری شرق این خیابان مستقر می‌شوند و هیچ گونه ایست بازرسی در این مسیر وجود نخواهد داشت.

ایجاد ترتیبات مناسب برای کمک به تسهیل بازگشت امن و منظم غیرنظامیان غیرمسلح به شمال. (این بند در حال بررسی است)

مفاد توافق پیشنهادی مصر و آمریکا درباره آتش‌بس غزه
کودکان فلسطینی در غزه

آزادی اسرای صهیونیستی در ازای آزادی زندانیان فلسطینی

در روز نخست از مرحله اول، طرف فلسطینی گروگان‌های صهیونیستی را با استناد به لیستی که طرف صهیونیستی ارائه کرده، آزاد می‌کند. آزادی گروگان‌ها از زنان شروع می‌شود. در مرحله اول در مجموع ۴۰ زن، کودکان زیر ۱۹ سال، مردان بالای ۵۰ سال و تمامی مردان زخمی و بیمار آزاد می‌شوند.

در صورتی که طرف فلسطینی قادر به آزادی ۴۰ گروگان زنده از این گروه‌ها نباشد، می‌بایست تعدادی از مردان را آزاد کند تا شمار گروگان‌های آزاد شده در مرحله اول به ۴۰ نفر برسد.

در مقابل، رژیم صهیونیستی ۹۰۰ زندانی فلسطینی را آزاد خواهد کرد و از این مجموع باید ۱۰۰ زندانی محکوم به حبس ابد باشند که با توافق دو طرف آزاد می‌شوند و ۴۷ زندانی دیگر نیز از میان زندانیانی باشند که از زمان توافق شالیت دوباره بازداشت شده‌اند.

در روز ۱۴ توافق، طرف فلسطینی باید دستکم ۲۰ تن از گروگان‌های مرحله اول را در ازای آزادی تعداد مورد توافق از زندانیان فلسطینی را آزاد کند تا رژیم صهیونیستی خیابان الرشید را صرفا برای بازگشت آوارگان غزه به شمال این باریکه باز کند.

در روز ۲۸ توافق، طرف فلسطینی باید دستکم ۳۵ تن از گروگان‌های مرحله اول را در ازای آزادی تعداد مورد توافق از زندانیان فلسطینی را آزاد کند تا رژیم صهیونیستی خیابان صلاح‌الدین را صرفا برای بازگشت آوارگان غزه به شمال این باریکه باز کند.

در هفته پنجم توافق، طرف فلسطینی همه گروگان‌های باقیمانده از مرحله اول را در ازای آزادی تعداد مورد توافق از زندانیان فلسطینی آزاد می‌کند.

درصد دقیق تعداد زندانیان فلسطینی که قرار است در ازای آزادی گروگان‌های صهیونیستی از هر دسته آزاد شوند، پس از توافق دو طرف درباره تعداد باقیمانده از گروگان‌های زنده در هر دسته (زنان، کودکان، مردان بالای ۵۰ سال)، مشخص خواهد شد.

طرف صهیونیستی حق دارد هر زندانی فلسطینی محکوم به حبس ابد را که آزاد می‌شود، اخراج کند.

مفاد توافق پیشنهادی مصر و آمریکا درباره آتش‌بس غزه
آزادی اسرای فلسطینی از زندان اسرائیل

موضوع آزادی گروگان‌ها در ازای زندانیان مبنایی برای مذاکره برای آزادی آنها در مرحله دوم نیست و همچنین سازمان ملل متحد، آژانس های تعیین شده آن و سایر سازمان ها کار خود را در ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق نوار غزه انجام خواهند داد و این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

سازمان ملل متحد، آژانس های تعیین شده آن و سایر سازمان‌ها کار خود را در ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق نوار غزه انجام خواهند داد و این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

طرف صهیونیستی اجازه و تسهیل – تا حد توان – ورود هماهنگ مقادیر زیاد و کافی از کمک‌های بشردوستانه و منابع امدادی را خواهد داد اعم از منازل موقت و چادرها با ظرفیت حمل ۶۰۰ کامیون در روز به همه مناطق غزه، از جمله شمال آن و از سوی دیگر هیچ محدودیتی در انتقال کمک‌های هماهنگ شده به شمال وجود نخواهد داشت اعم از سوخت – در مقادیر مورد توافق – موارد لازم برای راه اندازی نیروگاه برق، بخش تجارت، تجهیزات عمرانی لازم برای آواربرداری، بازسازی و راه اندازی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها در تمام مناطق غزه. این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

آغاز بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده در جنگ در داخل نوار غزه در بخش‌های غیرنظامی زیر: برق، آب و فاضلاب، ارتباطات و جاده‌ها در تمام مناطق نوار غزه، تسهیل ورود هماهنگ موارد مورد توافق درخصوص  تجهیزات لازم برای آواربرداری و یافتن بقایای مردگان. این امر در تمامی مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

اجازه ورود تدارکات و الزامات برای ایجاد کمپ‌ برای اسکان آوارگانی که در طول جنگ خانه های خود را از دست داده‌اند.

از روز چهاردهم مرحله اول، مطابق با توافق صورت گرفته تعدادی از نظامیان زخمی برای درمان از گذرگاه رفح خارج می‌شوند.

حداکثر تا چهاردهمین روز از مرحله اول، مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف در خصوص توافق بر سر تمهیدات لازم برای بازگشت آرامش پایدار آغاز خواهد شد.

مفاد توافق پیشنهادی مصر و آمریکا درباره آتش‌بس غزه
حملات رژیم صهیونیستی به غزه

مرحله دوم

تکمیل توافق در مورد ترتیبات لازم برای بازگشت آرامش پایدار و آزادی تمامی گروگان‌های صهیونیستی باقیمانده اعم از غیر نظامی و نظامی و آزادی آنها در ازای آزادی زندانیان فلسطینی که بر سر تعداد و اسامی آنها توافق خواهد شد.

جابجایی کامل جمعیت در تمام مناطق نوار غزه، بازگشت بدون محدودیت آوارگان به محل سکونت خود از جمله شمال نوار غزه و شناسایی اجساد.

مرحله سوم

تبادل اجساد دو طرف پس از شناسایی آنها، اعم از اجساد موجود میان دو طرف در قبل و بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳.

در پایان این پیشنهاد تصریح شده است ضامن‌های این توافق قطر، مصر و آمریکا هستند.

انتهای پیام

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا