عمومیمطالب کسب و کار

راهنمای سفر به بهشهر

اگر جاهای دیدنی بهشهر را زیاد نشناسید، فکر می‌کنید این شهر فقط طبیعتی سبز دارد و هوایی خوش. بله، دیدنی های بهشهر و چنین ویژگی را دارند اما راستش این ویژگی‌ها همه مزیت های اجاره  ویلا در بهشهر را توصیف نمی‌کند. من در این مطلب از می‌خواهم با توصیف جاذبه های گردشگری بهشهر از تاریخ ارزشمند، طبیعت سرسبز، بازارها و مکان‌های تفریحی جذابش برایتان بگویم تا با یک دید عمیق و روشن به این شهر سفر کنید و سرسری از هیچ جای آن نگذرید.

بهشهر از جاهای دیدنی مازندران و یادگار شاه‌عباس صفوی است که کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی ایران را در خودش جای داده. آبشار، غار، تالاب، جنگل و دریا و آتشکده، موزه و کاخ و کشتی همه این‌ها از دیدنی های بهشهر هستند. جذابیت جاهای دیدنی بهشهر به این است که حتی در بناهای تاریخی و قدیمیش هم فضایی سرسبز و هوایی خوش برای لذت‌بردن وجود دارد. خب پس بی‌جهت نیست که این شهر را به نام بهشهر یعنی بهترین شهر صدا می‌زنند.

بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که در نزدیکی تالاب میانکاله، ساری، گلوگاه و دامنه‌ کوه‌های البرز قرار دارد.

بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در بهشهر کدام است؟

روستای پاسند و یخ‌کش، منطقه حفاظت‌شده هزار جریب، آبشارهای اسپه‌او، شرشر و سنگ نو و چشمه پلنگ‌خیل بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی در بهشهر هستند.

بهترین جاهای دیدنی بهشهر کدام‌ است؟

غارهای هوتو کمربند و علی‌تپه، تالاب میانکاله و گز و چشمه عمارت بهترین جاهای دیدنی بهشهر هستند.

معروف‌ترین پارک و مرکز تفریحی بهشهر کدام است؟

مجموعه تفریحی عباس‌آباد، پارک ملی پابند و تپه نارنج‌باغ از معروف‌ترین مراکز تفریحی بهشهر هستند.

بهترین جاهای تاریخی و دیدنی بهشهر کدام است؟

موزه گوهرتپه، کاخ صفی‌آباد، آتشکده کوسان، مجموعه تاریخی عباس‌آباد، چشمه عمارت، قبرستان تاریخی سفیدچاه، باغ چهلستون اشرف، خانه شهریاری و کشتی صفوی بهترین جاهای تاریخی بهشهر هستند.

جاهای دیدنی بهشهر؛ طبیعت‌گردی

اگر اهل گشت‌وگذار در طبیعت باشید از رفتن به جاهای دیدنی بهشهر کیف می‌کنید. طبیعت بهشهر همه جوره با آبشار، تالاب، جنگل، غار و روستاهای سرزنده و سرسبزش از شما پذیرایی می‌کند.

روستای یخ کش

یخ‌کش روستایی قدیمی از جاهای دیدنی بهشهر در ۴۰ کیلومتری بهشهر و منطقه‌ای به نام هزار جریب است که از قسمت شمالیش به جنگل هیرکانی می‌رسد. اقامت در این روستا برای شما خیلی راحت و بی‌دردسر است چون یک اقامتگاه بوم‌گردی با امکانات ایدئال مثل حمام و سرویس بهداشتی، تلویزیون، وسایل سرمایشی و گرمایشی، آشپزخانه و پارکینگ دارد.

فامیلی خیلی از اهالی روستای یخ‌کش را که بپرسید، همین اسم روستا را به شما می‌گویند چون در زمان قدیم و قاجار کار مردم این روستا یخ‌فروشی بوده و هم‌چنین آنها یخ‌ها را به مناطق نزدیک روستا مثل بندر گز، رستم‌کلا و خلیل‌شهر می‌فرستادند.

فکر می‌کنم حالا خوب برایتان جا افتاد که چرا اسم این روستا از جاهای دیدنی بهشهر یخ‌کش شده است. اگر در تابستان به روستای یخ‌کش رفتید به آبشارهای معروف نزدیک این روستان مثل سمبی و یانه‌سر هم سر بزنید و از آب‌وهوای خنک این دیدنی های بهشهر لذت ببرید.

در روستای یخ‌کش انواع درختان بلندقامت مثل افرا، ممرز، انجیلی و سرخ‌دار را می‌بینید و احتمالا حیواناتی مثل پلنگ، خرس، روباه، گرگ، شغال و پرندگان مختلف به چشمتان بخورد.

روستای آهنگرکلا

اگر می‌خواهید به روستایی خوش آب و هوا و سرسبز از جاهای دیدنی بهشهر بروید، روستای آهنگرکلا چنین روستایی‌ است. این روستا در یکی از نواحی بهشهر به نام یانه‌سر و دهستانی به نام عشر ستاق قرار دارد. فصل بهار بهترین زمان برای رفتن به روستای آهنگرکلاست چون طبیعتی سرسبز با هوایی خوش عجین شده است.

در روستای آهنگرکلا از جاهای دیدنی بهشهر ممکن است حیوان‌هایی مثل گوزن، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، خرگوش و انواع متنوعی از پرندگان را ببینید.

روستای پاسند

روستای پاسند از جاهای دیدنی بهشهر همان ویژگی‌هایی را دارد که شما از سفر به شمال انتظار دارید؛ آب‌وهوای معتدل و مرطوب، جنگل‌های سرسبز و رودخانه پرآب. درباره نام روستای پاسند می‌گویند نام این روستا در اصل پاسنگ بوده و این نام برگرفته از زمین‌های سنگی روستاست.

برای رفتن از تهران به روستای پاسند از جاهای دیدنی بهشهر باید اول به شرق مازندران یعنی بهشهر بروید. بعد از بهشهر در سمت راست اتوبان، تابلوی راهنما شما را برای رفتن به روستا کمک می‌کند. بعد از تابلوی راهنما دو راهی وجود دارد که سمت راست آن مسیر رسیدن به روستای پاسند است.

روستای پاسند محل زندگی پرندگانی مثل عقاب، شاهین، کرکس، هدهد، بلدرچین و جانورانی مثل پلنگ، خرس، شغال، گرگ و روباه است.

منطقه حفاظت شده هزار جریب

هر جا بعد از اسم یک منطقه‌ عبارت حفاظت‌شده را دیدید، مطمئن باشید که آن منطقه منابع طبیعی ارزشمند و گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی را دارد. هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر هم در مازندران چنین منطقه‌ای است که در سراسر آن پوشش گیاهی، دره‌های پرآب، چراگاه‌های ییلاقی و جانوران کم‌یاب به چشم می‌خورد.

موقعیت مکانی منطقه حفاظت شده هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر دقیقا در استان مازندران نیست و جاهایی از این منطقه به استان سمنان هم کشیده است. هزار جریب با بزرگی ۶۱۹۵ هکتار در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و آب‌وهوایی نیمه‌معتدل و مرطوب دارد.

برای رفتن به منطقه حفاظت‌شده هزار جریب باید به سمت جنوب بهشهر بروید و از مسیر روستای محمدآباد به این منطقه برسید.

یکی از دلایل مهمی که هزار جریب به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده این است که جای زندگی انواع موجودات زنده کم‌نظیر زیر است:

  • مرال (گوزن قرمز یا گاو کوهی)
  • شوکا (کوچک‌ترین گوزن ایرانی)
  • بز
  • پازن (بز کوهی)
  • پلنگ
  • خرس قهوه‌ای
  • گراز
  • روباه معمولی
  • شغال
  • تشی (نوعی حیوان جونده با بدنی پوشیده از خار)
  • گربه وحشی (گربه‌سانی کوچک)
  • سمور جنگلی
  • رودک
  • کبک
  • تیهو (نوعی کبک)
  • توکا (نوعی پرنده از گنجشک‌سانان)
  • دلیجه (پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین)
  • سارگپه (نوعی پرنده شکاری با جثه‌ای نسبتا بزرگ، بال پهن و دمی کوتاه)
  • بلوط، شمشاد، ممرز، راش، انجیلی، زرشک، ازگیل کوهی، سیب وحشی و آلوچه از درختان روییده در منطقه هزار جریب هستند. در این منطقه گیاهان دارویی معروف و مفیدی مثل گل‌گاوزبان و آویشن هم پیدا می‌شود.

اگر دوست داشتید حوالی منطقه حفاظت‌شده هزار جریب اقامت داشته باشید، سراغ اقامتگاه نگین هزار جریب بروید که یکی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به این منطقه است.

هزار جریب از زمان قدیم دو بخش به نام‌های چهاردانگه و دودانگه داشته و بخش چهار دانگه آن شامل قسمت‌های زیر می‌شود:

  • چهاردانگه سورتیجی
  • چهاردانگه مسعودالملک
  • چهاردانگه شهریاری

اگر به منطقه حفاظت‌شده هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر رفتید، به جاذبه های گردشگری بهشهر مثل رودخانه زارم‌رود هم سری بزنید.

غار هوتو کمربند

با رفتن به غار هوتو کمربند از جاهای دیدنی بهشهر یک ماجراجویی جذاب را در یکی از جاهای دیدنی مازندران شروع می‌کنید و به دنیای انسان‌های ما قبل تاریخ قدم می‌گذارید. غار هوتو کمربند نام دو غار در روستای تروجن بهشهر است که فقط ۵۰ متر با هم فاصله دارند. شکل غار هوتو این‌طور است که دو دهنه یا ورودی دارد و یک سوراخ هم در قسمت سقف آن دیده می‌شود.

چیزی که غارهای هوتو و کمربند را از نظر تاریخی ارزشمند و دیدنی کرده، پیداشدن اسکلت‌هایی با قدمت بیشتر از ۱۰ هزار سال است به همین دلیل این غار حکم معدن طلا را برای محققان انسان‌شناسی دارد. یک لحظه عمیق به جمله‌ای که گفتم فکر کنید. در این غارها اسکلت مرد و زن‌هایی پیدا شده که ۱۰ هزار سال پیش در این غارها زندگی می‌کردند. حتی فکرکردنش هم حیرت‌انگیز است!

اولین بار در سال‌های ۱۳۲۷ تا ۱۳۲۹ یک گروه باستان‌شناس آمریکایی، اسکلت‌های انسان در غارهای هوتو و کمربند از جاهای دیدنی بهشهر را پیدا و کشف کردند. این گروه را یکی از استادهای دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به نام پرفسور کارلتون استیونز کون رهبری و سرپرستی می‌کرد.

اسکلت آهوی قرمز و فک خزری جزو اولین چیزهایی بودند که گروه باستان‌شناسی آنها را کشف کردند. بعد از اسکلت حیوانات، سه اسکلت از یک مرد، یک زن میانسال و یک دختر نوجوان پیدا شد. در مرحله دوم حفاری غار کمربند در سال ۱۳۲۹ اسکلت‌هایی از یک مرد و زن پیدا شد.

شاید باورتان نشود، اما اسکلت زن همراه نوزادی پیدا شد که آن را مادرانه در آغوش کشیده بود. علاوه بر اسکلت انسان از غار کمربند که از جاهای دیدنی بهشهر است، پارچه‌هایی با قدمت حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد پیدا شد که تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌های ساکن در غار کمربند این پارچه‌ها را از پشم گوسفند و بز می‌بافتند.

دکمه بازگشت به بالا