اندازه‌گیری غیرتماسی مواد مخازن و لوله‌ها با دستاورد فناوران کشور

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاهی برای سطح‌سنج مواد داخل مخازن و لوله‌های انتقال بر اساس پرتو گاما تولید کردند که این دستگاه بر خلاف نمونه‌های خارجی در صورت وجود میدان‌های مغناطیسی قادر به ادامه عملکرد خود است.

علی الفته، مدیر بازرگانی این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با نازک نارنجی، گفت: تجهیز اندازه سطح و چگالی از دستاوردهای فناورانه این شرکت است.

وی در این باره افزود: در مجتمع‌های صنعتی یکسری مخازنی است که لازم است ارتفاع مواد داخل آن اندازه گیری شود و یکی از روش‌های اندازه‌گیری آن روش گاما است. در این راستا ما دستگاهی را به نام «سیستم اندازه‌گیری سطح، ارتفاع، چگالی و درصد ماده جامد اندازه‌گیری به روش غیر تماسی» را به تولید رساندیم که با استفاده از روش گاما، سطح و چگالی مواد داخل مخازن را اندازه‌گیری می‌کند.

اندازه‌گیری غیرتماسی مواد مخازن و لوله‌ها با دستاورد فناوران کشور

مدیر بازرگانی این شرکت اظهار کرد: این سیستم دارای دو جزء اصلی چشمه پرتوزا و سیستم اندازه‌گیری هسته‌ای است. چشمه پرتوزا در داخل محفظه استانداردی قرار گرفته که پرتوهای گاما را تنها در یک جهت گسیل می‌کند. پرتوهای گاما به هنگام عبور از داخل مخزن تضعیف می‌شوند و مقدار این تضعیف توسط یک آشکارساز هسته‌ای اندازه‌گیری‌ می‌شود و این مقدار به چگالی و ارتفاع ماده داخل لوله و یا مخزن وابسته است.

به گفته وی در صورت زیاد بودن چگالی یا بالا بودن ارتفاع، پرتوهای کمتری به آشکارساز می‌رسند و به این ترتیب می‌توان ارتفاع چگالی، غلظت و درصد ماده جامد داخل مخزن را به صورت غیر تماسی و بدون در نظر گرفتن فشار با دقت بسیار بالا تعیین کرد.

الفته، نصب آسان روی قسمت خارجی لوله و یا مخزن، اندازه‌گیری آنلاین، تماس نداشتن با ماده مورد اندازه‌گیری، نداشتن استهلاک مکانیکی، امکان نصب سیستم بدون نیاز به توقف تولید و پایداری اندازه‌گیری و نیاز نداشتن به کالیبراسیون دوره‌ای را از مزایای این دستگاه ذکر کرد.

وی در خصوص زمینه‌های کاربرد این سیستم، گفت: این دستگاه می‌تواند اندازه‌گیری با دقت بالا را در بسیاری از صنایع تضمین کند که از جمله این صنایع می‌توان به نفت و گاز، پتروشیمی، آهن و فولاد، مس، آلومینیوم، شیمیایی، سیمان، معدن، اسیدسازی و کارخانه زغال سنگ اشاره کرد.

مدیر بازرگانی این شرکت فناور در خصوص کاربردهای این دستگاه در صنعت نفت و گاز، توضیح داد: صنایع نفت و گاز نیاز ویژه‌ای به یک ابزار دقیق دارند تا پارامترهای مختلف نظیر چگالی و غلظت ماده مورد نظر در مخازن و یا لوله‌های خشکی و دریایی را تعیین کنند و این نیاز با استفاده از این ابزارهای قوی قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: این دستگاه قادر است به صورت غیر مخرب ارتفاع مواد را اندازه گیری کند. کاربرد دیگر این دستگاه آن است که چگالی سیال داخل لوله‌ها را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

الفته، سیستم‌های پرتوی گاما را یکی از روش‌های قابل اطمینان برای اندازه‌گیری ضخامت و چگالی و سطح عنوان کرد و گفت: پشتیبانی از پروتکل «هارت» (HART) از دیگر مزایای این سیستم است. این پروتکل از استاندارد FSK برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. به عبارت دیگر این پروتکل یک پروتکل ارتباط صنعتی بوده که برای ارتباط اجزای مختلف مانند سنسورها، کنترل کننده‌ها و سایر اجزای سیستم‌های اتوماسیون صنعتی به کار می‌رود.

وی اضافه کرد: ارسال سیگنال «هارت» از مزایای دستگاه ما است.

به گفته وی، این دستگاه در حال حاضر در برخی از پتروشیمی‌ها نصب شده و نسبت به نمونه خارجی از استقبال خوبی برخوردار بوده است، چون هم قیمت ارزان‌تری (یک چهارم قیمت نمونه خارجی) دارد، ضمن آنکه دستگاه ما در شرایط خاصی چون وجود میدان مغناطیسی عملکرد خود را بر خلاف نمونه‌های خارجی حفظ می‌کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا