عمومیمطالب کسب و کار

نحوه نصب آفتابگیر سایه بان ویلایی

سایبان ‌(سایه بان) و آفتابگیر، امروزه در اشکال، ابعاد و متریال‌های بسیار متنوع ساخته می‌شود. در حالی که سایه‌بان‌های سنتی اغلب از چوب، فلز یا خیمه‌های پارچه‌ای ساخته می‌شدند، سایه‌بان‌های مدرن امروزی اغلب دارای مواد بادوام‌تری هستند که به طور قابل توجهی هزینه تعمیر و نگهداری آن را پایین می‌آورند. سایه‌بان‌ها مطمئناً می توانند خانه شما را از نظر زیبایی شناسی زیباتر جلوه دهند؛ اما این تنها کاری نیست که انجام می‌دهند. هدف از  چیست؟ بهترین نوع  از چه متریالی ساخته شده است؟ در مقاله امروز به سوالات مهم پیرامون پاسخ خواهیم داد.

سایبان چیست ؟

سایه‌بان‌ها سازه‌های سقف‌مانندی هستند که معمولاً بالای پنجره، در یا در راهروهای متصل به ساختمان‌ها نصب می‌شوند. سایبان دیوار، سایبان پاسیو و … یا حتی می‌توانید سایه‌بان جداگانه‌ای برای حیاط خود نصب کنید.

سایه‌بان‌ها در فضای باز و در روزهای گرم تابستان با ایجاد سایه از شما، خانه و اتومبیل شما – در برابر باد و باران و خورشید – محافظت می‌کنند و مصرف انرژی را در فضای داخلی ساختمان افزایش می‌دهند.

تاریخچه استفاده از سایبان

سایبان ها از زمانی که اختراع شدند تاکنون تغییرات زیادی داشته‌اند. مردم هزاران سال است که سایه‌بان‌ها را ساخته و استفاده می‌کنند. در اینجا به تاریخچه سایبان هایی اشاره می‌کنیم که در طول تاریخ توسعه یافته و تغییر کرده‌اند:

تمدن اولیه : ساختمان‌های سایه‌دار برای اولین بار در تمدن های اولیه، از جمله در مصر و سوریه استفاده شد. این سایه‌بان‌های اولیه از مواد دست‌بافت ساخته می‌شدند. آنها برای سایه انداختن روی مغازه‌ها در بازار و محافظت از خانه‌ها – از نور مستقیم خورشید – استفاده می‌کردند. اولین سایبان تاشو به دوران امپراتوری روم باز می‌‌گردد. این سایبان جمع شونده که به آن ولاریوم نیز می‌گفتند؛ برای ایجاد سایه در آمفی تئاتر روم استفاده می‌شد.

اوایل تا اواسط دهه 1800: در دهه 1800، سایبان‌های ساخته شده از پارچه‌های نخی – به شکل خیمه – در جلوی ویترین فروشگاه‌ها استفاده می‌شد. بعد از صنعتی سازی، از لوله‌های آهنی برای ایجاد سایه‌بان هایی که مقرون به صرفه، بادوام و انعطاف‌پذیر بودند مورد استفاده قرار گرفتند. لوله های آهنی را می‌توانستند برای کاربردهای مختلف خم کرده و شکل دهند.

اواخر دهه 1800: سایبان‌های تاشو در اواخر قرن نوزدهم رایج شدند. آنها دارای انواع مختلفی از مواد و مکانیزم‌های کششی بودند؛ که معمولاً شامل یک سیستم قرقره‌ای و طناب بود که برای جمع کردن آن استفاده می‌شد. با آن می‌توانستند در صورت نیاز سایه را تنظیم کنند.

دهه 1900: در طول قرن بیستم، سایبان‌ها به تغییر و تحول ادامه دادند تا همه‌کاره‌تر، مؤثرتر و کارآمدتر شوند. پارچه‌های وینیل به عنوان محبوب ترین گزینه برای سایه‌بان و جایگزین سایبان نخی شدند. وینیل دوام بیشتری داشت و کمتر در معرض محو شدن، ساییدگی و رشد قارچ بود. در دهه 1960، الیاف بیشتری برای پارچه‌های سایبان در هیوستون تگزاس توسعه یافت و استفاده شد. موادی مانند اکریلیک و پلی‌استر برای استفاده در سایه‌بانها پس از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب شد.

سایبان های مدرن: از قرن بیستم به بعد، سایه‌بان‌ها برای مصارف تجاری، صنعتی و مسکونی به طور فزاینده‌ای پرطرفدار شدند. آنها از طیف گسترده ای از پارچه ها با زیر‌فریم های مختلف ساخته می‌شدند. سایبان‌های آلومینیومی، و امروزه سایبان  upvc در عین حال که سبک وزن بوده و نصب آن آسان است؛ همچنان دارای دوام و طول عمر بالایی می‌باشد. با تنوع طرح‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های مختلف، صاحبان خانه و صاحبان مشاغل – در هنگام سرمایه‌گذاری برای انتخاب یک سایه‌بان جدید – همواره با مدل های زیباتر و باکیفیت تری از آنها روبه رو هستند.

سایبان ها از چه ساخته شده اند؟

آنها معمولاً از نوعی پارچه ساخته می‌شوند مانند: بوم ساخته شده از پنبه، پلی استر یا اکریلیک؛ که روی یک قاب کشیده می‌شود و می تواند از فولاد، چوب، آلومینیوم یا مواد دیگری باشد. آنها باید به اندازه کافی محکم باشند تا ساختاری قابل اطمینان و سبک ایجاد کنند؛ اگرچه سایه‌بان‌های چوبی، فلزی، pvc، upvc و … نیز وجود دارند. سایه‌بان‌ها را می توان به صورت جمع شدنی یا تاشو ساخت. بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید که چه موقعی سقفِ آن‌ها کنار برود یا کاملا پوشانده شوند.

ویژگی سایبان خوب

بسته به نوع کاربری سایبان‌ها، خصوصیات ویژه آنها نیز متغیر است. برای مثال انتظاراتی که باید از یک سایه‌بان مستقل –  سقف پارکینگ – در وسط حیاط یا باغ خود داشته باشیم؛ با سایه‌بان پنجره یا در ورودی خانه یا مغازه کمی متفاوت است.

همچنین بر اساس دو نوع سایبان ثابت و جمع شونده یا متحرک، نوع نصب آنها نیز متفاوت است. سایبان های ثابت معمولاً یا به طور دائم به دیوار جوش داده شده و متصل می‌شوند. آنها مستحکم و ماندگار هستند، اما میزان محافظت از آنها قابل تغییر نیست. از طرف دیگر سایبان‌های جمع‌شونده را می‌توان باز کرد یا به عقب کشید تا مقدار پوشش لازم را ایجاد کنند.

از مهمترین ویژگی های یک سایبان خوب عبارتند از:

  • محافظت در برابر اشعه مضر خورشید
  • محافظت در برابر باد و باران و طوفان
  • پوشش سقف باکیفیت و بادوام
  • اندازه و فضای مناسب و میزان پوشش لازم
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • مدل و رنگ مناسب

مهم نیست به چه نوع سایبانی نیاز دارید – سایه‌بان‌های جلوی فروشگاه یا ایوان خانه. از نظر اندازه، طراحی، جنس و شکل، همیشه می‌توانید آن را بهبود دهید. سایه‌بان شما می‌تواند شامل ویژگی‌های مکمل زیر باشد:

  • نورپردازی یکپارچه – سایه‌بان ها همیشه به عنوان آفتابگیر به کار نمی‌روند. می‌توانند با یک نورپردازی هدفمند باعث شوند تا در زیر سایه‌بان‌های خانه‌ از شب لذت ببرید؛ یا می‌توانند نورهای خاصی باشند که حتی از دور چشم مشتریان مغازه را به خود جلب کنند. در مجموع، شما هزینه های سیستم روشنایی فضای باز را کاهش خواهید داد.
  • کنترل از راه دور از طریق یک برنامه – آیا یک سایه‌بان جمع شونده خودکار دارید؛ اما هیچ کنترل از راه دوری ندارید؟ شما می‌توانید سیستم کنترل حرکت سقف سایبان خود را از طریق یک اپلیکیشن در گوشی خود مدیریت کنید.
  • نورگیر –  اگر سایبان حیاط خلوت دارید قابلیت جمع شدن آن بسیار مهم است. بهتر است نوعی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد در شب از ستارگان لذت ببرید و در طول روز از شما در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کند. برخی سایه‌بان‌های پیشرفته امروزی قابلیت کنترل با سنسورهای باد را نیز دارا هستند.

مزایای سایبان

سایه‌بان‌ها نقشی بیش از آفتابگیر بودن دارند و می‌توانند صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها انجام دهند:

  • کاهش دما و صرفه جویی در هزینه‌های انرژی

مزایای سایبان بسیار فراتر از زیبا کردن ساختمان است. درست است که سایه‌بان‌ها می‌توانند ظاهر محل زندگی شما را زیباتر کنند، اما مزیت اصلی این است که آنها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و ماشین – سایبان خودرو – مبلمان، کف‌پوش و فرش را از کم رنگ شدن محافظت می‌کنند.

در چند هفته کوتاه متوجه مزایای صرفه‌جویی آن در مصرف انرژی خواهید شد. در یک خانه معمولی، انرژی بیشتری از طریق درها و پنجره‌های شیشه‌ای نسبت به سایر عناصر ساختمانی منتقل می‌شود. در واقع، در یک روز گرم، انرژی بیشتری از طریق یک پنجره کوچک منتقل میشود تا از طریق یک دیوار عایق.

اشعه خورشید (نور مادون قرمز) از طریق شیشه تقریباً 20 درصد از بار یک کولر می‌کاهد. ممکن است بخواهید در این فرآیند تغییری به درب ورودی خود دهید. در نتیجه نصب سایبان می‌تواند ارقام پرداختی قبوض انرژی ساختمان شما را پایین آورد.

پنجره های بدون سایه‌بان به تنهایی می توانند هزینه قبض انرژی شما را افزایش دهند. نتیجه تحقیقی بیان می‌کند؛ یک سایه‌بان می‌تواند سالانه تا 50٪ از مصرف انرژی در آب و هوای گرم – تا 25٪ در آب و هوای معتدل – بکاهد.

  • سایه‌بان ساختمان های تجاری

سایه‌بان برای ساختمان‌های تجاری، کسب‌وکار را توسعه می‌دهد و فضای کافی و زمان بیشتری برای مشتریان فراهم می‌کند. آنها همچنین می‌توانند یافتن شرکت‌ها را برای مشتریان آسان‌تر کنند – اگر با نام و لوگوی شرکت سفارشی شوند.

می‌توانید یک منطقه راحت خارج از خانه – درست در کنار ساختمان خود یا در فاصله‌ای دورتر از آن  – ایجاد کنید و فضای راحتی بیشتری بسازید. فقط کافیست انتخاب کنید آیا یک سایه‌بان چسبیده به خانه می‌خواهید یا یک سایه‌بان جداگانه در اطراف آن.

  • زیبایی فضای خانه و کسب و کار

شکی نیست که سایه‌بان‌های درب ورودی یک فضای تزئینی چشم‌نواز هستند. یک سایه‌بان سفارشی، محل ورود مشتریان را تزئین می‌کند؛ و پناهگاهی موثر در برابر شرایط نامساعد جوی برای افراد اطراف آن است.

سایه‌بان‌ها به شما این امکان را می‌دهند که درهای چوبی، قاب پنجره‌ها و چارچوب درها را از هر گونه آسیب ناشی از بارش و آب محافظت کنید. اگر سایبان روی پنجره نصب شود، به جلوگیری از نشت باران کمک می‌کند و در غیر این صورت به پنجره‌ها آسیب می‌رساند.

کاربردهای سایبان

سایبان‌ها کاربردهای زیادی دارند. آنها می توانند محدوده سقف شما را گسترش دهند و از ساختمان شما – در برابر شرایط آب و هوایی – بیشتر محافظت کنند و سایه و سرپناهی در برابر عوامل محیطی ایجاد می‌کنند. همچنین ظاهر و ساختار کلی سازه شما را بهبود می‌بخشند. هر زمان که باد یا باران تهدیدی برای محافظت از مبلمان، پنجره ها و درهای فضای باز شما ایجاد کند، سایه‌بان‌های جمع شونده را می توان باز کرد.

از مهمترین موارد کاربرد سایبان‌ها عبارتند از:

  • سایبان در و پنجره
  • سایبان تراس و ایوان
  • سایبان ماشین
  • سایبان استخر
  • سایه‌بان باغی
  • سایبان پاسیو

سایبان پارکینک در اندازه‌های مختلفی برای کاربری‌های متفاوتی وجود دارد. انواع سایبان پارکینگ برای حیاط خانه‌ها، ویلاها، اماکن اداری، تجاری، آموزشی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سایبان از لحاظ متریال

انتخاب متریال مناسب برای سایه‌بان طول عمر آن را افزایش داده در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. در زیر به 5 نوع متریال مصرفی کلی برای نصب سایه‌بان می‌پردازیم.

سایه‌بان سانبرلا – اکریلیک

سایبان سانبرلا، یک پارچه اکریلیک است که شبیه به یک سایبان خیمه‌ای شکل یا بادبانی است.  این سایه‌بان‌ها آب را دفع می‌کنند و برای خانه‌هایی در مناطق مرطوب عالی هستند. زیرا در برابر کپک و آسیب اشعه ماوراء بنفش، مقاوم هستند. اکریلیک و پارچه‌های مصنوعی با پوشش اکریلیک از دوام بیشتری برخوردار هستند و رنگ آنها دیرتر محو می‌شود. سایه‌بان‌هایی از پارچه های 100 درصد اکریلیک، پارچه‌های پلی استر با پوشش اکریلیک و ترکیب پنبه – پلی استر با پوشش اکریلیک توصیه میشود.

پلی‌استر بدون پوشش معمولاً برای سایه‌بان نامناسب است؛ زیرا بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور خورشید است. پارچه‌های سایه‌بان اکریلیک و پلی استر معمولا مات و نسبتا سنگین هستند. عملکرد آنها عمدتا در مناطق با رطوبت زیاد است و در برابر کپک و نور ماوراء بنفش مقاومت می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا