عمومیمطالب کسب و کار

چگونه دیوار بلوکی را تقویت کنیم؟

در ساخت دیوار با بلوک سیمانی، مقاومت کششی دیوار بسیار حائز اهمیت است. با وجود اینکه ملات بین بلوک‌ها قدرت نگه دارندن بلوک‌ها را دارد، اما پتانسیل خمش و کشش دیوارهای سیمانی کم است. اکثر مصالح ساختمانی، دارای مقاومت کششی حدود ۱۰ درصدی هستند. راه‌حل‌هایی که افزایش مقاومت کششی این دیوارها را به‌همراه دارند شامل:

  • پر شدن قسمت‌های توخالی بلوک‌ها با بتن
  • استفاده از میلگرد بستر با استحکام کششی بالا
  • چسباندن دیوار به کف بتنی
  • تقویت دیوار با چند پایه

در مقاله چگونه دیوار بلوکی را بسازیم؟ به نحوه ساختن دیوار بلوکی اشاره شده و انواع بلوک توضیح داده شده است. دیوار بلوکی از هر نوعی که باشد، به دلیل استحکام پایین نیاز به تقویت دارد. در زیر با شرح بیشتر روش های تقویت در خدمت شما هستیم.

پر کردن فضای خالی داخل بلوک‌ها با بتن

اکثر بلوک‌های سیمانی دارای فضای خالی هستند و به دلیل خواص مکانیکی آن‌ها  نیازمند پر شدن بخش‌های خالی هستند. به منظور تقویت استحکام دیوار، حتما باید به پر کردن این فضاهای خالی توجه شود و بتنی حاوی شن نخودی انتخاب شود. با این ‌حال، ملاتی که برای وصل کردن بلوک‌ها به کار می‌بریم به دلیل مقاومتی که دارد کمک کننده برای دیوار است اما قدرت مقاومت خمشی و کششی آن بسیار پایین است، بنابراین، استفاده از میلگرد یکی از راه‌های تقویت با اولویت برای دیوار می‌باشد.

استفاده از میلگرد برای تقویت دیوار بلوکی

استفاده از میلگرد فولادی جزء بهترین موادی است که باعث افزایش استحکام کششی دیوار بلوکی می‌شود. برای مثال، در پروژه‌های مسکونی استفاده از میلگرد تقویت‌کننده 12 منجر به افزایش تا حدود 18 تن استحکام کششی دیوارها می‌گردد. برای بهبود مقاومت دیوار در برابر فشارهای بالاتر، بهتر است از میلگردهای با ضخامت بیشتر استفاده کرد. در هنگام اجرای پروژه لازم است مطمئن شوید که میلگردهای عبوری از فضاهای خالی بلوک به صورت کامل توسط بتن پوشیده شده‌اند. همچنین، باید مطمئن شوید که میلگردهای داخل دیوار به صورت دقیق در فضای خالی بلوک‌ها قرار دارند. در نهایت، برای ساختن یک دیوار، باید نوع کاربری آن را در نظر داشته باشید.

برای مثال، اگر دیوار برای استفاده به عنوان حائل ساخته می‌شود یا به اصطلاح دیوار غیرسازه‌ای محسوب میشود، باید اقدام به خرید میلگرد بستر کنید که این نوع میلگرد نیز برای اجرای نکاتی دارد که باید در نظر بگیرید.

نکات استفاده از میلگرد بستر در تقویت دیوار بلوکی

 طبق پیوشت ششم آیین نامه 2800 استفاده از میلگرد بستر الزامی شده است، باید هر دو یا سه ردیف از دیوار غیرسازه ای از میلگرد بستر استفاده شود که از لحاظ قیمتی هم قیمت میلگرد بستر مقرون به صرفه است. در زیر تیتروار به این نکات می‌پردازیم:

1- قطر مفتول میلگرد بستر حتما باید حداقل 4 میلیمتر باشد و حداکثر نصف بند ملاتی باید باشد که توی دیوارچینی دایرد.

2-حتما باید از جنس گالوانیزه باشند.

3- ملاتی که دور آرماتور بستر را میگیرد، اگر در معرض خاک و هوا نباشد، می‌تواند 1 سانتی متر باشد، در غیر اینصورت باید 1.5 سانتی متر باشد.

4- همپوشانی دو میلگرد بستردر هنگام اجرا باید 4 برابر قطر ان باشد، یعنی با قطر 4 میلیمتری باید 30 سانتی متر همپوشانی داشته باشند.

5- برای همپوشانی رج ها در یک امتداد نباشند.

6- عرض میلگرد بستر باید 3 سانتی متر از عرض دیوار کوچکتر باشد.

7- یک رج در میان از میلگرد بستر استفاده کنید.

8- فاصله دو ردیف نباید از 50 سانتی متر بیشتر باشد.

9- میلگرد بستر در وسط ملات قرار بگیرد.

10- میلگردهای بستر باید عاری از هرگونه گرد و غبار باشند.

اتصال دیوار به کف

رای تضمین استحکام دیوار، بهترین روش اتصال دیوار به کف بتنی ساختمان است. این کار با قرار دادن میلگردهای عمودی داخل کف و ریختن بتن روی آن انجام می‌شود. سر میلگرد باید تقریبا ۶۰ سانتی‌متر از کف بیرون زده باشد. با انجام این کار و همپوشانی با میلگردهای داخل دیوار، می‌توان به تقویت دیوارهای خود اطمینان حاصل کرد.

تعبیه پایه

در تقویت دیوارهای ساختمان با استفاده از ستون های بتنی، علاوه بر ایجاد استحکام بیشتر، زیبایی خاصی به ساختمان بخشیده می شود. برروی این ستون‌ها می‌توانید اقدامات تزئینی‌ای هم انجام دهید. در این مقاله، نکات علمی مربوط به تقویت دیوارهای ساخته شده با بلوک سیمانی ارائه شده است. این روش‌های پیشنهادی، بهترین و کارآمدترین راه‌حل‌های موجود هستند و توصیه می‌شود آن‌ها را به کار گرفت.

اقدامات ایمنی قبل از ساخت دیواربا بلوک سیمانی

قبل از ساخت دیوار با بلوک سیمانی، اقدامات ایمنی بایستی براساس نیاز منطقه مکانی تعیین شده و با رعایت اصول علمی انجام شوند. – قبل از شروع کار با مواد و محصولاتی که بر پایه سیمان ساخته می شوند، توصیه می شود از دستکش ضدآب و محافظ چشم استفاده کنید. به دلیل اینکه آسیب هایی حین کار که می تواند به طور دائمی باشد رخ می دهد، حتما از عینک محافظ چشم نیز استفاده کنید. همچنین، استفاده از دستکش ضدآب جهت جلوگیری از آسیب های پوستی مانند حساسیت ها یا خراش ها، قبل از شروع ساخت دیوار با بلوک سیمانی توصیه می شود.

دکمه بازگشت به بالا