عمومیمطالب کسب و کار

نحوه خم و برش میلگرد جهت فرآیند آرماتور بندی

معمولاً خمکاری میلگرد ها با استفاده از ماشین آلات و دستگاههای مناسب خم کاری انجام می شود. هم توسظ دستی یا برقی انجام میشود. خمکاری میلگرد به روش دستی هم انجام میشود اما برای میلگرد های سایز درشت مناسب نمی باشد .در حال حاضر دو روش دستی و اتوماتیک برای خمکاری میلگرد وجود دارد که طبق استاندارد ها با توجه به وزن میلگرد و ضخامت آن و نوع خمی که میخواهد ایجاد شود یکی از روش های انتخاب می شوند.

میلگرد های آرماتوربندی را برای ستون ها و تیر ها باید به صورت قفس و برای دال ها و دیوار ها به صورت شبکه بافت. میلگرد های مقاطع را باید با استفاده از سیم آهنی نرم، بست های سیمی ویژه یا نقطه جوش به یکدیگر بست تا موقعیت نسبی آنها حفظ شود. برای مسلح کردن آن دسته از اعضای سازه ای که به آرماتور بندی کمک نیاز دارند، می توان از شبکه فولادی استفاده کرد که به صورت صفحات تخت یا توپ عرضه می شوند.

خمکاری میلگرد به روش دستی

در این روش خمکاری کاملاً توسط فرد اپراتور انجام میشود. در روش دستی خمکاری میلگرد مهارت اپراتور اهمیت زیادی دارد و چندین ابزار هم برای انجام کار نیاز است .در خم کاری دستی معمولا از اهرم خم کن استفاده میشود. اجزایی که برای خم کاری دستی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

میز خمکاری

خمکاری میلگرد نیاز به یک میز و سطح کار دارد. این میز باید استاندارد باشد و حداقل ۸۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. میز خم کاری از الزامات انجام این فرآیند است، زیرا باعث کاهش فشار وارده در هنگام خم کاری به کمر اپراتور میشود و فشار انجام کار را کمتر می نماید .

صفحه خمکاری میلگرد

در خمکاری میلگرد به روش دستی یکی از تجهیزات لازم صفحه خمکاری می باشد. این صفحه فولادی به شکل مربع یا مستطیل است و روی آن تعدادی خار فولادی ایجاد شده است. این خارها از حرکت میلگرد و به اصطلاح لیز خوردن آن در جهات اعمال نیرو به وسیله آچار جلوگیری می کند .صفحه میلگرد از طریق پیچ و مهره روی میز و سطح کار ثابت می شود.

آچار خمکاری میلگرد

از آچار F برای خم کاری میلگرد استفاده می شود.  خمکاری با آچار F  از پرکاربردترین روش های خم کردن میلگرد دستی می باشد. طول دسته این آچار بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می باشد .آچار F با درگیر شدن با میلگرد و وارد کردن نیرو به آن خم را ایجاد می‌کند.

خمکاری میلگرد با دستگاه اتوماتیک برقی

میلگرد ها دارای ضخامت متفاوتی هستند و سایز های بزرگ آن را نمی توان به روش های دستی خم کرد و تغییر شکل داد. اما با  ابزار اتوماتیک ، خمکاری میلگرد را میتوان برای همه سایزها انجام داد .تمامی مراحل خم کاری با استفاده از این دستگاه به صورت اتوماتیک انجام می شود و دقت عملیات خمکاری هم بالاتر می باشد .خمکاری میلگرد با کمک ماشین آلات توسط دو نوع دستگاه   و برقی انجام میشود.

خمکاری به روش برقی

خم کاری میلگرد با استفاده از دستگاه های برقی برای همه سایز های میلگرد قابل انجام میباشد. برای اینکار ابتدا نقطه ای از میلگرد که باید خم شود علامت گذاری می شود. در زمان خم کاری ، نیروی وارده میلگرد را به عقب هدایت می کند، پس یک خار  در طول خم میلگرد روی صفحه قرار می‌دهند تا میلگرد فیکس شود. سپس برای حرکت دادن میلگرد و خم نمودن آن پدال را فشار می‌دهند .با فشار دادن پدال یک میله فولادی که جای آچار را گرفته است حرکت کرده و به میلگرد نیرو وارد میکند. نیروی وارد شده باعث ایجاد خم و تغییر شکل در میلگرد میشود. زاویه خم شدن میلگرد هم به میزان حرکت اهرم بستگی دارد. مکانیزم حرکت اهرم بسته به نوع ماشین متفاوت می باشد .

خمکاری میلگرد با دستگاه هیدرولیکی

دستگاه های هیدرولیکی برای  خم میلگرد کاربرد زیادی دارند.با استفاده از این دستگاه ها قطر های بالای میلگرد را نیز می‌توان خم کرد .عملکرد این دستگاه ها به صورتی است که یکاصطلاح خمکاری میلگرد

میلگرد ها به عنوان یک عضو کششی و تقویتی در اجزای ساختمان کاربرد دارند.حال این میلگرد ها باید به شکلی باشند که در تمامی مراحل ساخت بتوان از آنها استفاده کرد. برای این کار شما باید با خمکاری میلگرد و روش های آن به طور کامل آشنا باشید، اصطلاح خمکاری میلگرد به تغییر شکل میلگرد گویند بدون آن که شکسته یا از مقاومت آن کم شود. فرایند خمکاری میلگرد از نیروی وارده پیرامون یک نقطه انجام میشود، در این حالت قسمت درونی میلگرد درگیر نیروی فشاری و قسمت بیرونی آن درگیر نیروی کششی می شود. تمامی عملیات انجام شده در خمکاری میلگرد باید طبق آیین نامه ها وضوابط مطرح شده باشد، پیروی از قوانین علاوه بر عدم به وجود آمدن مشکلات سازه ای باعث امنیت شغلی هم میشود. در ادامه این مطلب به بررسی این قوانین خواهیم پرداخت.

هدف از خمکاری میلگرد و انواع آن

در برخی از مواقع میلگرد ها به همان شکل ساده و شاخه ای کاربرد ندارند و باید با ترفند هایی آن ها را به دیگر اشکال مورد نیاز در بیاوریم به عنوان مثال در برخی از قسمت های فونداسیون و آرماتور بندی نیاز است که میلگرد ها خم شده و به شکل دیگری باشند. از متداول ترین اشکال میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد راستا

اگر مقاومت کششی بتن به میزان مد نظر نرسد از میلگرد راستا برای جبران کاستی موجود استفاده می شود.این میلگرد یک شاخه با دو انتهای برجسته دارد که نسب به طول میلگرد دارای زاویه 90 درجه میباشد. دو شاخه برجسته این نوع میلگرد باعث درگیری هرچه بیشتر بتن می شود که در نتیجه افزایش مقاومت کششی را در بر دارد. همچنین از این میلگرد ها برای جلوگیری از ترک، در دیوارها نیز می توان استفاده کرد.

میلگرد خاموت

خاموت میلگرد یا فولاد برشی یا فولاد عرضی، برای جلوگیری از شکست زودرس مقاطع پس از ایجاد ترک بر اثر برش خالص مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع این خاموت ها نقش انتقال تنش به طرفین یک ترک مورب، به عنوان مسلح کننده بتن کارایی دارند. خاموت ها به صورت تنگ بسته و تنگ باز در سازه ها مورد استفاده قرار میگیرند. این مدل را میتوان از رایج ترین خمکاری میلگرد نام برد.

میلگرد سنجاقی

از این نوع میلگرد برای مقابله با نیروی برشی استفاده میشود. بیشترین کاربرد این نوع ها در ستون می باشد که به صورت دوبل و عمود بر هم و هم پوشانی تمامی میلگرد های طولی به کار می رود. آرماتور سنجاقی شامل یک میلگرد با دو انتهای خمیده  می باشد که زاویه هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است. معمولا از میلگرد های با سایز 8 الی 10 برای ساخت میلگرد سنجاقی استفاده می شود.

میلگرد رکابی

برای نگهداری میلگرد های طولی یا عمودی در امتداد یکدیگر در بتن ریزی های دیوار از آرماتور رکابی استفاده می کنند. معمولا از باز شدن انتهای خاموت ها رکابی به دست می آید. شماتیکی از میلگرد رکابی را می توانید در زیر ببنید.

میلگرد ادکا

از این نوع میلگرد برای تحمل نیروی برشی و برای تحمل لنگر های منفی در تکیه گاه های تیر های یکسره استفاده می شود.
قسمت پایینی و قسمت بالایی میلگرد ادکا وظیفه تحمل کشش های ناشی از خمش و قسمت میانی آن وظیفه تحمل کشش های ناشی از برش را بر عهده دارد. خمکاری میلگرد در این مدل نسبت به بقیه مدل ها تخصصی تر میباشد.

میلگرد خرک

برای قرار گرفتن دو شبکه افقی متوالی با فاصله معین از یک دیگر می توان از میلگرد خرک استفاده کرد. این نوع برای ثابت نگه داشتن آن ها در یک قاب استفاده می شود. همانطور که میدانید در فونداسیون خاموت کاربرد ندارد به همین دلیل برای آرماتور های بالایی از میلگرد خرک استفاده می شود.

انواع روش های خمکاری میلگرد

خمکاری میلگرد ها را می توان با استفاده از ماشین های خم کن در کارگاه های ساختمانی انجام داد که میلگردهای سرد را با کشیدن به دور یک محور خم می کنند. میلگرد ها با قطر کم  را نیز می توان تجهیزات ساده مانند تخته مجهز به محور ثابت به شکل مورد نظر خم کرد. برای خم کردن میلگرد ها با قطر بالا به دستگاه خم کن نیاز داریم. میلگرد ها به صورت خم شده و برچسب گذاری شده نیز عرضه می شوند تا در کارگاه ساختمانی تنها بافتن میلگرد ها ضرورت داشته باشد.

روش خمکاری دستی میلگرد

این روش به مهارت شخصی وابستگی زیادی دارد، در این روش تمامی مراحل خمکاری توسط شخص انجام شده و هیچ گونه دستگاهی وجود ندارد. اجزای مورد نیاز برای خمکاری دستی میلگرد به صورت زیر می باشد:

میز کمکی یا میز خمکاری میلگرد

میز کار آرماتور بندی به ابعاد طول 6 متر و به عرض 1 متر شامل صفحه میز ساخته شده از الوارهای برش خورده که به صورت فاق و زبانه در یکدیگر جفت شده اند و صفحه ای از ورق آهن به ابعاد 20*20 سانتی متر ، بر روی صفحه آهن، سه عدد میلگرد به ارتفاع 4 سانتی متر و فاصله چهار تا شش سانتی متر به شکل زاویه قائم جوش می دهند. میلگرد در وسط میله های صفحه قرار میگیرد و میلگرد را در آچار قرار داده و به هر شکلی که بخواهیم می توانیم آن ها را خم کنیم.میز خمکاری باید حداقل 80 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. این وسیله از الزامات خمکاری دستی میلگرد می باشد چون باعث کاهش فشار وارده در هنگام خمکاری در کمر اپراتور می شود.

صفحه خمکاری میلگرد

صفحه خم کن میلگرد تشکیل شده از صفحه فولادی به شکل مربع یا مستطیل میباشد. روی صفحه خم کن تعدادی خار فولادی تعبیه شده است، این خار ها از حرکت میلگرد در بعضی جهات( جهت اعمال نیرو به وسیله آچار) جلوگیری میکند. صفحه خم کن میلگرد را از طریق پیچ های روی میز، ثابت کرده و با استفاده از آچار F شکل میلگرد ها را می توان به شکل و فرمهای مختلف خم نمود. برای ایجاد قلابها و خم های استاندارد، قطر خاری که میلگرد به دور آن میچرخد و خم مورد نظر را به وجود می آورد، باید متناسب با قطر میلگرد مورد خم باشد، قطر لازم را می توان به وسیله غلتک های تامین کرد.

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت صنایع و ساخت ماشین آلات جدید، علاوه بر راحتی کار، بازدهی عملیات افزایش پیدا کرده است. از جمله این ابزارها میتوان به ماشین های خمکاری اشاره کرد که فرایند خمکاری میلگرد را هم به صورت بسیار دقیق و هم در مدت زمان بسیار کوتاه انجام میدهد.این ابزار علاوه بر افزایش سرعت و راحتی کار میتواند بسیار آسیب پذیر هم باشد، به همین دلیل رعایت تمامی نکات ایمنی حین کار بسیار ضروری می باشد. همچنین شما می توانید در قسمت نظرات از تجربیات کاری خود با انواع دستگاه های خمکاری میلگرد برایمان بنویسید.(جهت مشاوره و خرید میلگرد می توانید با مشاورین ما در عصر آهن تماس بگیرید)

 

دکمه بازگشت به بالا