اقتصادی

شکست تلاش آمریکا برای تشدید محدودیت‌های تراشه‌ای چین

اقدامات آمریکا برای تحت فشار قرار دادن هلند و ژاپن برای تشدید محدودیت دسترسی چین به فناوری نیمه رسانا، شکست خورد و هر دو کشور به دنبال زمان برای نهادینه شدن محدودیت‌های فعلی و معلوم شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

به گزارش نازک نارنجی، آمریکا از متحدان خود می‌خواهد تا تعمیر و نگهداری تجهیزات ممنوعه برای چین را دشوارتر کنند. یکی از خواسته‌های واشنگتن که دولت هلند را برای عمل به آن تحت فشار قرار داده است، جلوگیری از سرویس و تعمیر تجهیزات تولید تراشه است که قبل از ممنوعیت فروش فعلی برای شرکت ASML، توسط شرکت‌های چینی خریداری شده اند. مقامات آمریکایی همچنین از شرکت‌های ژاپنی می‌خواهند که صادرات برخی از مواد شیمیایی پیشرفته برای تولید تراشه را محدود کنند.

اما به گفته منابع مطلع، هر دو کشور در برابر این اقدامات اضافی مقاومت می‌کنند و خواستار زمان بیشتری برای ارزیابی تاثیر ممنوعیت‌های صادرات تجهیزات ساخت تراشه‌های پیشرفته هستند. یک عامل دیگر، ابهام در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر است.

این بن‌بست،  نشان دهنده عدم اطمینان نسبت به شانس جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات نوامبر است که بر تلاش‌های او برای متوقف کردن بیشتر رشد فناوری چین، سایه افکنده است. طبق جدیدترین نظرسنجی بلومبرگ نیوز/مورنینگ کانسلت که در اواخر مارس منتشر شد، دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان، در ایالت‌های کلیدی با ۴۷ درصد آرا در برابر ۴۳ درصد بایدن، پیشتاز است.

هر چند ترامپ گفته است در صورت پیروزی، تعرفه بیش از ۶۰ درصدی را بر کالاهای چینی وضع خواهد کرد، اما هنوز به طور کامل توضیح نداده است که چگونه جنگ تجاری فناوری آمریکا و چین را کنترل خواهد کرد.

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود، غول فناوری هواوی را تحریم کرد و در نهایت، دسترسی این شرکت چینی به شرکت‌های تراشه‌سازی بزرگ جهان از جمله شرکت TSMC تایوان را قطع کرد. دولت او همچنین مانع فروش دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش ASML  به چین شد که برای ساخت تراشه‌های پیشرفته، ضروری هستند.

بنا بر اظهارات منابع مطلع، مقامات ارشد آمریکا از جمله آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت، دوشنبه گذشته، با همتایان هلندی خود در هلند ملاقات کردند تا موضوع جلوگیری از خدمات‌دهی شرکت ASML به دستگاه‌های ممنوع شده برای چین را مطرح کنند. مقامات هلندی به هیات آمریکایی گفتند: برای اعمال فشار برای اقدامات جدید خیلی زود است و بهتر است منتظر ماند و نتایج محدودیت‌های اخیر را دید.

متعاقب آن، هیات آمریکایی به برلین سفر کرد تا در مورد محدودیت‌های مشابه با همتایان آلمانی خود گفت‌وگو کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی از شرکت سازنده قطعات نوری کارل زایس آلمان که تامین کننده مهم شرکت  ASML است، می‌خواهند از ارسال قطعات کلیدی به چین خودداری کند.

مقامات آلمانی نه از پیشنهاد آمریکا حمایت کردند و نه آن را رد کردند و به سفر آینده اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به چین اشاره کردند. شولتز در آخر هفته با یک هیات تجاری شامل کارل لمپرشت، مدیر اجرایی زایس، به چین می‌رود. او قرار است روز سه‌شنبه با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کند و محدودیت‌های نیمه‌رساناها در دستور کار این دیدار خواهد بود.

در این بین، مقامات ژاپنی گفتند با درخواست‌های آمریکا برای محدود کردن صادرات حداقل چند مواد شیمیایی تراشه‌سازی به چین، موافقت نکرده‌اند. مشخص نیست آیا مقامات دولت بایدن، در جریان سفر فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به واشنگتن در اوایل هفته گذشته، این موضوع را مطرح کردند یا خیر.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا