بین الملل

همکاری خوب «دیپلماسی» و «میدان»؛ الگویی برای اقدامات و تحولات آتی

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: در موضوع پاسخ دادن به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به بخشی از سفارت ایران در دمشق شاهد همکاری خوبی بین دو عرصه دیپلماسی و میدان بودیم و این می‌تواند الگویی برای اقدامات و تحولات آتی باشد.

به گزارش نازک نارنجی، حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در نشستی توجیهی و تبیینی با حضور سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های بین‌المللی مقیم تهران که در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد از هماهنگی‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک قبل از انجام عملیات «وعده صادق» با کشورهای منطقه و جهان سخن گفت و اعلام کرد که “پیش از پاسخ نظامی، به همسایگان و دوستان خود اطلاع دادیم که پاسخ ما در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است، لیکن ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است و ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.”

وی  خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند، اما معادله ما در پاسخ به رژیم صهیونیستی از این به بعد متفاوت خواهد بود و چنانچه منافع ما در منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید شود و تعرضی به منافع ما ایجاد شود، پاسخ جمهوری اسلامی ایران متفاوت از گذشته خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد که نیروهای مسلح کشور حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک همکارانم در عرصه بین‌المللی بودند.

امیرعبداللهیان گفت: ما با نگاه به حساسیت‌های منطقه و اعتقاد به خویشتن‌داری و عدم گسترش دامنه تنش و جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی، سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم.

این اظهارات وزیر امور خارجه ناظر به هماهنگی و همراهی میدان و دیپلماسی در یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تصمیمات کشور در چارچوب اقدام نظامی و دیپلماتیک است که نشان از اهمیت نگاه مسئولان کشور نه تنها به ضربه نهایی، بلکه به پیش درآمد و نتایج عملیات مذکور بوده است.

همکاری خوب «دیپلماسی» و «میدان»؛ الگویی برای اقدامات و تحولات آتی

«شعیب بهمن» در گفت‌وگو با نازک نارنجی، در مورد هماهنگی عرصه میدان و دیپلماسی در جریان پاسخگویی ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به بخشی از سفارت ایران در دمشق گفت: از زمانی که رژیم صهیونیستی به بخشی از ساختمان سفارت ایران در دمشق حمله کرد شاهد انجام فعالیت‌های دیپلماتیک از سوی مسئولان مربوطه از جمله وزارت امور خارجه بودیم و تلاش بر این شد که این موضوع به صورت جدی در مجامع بین‌المللی مطرح شود و مورد محکومیت قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که در همین راستا جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل نیز برگزار شد، افزود: اما متاسفانه به خاطر نوع موضع‌گیری‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس این نشست منجر به صدور قطعنامه محکومیت رژیم صهیونیستی نشد.

بهمن  با بیان این‌که علاوه بر این وزیر امور خارجه به صورت تلفنی رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای جدی و مختلفی با همتایان خود از کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ داشت، تصریح کرد: از آنجا که دیپلماسی در مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت جهت محکوم کردن رژیم صهیونیستی جواب نداد و قطعنامه‌ای علیه این رژیم صادر نشد، ایران تصمیم گرفت که در عرصه میدان اقدام کند و در همین راستا این عملیات مهم و موفقیت‌آمیز را انجام دهد.

همکاری خوب «دیپلماسی» و «میدان»؛ الگویی برای اقدامات و تحولات آتی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که بعد از انجام این عملیات حوزه دیپلماسی همچنان فعال بود و تلاش کرد که فضا را مدیریت کند و اجازه ندهد که رژیم صهیونیستی از این فضا برای ایجاد اجماع علیه ایران استفاده کند، اظهار کرد: در واقع دیپلماسی تلاش کرد که روندهای مهم بین‌المللی را به نفع ایران رقم بزند و ما در همین راستا شاهد همسویی و همکاری خوبی بین دو عرصه دیپلماسی و میدان بودیم.

بهمن با تاکید بر این‌که باید عرصه دیپلماسی و میدان مکمل یکدیگر حرکت کنند، گفت: موضوع اخیر، نمونه موفقی از همکاری دیپلماسی و میدان بود و می‌تواند به الگویی برای تحولات و اقدامات بعدی تبدیل شود و این الگوی موفق در حوزه تحولات آتی را بار دیگر مشاهد کنیم.

انتهای پیام

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا