عمومیمطالب کسب و کار

5 راهکار کاهش مصرف برق داکت اسپلیت در تابستان

تولید برج خنک کننده، با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا، استفاده از وسایل سرمایشی مطرح می شود. با توجه به نوع کاربری محیط و تعداد افراد حاضر در آن محیط، وسیله سرمایشی مناسب متغیراست. با این حال، در بیشتر منازل و ادارات استفاده از و کولر های گازی، به خصوص در شهر هایی با آب و هوای گرم و خشک، رایج است.همواره یکی از دغدغه های عامه، مصرف برق وسایل برودتی به منظور در فصل های گرم بوده است. در این مقاله قصد داریم راهکار هایی عملی و ترفند هایی مناسب برای کاهش مصرف برق داکت اسپلیت و را شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

محل نصب مناسب

یکی از مهم ترین عوامل در کاهش میزان مصرف برق کولر های گازی و داکت اسپلیت ها، محل نصب یونیت خارجی و داخلی می باشد. از آنجایی که کولرهای گازی و داکت اسپلیت ها از دو یونیت مجاز تشکیل شده اند، قرار دادن یونیت خارجی دستگاه در زیر سایه و جایی که کمتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد، می تواند تا حد زیادی به بهبود عملکرد دستگاه منجر شود.

نگهداری، تعمیر و سرویس منظم

مانند هر دستگاه دیگری، دستگاه های داکت اسپلیت و کولر های گازی نیز باید به طور منظم سرویس شوند. در حین سرویس داکت اسپلیت، تمام اجزاء آن چک شده و گرد و غبار یا کثیفی از سیم پیچ ها پاک می شوند. اگر مشکلی در روغن کاری وجود داشته باشد یا اجزائی از دستگاه نیاز به تعمیر داشته باشند، همه این موارد نیز رفع می شوند.تمام مراحلی که در طول نگهداری، تعمیر و سرویس داکت اسپلیت و کولر گازی انجام می گیرند، به کاهش قبض انرژی شما در آینده کمک خواهند کرد.

تنظیم دمای ترموستات

ترموستات قابل برنامه ریزی، وسیله ای است که جهت تنظیم دمای محیط به کار گرفته می شود. با برنامه ریزی مناسب ترموستات، شما می توانید در زمان عدم نیاز به دستگاه مثل مواقعی که برای چند ساعت در خانه نیستید، داکت اسپلیت یا کولر گازی را در حالت خاموش یا فعالیت با حداقل کارکرد قرار بدهید.معمولا تنظیم دما بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد باعث می شود از اضافه کاری دستگاه برودتی جلوگیری شود. جلوگیری از اضافه کاری داکت اسپلیت ها و کولر های گازی در روز های گرم تابستان، شما را از شر قبوض بالای انرژی خلاص می کند.

5 ways to reduce duct split electricity consumption in summer

انتخاب ظرفیت مناسب

در صورتی که ظرفیت سرمایشی دستگاه داکت اسپلیت با فضای مسکونی، اداری، تجاری و .. متناسب باشد، این می تواند بر کاهش مصرف برق تاثیر مستقیمی داشته باشد. علاوه بر این، انتخاب ظرفیت مناسب به افزایش طول عمر دستگاه برودتی شما نیز کمک خواهد کرد.معمولا کارشناسان فنی و فروش شرکت های سازنده داکت اسپلیت ها و کولر های گازی می توانند به شما در مشخص کردن ظرفیت مناسب برای فضایی که در اختیار دارید، کمک کنند.

انتخاب برند خوبکنترل مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی و اجرا سیستم‌های تهویه مطبوع بشمار می‌آید. از آنجایی که دستگاه داکت اسپلیت با انرژی برق کار می‌کند، کاهش مصرف برق همواره مورد توجه مهندسان و مصرف کنندگان این دستگاه قرار دارد. بنابراین، هرچقدر که بتوانیم مصرف برق دستگاه داکت اسپلیت را کاهش دهیم، هزینه کمتری بابت مصرف برق خواهیم پرداخت. کمپرسور دستگاه یکی از پرمصرف‌ترین اجزا سازنده دستگاه می‌باشد.

لذا، دستگاهی که تهیه می‌کنیم باید کمپرسوری داشته باشد که از نظر مصرف انرژی، کم مصرف باشد. علاوه بر نوع کمپرسور استفاده شده در دستگاه، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش مصرف برق دستگاه می‌شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم که این روش‌ها را بطور کامل توضیح دهیم تا دستگاه داکت اسپلیت شما کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد.

انتخاب یک برند خوب و کم مصرف

اولین کار ممکن برای کاهش مصرف برق ، انتخاب برند مناسب و کم مصرف است. در بازار برندهای داخلی و خارجی متفاوتی وجود دارند که هر کدام از آنها از نظر مصرف برق با یکدیگر متفاوت‌اند. عواملی همچون، نوع و مدل کمپرسور، طراحی مناسب و بهینه کندانسور و اواپراتو، توجه به استانداردهای ترمودینامیکی، انتخاب متریال و اجزا با کیفیت برای دستگاه از جمله مواردی است که سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف برق دستگاه می‌گردد.

از طرفی، تمامی برندها سعی کرده‌اند که همه‌ی این موارد ذکر شده را جهت کاهش مصرف برق، رعایت نمایند؛ اما به همان میزانی که به این موارد توجه می‌شود، هزینه دستگاه‌ها نیز در بین برندهای مختلف، متفاوت است.در واقع دستگاهی که گران‌تر باشد، بیشتر به این موارد توجه کرده است، پس هزینه دستگاه آن بالاتر است. اما به مرور زمان، هزینه بالای خرید دستگاه بواسطه‌ی پرداخت هزینه کمتر برای قبض ماهانه برق مصرفی، جبران می‌گردد. بنابراین، خرید یک برند خوب، می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری برای آینده باشد.

انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

در هنگام خرید اسپلیت باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه‌ به مساحت محلی که قرار است اسپلیت در آنجا نصب شود از ظرفیت مورد نظر استفاده کنید.برای مثال اگر شما از ظرفیت‌ های کم برای مسافت ‌های بسیار بالا استفاده کنید کولر گازی باید مدت بسیار زیادی روشن بماند و با کارکرد بالای خود هوای خنک را ایجاد کند که این مصرف انرژی را افزایش می‌ دهد و باعث می ‌شود که داکت اسپلیت مصرف بهینه‌ای نداشته باشد.اما اگر شما انتخاب دقیق ‌تری در خرید کولر گازی با توجه ‌به ظرفیت آن داشته باشید این امکان ایجاد می ‌شود که بتوانید هوای مطبوع و خنک مورد نظرتان را در مدت کوتاهی به دست آورید و در فضایی که زندگی می ‌کنید و یا در محل کارتان تهویه مناسبی به وجود آید.

همین که دستگاه در هر محیطی پس از ایجاد هوای خنک خاموش می ‌شود باعث می ‌شود که مصرف آن کمتر شود و فقط زمانی این امر ممکن است که ظرفیت درست را انتخاب کنید.در محیط‌ های بزرگ باید کولر گازی به ‌صورت شبانه‌ روزی روشن باشد اما همین حد هم گاهی نمی‌ تواند محیط را خنک کند.اینکه بخواهید هزینه کم تری بپردازید و کولر کم ‌ظرفیت را خریداری کنید برای شما سودی ندارد زیرا در مدت کوتاهی خراب می ‌شود و باید هزینه‌ های تعمیر بسیاری را بپردازید پس از همان ابتدا خرید دقیق را انجام دهید.

انتخاب داکت اینورتر

داکت‌ هایی که در کمپرسور کولر های گازی استفاده می ‌شوند به دو نوع تقسیم می ‌شوند که دارای دور ثابت و متغیر هستند. حال این به چه معناست؟

داکت‌ های اینورتر تعادل بهتری دارند و داکت‌ های کم‌ مصرفی هستند.کمپرسور های دور ثابت به دلیل خاموش و روشن‌ شدن‌ های مجدد در مدتی که کولر روشن است برق زیادی را مصرف می‌ کنند اما در کمپرسور های اینورتر این خاموش و روشن ‌شدن ‌های پشت‌ سر هم وجود ندارد و با یک دور مشخصی می‌ چرخند.این کمپرسور ها فقط در لحظه استارت شروع به حرکت می‌ کنند و تا زمان خاموش شدن کولر به حرکت خود ادامه می ‌دهند.البته این نکته فراموش نشود که کمپرسور اینورتر قیمت بیشتری نسبت به نوع ثابت دارد اما به‌ صرفه ‌تر هستند.

گذاشتن دستگاه زیر سایه

اگر بتوانید دستگاه را به ‌صورتی نصب کنید که یونیت آن زیر سایه باشد و یا سایه‌بانی برای آن درست کنید باعث می‌ شود که انرژی کمتری را مصرف کند و فشار کمتری به کمپرسور وارد شود.تابش مستقیم خورشید و گرمای زیاد می‌ تواند عمر اسپلیت را کاهش دهد و شما نتوانید استفاده مطلوبی را از آن داشته باشید.داکت ‌ها در زمان گرم شدن هوا فشار زیادی را تحمل می‌ کنند و فقط باید مصرف برق بالایی داشته باشند تا بتوانند به‌ خوبی کار کنند.

تمیز کردن دستگاه

اگر می‌ خواهید داکت اسپلیت شما میزان مصرف برق کمتری داشته باشد باید در زمان ‌های مشخصی کولر گازی خودتان را چک کنید و قطعات داخلی آن را تمیز نمایید زیرا کثیف بودن قطعات باعث افزایش مصرف برق می‌ شود و گاهی مبدل ‌های کندانسور و اپراتور جرم می‌ گیرند و گرد و غبار زیادی که در اطراف کولر گازی و به دلیل مکش هوا وجود دارد باعث جرم زیادی می‌ شود که این جرم‌ ها در زمان کوتاهی تبدیل به چربی و آسیب جدی به قطعات می‌ شوند.

اگر وقت کافی برای تمیز کردن کولر خود ندارید بهتر است از تعمیر کاران استفاده کنید و هر چند وقت یک بار کولر خود را به دست متخصص بسپارید تا آن را چک کند.این گرد و غبار و آلودگی‌ ها باعث می‌ شوند که تبادل هوا در میان قطعات به‌ خوبی انجام نگیرد و مصرف برق داکت افزایش یابد.این راه بسیار آسان را فراموش نکنید تا بتوانید میزان برق مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهید.

برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی نوعی برج خنک کننده است که از پوسته ای به شکل مکعب و از جنس فایبرگلاس ساخته شده است. این نوع برج خنک کننده در کاربردهای صنعتی و تجاری کوچکتر مانند ساختمان های اداری، هتل ها و بیمارستان ها استفاده می شود.

نحوه عملکرد:

برج های خنک کننده فایبرگلاس مکعبی از فرآیندی به نام تبخیر برای خنک کردن آب استفاده می کنند. آب گرم در بالای برج توزیع می شود و سپس از طریق یک سری پکینگ که از موادی مانند چوب، پلاستیک یا فلز ساخته شده است، جریان می یابد. هوا از پایین برج به سمت بالا کشیده می شود و با عبور از پکینگ گرمای آب را جذب می کند. این باعث می شود قسمتی از آب تبخیر شود و بخار آب گرم از بالای برج خارج شود. آب خنک شده سپس در پایین برج جمع آوری می شود و دوباره در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای برجهای خنک کننده فایبر گلاس:

  • کارآمدتر و خنک کننده آب تا دمای پایین تر: برج های خنک کننده فایبرگلاس مکعبی به دلیل تبادل حرارتی موثرتر، کارآمدتر از سایر انواع برج های خنک کننده هستند و می توانند آب را به دمای پایین تری خنک کنند.
  • قابل اعتمادتر و نیاز به نگهداری کمتر: فایبرگلاس به عنوان یک ماده بادوام و مقاوم در برابر خوردگی شناخته می شود، به همین دلیل این نوع برج های خنک کننده نیاز به نگهداری کمتری دارند و عمر طولانی تری دارند.
  • از نظر زیبایی دلپذیرتر: طراحی مکعبی و استفاده از فایبرگلاس، ظاهر مدرن و زیبایی به این نوع برج های خنک کننده می دهد.

نکته:برای اگاهی از اخرین قیمت برج خنک کننده مکعبی میتوانید وارد سایت ما شوید و هر سوالی در مورد محصولات داشتید میتوانید از کارشناس های ما بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا