عمومیمطالب کسب و کار

تصفیه گرد و غبار سیلیس حاصل از فرآیند تولید شیشه

کاربرد سیلیس در صنعت شیشه سازی با توجه به اینکه ماده اولیه در تولید شیشه به شمار می رود گسترده است. به طوریکه می توان گفت بیشترین مصرف در تولید شیشه بوده و اصلی ترین ماده در این صنعت محسوب میشود. در ادامه این مطلب کاربرد و دلایل استفاده از سیلیسم دی اکسید در صنعت تولید شیشه را بررسی خواهیم نمود.

تصفیه گرد و غبار سیلیس حاصل از فرآیند تولید شیشه | ایمن صنعت پرشین

دلیل استفاده از سیلیس در تولید شیشه چیست؟

سیلیس از رایج ترین کانی های موجود در طبیعت می باشد که از ترکیب سیلیکون و اکسیژن بدست می آید. این ترکیب ساختاری چهار وجهی داشته و مقاومت و استحکام آن در سطح بالایی قرار دارد. مناسبترین قیمت کیسه بگ فیلتر را از ما بخواهید.

با توجه به اینکه از ذوب شدن سیلیس در دمای بسیار بالا مایعی شفاف ایجاد میشود، به همین دلیل از آن برای تولید شیشه استفاده میشود. البته لازم به ذکر است، کاربرد سیلیس در شیشه سازی در کنار سایر ترکیبات از قبیل اکسید کلسیم و آلومینیوم امکان پذیر می باشد. چون دمای ذوب سیلیس بسیار زیاد است و با استفاده از این گروه می توان سرعت ذوب شدن آن را تا حد مطلوبی افزایش داد.

کاربرد سیلیس در صنعت شیشه سازی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، شیشه از ماسه ذوب شده تولید میشود و سیلیس از اصلی ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است. با ذوب شدن سیلیس نوع خاصی از شیشه ها به نام شیشه های سیلیسی بدست می آیند که تا 800 درجه سانتی گراد تحمل داشته و ذوب نمیشوند. به همین دلیل از آنها بیشتر در محیط های آزمایشگاهی استفاده میشود.

در روند تولید این شیشه ها، حدود 99/8 درصد سیلیس استفاده شده و برای دو درصد باقی مانده از سایر ترکیبات از قبیل دگرگون سازها مانند اکسید کلسیم و همچنین رنگ و غیره در نظر گرفته میشود. شیشه های سیلیسی که از ماسه های ذوب شده با درجه خلوص بالا تولید میشوند، دارای انواع مختلف جلازده شده، شنی و شفاف و لعابدار بوده و کاربردهای متفاوتی دارد.

البته لازم به ذکر است که سیلیس در شیشه سازی و تولید شیشه های بوروسیلیکات یا پیرکس نیز کاربرد دارد اما درصد خلوص و نحوه تولید آنها کمی متفاوت است. نسبت به شیشه های سیلیسی، نوع بوروسیلیکات مقاومت کمتری در برابر حرارت و انبساط و انقابض دارد.

میزان سیلیس مورد استفاده در این صنعت به نوع شیشه و ویژگی های مورد نظر آن بستگی دارد. به عنوان مثال، برای تولید شیشه های ساختمانی حدود 60 تا 70 درصد از این ذرات با درجه خلوص 98 درصد استفاده میشود. این در حالیست که برای تولید ظروف بلوری و لوازم خانگی 69 تا 73 درصد سیلیس کاربرد دارد.

نحوه استفاده از سیلیس در صنعت شیشه سازی

کاربرد سیلیس در صنعت شیشه سازی را به صورت خلاصه می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • ابتدا ماسه و سیلیس با درجه خلوص بالا و اندازه دانه های استاندارد برای تولید شیشه آماده میشود.
  • به منظور کاهش دمای ذوب سیلیس از اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیم نیز همزمان در این ترکیب استفاده میشود. این عامل نوعی گدازنده بوده و اصطلاحا مقاومت حرارتی سیلیس را کاهش می دهد. در گذشته از اکسید کلسیم به عنوان گدازنده استفاده میشد که منجر به تیره شدن رنگ شیشه میشود.
  • به منظور افزایش مقاومت و استحکام شیشه، به ترکیب بالا کمی نیز افزوده میشود. علاوه براین، با افزودن Al2o3 به عنوان واسطه می توان مقاومت شیشه در برابر ساییدگی و خوردگی را افزایش داد.
  • برای افزایش کیفیت و شفافیت رنگ به کار رفته در شیشه از ترکیباتی همچون آرسنیک اسید استفاده میشود.
  • سپس این ترکیبات در کوره هایی با دمای 1600 درجه سانتی گراد قرار میگیرند.
  • پس از ذوب کامل ماسه و ترکیب شدن آن با سایر مواد، خمیر حاصل درون قالب های مخصوص ریخته و ظروف شیشه ای تولید میشوند.
  • برای شکل گیری ظرف با طرح و مدل مورد نظر، از فشار هوا استفاده شده و در مدل های قدیمی و سنتی با دمیدن هوا درون لوله های مخصوص این فرآیند انجام میشود.

کاربرد سیلیس در تولید شیشه مات

علاوه بر استفاده سیلیس به عنوان ماده اولیه در تولید شیشه، برای مات کردن سطح آنها نیز این کانی کاربرد دارد. پس از تولید شیشه و خنک شدن آن، دانه های بسیار ریز سیلیس با فشار زیاد توسط پمپ های هوا روی سطوح شیشه ای پاشیده میشوند. با پاشیده شدن این ذرات روی سطح شیشه، خراش های کوچکی روی آن ایجاد شده و چند لایه بریده میشود. به همین دلیل سطح شیشه مات شده و از انها در تولید درب و شیشه و دکوراسیون استفاده میشود.

انواع شیشه تولید شده با سیلیس

از بهترین انواع شیشه هایی که با سیلیس تولید میشوند می توان به شیشه های نوری و چشمی اشاره نمود که در عینک های آفتابی کاربرد زیادی دارند. این شیشه ها مقاومت بالایی در برابر نفوذ اشعه ماورابنفش داشته و آنتی رفلکس هستند.

علاوه براین، برای تولید شیشه های تزئینی، ظروف بلوری و کریستالی، وسایل آزمایشگاهی، الیاف شیشه و همچنین شیشه های تخت مورد استفاده در ساختمان سازی و غیره از این کانی ها استفاده میشود.

بهترین نوع سیلیس در صنعت شیشه سازی

با توجه به اینکه سیلیس اصلی ترین ماده اولیه تولید شیشه می باشد، به همین دلیل باید از نظر کیفیت و درجه خلوص در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. از بهترین نوع این ذرات می توان به سیلیس ممتاز و درجه یک اشاره نمود. درجه خلوص این نوع سیلیس 98 درصد بوده و اکسید آهن و گرد و غبار و سایر مواد جانبی در آن حضور ندارند. علاوه براین، درجه سختی این ذرات 7 بوده و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارند و در افزایش مقاومت شیشه تولیدی نیز تاثیر زیادی دارند.

به دلیل ارتباط مستقیم خلوص سیلیس و کاربرد آن در شیشه سازی و کیفیت خروجی آن، گروه فرکنترل گرد و خاک ها در محیط کارخانه تولید شیشه و شیشه بری اهمیت شایانی دارد. در واقع عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در چنین محیط هایی به راحتی می تواند، بیماری های سخت تنفسی ایجاد کند. به همین دلیل است، که از انواع مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه استفاده می شود.

چگونه خطرات سیلیس در کارخانه تولید شیشه را کاهش بدهیم؟

این یکی از مهم ترین سؤالات شماست! که چگونه و به چه شکل خطرات سیلیس را در محیط کارخانه تولید شیشه کم کنیم! از چه وسیله هایی در کارخانه های شیشه بری استفاده نماییم، تا گرد و غبار حاصل از کار آزارمان ندهد؟ بعد از سالیان طولانی تحقیق و پژوهش و کسب اطلاعات از خطرات جدی حاصل از سیلیس کارخانه ‌‌شیشه بری و تولید آن ها برای پرسنل، رعایت قوانین خاصی برای این کارخانه ها الزامی خواهد بود.

یکی از این موارد مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه است! البته در کارخانه های تولید شیشه باید از تجهیزات گسترده ای استفاده بشود، تا هیچ گونه آسیب به کارکنان وارد نشود. ما در ادامه به برخی از مهم ترین این تجهیزات و امکانات اشاره خواهیم کرد؛

  • استفاده از مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه

بهترین راه حل برای کنترل و نظارت دقیق بر سیلیس و گرد و غبار حاصل از تولید شیشه استفاده از مه پاش یا رطوبت ساز مناسب است! این قبیل از دستگاه ها غالباً در قسمت ورودی نقاله قرار گرفته و مه تولید می کنند. سپس با توزیع قطرات ریز آب در فضا مانع از انتشار گرد و غبار در فضای پیرامون می گردد.

به این هنگام و در صورت وجود مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه مقدار سیلیس توزیع شده در هوا به کمترین مقدار خود می رسد. پس یکی از بهترین گزینه ها رطوبت ساز خواهد بود.

  • جاروبرقی صنعتی را فراموش نکنید!

گرد و غبارهایی که برروی زمین نشسته است، بعد از کاهش رطوبت هوا با وزش کوچک ترین بادی برای باری دیگر در هوا پخش می شود. به همین خاطر توصیه می کنیم، از جاروبرقی بزرگ و صنعتی برای نظافت زمین استفاده کنید. تا با کوچک ترین وزش بادی دچار مشکل نشوید.

این نوع از جاروبرقی ها توان مکش بسیار بالایی داشته و با توانی چند برابر نسبت به نمونه های معمولی گرد و غبارها را از روی زمین جمع می کنند! علاوه بر این ها در دِل چنین دستگاه هایی فیلترهایی مخصوص استفاده شده و می تواند، ذرات ریز گرد و خاک را به خود جذب کند. در پایان هوایی فیلتر شده برای استشمام شما در فضای پیرامون توزیع می گردد.

بنابراین شما باید پس از تهیه مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه به فکر تهیه جاروی بزرگ و صنعتی باشید. این گونه سلامت ‌شما و کارکنان به خطر نخواهد افتاد.

  • سیستم تهویه صنعتی هم گزینه خوبی است!

کارخانجات تولید شیشه و شیشه بری مؤظف هستند، از سیستم تهویه فوق العاده قدرتمند استفاده کنند. این نوع از سیستم ها به فیلتر مخصوص مجهز بوده و تمامی گرد و غبارها را به خود می گیرند. پس با وجود چنین دستگاه هایی شما می توانید، هوایی پاک و تمیز تنفس کنید. بهره گیری از این سیستم ها در تمامی کارخانه های در معرض خطر الزامی است.

بنابراین اگر که شما در کارخانجاتی فعالیت دارید، که سیلیس و گرد و غبار زیادی تولید می شود، باید علاوه بر مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه از سیستم تهویه صنعتی هم استفاده کنید.

اگر در معرض سیلیس قرار بگیریم، چه خطراتی ما را تهدید می کند؟

در واقع سیلیس دوّمین ماده معدنی موجود در کره زمین می باشد، که مقدار آن از دیگر مواد معدنی بیشتر است. این ماده خطر آفرین در سطح کره زمین وجود دارد و به حالت گرد و غبار در هوا معلق است. در کارخانجات شیشه بری و تولید شیشه سیلیس از اساسی ترین موادی می باشد، که در زمان مخلوط شدن با سایر مواد در محیط اطراف توزیع می گردد.

اگر که این ماده در هوا پخش شده و توسطِ حاضرین استشمام شود، موجب بروز بیماری خطرناک ریوی خواهد شد. نکته جالب توجه این که اگر که شما از مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه استفاده نکنید، ذرات کوچک سیلیس به اعماق ریه ها رفته و زخم هایی کوچک به وجود می آورد. گاهی اوقات هم در پایان موجب فوت فرد مورد نظر می شود.

پس باید در کارخانه ها مقدار این مواد خطر آفرین کاهش پیدا کند، که استفاده از مه پاش مناسب برای کارگاه تولید شیشه یکی از بهترین راه کارهاست. از سویی افراد حاضر در چنین محیط هایی از ماسک ضد بیماری تنفسی و ضد سیلیس استفاده نمایند. غبارگیر صنعتی کاربرد بسیاری در صنایع مختلف از جمله کارخانه های سیمان، آسفالت، ذوب آهن، ریخته گری و غیره دارد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا