علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

چگونه می‌توانیم شروع بارداری را تشخیص دهیم؟

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با مقاله‌ای دیگر از مجله هومکا همراه باشید. به‌طورکلی علائم بارداری چهار تا پنج هفته بعد از لقاح (زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود) ظاهر می‌شوند. برخی از زنان علائم حاملگی را یک یا دوهفته بعد از لقاح تجربه می‌کنند. برخی نیز علائم بارداری را تا زمانی که قاعدگیشان به‌طور قابل توجهی تاخیر نداشته باشد، متوجه علائم نمی‌شوند. عقب افتادن پریود، حساس شدن سینه‌ها، تهوع همراه با استفراغ و یا تهوع بدون استفراغ، خستگی، افزایش ادرار و لکه‌بینی برخی از شایع‌ترین علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه است. در ادامه به بررسی کامل‌تر این علائم می‌پردازیم.

شما می‌توانید بدون مراجعه به آزمایشگاه، آزمایش بارداری را در منزل انجام دهید. برای ثبت درخواست تست بارداری کلیک کنید. علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک از تخمدان آزاد شده باشد. پس از انجام رابطه جنسی اسپرم در صورت رسیدن به تخمک، تخمک را بارور می‌کند. باروری تخمک حدوداً ۱۴ روز پس از شروع فرآیند قاعدگی اتفاق می‌افتد. طبق بررسی‌های متخصصین لانه گزینی تخمک حدوداً ۶ تا ۷ روز پس از لقاح شروع می‌شود. در این زمان تخمک بارور است و به لایه داخلی رحم می‌چسبد. با چسبیدن تخمک به دیوار رحم امکان دارد که عروقی خونی دیواره رحم بشکنند و زن خونریزی خفیف و گرفتگی در رحم را احساس کند.

به‌طورکلی علائم حاملگی از هفته اول بعد از آخرین زمان قاعدگی خود را نشان می‌دهند. شروع درد لگنی، گرفتگی خفیف و لکه بینی یک تا چند روزه از علائم اولیه آن به‌شمار می‌رود. در ادامه علائم اولیه بارداری را شرح می‌دهیم تا بتوانید تفاوتشان با علائم پریود را از هم تمیز دهید. دقت کنید این دو علامت مرتبط با هفته اول پس از لقاح است. همچنین با انجام آزمایش BHCG و بررسی جدول عدد بتا در بارداری می‌توانید از بارداری خود مطمئن شوید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات هومکا این آزمایش را در منزل خود انجام دهید.

در هفته اول بارداری احتمالاً شما هیچ تغییری را احساس نمی‌کنید، چراکه در حال سپری کردن روزهای پریود هستید و تصور نمی‌کنید که باردار باشید. حتی الگوی قاعدگی نیز تغییری نمی‌کند و مانند ماه‌های قبل انجام می‌گیرد. تنها تفاوتش این است که این آخرین پریودی است که شما تا ۹ ماه دیگر پشت سر می‌گذارید. با وجود اینکه در ظاهر چیزی احساس نمی‌کنید یا نمی‌بینید، اما در رحم و بدن شما تغییرات بزرگی درحال رخ دادن است و مجموع این تغییرات را شروع بارداری می‌گویند. از اواخر این هفته باید خود را کم کم آماده تجربه تغییرات بزرگ نمایید.

در حقیقت هفته اول بارداری را نمی‌توان به‌طور یقین تشخیص داد و تعیین کرد. به‌طور معمول متخصصین پزشکی زنان هفته نخست بارداری را از نخستین روز آخرین قاعدگی یک زن مشخص می‌کنند. خوب است بدانید  در این مرحله زن واقعاً باردار نیست، شمارش هفته اول از آخرین دوره پریود برای این است که بتوانند تاریخ تخمینی بارداری را به دست بیاورند. در ادامه به علائم اولیه بارداری اشاره می‌کنیم، یعنی زمانی که واقعا لقاح انجام گرفته و هفت روز از لقاح گذشته است. این هفته پس از هفته اول آخرین پریود در واقع نخستین هفته بارداری مادر به‌شمار می‌رود. اما اگر بخواهیم اولین و شایع‌ترین علامت بارداری را به شما بگوییم، عقب افتادن پریود است.

تفاوت علائم بارداری و پریود چیست؟

خونریزی رحم: خونریزی پریود مداوم است و معمولاً لکه‌بینی ندارد اما خونریزی بارداری تنها محدود به لک‌های کوچک و ترشحات صورتی رنگ است تغییرات خلقی تهوع: تهوع صبحگاهی از نشانه‌های رایج بارداری بوده اما در قاعدگی شایع نیست. مگر بر اثر شدت درد قاعدگی، بدون وابستگی به زمان روز بیزاری از غذا پژوهش‌های خیلی کمی دربارهٔ این موضوع انجام شده است و علائم اولیهٔ بارداری برای هر خانمی متفاوت هستند. برخی زنان اولین علائم را یک یا دو هفته پس از لقاح و شکل‌گیری رویان احساس می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر تا چند ماه هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند. در این مطلب می‌توانید با علائم بارداری در هفته‌های اول بارداری آشنا شوید.

احساس اولین علائم بارداری

در بهترین پژوهشی که تا امروز روی این سؤال صورت گرفته است، ۱۳۶ زن که در تلاش برای بارداری بودند، علائم روزانهٔ خودشان را از زمان قطع مصرف قرص ضدبارداری تا هشت هفته پس از بارداری ثبت کردند، یعنی هشت هفته پس از اولین روز از آخرین دورهٔ پریودشان و نتایج به این شکل بود:  درصد از این زنان از هفتهٔ پنجم بارداری برخی علائم بارداری را داشتند.  درصد زنان از هفتهٔ ششم بارداری علائمی را داشتند.  درصد این زنان از هفتهٔ هشتم بارداری علائمی را داشتند. اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن رایج‌ترین علائم شامل حالت تهوع یا استفراغ، احساس خستگی، تکرر ادرار و ورم سینه‌ها و حساسیت آنها به لمس است که تمام این علائم می‌تواند خفیف یا شدید باشد. همه چیز را در مورد هفتهٔ اول بارداری بدانید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از تقویم بارداری موجود در اپلیکیشن بارداری و وارد کردن اولین روز پریود از آخرین عادت ماهانهٔ خودتان، روز و تاریخ زایمانتان را به دست آورید و تمام هفته‌های بارداری و مراحل رشد کودکتان را با تصویر ببینید. علائم بارداری در هفتهٔ دوم آخرین پریود شما حدود دو هفته پیش شروع شد. بر اساس روش پزشکان و ماماها برای شمارش هفته‌های بارداری، در هفتهٔ به اصطلاح دوم، شما تنها در حال تخمک‌گذاری و احتمالاً در شرف لقاح هستید. آنچه اکنون احساس می‌کنید احتمالاً مرتبط با چرخهٔ معمول قاعدگی‌تان است.

علائم بارداری در هفتهٔ سوم بیشتر زنان در هفتهٔ سوم بارداری هم هنوز تغییری احساس نمی‌کنند، اما برخی از آنها ممکن است اندکی لکه‌بینی لانه‌گزینی را ببینند یا علائم اولیهٔ بارداری مثل خستگی، سینه‌های حساس به لمس، تهوع یا استفراغ، حس بویایی قوی‌تر، بیزاری از برخی غذاها و دفعات ادرار بیشتر را تجربه کنند. چگونگی مراحل رشد و عکس جنین در هفتهٔ سوم بارداری را ببینید. معمولاً شما چهار هفته پس از اولین روز آخرین دورهٔ پریودتان دوباره پریود می‌شوید اما اگر باردار باشید واضح‌ترین علامت بارداری در این مرحله پریود نشدن است.

بسیاری از زنان در چهار هفتگی هنوز حالشان خوب است اما دیگران ممکن است دردناک بودن سینه‌ها، خستگی، تکرر ادرار و تهوع داشته باشند. حدود یک‌ سوم از زنان در هفتهٔ چهارم بارداری تهوع را تجربه می‌کنند. شکل‌گیری، رشد و عکس جنین در هفتهٔ چهارم بارداری را ببینید. معمولا شروع بارداری در هر خانمی متفاوت است. برخی از زنان ممکن است پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته از بارداری اولین علائم را تجربه کنند، در حالیکه تجربه‌‌ی علائم اولیه بارداری برای برخی افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد. این موضوع به توانایی خانم‌ها در تشخیص تغییراتی است که در بدن اتفاق می‌افتد. با استفاده از آزمایش خون می‌توان بارداری را از ۱ هفته پس از لقاح تشخیص داد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. علائم اولیه بارداری کدامند؟ علائم بارداری به‌طور کلی در هفته‌ی اول بارداری ظاهر می‌شوند. با این حال، هیجان و اضطراب بارداری ممکن است باعث شود متوجه آنها نشوید. اما راه‌هایی وجود دارد که بدانید باردار هستید. در زیر برخی از علائم اولیه‌ی بارداری را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که اقدام به بارداری می‌کنید، باید با علائم اولیه‌ی بارداری آشنایی داشته باشید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا