عمومیمطالب کسب و کار

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند

گاهی ممکن است علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی ساده باشد و خودتان بتوانید با بررسی مواردی مانند شیر آب و شیلنگ ظرفشویی مشکل را برطرف کنید. اما برخی مواقع علت بروز این مشکل، خرابی شیر برقی، میکروسوئیچ درب و برد اصلی ظرفشویی است. در اینصورت باید و رفع مشکل را به تکنسین متخصص بسپارید. تعمیر ظرفشویی سامسونگ در مشهد به هیچ وجه نباید توسط افراد عادی انجام شود.

  1. وجود مشکل در شیلنگ و شیر تامین آب ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند، اولین کاری که باید انجام شود، اطمینان از درستی سیستم تامین آب به دستگاه است. معمولا در زیر سینک یا اطراف آن، یک لوله یا شیلنگ آب وجود دارد که به بخشی از پایین ماشین ظرفشویی متصل شده است و با یک شیر کنترل می‌شود.

این شیر و شیلنگ وظیفه تامین آب از لوله کشی خانه تا ظرفشویی را برعهده دارند. در صورت بروز مشکل برای تعمیر ماشین ظرفشویی در مشهد می توانید با شماره های مشهد تعمیر تماس بگیرید.

  • از مسدود نبودن شیلنگ، نبود پیچ و خم و هرگونه پارگی و شکاف در آن اطمینان حاصل کنید.
  • سپس از باز بودن شیر مطمئن شوید.
  • پس از آن بررسی کنید که فشار آب خیلی کم نباشد، زیرا شیر برقی ظرفشویی برای عملکرد صحیح خود به یک حداقل فشار آب نیاز دارد.

نکته

ممکن است هنگام نصب ماشین ظرفشویی، تکنسین مربوطه شیر و شیلنگ اشاره شده را به طریق دیگری یا در جای دیگری غیر از زیر سینک سر هم بندی کرده باشد. در این صورت باید از محل ورود شیلنگ به پایین دستگاه شروع کرده و آن را تا مبدا دنبال کنید. در صورت نیاز به خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی بوش در مشهد نیاز به مراجعه حضوری نیست.

  1. ایراد در شیر ورودی آب یا شیر برقی ظرفشویی

مهم‌ترین قطعه‌ای که می‌بایست توسط تکنسین مجرب بررسی شود، شیر ورودی آب یا همان شیر برقی ظرفشویی است که آبگیری دستگاه توسط آن انجام می‌شود.

شیر ورودی آب، پایین ماشین ظرفشویی و پشت پنلی قرار دارد که در پایین درب دستگاه دیده می‌شود. برای دسترسی به آن، باید ابتدا پنل جلویی که روی درب سوار می‌شود را باز کرده و سپس پنل پایین آن را باز کنید تا قادر به مشاهده شیر برقی باشید.

شیر ورودی آب دارای دو سیم برق و دو شیلنگ متصل شده به آن است که یکی از آنها آب را از خانه تا شیر برقی منتقل می‌کند و دیگری از شیر به داخل محفظه شستشوی ظرفشویی هدایت می‌کند. این شیر توسط شناور و تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی کنترل می‌شود.

  • ابتدا باید رسیدن برق به شیر و فعال بودن آن را بررسی کنید.
  • به کمک مولتی متر سلنویدهای روی شیر را برای وجود جریان اندازه بگیرید.
  • اگر حین مرحله آبگیری، جریان آب به شیر برقرار بوده و سیم کشی آن هم مشکلی نداشت، اما همچنان ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند، پس ایراد از شیر برقی است و باید تعویض شود.
  • اگر شیر ورودی آب جریان ندارد و برق به آن نمی‌رسد، به کمک مولتی متر بررسی کنید که قطعی جریان در شناور اتفاق افتاده یا در تایمر/ برد الکترونیکی ظرفشویی یا ایراد سوئیچ قفل درب ظرفشویی است.

نکته

به یاد داشته باشید که هنگام بررسی شیر برقی، شیلنگ متصل به آن که عمل آبرسانی به شیر را انجام می‌دهد، از شیر باز کنید و فیلتر کوچکی که در انتهای آن قرار گرفته را بررسی کنید تا توسط املاح مسدود نشده باشد.

  1. خرابی شناور و سوئیچ شناور علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

شناور که قطعه‌ای پلاستیکی در کف ماشین ظرفشویی و شبیه به گنبد است، وظیفه تعیین سطح آب مناسب برای ظرفشویی را بر عهده دارد.

هنگامی که ماشین ظرفشویی از آب پر می‌شود، شناور به همرا آب بالا آمده و زمانی که به مقدار تعیین شده طراحی رسید، با درگیر کردن سوئیچ شناور که در زیر آن قرار گرفته است به شیر ورودی آب دستور قطع شدن و توقف آبگیری را ارسال می‌کند.

  • شناور ظرفشویی را بررسی کنید.
  • ممکن است که توسط زباله، باقیمانده موادغذایییا املاح سخت شده آب در وضعیت بالا گیر کرده باشد و نتواند پایین بیاید.
  • همچنین سوئیچ شناور باید بررسی شده و وضعیت سلامت سوئیچ و سیم کشی آن مشخص شود.
  1. ایراد در سوئیچ قفل درب ظرفشویی

ماشین ظرفشویی برای تشخیص باز بودن درب دارای یک سوئیچ قفل است. بر طبق اصول ایمنی، هنگامی که درب دستگاه باز است فعالیت‌ها و عملکردهای دستگاه شروع نشده یا متوقف می‌شوند.

پر شدن ظرفشویی از آب نیز همین گونه است و لذا در صورتی که سوئیچ قفل درب ماشین ظرفشویی معیوب باشد، ممکن است در حالی که درب بسته است آن را باز بداند و از شروع آبگیری دستگاه جلوگیری کند.

سوئیچ قفل درب، پشت پنل داخلی درب قرار دارد و به کمک یک مولتی‌تر می‌توان رسیدن جریان به آن را بررسی کرد. در صورتی که ایراد از این سوئیچ باشد، با تعویض آن می‌توان به راحتی مشکل را برطرف کرد.

  1. خراب شدن تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی

تایمر در مدل‌های قدیمی‌تر ظرفشویی و برد الکترونیکی در مدل‌های جدیدتر ماشین‌های ظرفشویی وظیفه ارتباط بین بخش‌های مختلف دستگاه و ارسال فرمان شروع به کار هر بخش را برعهده دارد.

اگر تایمر/ برد ایراد داشته باشد، ممکن است برخی قطعات همچون شیر برقی، سوئیچ شناور یا سوئیچ قفل درب از کار بیوفتند و جریان برق به آنها نرسد.

احتمال معیوب بودن برد کمتر از موارد دیگریست که به آنها اشاره کردیم. بنابراین ابتدا موارد گفته شده را بررسی کنید و اگر مشکل همچنان برقرار بود، نهایتا به سراغ برد الکترونیکی بروید. اگر علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی، معیوب بودن برد باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نکته

اگر ماشین ظرفشویی از آب پر نمی‌شود، ممکن است به دلیل گرفتگی و انسداد در پمپ و بازوهای آبپاش باشد. همچنین در برخی مدل‌های ظرفشویی قابلیتی به نام محافظت در برابر نشت آب وجود دارد که هنگام وجود نشتی یا آبریزش در ماشین ظرفشویی، فعال شده و با ممانعت از باز شدن شیر برقی از وارد شدن آب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

چرا آبگیری ماشین ظرفشویی متوقف نمی شود؟

یکی دیگر از مشکلاتی که با آبگیری ظرفشویی در ارتباط است، قطع نشدن آبگیری ظرفشویی و به عبارت دیگر آبگیری بی وقفه دستگاه است. این مشکل که گاهی از اوقات افراد را دچار مشکل می‌کند، به خرابی یا وجود ایراد در یکی از قطعات زیر مربوط می‌شود:

  • شیر ورودی آب
  • شناور و سوئیچ شناور
  • برد الکترونیکی

یکی از مشکلات رایج در ماشین‌های ظرفشویی، آبگیری نکردن آن‌ها است. دلایل گوناگونی برای این که ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند وجود دارند؛ از خرابی شیر ورودی گرفته تا ایراد در برد الکترونیکی دستگاه. در این مطلب قصد داریم به علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بپردازیم. اگر ماشین ظرفشویی شما هم با این مشکل روبه‌رو است، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله از تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید.

نحوه آبگیری ماشین ظرفشویی

هنگامی که ماشین ظرفشویی را روشن می‌کنید، آب از طریق شیر شیلنگ وارد شیر برقی دستگاه می‌شود. سپس با دستور برد، شیر برقی اجازه می‌دهد آب به محفظه پایینی دستگاه وارد شود. پس از مدتی که آب محفظه را پر می‌کند، هیدرواستات دستگاه تشخیص می‌دهد که میزان آب مورد نیاز برای شست‌وشو تکمیل شده است. هیدرواستات به شیر برقی فرمان می‌دهد تا از ورود آب بیشتر جلوگیری کند.

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند؟

دلایل زیادی برای آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند وجود داشته باشند. چنانچه برخی قطعات دستگاه دچار ایراد و مشکل شوند، آبگیری انجام نمی‌گیرد. در اینجا قصد داریم به مشکلات مربوط به عدم آبگیری ماشین ظرفشویی بپردازیم.

چرا آب وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود؟

دلیل نیامدن آب داخل ظرفشویی می‌تواند به چند مورد بستگی داشته باشد. اول باید از ورودی شیر آب به ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. ممکن است شیر ورودی خراب شده باشد. دلیل دیگر می‌تواند به خراب بودن سنسور هیدرواستات مربوط باشد. خرابی برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای وارد نشدن آب به دستگاه باشد.

وقتی ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث آن شوند. در وهله اول باید ببینیم شیر ورودی آب باز است یا نه. اگر شیر ورودی باز بود، می‌توانیم به سراغ موارد دیگر برویم.

۱ اتصالات نادرست شیر ورودی آب

یکی از مواردی که به عنوان دلیل نیامدن آب داخل ظرفشویی مطرح می‌شود، اتصالات نادرست شیر ورودی آب است. این مشکل باعث خواهد شد دستگاه نتواند آبگیری کند. باید ورودی‌های آب به ماشین ظرفشویی را چک کرد و از سلامت اتصالات و شیلنگ‌ها اطمینان حاصل نمود.

۲  خرابی شیر ورودی آب یا شیربرقی

مرحله بعدی، بررسی شیر ورودی آب است. دلیل وجود شیر ورودی آب، باز شدن و ورود آب به ماشین ظرفشویی شما می‌باشد. اگر ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند ممکن است مشکل در شیر ورودی آب معیوب باشد.
ممکن است دریچه ورودی آب مسدود شده باشد. دریچه ورودی آب باعث می‌گردد که در هنگام استفاده، آب وارد ماشین ظرفشویی شود. معمولاً شیر ورودی آب دستگاه، در پایه پانل سمت چپ، در داخل ماشین ظرفشویی قرار دارد.

از حوله‌های تمیز و خشک برای تمیز کردن اطراف دریچه استفاده کنید. به کمک چراغ قوه، دهانه شیر را مورد بررسی قرار دهید. امکان دارد چیزی در دهانه شیر گیر کرده باشد و از ورود آب جلوگیری کند. اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، مشکل می‌تواند یک نقص الکتریکی یا مکانیکی در شیر ورودی آب باشد و نیاز به بررسی یک متخصص دارد.

از دیگر دلایل مربوط به عدم آبگیری ماشین ظرفشویی تأمین نشدن آب لازم برای سیستم آبرسانی دستگاه است. در صورت تأمین نشدن مقدار آب موردنیاز، فرآیند آبگیری تکمیل نمی‌شود و شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی انجام نخواهد شد.
برای حل این مشکل در ابتدا باید از باز بودن کامل شیر آب ورودی به دستگاه اطمینان پیدا کرد.

همچنین، باید توجه داشت که فشار پایین آب نیز می‌تواند در روند آبگیری دستگاه اختلال به وجود بیاورد. پس بهتر است پیش از اینکه به سراغ احتمالات دیگر بروید، از میزان فشار مناسب آب مطمئن شوید.

۴  شکستگی شیرهای ورودی آب

برای تعمیر ماشین ظرفشویی که آبگیری نمی‌کند بهتر است شیرهای ورودی آب را چک کنید. ممکن است شیرهای ورودی آب یا شیلنگ‌ها دچار شکستگی شده باشند. برای بررسی این مورد بهتر است:
۱. ماشین ظرفشویی خود را از برق جدا کنید.
۲. شیر ورودی آب را پیدا و بررسی کنید که شیلنگ‌هایی که به آن وصل شده‌اند، چروک یا خم نشده باشند. اگر چنین بودند، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.
۳. اگر شیلنگ‌ها سالم هستند، فلکه آب ورودی را ببندید و شیلنگ‌ها را جدا نمایید (از یک سطل برای قرار دادن شیلنگ‌ها استفاده کنید تا آب روی زمین نریزد .
۴. مطمئن شوید که هیچ مانعی در دریچه قرار ندارد.
۵. سپس شیر ورودی آب را با یک مولتی متر تست کنید تا از تداوم آن اطمینان حاصل نمایید.
۶. اگر معیوب است، آن را تعویض کنید. اگر سالم است، شیلنگ‌ها را دوباره وصل کنید.
۷. هنگامی که یک شیر جدید نصب کردید، آب را دوباره باز و بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی شما در حال حاضر آبگیری می‌کند یا خیر.

دیگر دلیل نرسیدن آب به ماشین ظرفشویی می‌تواند خرابی قطعه هیدرواستات دستگاه باشد. این قطعه میزان آب وارد شده به ماشین ظرفشویی را تنظیم می‌کند. معمولاً این قطعه در مواقع آبگیری کردن دستگاه فعال می‌شود. هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن است و برای شستشوی ظروف آبگیری انجام نمی‌شود، به احتمال زیاد هیدروستات دستگاه دچار مشکل شده است.

خراب شدن پلاتین، سفت یا شل شدن پیچ‌های هیدرواستات و همچنین فرسوده شدن شیلنگ ورودی به این قطعه، از دلایل عدم کارکرد صحیح آن هستند. این قطعه امکان تعمیر ندارد و چنانچه خراب شود، باید آن را تعویض کنید.

۶  مشکل در میکرو سوئیچ درب یا مسیر تخلیه

میکرو سوئیچ درب ماشین ظرفشویی برای اطمینان از بسته شدن ایمن درب و همچنین عدم نشت آب به بیرون است. اگر سوئیچ معیوب شود، ممکن است مانع از ورود آب به ماشین ظرفشویی شما شود.
نحوه بررسی سوئیچ درب به صورت زیر است:
۱. اگر قبلاً برق ماشین ظرفشویی خود را قطع نکرده‌اید، برق را قطع نمایید.
۲. سوئیچ درب را پیدا کنید (در صورت لزوم، دفترچه راهنمای کاربر خود را برای دستورالعمل‌ها مورد بررسی قرار دهید .
۳. سوئیچ درب را جدا کنید.
۴. سوئیچ درب را با یک مولتی متر تست نمایید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
۵. اگر معیوب است، آن را تعویض کنید. اگر سالم است، آن را دوباره در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید.

شرکت مشهد تعمیر با نام تجاری ” مشهد تعمیر” با قدمت بیشتر از 15 سال در شهر مشهد جز اولین شرکت های حوزه تعمیرات لوازم خانگی بوده است.

آدرس سایت : mashhadtamir.com

شماره تماس های مشهد تعمیر :

09398087766

05137667535

ساعت پاسخگویی : 8 صبح تا ۲۱

آدرس مشهد تعمیر : مشهد، دستغیب 13 پلاک 77

ایمیل : saeed.nejati2018@gmail.com

 

دکمه بازگشت به بالا