عمومیمطالب کسب و کار

کدام زگیل تناسلی خطرناک نیست؟

اچ پی وی چیست؟راه انتقال چگونه است؟

HPV یک عفونت مقاربتی است که مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس  بسیار رایج است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند و عفونت ممکن است خود به خود از بین برود. اما برخی از انواع HPV می توانند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان سر و گردن یا سرطان مقعد یا آلت تناسلی شوندHPVفقط یک ویروس نیست. بیش از 100 نوع وجود دارد و برخی از آنها بسیار خطرناک هستند.

امروزه زگیل تناسلی جزو بیماری های آمیزشی محسوب می شود.عامل آن ویروسی به اسم HPV می باشد. بیش از ۴۰ نوع ویروس HPV وجود دارند که ناحیه تناسلی در مردان و زنان را گرفتار می سازند. این ویروس ها همچنین می توانند دهان و حلق را گرفتار نمایند. برای رفع این مشکل می توان از صابون گانودرما برای زگیل تناسلی کمک گرفت اکثر افرادی که آلوده به این ویروس هستند از ابتلا به آن بی خبر می باشند. این ویروس نه تنها از راه مقاربت منتقل می شود، بلکه اگر دو دستگاه تناسلی با همدیگر در تماس هم بوده باشند، باز هم قابل انتقال است، یعنی جهت انتقال آن ، رابطه واژینال الزامی نیست.

این ویروس در پوست تمامی نواحی دستگاه تناسلی پراکنده می شود ،بنابراین استفاده از کاندوم صد در صد از انتقال این بیماری جلوگیری نمی کند. باید ذکر کرد که یک فرد آلوده که هیچ نوع زگیلی در بدن ندارد، بازهم  عفونی بوده ومی تواند  این بیماری را منتقل می کند. بسیاری از افراد از اینکه سبب آلودگی شریک جنسی شده اند را انکار می کنند. اگر خانمی باردار باشد ممکن است این ویروس را به نوزاد منتقل نماید که می تواند سبب عفونت ریوی خطرناک در نوزاد می شود.

انواع HPVبه صورت کلی باعث چه بیماری هایی می شود؟

هر ویروس پاپیلومای انسانی شماره یا نوع خاص خود را دارد. اصطلاح “پاپیلوما” به نوعی زگیل اشاره دارد که از برخی از انواع HPV ایجاد می شودHPVدر سلول های نازک و مسطح به نام سلول های اپیتلیال زندگی می کند. این سلول ها در سطح پوست یافت می شوند. آنها همچنین در سطح واژن، مقعد، فرج، دهانه رحم و سر آلت تناسلیو حتی در داخل دهان یا گلو  وجود دارند. حدود 60 نوع از 100 نوع HPV باعث ایجاد زگیل در نواحی مانند دست یا پا می شود. حدود 40 مورد دیگر هنگام تماس جنسی وارد بدن می شوند.

آنها به سمت غشاهای مخاطی بدن مانند لایه های مرطوب اطراف مقعد و اندام تناسلی کشیده می شوند. استفاده از صابون قارچ گانودرما از پیشرفت این بیماری جلوگیری میکند.  همه 40 ویروس پاپیلومای انسانی که از راه جنسی منتقل می شوند باعث مشکلات سلامتی جدی نمی شوند. همانطور که گفته شده صابون گانودرما در کاهش این بیماری بی تاثیر نیست اما شما می توانید از صابون گانودرما برای جوش صورت نیز بهره ببرید و کاربرد این صابون منوط به زگیل تناسلی نیست.

سویه های پر خطر و کم خطر HPVشامل کدام نوع هستند؟

سویه های پرخطر HPV شامل HPV 16 و 18 هستند که باعث حدود 70 درصد سرطان های دهانه رحم می شوند. سایر ویروس های پاپیلومای انسانی پرخطر عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58 و ……سویه های کم خطر HPV مانند HPV 6 و 11 باعث حدود 90 درصد زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان تبدیل می شوند.

انواع پر خطر HPV عامل خطر اصلی برای سرطان دهانه رحم:

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است. یک راه اثبات شده برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام آزمایش (غربالگری) برای یافتن پیش سرطان ها قبل از تبدیل شدن به سرطان مهاجم است. نشان داده شده است که انواع پرخطر HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) یک عامل خطر اصلی برای ایجاد سرطان دهانه رحم هستند. 15 نوع HPV پرخطر وجود دارد (16،18،31،33،35،39،45،51،52،53،56،58،59،66 و 68). در میان این 15 نوع پرخطر HPV، انواع 16 و 18 HPV تقریباً 70 درصد از سرطان‌های دهانه رحم را ایجاد می‌کنند. بنابراین، ایجاد یک راه سریع، زودهنگام و آسان برای تشخیص HPV پرخطر برای مراقبت های بهداشتی زنان بسیار مهم است.

انواع  1-2-4 HPVبا عث چه چیزی می شود؟

HPV ، 2 و 4و1  باعث ایجاد زگیل های پوستی غیر تناسلی خوش خیم مانند زگیل کف پا و زگیل معمولی می شود. آنها بیشتر در کودکان و بزرگسالان جوان رخ می دهند. برخی از نظرسنجی‌های مدرسه شیوع آن را در حدود 10 درصد در کودکان مدرسه‌ای  تخمین می‌زنند که اوج آن در حدود 12 تا 16 سال است. شیوع کمی زگیل در افراد مسن وجود دارد که نشان می دهد سیستم ایمنی آنها ممکن است آنها را در برابر عفونت مقاوم تر کند. اگرچه زگیل ممکن است هر نژادی را درگیر کند، جالب است بدانید که فراوانی زگیل در مردان و زنان تقریباً یکسان است.

زگیل های خوش خیم معمولا  در کدام قسمت بدن ایجاد می شود؟

این زگیل‌های خوش‌خیم می‌توانند در هر مکانی ایجاد شوند، اما اغلب در دست‌ها و پاها ایجاد می‌شوند. زگیل‌های معمولی پاپول‌های پوسته‌دار یا خاردار هستند. آنها اغلب به صورت منفرد یا گروهی از پاپول روی دست ها و انگشتان ایجاد می شوند. داشتن ضایعات متعدد که می توانند به صورت متقارن یا یک طرفه ظاهر شوند کاملاً رایج است. زگیل های معمولی معمولاً بدون علامت هستند، اما ممکن است باعث تغییر شکل ظاهری یا حساسیت شوند.

زگیل کف پا در سطح کف پا و زگیل کف دست در کف دست ایجاد می شود. این زگیل ها بسیار ضخیم هستند. زگیل‌های موزاییکی زمانی ایجاد می‌شوند که گروه‌هایی از زگیل‌های کف پا یا کف دست در پلاک‌های بزرگ به هم می‌پیوندند. این زگیل‌ها به‌واسطه پاسخ ایمونولوژیک، خودبه‌خود پسرفت می‌کنند. زگیل های کف پا معمولاً دردناک هستند و درگیری گسترده کف پا ممکن است حرکت را مختل کند.

HPV وزگیل های غیر تناسلی

HPV که باعث ایجاد زگیل های غیر تناسلی می شود از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم منتقل می شود. عفونت با این ویروس خیلی راحت با دست زدن به حوله یا پارچه صورت که فرد مبتلا به زگیل معمولی از آن استفاده کرده است، رخ می دهد. گسترش با خاراندن تسهیل می شود. پیشگیری شامل پرهیز از استفاده از وسایل شخصی دیگران، راه نرفتن با پای برهنه ، لمس نکردن زگیل  افراد دیگر، یا خاراندن می شود.

اکثر زگیل ها خود به خود پسرفت می کنند، اما طیف وسیعی از درمان ها برای زگیل وجود دارد. هدف اکثر درمان ها از بین بردن بافت زگیل بدون آسیب رساندن به بافت سالم اطراف آن است. درمان‌ها شامل استفاده موضعی از عوامل سوزاننده مانند اسید سالیسیلیک یا پودوفیلین، کرایوتراپی (انجماد کردن زگیل) و درمان جراحی یا لیزر درمانی است.

انواع ویروس HPV که سبب بیماریهای مختلف می شوند عبارتند از:

  1. زگیل معمولی: انواع ۱، ۲، ۴، ۲۶، ۲۷، ۲۹، ۴۱، ۵۷، ۶۵، ۷۵، ۷۶، ۷۷، ۷۸
  2. زگیل کف پا: انواع ۱، ۲، ۴، ۶۰، ۶۳
  3. سرطان ناخن: نوع ۱۶
  4. یک نوعی از سرطان پوست: انواع ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۳۷، ۳۸
  5. سرطان ریه: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸
  6. سرطان حنجره: انواع ۶ و ۱۱
  7. سرطان سینوس: انواع ۱۶ و ۱۸
  8. سرطان ملتحمه چشم: نوع ۱۶
  9. سرطان دهان: انواع ۱۶ و ۱۸
  10. سرطان مری: انواع ۱۶ و ۱۸
  11. زگیل وسیع ناحیه مقعد: انواع ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۵، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۷۰ و ۸۳
  12. زگیل وسیع ناحیه تناسلی: انواع ۶، ۱۱، ۵۷، ۷۲ و ۷۳
  13. ضایعات پیش سرطانی (ضایعاتی که با پیشرفت تبدیل به سرطان می شوند): انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۴، ۶۶، ۶۸، ۸۲
  14. سرطان فرج: انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸
  15. سرطان واژن: نوع ۱۶
  16. سرطان دهانه رحم: انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۰، ۷۳ و ۸۲
  17. سرطان مقعد: انواع ۱۶، ۳۱، ۳۲ و ۳۳
  18. سرطان آلت تناسلی در مرد: انواع ۱۶ و ۱۸

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

ویروس زگیل تناسلی یا HPV نوع پرخطر ۱۶ و ۱۸، بسیار خطرناک و کشنده است. ویروس زگیل تناسلی به خودی خود نمی‌تواند کشنده باشد اما حدود ۷۰ درصد کسانی که سرطان دهانه رحم دارند به این ویروس مبتلا بوده‌اند. اگر به موقع نسبت به درمان ویروس زگیل تناسلی اقدام کنید قطعا می‌توانید به کمک دارودرمانی آن را کنترل کنید، در غیراینصورت به سرطان پیشرفته تبدیل می‌شود.

خطرات ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

با توجه به وب‌سایت : از خطرات زگیل تناسلی می‌توان به عامل ابتلا به سرطان حنجره، دهانه رحم، مقعد، مری در زنان و مردان اشاره کرد. این ویروس در صورتی که کنترل و درمان نشود می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. خطرات زگیل تناسلی عبارتنداز:

سرطان حنجره

یکی از رایج‌ترین خطرات زگیل تناسلی، سرطان حنجره است. حدود ۴۰ نوع از ویروس زگیل تناسلی می‌تواند موجب سرطان حنجره شود. سرطان حنجره ناحیه گلو و دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های انتقال ویروس HPV سکس دهانی است. این ویروس علاوه بر رابطه جنسی واژینال و مقعدی از طریق سکس دهانی هم منتقل می‌شود. سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت باعث بزرگ شدن و متورم شدن گلو خواهد شد. علائم سرطان گلو یا حنجره HPV مثبت:

  • کاهش وزن
  • بی‌حسی درون دهان
  • تغییرات غیرعادی صدا
  • سرفه خونی
  • تورم زبان
  • درد گوش
  • تورم غدد لنفی
  • وجود توده‌های کوچک در درون دهان و اطراف آن
  • درد گلو در هنگام خوردن غذا

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از کشور آمریکا حدود ۱۰ درصد مردان و ۶ درصد زنان، از طریق سکس دهانی به این عارضه مبتلا می‌شوند. پزشکان برای درمان سرطان حنجره HPV مثبت از همان روش‌های درمان سرطان گلو استفاده می‌کنند. معمولا شیمی درمانی، پرتو درمانی، برداشت سلول‌های سرطانی و جراحی رباتیک از بهترین روش‌های درمان این عارضه هستند.

سرطان مقعد

مقعد لوله کوتاهی است که وظیفه خارج کردن مدفوع از بدن را به عهده دارد. زگیل تناسلی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان مقعد است. علاوه بر زگیل تناسلی، سن بالا، استعمال دخانیات، روابط جنسی مقعدی متعدد از دیگر عوامل ابتلا به سرطان مقعد هستند.

سرطان مقعد هم مانند سایر بیماری‌ها دارای علائم و نشانه‌هایی است:

  • خارش و سوزش
  • درد مقعد
  • خونریزی از مقعد
  • وجود توده در مقعد

پزشکان از روش‌های متعددی برای تشخیص این عارضه استفاده می‌کنند. نمونه برداری، سونوگرافی، بررسی فیزیکی مقعد از روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها سرطان مقعد را تشخیص داد.

سرطان دهانه رحم

یکی از شایع‌ترین خطرات زگیل تناسلی در زنان، سرطان دهانه رحم است. بیش از ۹۹ درصد کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده‌اند، به دلیل ویروس فعال زگیل تناسلی بوده است. دهانه رحم قسمت انتهایی رحم است که به واژن متصل می‌شود. اگر این سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و کنترل کرد. اما هرچه مدت زمان بیشتری از آن بگذرد قطعا درمان آن هم سخت‌تر خواهد شد. بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم، آزمایش پاپ اسمیر است. در این آزمایش پزشک زنان به وسیله اسپوکولوم، واژن را باز کرده و از دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. بدین وسیله می‌توان وجود سرطان دهانه رحم و سایر عفونت‌های زنانه را تشخیص داد.

علائم سرطان دهانه رحم عبارتنداز:

  • کاهش وزن شدید و کاهش اشتها
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • تورم در پاها
  • اختلال در ادرار
  • احساس درد در لگن در زمان رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از اتمام یائسگی
  • ترشحات آبکی و خونی

لیزر، سرمادرمانی، برداشتن رحم، دارودرمانی، جراحی لگن از روش‌های درمان سرطان دهانه رحم هستند.

خطرات HPV در دوران بارداری

معمولا قبل از اقدام به بارداری، پزشک زنان احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را بررسی می‌کند. این ویروس با وجود اینکه روی سلامت جنین تاثیری ندارد اما برای یک بارداری بی‌خطر باید رشد کامل سلول‌ها را بررسی کرد. زگیل تناسلی اگر در دوران بارداری در واژن رشد کند، موجب خونریزی در زایمان خواهد شد. معمولا اندازه و سایز زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری بیش از شرایط عادی است. از این رو نسبت به درمان آن سریعا اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا