عمومیمطالب کسب و کار

نحوه اتصال سیم ارت به میله ارت

اجرای موثر سیستم ارتینگ به شدت متاثر از شرایط محیطی به ویژه ویژگی‌های خاک منطقه است. طبق استاندارد IEEE حداکثر مقاومت الکترود زمین، باید بین 1 اهم و 2 تا 5 اهم باشد. نحوه اجرای سیستم ارتینگ را به دو روش کلی عمقی و چاه ارت سطحی، می‌توان اجرا کرد. در روش عمقی، با اتصال سیم مسی به الکترود صفحه‌ای، سیستم ارتینگ اجرا می‌گردد. اجرای ارتینگ به روش میله ارت (روش سطحی یا میله راد) در مناطقی به کار می‌رود که حفر عمیق چاه امکان‌پذیر نباشد. اجرای چاه ارت به روش میله‌ای و روش اجرای چاه ارت میله ای، به دو صورت خطی و پنجه کلاغی قابل اجراست .

نحوه طراحی و تولید و ویژگی های ساختاری این نوع دکل مهاری مشابه دکل های G35 می باشد. و تفاوت در کاربرد انها می باشد یعنی دکل های G45 امکان بارگذاری بیشتر و همچنین امکان استفاده در فعالیت های متعدد از جمله مخابرت و ارتباطات بی سیم را دارد. این دکل ها را بر روی بستر های خاکی، سنگی و خاک دستی و زمین های شهری بنا کرد. دکل های مهاری G45: دکل چهار وجهی همانگونه که از اسم این دکل ها مشخص است . دارای چهار ستون لوله ای عمودی بوده . و از میلگردهای فولادی به عنوان متصل کننده . زیگزاگ به این سری از دکل ها استفاده می شود. و کاربرد آن علاوه بر زمینه ارتباطی و مخابراتی کاربرد امنیتی دارد و می توان در سایت های نیروگاهی بادی و…… مورد استفاده قرار داد.

دکل های G65: دکل سه وجهی این دکل سه وجهی از لوله ای ضخیم تر برای ساخت آن استفاده می شود و بیشتر در سایت های کویر مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین علاوه بر ارتباطات و عملکرد نیروگاهی در حوزه روشنایی و انتقال نیرو نیز استفاده می شود. نحوه اجرای میله راد به روش خطی در روش اجرای میله ارت خطی حداقل می بایست از 5 تا 8 میله ارت (میله راد کاپر باند) با مغز فولاد CK45 و روکش مس با ضخامت بالای 240 میکرون به طول حداقل 1.5 متر و قطر 16 میلیمتر مورد استفاده قرار گیرد.

  1. انتخاب مکان مناسب جهت اجرای سیستم ارتینگ
  2. حفر مسیر سیم مسی جهت همبندی میله‌های ارت
  3. قرار دادن یا نحوه کوبیدن میله راد در زمین
  4. اتصال میله‌های ارت به یکدیگر توسط سیم مسی ارت و اتصال سیم به میله توسط جوش احتراقی یا کلمپ انگشتی
  5. پرکردن روی میله ارت و مسیر همبندی از مواد کاهنده مثلا (OHM)
  6. نصب تست باکس ارت یا حوضچه ارت
  7. اندازه‌گیری و تست مقاومت الکترود زمین

روش های مختلف از جمله روش مربعی، دایره، مستطیل هم جزء این خطی می‌شوند. اجرای سیستم ارتینگ به روش سطحی و خطی آشنایی با انواع دکل مهاری ( G35 , G45  , سه وجهی و چهاروجی )  دکل های مهاری بسته به بارگذاری دکل مهاری و ارتفاع به انواع مختلف دسته بندی می شوند که سری G این نوع دکل ها از همه سری های دیگر دکل پر استفاده تر و مقرون به صرفه تر می باشد . در ادامه قصد داریم که شما را با انواع دکل مهاری از  قبیل دکل سه وجهی یا دکل چهار وجهی ، دکل G35 , دکل G45 آشنا کنیم.

از انواع دکل مهاری این نوع دکل سبک ترین نوع بوده . و دلیل وزن سبک آن استفاده از لوله های سبک فشاری به قطر 3cm و میلگرد های زیگزاگی متصل کننده . به قطر   8mmمی باشد. کاربرد این نوع دکل به دلیل سبکی وزن ، در پشت بام خانه ها می باشد. دکل مهاری g35 سه وجهی از انواع دکل مهاری این نوع به صورت سر بر یا در اصطلاح سه وجهی می باشد. که عضو فشاری آن لوله ها و میلگردها نقش متصل شونده . زیگزاگ به لوله های سبک را دارند. این دکل ها محدوده ارتباطی محدودی را پوشش می دهند. ارتفاع این نوع دکل ۱۵ تا ۳۰ متر، محدود به نمره میلگرد مصرفی که غالبا نمره ۸ یا ۱۰ می باشد. فنداسیون این سری از دکل ها بتنی بوده . که دکل به وسیله صفحه ستون و بولت به فنداسیون ساده بتنی خود متصل می گیرد.

تجهیزات لازم برای اجرای میله ارت

گروه فنی مهندسی تهران ارت با توجه به دسترسی به سوابق خرید علمی مشتریان خود وهمچنین تجربیات اجرایی بالایی که در زمینه اجرای سیستم ارتینگ به روش میله راد کوبی پیدا کرده، دو لیست را آماده ارائه به شما عزیزان کرده که شامل موارد زیر می‌شوند:  اصول ارتینگ در نحوه اجرای میله ارت طبق استاندارد میله ها بایستی با فاصله نسبت به یکدیگر باشند که در محدوده گرادیان یکدیگر هنگام تخلیه قرار نگیرند. این فاصله می‌تواند یک تا دو برابر طول میله راد باشد. این نوع الکترود معمولا به روش عمودی کوبش می‌شود و می‌تواند در جاهایی که خاک مناسب و بنابراین امکان کوبیدن به راحتی باشد دو یا سه میله راد را به هم کوپل کرد و به طول 3 یا 4.5 متر نیز کوبیده شود.

جنس میله حدالمقدور بهتر است از میله کاپرباند باشد و یا مس اندود که در هنگام کوبیدن روکش مس از بین نرود. برای اتصال میله ها به یکدیگر بهتر است از جوش اگزوترمیک یا جوش کدولد استفاده شود که اتصال بین میله راد و سیم مسی به خوبی برقرار شود. و در مواقعی که دسترسی به جوش اگزوترمیک وجود ندارد بهترین کلمپ TE/RC1 می باشد که جایگزین مناسبی برای جوش اگزوترمیک می باشد. بهتر است مطابق استاندارد برای هر میله یک دریچه بازدید بتونی یا پی وی سی فشار قوی در نظر گرفته شود که امکان بازدید سالانه اتصال سیم به میله راد امکان پذیر باشد. ضخامت سیم مسی بهتر است حداقل 35 میلی متر مربع باشد که بتواند به سرعت جریان صاعقه را دفع کند.

گروه مهندسی تهران ارت با افتخار بیش از یک دهه مجری سیستم ارتینگ و لایتنینگ می باشد و اقلام مذکور را با بهترین کیفیت و مطابق استاندارد BS و استاندارد ملی ساختمان و مبحث 13 نظام مهندسی در اختیار کارفرمایان محترم قرار می دهد. روش اجرای سیستم ارتینگ با میله ارت از نوع پنجه کلاغی، به این شکل می‌باشد که ابتدا کانالی حداقل به عمق 50 سانتی‌متر حفاری شده و ‌های ارت در داخل کانال در فاصله‌ای حداقل دوبرابر طول الکترود به زمین کوبیده می‌شوند. رادها به وسیله هادی به یکدیگر توسط جوش کدولد یا کلمپ اتصال می‌یابند. جهت محافظت الکترود در برابر عوامل خورنده، مواد کاهنده مناسب در کانال ریخته می‌شود. در نهایت برای رسانایی خاک اطراف میله، و تامین رطوبت اطراف هادی، از ملات مواد کاهنده استفاده می‌شود.

روش اجرای میله به روش پنجه کلاغی به علت نیاز به قالب جوش کدولد سفارسی برای جمع نقاط سیم ها، قابل گسترش نبودن و اجرای مشکل آن زیاد مرسوم نیست و بهتر است از روش خطی استفاده شود. میله ارت از جمله وسایل کاربردی است که اگر در مکان‌های خاص قابلیت حفر چاه وجود نداشته باشد، از این وسیله استفاده می‌شود. البته در کلیه‌ی موقعیت‌ها مانند دکل برق، منبع هوایی و… که احتمال وارد شدن جریان ناخواسته برق به زمین وجود دارد؛ به جهت جلوگیری از خطرات ناشی از آن، بکارگیری از میله ارت مسی (راد مسی) به شکل فرو رفته در زمین در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما نحوه نصب این وسیله دارای حساسیت‌هایی است که ما در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

روش تست میله ارت

برای تست ارت از دو روش استفاده می‌شود که در ادامه به طور خلاصه توضیح خواهیم داد: در این روش باید پراپ سبز رنگ دستگاه ارت تستر به چاه ارت وصل شده باشد و سپس پراپ زرد رنگ دستگاه نیز به فاصله چند متری از چاه ارت درون زمین قرار خواهد گرفت. در ادامه نیز پراپ قرمز رنگ به فاصله چند متری از میله اول قرار گرفته که در نهایت عدد اهمی دقیق را نمایش می‌دهد. حال با روشن کردن دستگاه ارت تستر اگر ولتاژ نمایش داده شده زیر 10 ولت بود، کار به درستی انجام شده است.

در این روش از سیم مخصوص استفاده می‌شود. در واقع ابتدا باید مانند روش قبل پراپ سبز را به سر چاه ارت متصل کرد و پراپ دوم را یک سر آن دارای دو فیش که به هم وصل شده و سر دیگر آن به نقطه‌های C و P دستگاه متصل خواهد بود را با استفاده از سر گیره‌ای سیم به بدنه فلزی تجهیزات نزدیک به چاه ارت وصل کرده و سپس باید مراحل بالا را دوباره از سر گرفت تا میزان مقاومت چاه ارت مشخص شود.

حال اگر برای موقعیت‌ها و کاربردهای مختلف نیاز به تجهیزاتی مانند میله ارت مسی (راد مسی) دارید، کافی است که از مراکز مجاز استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای این منظور از سایت تک ارت که به صورت تخصصی در حوزه تجهیزات ارتینگ و چاه ارت  فعالیت می‌کند، بهره ببرید. این شرکت نمایندگی رسمی فروش محصولات شرکت پتونیا بوده و بسیاری از محصولات حفاظت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. همه چیز درباره دکل های مهاری دکل‌ های مهاری سازه ای سبک به وسیله سیمهای مهاری فولادی مهار می گردد. در ادامه به بررسی کامل دکل های مهاری خواهیم پرداخت…

 دکل های مهاری چیست؟

دکل‌ های مهاری سازه ای سبک به وسیله سیمهای مهاری فولادی مهار می گردد. این سازه ساخته شده از لوله و میلگرد می باشد و در مکانهایی که نیاز به ارتفاع برای برقراری ارتباط با دید مستقیم دارند بسیار مناسب است. اجزای دکل های مهاری جهت سیستم روشنایی دکل از چراغ LED سولار چشمک زن با یک سال گارانتی تعویض استفاده می شود. جهت اجرای سیستم ارتینگ, میله مسی 16 و سیم مسی 16 و بست مسی استفاده می شود. اجرای چاه ارت دکل مهاری چهار وجهی توسط نیروهای متخصص و با تجربه و در کلاس زیر 2 اهم ,زیر 5 اهم و زیر 7 اهم .

چرا دکل های مهاری؟

دکل‌ مهاری به دلیل وزن کم و سهولت نصب و ارزان قیمت بودن دارای مزایا و کاربردهای زیادی می باشد و در مکان‌هایی که فضا با امکان زاویه بندی مناسب جهت نصب مهاری ها موجود باشد استفاده می‌گردد. اغلب در شبکه تلفن همراه جهت نصب آنتن ها و تجهیزات رادیویی ، بی سیم و شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.دکل‌های مهاری قابلیت نصب بر روی سازه های ساختمانی ،پشت بام منازل و ادارات و سوله های صنعتی را دارند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا