عمومیمطالب کسب و کار

ایده برای باغچه زیبا در حیاط

نمی‌دانم تابه‌حال تجربه کرده‌اید یا نه ولی داشتن مکانی در خانه که حس و حال رویایی به شما بدهد، واقعاً هیجان‌انگیز است! ممکن است زمان زیادی را به حضور در خانه اختصاص دهید، شاید از دلگیر بودن خانه خسته شده‌اید یا احتمال دارد به یک پناهگاه اختصاصی برای خودتان احتیاج داشته باشید؛ به هر دلیلی که می‌خواهید دیزاین باغچه کوچک در خانه‌تان کنید، پیشنهاد می‌کنم ایده‌هایی در ذهن داشته باشید تا نه‌تنها این باغچه را به محلی چشم‌نواز تبدیل کنید، بلکه مکانی را برای استراحت خود بیافرینید!

داشتن باغچه‌ای کوچک انگار روحت را قلقلک می‌دهد که بیشتر به آن سر بزنی، طراحی زیباتری برای آن در نظر بگیری و به آن پناه ببری. از آنجا که من عاشق گل و گیاهم و همیشه تلاش می‌کنم با گیاهان به فضای خانه‌ام صفا و عشق بیشتری اضافه کنم، تصمیم گرفتم در این مقاله بعضی از ایده‌ها را با شما بررسی کنم تا اگر شما هم مثل من از طراحی باغچه کوچک خوشتان می‌آید، زودتر خواسته‌تان را محقق کنید! پس با من در این مطلب همراه باشید.

طراحی دیوار سبز در حیاط

یکی از ایده‌های جذاب برای طراحی باغچه کوچک شما، ایجاد دیواری سبز در حیاط است. تصور کنید در حیاطی قرار دارید که دیوار آن رنگارنگ و سرسبز است، برگ‌های زنده و گل‌های آرامش‌بخش اطرافتان را فرا گرفته و بوی خوششان به مشام شما می‌رسد! در انتخاب گونه‌های گیاهی برای دیوار سبزتان، می‌توانید از انواع متنوع موجود در بازار استفاده کنید. در طراحی باغچه با توجه‌به نیازتان مکان مناسبی برای نصب دیوار سبز بیابید؛ رو به خورشید یا سایه، فرقی ندارد. بااین‌حال باید با رعایت نکات مهم و مراقبت از باغچه کوچکتان از گیاهان نگهداری کنید.

با آبیاری معتدل و مرتب، خاک‌ورزی مناسب و کنترل آفات، این مکان حتماً به منبع انرژی خانه‌تان تبدیل خواهد شد! همچنین استفاده از سیستم آبیاری مناسب، هم باعث صرفه‌جویی در آب و زمان شما می‌شود و هم به گیاهان آرامش و حیات بیشتری می‌بخشد. پس اگر می‌توانید نکات اساسی را در نگهداری از دیوار سبز خانه‌تان رعایت کنید، حتماً این ایده را به اجرا درآورید و از زیبایی‌اش لذت ببرید!

Ideas for a beautiful garden in the yard

درست کردن باغچه‌ای کوچک در گوشه حیاط

در گوشه‌ای از حیاط کوچکتان، یک باغچه جادویی را تصور کنید! گلدان‌های زیبا و رنگارنگ به حیاط شما جان می‌بخشد و شوروشوق به خانه می‌آورد. شما می‌توانید با انتخاب گیاهان مناسب در این باغچه کوچک، زیبایی و شادابی را هم‌زمان با چشمانتان تماشا کنید! علاوه بر این، ایجاد دسته‌های مختلف از گل‌وگیاه در باغچه، باعث ایجاد عمق و تنوع بصری می‌شود. شما می‌توانید از انواع گیاهان برای باغچه‌تان استفاده کنید، ولی آن‌ها را طوری در باغچه بکارید که دسته‌بندی‌های مختلف ایجاد شود. با این روش انگار پنجره‌ای به دل طبیعت باز کرده‌اید!

تزیین باغچه با انواع کاکتوس

باغچه‌ای کوچک که در آن کاکتوس‌های زیبا و منحصربه‌فرد برافراشته شده‌اند، واقعاً شیک و دلرباست! از آن ایده‌هایی است که در خانه‌های با زیاد استفاده می‌شود. انتخاب کاکتوس‌هایی با اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف، به شما امکان می‌دهد ترتیب و تنوعی بین آن‌ها ایجاد کنید و خانه‌تان جذاب‌تر به نظر برسد.

برای نگهداری این نوع گیاهان مراقبت و آبیاری مناسب صحیح جدی بگیرید. آبیاری کاکتوس‌ها باید به‌اندازه باشد و در فواصل زمانی مناسب صورت گیرد. همچنین به داشتن محل مناسب برای نگهداری از کاکتوس‌ها توجه داشته باشید. این گیاهان به نور خورشید نیاز دارند؛ بنابراین بهتر است محلی را برای باغچه در نظر بگیرید که نور کافی به آن می‌تابد. با ایجاد محیط مناسب برای کاکتوس‌ها و رعایت نکات مهم، باغچه‌ای برافراشته از زیبایی و اصالت خواهید داشت!

طراحی باغچه پلکانی برای حیاط خانه

یک باغچه پلکانی زیبا که از سطوحی مختلف تشکیل شده، نمایی فوق‌العاده مدرن به خانه‌تان می‌دهد. این طرح متفاوت و جذاب باغچه شما را به شکلی منظم و زیبا درمی‌آورد و به شما امکان می‌دهد تا از گیاهان مختلف استفاده کنید. برای انتخاب و کاشت گیاهان در باغچه پلکانی به‌اندازه و نوع گیاهان دقت کنید. در هر سطح، گیاهی را انتخاب کنید که مانع دیده‌شدن گیاهان سطح دیگر نشود. ممکن است بخواهید گل‌های کوچک را پایین بگذارید یا دوست داشته باشید آن‌ها را در سطح بالاتر قرار دهید. به‌هرحال به توازن و نحوه درست قرار گرفتن این گیاهان توجه کنید.

حضور گیاهانی با گل‌های رنگارنگ و برگ‌های سرسبز حس و حال خوبی به باغچه‌تان می‌بخشد. همچنین می‌توانید فضاهایی برای نشستن ایجاد کنید و از چشم‌انداز زیبایی که ساخته‌اید، لذت ببرید! استفاده از نیمکت، میز، یا صندلی، ممکن است جذاب به نظر برسد. ایجاد باغچه پلکانی به شما این امکان را می‌دهد تا از فضای محدود خود بهترین و بیشترین استفاده را ببرید و فضایی چشم‌نواز بسازید!

تزئین باغچه کنار حوض

یکی از ایده‌های جذاب دیگری که می‌توانید برای حیاط خود انتخاب کنید، ایجاد باغچه کنار حوض است. اگر حیاط خانه شما حوض دارد یا می‌خواهید تازه در آن حوضی قرار دهید، تزیین باغچه در اطراف آن واقعاً جذاب به نظر می‌رسد. احساسی که گل‌های رنگارنگ با نمای حوض به شما می‌دهد، شیرین و دلچسب خواهد بود! برای انتخاب گل‌وگیاه حتماً به نحوه قرار گرفتنشان توجه کنید و نگهداری از آن‌ها را جدی بگیرید. دقت به آبیاری مناسب و خاک‌ورزی خوب در سلامت گیاهان بسیار تأثیرگذار است، پس برای آن‌ها اهمیت قائل شوید!

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک تا بدر دنیای امروزی هر چقدر به جلو حرکت می کنیم متراژ خانه های مسکونی کمتر می شود و طبیعتا با افزایش جمعیت فضای کمتری برای شخصی سازی و طراحی ملک خصوصی وجود خواهد داشت. قبلا در سری مقالات خود به موضوعات و چالش های زیادی در رابطه با خانه های کوچک یا فضاهای کوچک داخل و بیرون منزل پرداخته ایم. این بار قصد داریم در رابطه با طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل صحبت کنیم. بسیاری از کارفرمایان از ما تقاضا دارند تا هنگام طراحی محوطه برای حیاط کوچک آنها فضای شیک و دنجی هم برای باغچه در نظر بگیریم. اما اینکه چطور می توان بهترین طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل پیاده سازی کرد را به تجربه ما بسپارید. در ادامه برخی از ایده های جدید سال 2023 را با همدیگر بررسی می کنیم.

جدیدترین ایده های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

قبل از اینکه جدیدترین و بهترین ایده های طراحی و ساخت باغچه در حیاط کوچک منزلتان را بررسی کنیم باید چندین سوال مطرح کنیم تا شما به آنها پاسخ دهید و سپس براساس آنها مناسبترین ایده ها را انتخاب کنید. شما باید بررسی کنید که کدام قسمت های باغچه و چه زمانی از روز نور خورشید دریافت می کنند. باید در مورد راه های دسترسی به باغچه و استفاده ای که از آن در نظر دارید فکر کنید. حتی باید مشخص کنید که چه نوع گیاهانی می خواهید بکارید و حتی شاید قصدتان از طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل این باشد که در مواقع مناسب به صورت فردی، دوستانه یا خانوادگی دور هم بشینید و یک لیوان چایی یا قهوه بنوشید و از هوای محیط لذت ببرید. بنابراین ابتدا به این سؤالات پاسخ دهید.

حتما لازم نیست برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل به فکر راه هایی باشید که کف حیاط را جادارتر در نظر بگیرید. شما می توانید به راحتی با طراحی عمودی باغچه بر روی دیوار به شکل یک شلف دیواری چوبی نیز به هدفتان برسید. بر روی این شلف های دیواری چوبی می توان گلدان گیاهان، لوازم جانبی و وسایل باغبانی و غیره هم قرار داد.

نردبان قدیمی را برای نگهداری گلدان ها استفاده کنید

روش دیگری که برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل پیشنهاد می کنیم تا نیاز به طراحی خاص کف محوطه در طراحی پلان مسکونی نباشد، استفاده از وسایل قدیمی و از کار افتاده قدیمی مثل نردبان های چوبی است. شما می توانید گلدان ها را روی پله های نردبان بگذارید و در گوشه ای از حیاط ویلا یا خانه قرار دهید مخصوصا اگر سبک معماری خانه شما قدیمی است.

برخلاف تصور برخی افراد برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل نباید به فکر کاشتن گیاهانی باشد که قد کوتاهی دارند چون بیشتر از هر چیزی کوچک بودن باغچه منزلتان را نشان خواهید داد. در عوض باید انواع گیاهان در شکل و فرم و سایز و گونه های مختلف را بکارید. موقع کاشت درختچه و بوته ها گونه های بزرگتر را انتخاب کنید ولی نه گونه هایی که خیلی متراکم می شوند چون فضای زیادی اشغال می کنند. اگر هم می خواهید درخت بکارید درختانی که ساقه های نسبتا پراکنده دارند و سبک هستند انتخاب کنید تا دید شما را نسبت به بقیه باغچه و باغ محوطه شما مسدود نکنند.

از پاسیو و فضای جلوی ایوان خانه استفاده کنید

یکی از جذابترین روش های طراحی باغچه کوچک در حیاط منزلی که فضای کافی ندارید استفاده از پاسیو و فضای جلوی ایوان خانه است که می توانید با آجرهای سفید رنگ یا چوب های ترمووود با رنگبندی شاد، فضای زیبایی هم ایجاد کنید. بنابراین هم از این فضا بهترین استفاده را کرده اید و هم حیاط کوچک خانه را بزرگتر جلوه می دهید و هم اینکه زیبایی را در کنار پوشش گیاهی خواهید دید.

  • از طراحی لایه ای استفاده کنید

طراحی چند لایه ای یکی از بهترین روش های طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل است چون با توهم بصری که ایجاد می کند حس می کنید در فضای کوچک حیاط، باغچه و فضای سبز زیادی دارید. منظور از طراحی لایه ای این است که مثل تصویر زیر هم از گلدان و گیاهانی که داخل خاک کاشته می شوند استفاده کنید و هم اینکه از گیاهان رونده یا گیاهانی که می توان روی دیوار هم قرار داد کمک بگیرید. از طرفی اگر این کار را در مسیر رفت و آمد در حیاط منزل یا ویلا انجام دهید، مسیر را طولانی تر و دیوارها را بلندتر نشان خواهید داد.

  • از سایبان های انعطاف پذیر استفاده کنید

باغچه را براساس نیاز گیاهان به نور و سایه بسازید

برای طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل باید به میزان نیاز گیاهان به نور و سایه دقت کنید. برخی گیاهان سایه پسند هستند و برخی هم نور مستقیم خورشید را می خواهند. اگر جایی که باغچه درست می کنید نورگیر خوبی ندارد از گیاهان سایه دوست استفاده کنید که واقعا هم زیباست. بامبوهای کوچک، سرخس ها، فاتسیا ژاپنیکا و مشابه آن با برگ های بزرگ فضای شما را به راحتی پر کرده و استایل جنگل به آن می دهند. این نکته که براساس نیاز گیاه باغچه در حیاط کوچک منزل بسازید بسیار اهمیت دارد.

سبک گرمسیری بهترین مدل طراحی باغچه

یک مدل طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل طرح هایی است که براساس مناطق گرمسیری الهام گرفته شده اند. این است که همه المان ها با یکدیگر تناسب داشته باشند بنابراین شما نمی توانید فقط به این فکر کنید که باغچه شما در فضای کوچک جا شود بلکه باید از سبک مناسب هم کمک بگیرید. سبک گرمسیری بخاطر اینکه با گیاهان و گونه هایی مثل علف ها، درختان نخل، سرخس ها و مشابه آن شناخته شده برای جاهایی که زمستان هم یخبندان ندارند بسیار مناسب است. با این کار هم به بهترین شکل طراحی باغچه را برای حیاط کوچک خانه انجام داده اید هم حال و هوای خاصی به محیط بخشیده اید.

نکته: برای اگاهی از قیمت نهال میتوانید با کارشناس های ما در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا