علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است

خشکی مو نشانه کمبود رطوبت در موها است و در این شرایط مو نمی‌تواند درخشندگی و بافت خود را حفظ کند. در بسیاری از موارد خشکی مو یک مشکل محسوب نمی‌شود. اما گاهی ممکن است سلامت مو را تهدید کند. اگر شما هم دچار خشکی مو هستید و می‌خواهید راه‌های درمان آن را پیدا کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم علت خشک شدن مو چیست و چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان آن را با روش‌های خانگی درمان کرد؟ اگر برای درمان خشکی موهای خود به دنبال هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که موهای شما رطوبت کافی نداشته و یا رطوبت آن حفظ نشوند و باعث کاهش شفافیت موها می‌شود و می‌تواند موها را مجعد، مرده و سست کند. خشکی مو درمردان و زنان و در هر سنی ممکن است دیده شود. اما به صورت کلی با افزایش سن احتمال خشکی مو‌ افزایش می‌یابد. موهای شما دارای سه لایه است. اگر موهایتان سالم باشد، روغن لاکچری کوین در لایه‌ی بیرونی به محافظت لایه‌های داخلی مو کمک می‌کنند، همچنین نور را منعکس کرده و موهای شما را براق می‌کنند. درخشندگی و براق بودن‌ دو نشانه‌ی مهم موهای سالم است.

هنگامی که موهای شما خشک است، لایه‌ی بیرونی شکننده شده و باعث می‌شود که سست و ناسالم شوند. هنگامی که موهای شما درهنگام لمس خشک هستند، ممکن است شکننده بوده و به سختی حالت بگیرند. اما با این وجود داشتن موی خشک، به معنای وجود مشکل بزرگی در سلامتی فرد نیست. توجه داشته باشید قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حرارت دادن به موها، رطوبت، سیگار کشیدن و دیگر موارد می‌تواند موجب آسیب و خشک شدن موهایتان شوند. خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که موهای شما رطوبت کافی نداشته و یا رطوبت آن حفظ نشوند.

علل خشکی مو چیست؟

عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و بیماری‌های جسمی می‌توانند موجب خشکی موی شما شوند. برخی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می‌شوند عبارت‌اند از:

  • زندگی در آب و هوای خشک و گرم
  • صرف زمان زیادی در خورشید یا باد
  • شنا کردن در آب کلردار یا آب شور

شیوه‌های مراقبت از مو که اغلب به خشک کردن مو کمک می‌کند عبارت‌اند از:

  • شستن بیش از حد موها
  • استفاده از شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده و به مدت طولانی
  • سشوار کردن مکرر موها
  • استفاده از دستگاه‌های صاف کننده یا فر کننده‌ی مو و بیگودی
  • بیماری زمینه‌ای: در برخی موارد، خشکی مو به دنبال یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود که بر توانایی موهای شما برای حفظ رطوبت تاثیر می‌گذارد. مانند:

کم کاری غده پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم): در این بیماری غده پاراتیروئید که در گردن شما و درست در پشت غده تیروئید قرار گرفته هورمون پاراتیرویید کمی تولید می‌کند. این هورمون سطح کلسیم را در خون شما افزایش می‌دهد. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای موهای سالم و همچنین استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های دیگربدن است. کم کاری تیروئد (هیپوتیروئیدی): اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون‌های تیروئید تولید نمی‌کند. موهای خشک و شکننده یکی از علائم اولیه این بیماری است. سندرم منکس (Menkes Syndrome): نوعی بیماری ژنتیکی نادر است که سلول‌های شما مس را به اندازه کافی جذب نمی‌کند. کاهش جذب مس کم بر سلامت موهای شما تاثیر گذاشته و باعث خشکی موی شما می‌شود.

تشخیص خشکی مو

اگر موهای شما بسیار خشک است و خشکی آن با تغییر در مراقبت از موهایتان برطرف نمی‌شود، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است علت اصلی را تشخیص دهد یا اینکه شما را به ارجاع دهد.
در طول مدت قرار ملاقات، پزشک یا متخصص پوست شما ممکن است در مورد علائم، روش مراقبت از مو و شیوه زندگی سؤال کند، مانند:

  • چه مدت دچار خشکی مو شده‌اید؟
  • هر چند وقت یک بار موهایتان را می‌شویید؟
  • از چه نوع محصولی برای شستشوی مو استفاده می‌کنید؟
  • شما چه موادی را استفاده می‌کنید که موهایتان را آرایش کنید؟
  • رژیم غذایی معمولی شما چیست؟
  • آیا علائم دیگری دارید؟

پزشک متخصص پوست و مو همچنین ممکن است مو و پوست سر شما را بررسی کند. در برخی موارد ممکن است یک یا چند آزمایش را برای شما توصیه کند. به عنوان مثال، ممکن است آزمایش خون یا ادرار را برای بررسی برخی علل مانند کم کاری تیروئید و یا کم کاری پارا تیروئید به شما توصیه کند.

عوارض ناشی از خشکی مو چیست؟

خشکی مو نشانه‌ی آسیب به موهاست. اگرموهای شما رطوبت نداشته باشد و خشکی موهایتان را برطرف نکنید موهای شما شکننده شده و به راحتی آسیب می‌بینند. در اکثر موارد خشکی مو می‌تواند به طور موثر با تغییرات ساده در شیوه زندگی بهبود یافته و برطرف می‌شود. اگر خشکی موهایتان همچنان ادامه یافت، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند در تعیین علت خشک موهای شما کمک کند و درمان‌های لازم را هم توصیه کند. از جمله مهم‌ترین عوارض خشکی مو می‌توان به دو مورد ریزش مو و موخوره اشاره کرد که در ادامه آنها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

خشکی مو و ریزش مو چه ارتباطی دارند؟

خشکی مو در حالتی که شدید باشد، آب رسانی را دچار مشکل کرده و باعث دوشاخه شدن موها و شکنندگی می‌شوند. در این شرایط موها ضعیف شده و شخص شاهد خواهد بود. اگر به دلیل خشکی شدید موها دچار ریزش مو شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید تا خشکی درمان شود. معمولا با آبرسانی و حفظ رطوبت موها می‌توان مشکل ریزش را برطرف کرد. خشکی مو باعث موخوره می‌شود؟ یکی از علائم اصلی خشک موها شکنندگی و ایجاد است. موخوره به حالتی گفته می‌شود که پایین موها دو یا سه شاخه می‌شود. عدم آبرسانی به ساقه مو باعث می‌شود، بافت مو شکننده شود. بافت شکننده به راحتی جدا شده و ممکن است موها دچار موخوره شوند. در موارد شدید نیز موها از وسط شکسته شده و در رشد آنها مشکل ایجاد می‌شود.

درمان خشکی مو چیست؟

در بسیاری از موارد، می‌توانید خشکی مو را از طریق تغییر سبک زندگی برطرف کنید. به عنوان مثال، انجام این کارها ممکن است به شما کمک کند:

  • از شستن مداوم و هر روز موها با شامپو اجتناب کنید.
  • موی خود را هر بار شستشو دهید.
  • از شامپو و نرم کننده‌هایی که برای نوع موی شما مناسب است استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از درمان‌های شیمیایی اجتناب کنید.
  • محفاظت از موها در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز بسیار مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی کنید، زمانی که به خارج از خانه می‌روید، کلاه به سر بپذارید و از تماس طولانی با هوای خشک یا باد اجتناب کنید. شما همچنین باید با پوشیدن کلاه شنا در هنگام شنا کردن در استخر یا آب دریا از موهای خود در برابر کلر و آب شور محافظت کنید.
  • اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید که موجب خشکی مو می‌شود، دکتر پوست و مو می‌تواند داروها یا سایر روش‌های درمانی را برای از بین بردن خشکی مو به شما توصیه کند. موهای شما ممکن است پس از درمان بیماری زمینه‌ای بهبود یابد. با این وجود برای یافتن بهترین شیوه درمان باید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص درمان خشکی مو کدام است؟ در بسیاری از مواقع برای درمان خشکی موها از مرطوب‌کننده‌ها و شامپوهای درمانی استفاده می‌شود. اگر خشکی پوست به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند عفونت قارچی یا التهاب باشد، پزشک داروهای مربوطه  و روغن آرگان لاکچری کوین برای چاقی صورت را تجویز می‌کند. گاهی نیز به دلیل برخی حساسیت‌ها مانند اگزما و خارش از داروهای ضد محرک مانند منتول یا اکالیپتوس استفاده می‌شود. به طور کلی برای درمان خشکی و مرطوب کردن موها قرص یا دارویی وجود ندارد.

برای درمان خشکی مو به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

خشکی مو زمانی ایجاد می‌شود که رطوبت کافی در ساختار مو وجود نداشته باشد. این کاهش رطوبت در مو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله: شیوه‌های غلط مراقبت از مو مثل استفاده بیش‌ازحد از وسایل حرارتی، شستن زیاد موها، یا مسائلی مانند آب و هوای خشک یا قرار گرفتن در معرض باد و نور آفتاب. البته در این میان اثر برخی داروها، بیماری‌ها یا مشکلاتی هورمونی را هم نباید در ایجاد خشکی مو نادیده گرفت.

اولین قدم برای درمان این خشکی مو، تشخیص علت ایجاد آن توسط متخصص پوست و مو است. در مرحله بعدی ممکن است پزشک راه‌های درمان دارویی را به شما پیشنهاد بدهد یا اینکه می‌توانید از راه‌های خانگی برای درمان خشکی مو اقدام کنید. در این میان باید دقت زیادی به روش‌های مراقبت از موی خشک داشته باشید. استفاده از محصولات مخصوص موی خشک، روغن رزماری دکتر بیز ، آبرسان مو و ماسک و سرم مو اهمیت زیادی دارد.

اگر دچار خشکی مو هستید و هیچ یک از روش‌های درمان خانگی روی موهای شما تاثیر نداشته است، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. گاهی خشکی مو نشانه بیماری خاص یا اختلالات هورمونی بوده و با دارو درمان می‌شود. متخصص آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز کرده و در صورت تشخیص هر نوع بیماری اقدامات درمان را شروع می‌کند. برای پیداکردن می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا