عمومیمطالب کسب و کار

تأثیر نصب سایبان پاسیو بر کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های آن

سایبان‌های مجموعه‌ تجهیزاتی هستند که برای ایجاد سایه از گذشته‌های دور تا زمان حال مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه سایبان‌ها یکی از عناصر محبوب در معماری برای طراحی فضای سبز، حیاط، پاسیو یا تراس به‌شمار می‌روند. این محصول کاربردی وسیله‌ای برای جلو‌گیری از تابش نور خورشید در فصل تابستان و بارش برف و باران در فصل زمستان است. در حال حاضر طراحی سایبان‌ها از حالت سنتی خارج شده و بیشتر به صورت مدرن انجام شده که توسط تولیدکنندگانی مانند ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از کاربردهای سایبان پوششی برای پاسیو است اما به نظر شما استفاده از سایبان برای پاسیو تأثیری بر کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های آن دارد؟ برای پاسخ به این سوال و اطالاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه سایبان

سایبان‌ها محصولات بسار پرکاربردی هستند و استفاده از آن‌ها به سال‌های دور برمی‌گردد. باتوجه به نیاز‌های بشر برای ایجاد سایه در گذشته، قدمت سایبان مربوط به دوران مصر باستان مربوط می‌شود. در آن زمان ساخت سایبان با متریال‌های سنتی و موجود در طبیعت مانند حصیر صورت می‎گرفت. ضمنی اینکه طراحی آن‌ها اغلب به صورت ثابت و غیرقابل جابجایی انجام می‌شد و آن‌ها را روی یک چارچوب سوار می‌کردند. سایبان‌ها در آن زمان ظاهری بسیار ساده داشته‌اند، اما در نیمه دوم قرن نوزدهم سایبان‌ها از حالت ساده خارج شدند و حالت پیشرفته‌تری به خود گرفتند، با این پیشرفت سایبان‌هایی از نوع متحرک هم ساخته شد و این تنوع استفاده از سایبان را در میان مردم بیشتر کرد و محبوبیت این محصول را افزایش داد.

مزایای سایبان پاسیو و تاثیر آن بر کاهش انرژی

سایبان‌ها دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند و بخاطر مزیت‌های زیاد، استفاده از آن‌ها روز‌به‌روز فراگیرتر می‌شود. با این حال آیا شما می‌دانید با استفاده از سایبان پاسیو می‌توانید در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید؟ اگر در این مورد اطلاعات چندانی ندارید، نگران نباشید؛ چرا که در ادامه پاسخ این سوال را به شما عزیزان خواهیم داد.

وجود سایبان پاسیو در طرح ها و رنگ‌های متفاوت علاوه بر اینکه می‌تواند مکان پاسیو را که شاید بلا‌استفاده باشد به یک مکان رویایی تبدیل کند و روی دکوراسیون شما هم تاثیر بسزایی بگذارد. سایبان‌های پاسیو عامل جلوگیری از تابش نور خورشید در فصول گرم سال هم هستند؛ از همین‌رو استفاده از آن‌ها می‌تواند از وسایل و دکوراسیون داخلی منزل را در برابر تابش نور مستقیم خورشید محافظت کند. همچنین در فصل سرما از ورود رطوبت باران و برف جلوگیری خواهد کرد و همین موضوع باعث شده افراد به استفاده از سایبان‌های پاسیو ترغیب شوند؛ چرا که وجود رطوبت در بعضی از مکان‌ها می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری گردد.

خانه‌هایی که پاسیو دارند، در فصول گرم دمای داخلی محیط بالاتر از  حد معمول است؛ از همین رو ناگزیر باید آب، برق یا گاز بیشتری برای متعادل کردن هوا استفاده کرد. با این حال با نصب سایبان پاسیو دمای داخلی محیط تا حد زیادی کاهش خواهد یافت؛ از همین رو می توان تا حد زیادی هم از مصرف آب و برق برای روشن کردن وسایل سرمایشی جلوگیری کرد.

