اقتصادیمطالب کسب و کار

از کجا می توان تیلر شخم زن با قیمت مناسب خریداری نمود؟

تیلر چیست؟

تیلر نوعی تراکتور در ابعادی کوچکتر می باشد که تقریبا تمام قابلیت های تراکتور را در مقیاسی کوچک تر دارد و عملیات کاشت، داشت، برداشت را انجام می دهد و با کاربری های متعددی اعم از تیلر باغی و تیلر کشاورزی شناخته می شود. از ویژگی های بارز تیلر کشاورزی و مزرعه می توان به قیمت مناسب، سرعت بالا، جابجایی راحت، تعمیر و نگهداری آسان، امکان نصب ادوات مختلف اشاره کرد. صدا و لرزش پایین تیلر باعث فشار کم در اپراتور می گردد.

انواع تیلر

تیلرها دارای برندهای متنوعی بوده و در فروشگاه تیلر شخم زن کشاورزی دیزل پرشیا طبق لیست زیر به شما عزیزان قابل ارائه می باشد:

  • انواع تیلر کشاورزی بنزینی و دیزلی (گازوئیلی)
  • تیلر کشاورزی BCS
  • تیلر کشاورزی Hyundai
  • تیلر کشاورزی Kubota
  • تیلر کشاورزی Mitsubishi
  • تیلر کشاورزی Yanmar
  • تیلر کشاورزی Kama
  • تیلر کشاورزی Weima
  • تیلر کشاورزی Mitsuku
  • تیلر کشاورزی Diamond

تفاوت تیلر با کولتیواتور چیست؟

گرچه تیلرها و کولتیواتورها از منظر ظاهر و ادوات مورد استفاده، تا حد زیادی به هم شبیه هستند و حتی برخی از افراد، تیلر و کولتیواتور را به‌جای هم استفاده می‌کنند؛ اما این دو دستگاه متفاوت هستند و برای اهداف مختلفی، توسط کمپانی های تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی ساخته و تولید می‌شوند. تیلرها توان و قدرت بیشتری دارند و برای شخم زدن خاک‌های سفت و محکم، به‌صورت عمقی کاربرد دارند؛ در حالی‌که کولتیواتورها با توان و قدرت کمتر، برای به‌هم زدن و شخم زدن سطحی‌تر خاک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین کولتیواتورها برای خاک ورزی زمین‌های مرطوب نظیر شالیزارها و استفاده در باغ‌ها برای کنترل علف‌های هرز، سله شکنی و به‌هم زدن خاک و مخلوط کردن کود، کاربرد دارند.

تفاوت تیلر کولتیواتور و تراکتور دو چرخ

در نگاه کلی این دو دستگاه شبیه به هم هستند اما در کارایی و قابلیت متفاوت از هم عمل می کنند.

در تیلر کولتیواتور چرخ ها باز شده و تیغه های کولتیواتور به جای آن ها بسته می شوند، با حرکت محور چرخ، تیغه ها نیز به گردش در می آیند و خاک را زیر و رو می کنند. در واقع سرعت خاک ورزی به سرعت حرکت تیلر بستگی دارد.

مزیت تراکتور دو چرخ در این است که برخلاف تیلر های رایج احتیاجی به باز کردن چرخ ها و بستن تیغه کولتیواتور ندارد. عملکرد تراکتور های دو چرخ مانند تراکتور بوده و تیغه های روتیواتور یا روتاری از طریق یک واسط به خروجی PTO که پشت دستگاه است وصل می شود تا توسط آن عملیات خاک ورزی و زیر و رو کردن خاک با قدرت و کنترل بیشتری اتفاق بیفتد. این کار امکان شخم زدن درجا و کنترل شده را در اختیار کاربر قرار داده و باعث نرم شدن بهتر خاک می شود.

