عمومیمطالب کسب و کار

رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟

رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟

آیا می‌دانید که رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟ به صورت خلاصه، سیم سفید به عنوان خنثی عمل می‌کند و مدار را کامل خواهدکرد. سیم زمین مسی یا سبز است و فن را در برابر نوسانات الکتریکی محافظت می‌کند. در صورت وجود کابل آبی و مشکی از مدار داخلی باید دو کلید روی دیوار وجود داشته باشد. کابل قرمز رنگی که از سقف می‌آید به کلید دیوار وصل می‌شود و فن دستگاه نیز به سیم مشکی متصل است. اگر فن همراه با لامپ باشد، سیم آبی برای آن طراحی شده و در نتیجه سیم سفید یک‌هادی خنثی است. کابل ارث توسط رنگ سبز نشان داده شده و سیم قرمز به عنوان یک‌هادی برای تغذیه کیت نور عمل می‌کند.

رنگ بندی سیم‌های فن کویل و تعداد فرد پره‌های فن خنک کننده DC

به طور کلی، دو نوع سیم کشی برای فن‌های خنک کننده معمولی DC وجود دارد، یعنی فن‌های 4 پین (چهار سیم) و فن‌های 3 پین (سه سیم) و همچنین 2pin که در بازار بسیار کمیاب است.

1. رنگ بندی سیم‌های فن کویل، فن خنک کننده DC

فن خنک کننده DC در اصل 2 سیم است که یکی مثبت و دیگری منفی خواهدبود. بعدها برای اینکه CPU سرعت فن را کنترل کند تا در صورت آسیب دیدن فن هشدار دهد، یک خط سیگنال خروجی اضافه شد و از فرکانس برای نشان دادن سرعت فن استفاده می‌شود. رنگ‌های فن‌های پین (سه سیم) عبارتند از: قرمز خط برق +12 ولت، مشکی GNG (زمین) و زرد خط سیگنال سنسور.

برای کنترل سرعت فن خنک کننده DC می‌توان در هنگام پایین بودن دما سرعت را کاهش داد تا نویز کاهش یابد و یک خط سیگنال ورودی برای کنترل سرعت فن با فرکانس پالس اضافه شود. این سه سیم و چهار سیم با یکدیگر سازگار هستند و می‌توانند بدون آسیب رساندن به سخت افزار به برق وصل شوند.

 

اما اگر سوکت روی مادربرد فقط سه سیم داشته باشد و یک فن با چهار سیم وارد شود یا اگر سوکت روی مادربرد چهار سیم و فن سه سیم باشد، فن‌ها همه با بالاترین سرعت کار خواهند کرد. رنگ‌های 4 پین (چهار سیم) عبارتند از: قرمز سیم برق +12 ولت، رنگ سیاه GNG سیم زمین، زرد سیم سیگنال سنسور است که برای تشخیص سرعت فن خنک کننده DC استفاده می‌شود؛ خط سیگنال آبی PWM خط جدیدی است که عمدتاً برای مادربرد استفاده می‌گردد تا به طور هوشمند سرعت فن را با توجه به دما تنظیم کند.

2. چرا پره‌های فن خنک کننده DC دارای شکلی خاص هستند؟

سازندگان فن خنک کننده DC برای اطمینان از سرعت باد و فشار لازم بر روی پین فن، شکل تعداد پره‌ها را به طرز خاصی انتخاب خواهند کرد. اما بدون توجه به تعداد پره‌های فن خنک کننده DC، ساختار تیغه آن بیشتر از 7، 9، 11 و سایر اعداد فرد تشکیل شده است. چنین موضوعی به این دلیل خواهدبود که ترکیبات تیغه‌های فرد می‌توانند مزایای عملکردی بیشتری نسبت به ترکیبات تیغه‌های زوج داشته باشند.

اگر تعداد کل پره‌ها با عدد زوج طراحی شده و روش ترتیب نقاط مربوطه ایجاد شود، نه تنها عملکرد فن خنک کننده الکترونیکی را دشوار می‌کند، بلکه کار فن را نیز سخت خواهدکرد و هنگام وزیدن با سرعت بالا رزونانس بیشتری ایجاد می‌کند. در نتیجه تیغه نمی‌تواند خستگی ناشی از رزونانس را برای مدت طولانی تحمل کند و در نهایت تیغه ترک می‌خورد. بنابراین، طراحی فن‌های DC الکترونیکی عمدتاً شامل طرح‌های مختلف با تیغه‌های فرد است

سیم کشی انواع فن کویل

هر نوع از فن کویل، سیم کشی منحصر به فردی دارد که باید هنگام نصب برق فن کویل در نظر گرفته شوند. قبل از صحبت در مورد نحوه سیم کشی فن کویل بهتر است کمی با انواع فن کویل آشنا شویم و سپس بعد از آشنایی با هر نوع، نقشه برق مربوط به آن فن کویل ارائه می شود.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار، در یک سقف کاذب نصب می شود و کنترل دما توسط یک ترموستات جداگانه در هر اتاق، یا با استفاده از یک کنترل از راه دور، مدیریت می شود. این مدل را میتوانید در دیجی کالا مشاهده کنید و نظرات کاربران را درباره آن بخوانید. این نوع فن کویل به دلیل زیبایی ظاهری و صدای کم آن بسیار مورد توجه است. ظرفیت های فن کویل بین 200 تا 1000 CFM در دماجت موجود است. همچنین، یک دریچه هوا  بازرسی برای دسترسی در هنگام تعمیر و نگهداری نصب شده است.

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی، به دلیل ظرفیت محدودش، برای اتاق ها و فضاهای کوچکتر مناسب است. فن کویل های زمینی، معمولاً در ساختمان هایی استفاده می شود که شکاف سقف گزینه مناسبی نیست. فن کویل های زمینی ظرفیتی بین 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه دارند و برای انتقال هوا در جهت بالا و پایین طراحی شده اند.

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی، یکی از انواع فن کویل است که در سقف کاذب نصب می شوند. در دو نوع فن کویل یک طرفه و چهار طرفه موجود می باشند. این فن کویل ها، هوا را از طریق سطح داخلی مکش می کنند و هوای تهویه شده را از طریق دریچه های جانبی به محیط می فرستند.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی، شبیه فن کویل های سقفی توکار است و در داخل سقف کاذب قرار می گیرند. ظرفیت فن کویل های کانالی بین 600 تا 2000 فوت مکعب در دقیقه است که آنها را برای فضاهای بزرگتر مناسب می کند. برای بهینه‌سازی راندمان، باید برای سرعت خروج هوا در خروجی کانال و همچنین دمای هوا و اندازه دریچه متناسب با حجم اتاق، تنظیماتی انجام شود.

فن کویل دیواری

فن کویل های دیواری که به فن کویل های تزئینی نیز گفته می شود، بر روی دیوارها نصب می شوند و شباهت زیادی به پنل های تهویه مطبوع دارند و دارای فن های متعددی هستند. این فن کویل ها با ظرفیت هوادهی بین 300 تا 600 فوت مکعب در دقیقه، قادر به گردش موثر هوا هستند.

فاکتور های مهم در نحوه سیم کشی فن کویل

در سیم کشی فن کویل باید چندین فاکتور از جمله ظرفیت های برودتی و گرمایشی دستگاه را در نظر گرفت. سیم کشی فن کویل ها باید مطابق با ظرفیت و حداکثر توان آنها انجام شود.

در سیم کشی فن کویل باید از سیم های باکیفیت و متناسب با اندازه ترموستات دیواری دستگاه، ریموت کنترل و کابل برق استفاده شود. نصب دقیق سیم های برق دستگاه برای راه اندازی و عملکرد بهینه سیستم بسیار مهم است. علاوه بر این، اندازه سوئیچ باید بر اساس قدرت دستگاه انتخاب شود.

هنگام انتخاب سیم برای فن کویل ها، مهم است که حجم تهویه، ظرفیت سرمایش و ظرفیت گرمایش دستگاه را در نظر بگیرید. اندازه کابل توصیه شده برای دستگاه فن کویل 1.5 است، در حالی که اندازه کابل فن کویل از راه دور معمولاً بین 0.5 تا 0.75 است. کابل فرمان فن کویل، برای تامین برق بین پنل داخلی و پنل خارجی دستگاه عمل می کند.

رابطه بین قدرت واحد فن کویل و مصرف برق

باید بدانید که مصرف برق و توان الکتریکی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. با استفاده از قدرت فن کویل / کیلو وات ساعت می توان میزان مصرف برق فن کویل در ساعت را محاسبه کرد ، مانند 4500 وات / 1 ساعت = 0.45 کیلو وات ساعت ، بنابراین با دانستن قدرت فن کویل و سپس با توجه به زمان استفاده روزانه ، می توانید قدرت روزانه را محاسبه کنید. مصرف فن کویل و مصرف برق همه فن کویل های اتاق را اگر اضافه شود، مصرف برق روزانه کولر گازی مرکزی نیز اضافه می شود.

بنابراین اگر می خواهید میزان مصرف برق فن کویل را بدانید، ابتدا باید قدرت موتور فن کویل را مشخص کنید. در این مورد، تولید کننده فن کویل دارای پارامترهای فنی فن کویل مربوطه است که شامل قدرت موتور، حجم هوا، ظرفیت خنک کننده و سایر پارامترهای فنی برای انتخاب فن کویل ها برای کاربران است.

اگر قدرت فن کویل نامشخص است ، ما همچنین می توانیم آن را معکوس ، جریان نامی = قدرت / (ولتاژ منبع تغذیه * ضریب توان) کنیم و بر 380V ، تقسیم کرده و سپس بر 1.732 تقسیم کنیم ، اگر ضریب توان را نمی دانید ، به طور کلی ضریب توان موتور حدود 0.85 است ، توصیه می شود 0.85 حساب کنید.

معمولاً قدرت فن کویل در حدود چند صد وات عمل می کند ، بنابراین مصرف برق بسیار زیاد نیست ، شاید به اندازه روشن کردن یک لامپ باشد ، اما بسیاری از دوستان می گویند که مصرف برق فن کویل بالا است ، باید با این فرض که چندین فن کویل به طور همزمان در مناسبت های سطح بالا 24 ساعت شبانه روز کار می کنند باز مصرف برق فن کویل های معمولی خانگی خیلی زیاد نخواهد بود معمولا در یک خانه مسکونی استفاده همزمان از فن کویل ها صورت نمی گیرد.

دکمه بازگشت به بالا