‌علاوه‌بر آن با قرار دادن سایبان برای کولر آبی و گازی هم می‌توان راندمان کولر را بهبود داد. البته این مسئله فقط مختص فصل‌های گرم سال نبوده و روی کاهش مصرف انرژی در فصول سرد سال هم تاثیرگذار است. نصب سایبان‌ها به کاهش مصرف گاز برای گرم کردن محیط در فصول سرد سال کمک کرده و به کاهش مصرف انرژی منجر می‌گردد. از همین‌رو استفاده از سایبان پاسیو می‌تواند عامل مهمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پرداخت هزینه‌های بیش از حد باشد.

از جمله دیگر مزیت‌های سایبان پاسیو می‌توان به ایجاد فضایی مناسب برای گلخانه اشاره کرد. همانطور که قبلا اشاره کردیم شما می‌توانید از فضای پاسیو خود به عنوان یک گلخانه و همین‌طور محیطی دنج برای استراحت استفاده کنید، وجود سایبان پاسیو باعث میشود دما و رطوبت مناسب‌تری برای پرورش گل و گیاهان فراهم شود و اکسیژن محیط هم در اثر وجود گیاهان افزایش یابد. پس استفاده از سایبان پاسیو علاوه‌ بر اینکه باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مربوطه می‌شود، می‌تواند عاملی مثبت و تاثیرگذار بر سلامت محیط زیست شما باشد.

The effect of patio canopy installation on reducing energy consumption and its costs

مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده سایبان

به نظر شما سایبان از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟ در ادامه برای شما اجزای مهم یک سایبان را معرفی خواهیم کرد. به صورت کلی در حال حاضر انواع سایبان‌ها در طرح‌ها وکاربردهای مختلف، چه ثابت چه متحرک از چهار قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

پوشش یا پارچه سایبان

پوشش سایبان بیشتر از پارچه ساخته می‌شوند، اما بسته به جنس و کیفیت آن متفاوت هستند. این پوشش باید علاوه بر کیفیت و ظاهر مناسب دارای استحکام کافی هم باشد. در حقیقت یک پوشش مناسب باید در مقابل عوامل بیرونی مقاوم بوده و مانع تابیدن نور و نفوذ باران و برف شود.

چارچوب یا قالب سایبان

چهارچوب سایبان در واقع همان اسکلت سایبان است. اسکلت سایبان معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شوند. به‌خاطر این‌که آلومینیوم دچار زنگ زدگی نمی‌شود، وزن زیادی ندارد و همچنین از استحکام بالایی برخوردار است؛ از همین‌رو می توان گفت آلومینیوم بهترین گزینه برای ساخت چارچوب به‌شمار می‌رود.

بازوهای متحرک و یا ثابت سایبان

این بخش یکی از قسمت‌های حفاظتی در ساخت انواع سایبان‌ها به‌شمار می رود.  بازوها محکم به دیوار متصل می‌شوند و اجازه نمی دهند که عوامل محیطی مانند باد و طوفان به سازه سایبان آسیبی برسانند و آن را نگه می‌دارند.

موتور الکتریکی سایبان

وزن بازوهای سایبان سنگین است از این رو برای حرکت دادن پوشش سایبان به موتور الکتریکی نیاز است. این قسمت باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد و بتواند به خوبی پوشش سایبان را جا به جا کند. یک موتور خوب، موتوری است که بی سروصدا کار کند و دوام بالایی داشته باشد.

آشنایی با پاسیو

پاسیو یک فضای نورگیر است و در محیط داخلی ساختمان استفاده می‌شود تا به وسیله آن نور به قسمت‌هایی که بسته‌تر هستند، برسد. البته پاسیو باعث زیباسازی فضای خانه هم می‌شود وکاربردهای دیگری هم دارند. هرچند پاسیو در آپارتمان‌ها بیشتر تاثیر و کارایی بیشتری خواهد داشت، اما در یک خانه یک طبقه هم وجود پاسیو می‌تواند بسیار مفید و پرکاربرد باشد. پاسیو‌ها مکانی‌هایی عالی برای پرورش گل و گیاه هم به شمار می‌روند؛ چرا که به خوبی نور را در محیط منتقل می‌سازند.

در مدل‌های قدیمی تر پاسیو یا نورگیر، حتماً نور ازقسمت سقف آن وارد می‌شد اما امروزه در معماری مدرن قسمت هایی مانند دیوار‌ها هم از شیشه یا مصالح نورگیر ساخته می‌شوند. به‌طور کلی ایده‌های متفاوتی برای ساخت پاسیو وجود دارد، اما این ایده‌ها باید کاملا متناسب با فضای داخلی و دیگر بخش‌های منزل انجام گردد.برای ایجاد پاسیو برای آپارتمان ها باید این قسمت را روی نقشه و قبل از دیوار چینی مشخص شود. با این حال در خانه های ویلایی امکان اضافه کردن سایبان بعد از نقشه کشی هم وجود خواهد داشت.

کاربرد سایبان پاسیو

از محبوب‌ترین سایبان‌های خانگی می‌توان به سایبان پاسیو اشاره کرد. البته سایبان در مدل‌های دیگر مانند سایبان استخر، سایبان پارکینگ، هم قابل اجرا و استفاده است. معمولا سایبان پاسیو ، سایبان تراس و را می‌توان در یک دسته بندی  قرار داد. در بعضی مواقع شاید شما بخواهید از فضای دلچسب پاسیو خود استفاده کنید ولی بدلیل نور زیاد فضا و یا بارش باران و برف امکان‌پذیر نباشد در چنین شرایطی شما می‌توانید با استفاده از سایبان پاسیو این مشکل را برطرف نمایید. با وجود یک سایبان پاسیو شما می‌توانید استفاده بسیار بهینه‌ای از فضای پاسیو داشته باشید.

انواع سایبان پاسیو

به‌طورکلی می‌توان گفت سایبان‌ها با توجه به کاربرد، شکل، ابعاد و نحوه باز و بسته شدنشان به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. تجهیزات و تکنولوژی مربوط به هر دسته با دسته دیگر تفاوت داشته به همین دلیل کارایی آن‌ها باهم متفات است. طبق این دسته‌بندی سایبان‌ها به دونوع سایبان ثابت و سایبان متحرک تقسیم می‌شوند. سایبان‌های پاسیو هم از این قائده مستثنا نبوده و در دو نوع ثابت و متحرک تولید می‌شوند.

سایبان‌های ثابت بعد از نصب واجرا در محل خود ثابت می‌مانند اما سایبان‌های متحرک قابلیت جا‌به‌جایی و باز و بسته شدن دارند. سایبان‌های متحرک هم خود به دو نوع سایبان دستی و تقسیم می‌گردند. نوع دستی فاقد تجهیزات پیشرفته و موتور بوده و به صورت مکانیکی با حرکت دادن یک اهرم باز و بسته می‌شود، اما در نوع برقی از موتور و قطعات پیشرفته‌ای استفاده شده و کار با آن بسیار راحت است. این نوع از سایبان به دلیل امکان هدایت از راه دور در بین افراد محبوبیت زیادی دارد.

قیمت سایبان پاسیو

یکی از مهم‌ترین معیارها هنگام خرید این محصول کاربردی است. قیمت سایبان با توحه به طرح، ابعاد، تهجیزات به کار رفته در آن و پوششی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم اطلاعاتی در رابطه با سایبان و تاریخچه آن، همچنین استفاده از سایبان پاسیو و تاثیر نصب آن برکاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که توضیح دادیم شما می‌توانید با استفاده از سایبان از فضای پاسسایبان برقی می تواند در زندگی شما نقش مهمی ایفا کند که یکی از آن ها تاثیر سایبان برقی در مصرف انرژی است.شاید تا به حال به تاثیرات سایبان برقی فکر نکرده باشید اما در این مقاله به بیان نقش های مهم سایبان برقی می پردازیم.

دکمه بازگشت به بالا