همچنین در برخی از تراکتور های دو چرخ قابلیت چرخش فرمان تا 180 درجه وجود دارد، به گونه ای که موتور دستگاه پشت آن قرار گرفته و خروجی PTO جلوی دستگاه قرار می گیرد. این امر امکان بستن ترانسمیشن روغنی و شانه برش به جلوی دستگاه را فراهم می کند تا از آن به عنوان دروگر نیز استفاده گردد. در تراکتور های دوچرخ به وسیله اهرم، فرمان را به طرف بالا و پایین نیز می توانید حرکت دهید. تراکتور های دو چرخ دارای صدا و لرزش کمتری می باشند و باعث راحتی بیشتر اپراتور می شود. برای خرید تیلر کولتیواتور یا تراکتور دو چرخ باید به نیازتان، مساحت و بافت زمین توجه نمایید.

مزیت های استفاده از تیلر برای آماده سازی زمین های کشاورزی :

  • افزایش نفوذپذیری خاک و تهویه مناسب خاک
  • کاهش رشد علف های هرز
  • بهبود ساختمان خاک و حفط و نگهداری رطوبت خاک
  • افزایش سرعت کاشت
  • استفاده بهینه از نیروی انسانی
  • کاهش چشمگیر زمان اجرای شخم زنی

تیلر به اضافه قابلیت هایش!

تیلر در واقع نوعی تراکتور کوچک است که با امکان نصب انواع ادوات الحاقی، کاربردهای متنوعی دارد. تیلرها با توجه به ابعاد کوچکی که دارند، برای استفاده در باغ‌ها و میان درختان، کاملا مناسب هستند. نحوه‌ی کنترل تیلرها همانند موتورها، از طریق دسته‌هاست که تسلط بیشتری به فرد می‌دهند. اضافه کردن بارکش و صندلی کوپله شده به تیلرها، قابلیت بارکشی را نیز به تیلرها اضافه می‌کند.

ادوات الحاقی تیلر :

به طور کلی استفاده از ادوات مختلف بر روی ماشین آلات کشاورزی باعث افزایش راندومان کاری و بهره وری های مختلف از تیلر ها می شود.

کاربرد تیلر و کولتیواتور صرفا محدود به شخم‌زنی نیست و این دستگاه‌ها در زمین‌های کشاورزی با محصولات مختلف و باغ‌ها، کاربردهای گوناگونی دارند. بسیاری از این کاربردها از طریق ادوات و تجهیزات الحاقی میسر می‌شود. خیش یا گاو آهن، روتیواتور، شاسی پشت تیلری، علفتراش دیسکی، نفربر و دروگر، از جمله پرکاربردترین تجهیزات الحاقی تیلرها هستند. در ادامه به معرفی مهم ترین و پراستفاده ترین ادوات تیلر می پردازیم:

    خیش ( گاو آهن )

پرطرفدارین ادوات سوار شونده بر روی تیلرها گاو آهن می باشد. نحوه اتصال این ادوات به سادگی توسط یک مالبند می باشد. در گاو آهن ها عامل خاک ورزی ” خیش ” بوده و وظیفه اصلی خیش برش ، برداشتن ، برگرداندن و انتقال لایه ای از خاک است.

این گاو آهن ها بسته به مدل در انواع تک خیش ، دو خیش کنار هم ، سه خیش کنار هم ، دو خیش دوبل چرخشی و … ساخته شده اند. پرطرفدارترین نوع این گاو آهن و خیش ها مدل های دوبل چرخشی می باشند. در این خیش ها امکان تنظیم عمق وجود داشته و می توان عمق شخم زنی را تعیین کرد.

در زمین های کشاورزی که خاک زمین نسبتا سفت می باشد ، ابتدا با استفاده از خیش زمین کشاورزی شخم زده شده و سپس با استفاده از تیغه های روتیواتور اقدام به خرد کردن کلوخ ها می کنند.

    روتیواتور ( روتاری و روتوری ) – کلوخ شکن

یکی از اصلی ترین ادوات جانبی برای تیلر ها و کولتیواتور ها به شمار می رود . این ابزار متشکل از یکسری تیغه بوده که بر روی شفت سوار شده و با چرخش حول شفت عملیات همزنی خاک و خرد کردن کلوخ ها را انجام می دهد. در تیلر ها این تیغه ها در عرض های متفاوتی در بازه 80 تا 150 سانتیمتر عرضه می شوند. معمولا در تیلر ها یکدست تیغه روتیواتور در کنار دستگاه داده می شود.

لازم به ذکر است این تیغه ها به سادگی امکان مونتاژ و دمونتاژ بر روی شفت را داشته و در صورت آسیب رسیدن به تیغه ها می توان به سادگی آن را جایگزین کرد.

    تریلر پشت تیلر ی

یکی دیگر از ادوات پر استفاده در این تیلر ها ، تریلر های حمل بار می باشند. این تریلرها به سادگی توسط مالبند به تیلرها نصب شده و در انواع مختلفی در بازار عرضه می شوند.

از بهترین مدل های این تریلر ها مدل هایی با امکانات دمپر ، ترمز دار ، کمک فنر دار ، صندلی دار هستند. این مدل ها توسط پرشیا دیزل نیز عرضه می شوند. در این تریلرها از بهترین مواد اولیه استفاده شده است و وجود کمک فنر در آن باعث نرمی استفاده در  هنگام بارزنی می باشد.

و از دیگر ادوات الحاقی به تیلرها می توان به دیسک و سمپاش و پمپ آب و چرخ آهنی و … اشاره کرد.

نکات مهم در انتخاب تیلر

تیلرها چندین دهه است که که جزو ماشین‌آلات پرکاربرد کشاورزی، در میان کاربران شناخته شده اند و جایگاه ویژه ای دارند؛ این دستگاه ها در عین سادگی، کاربردهای گسترده‌ای داشته و در انواع مختلفی ساخته و عرضه می‌شوند. برای کاربرد مناسب و بهره مندی از مزایای کامل، این دستگاه‌ها باید بر اساس کارکردهای مورد نظر و مقیاس و میزان استفاده، به‌درستی انتخاب شوند. در این بخش به مهم‌ترین عوامل در گزینش و خرید یک تیلر مناسب، اشاره می‌کنیم.

قدرت و توان موتور

تیلرها به‌طور معمول از توان 5 تا 18 اسب بخار، تولید می‌شوند. اگر قرار است از تیلر به‌منظور شخم زنی خاک نسبتا سخت، یا برای حمل بار، بهره‌گیری شود، بهتر است از تیلرهای با توان بیشتر از 10 اسب بخار، استفاده شود. البته همیشه قدرت بالاتر، مزیت نیست؛ چرا که توان بالاتر به‌معنای اندازه‌ی بزرگتر نیز هست و اندازه‌ی بزرگ در برخی کاربردها نظیر استفاده در باغ‌ها که فضای میان درختان محدود است، می‌تواند مشکل ساز باشد و قدرت مانوور کمتری به کاربر برای انجام امور مختلف بدهد.

مساحت زمین و میزان استفاده

برای استفاده در زمین‌های زراعی محدود و باغ‌ها، طبیعتا تیلرهای با قدرت محدودتر و نمونه‌های بنزینی کاملا پاسخگو خواهند بود.

حجم عملیات

انتخاب تیلر و کولتیواتور باید متناسب با کاربرد مورد نظر آن باشد. برای کارهای سنگین‌ نظیر حمل بار، شخم‌زنی خاک‌ها سخت و نهر کنی، بایستی از تیلرهای دیزلی با توان بالاتر استفاده کرد. در حالی‌که برای کاربردهایی نظیر علفتراش، شخم‌زخی سطحی خاک، به‌هم زدن کود و خاک و سمپاشی، تیلرهایی با قدرت کمتر نیز پاسخگو هستند.

سیستم انتقال نیرو

انتقال نیرو در تیلرها به دو شیوه‌ی گیربکسی و تسمه‌ای انجام می‌گیرد. از طرفی انتقال قدرت در نمونه‌های تسمه‌ای ضعیف‌تر از مدل‌های گیربکسی است و به‌همین خاطر برای بارکشی و استفاده در زمین‌های سخت، تیلرهای گیربکسی، انتخاب و گزینه بهتری هستند. با این حال تیلرهای تسمه‌ای نیز سبک‌تر هستند و قدرت مانوور بیشتری ارائه می دهند.

دکمه بازگشت به بالا