علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی

برای برطرف کـردن خط اخم, خنده, چروک ها و برجسته کردن لب ها و گونه ها راه های مختلفی وجود دارد که در میان آنها تزریق ژل, چربی و بوتاکس طرفداران بیشتری دارد, اما از بین این ۳ تزریق کدام بهتر است

بـرای برطرف کـردن خط اخم، خنده، چروک‌ها و برجسته کردن لب‌ها و گونه‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد که در میان آنها تزریق ژل، چربی و بوتاکس طرفداران بیشتری دارد، اما از بین این ۳ تزریق کدام بهتر است؟ مزایا و معایب هرکدام نسبت به دیگری چیست؟ چرا گاهی اوقات احساس می‌کنیم صورت افراد بعد از تزریق حالت مصنوعی پیدا کرده و عضلات آن دیگر نمی‌تواند حرکات سابق خود را داشته باشد؟ ۲ نفر از برترین متخصصان زیبایی و جراحی پلاستیک ایران شما را در این رابطه راهنمایی می‌کنند.

  • ژل

پرعارضه‌ترین ژل موجود!

دکتر ثنایی: ژل‌ها انواع مختلفی دارند. ژل‌های معتبر و کوتاه مدت (۶ تا ۹ ماهه) معمولا عوارضی ندارند. اما ژل‌های میان مدت (۲ تا ۵ ساله) ممکن است به‌ندرت عوارضی داشته باشند با این حال عوارض خطرناکی ندارند. نوعی ژل دائمی به نام «ژل پاژ» در قدیم استفاده می‌شد. این ژل عوارض بسیار زیادی دارد و هنوز هم افرادی که در گذشته ژل پاژ تزریق کرده‌اند درگیر عوارض آن هستند؛ چه آن را تخلیه کرده یا نکرده باشند. مولکول‌های این ژل برای مدتی طولانی در بدن باقی می‌مانند و ممکن است در آینده باعث عوارض جدیدی در قسمت‌های دیگر بدن شوند. درحال حاضر فقط ژل‌های هیالورونیک اسید و برخی ژل‌های دیگر در بازار موجود است و دیگر از ژل‌پاژ استفاده نمی‌شود. البته مارک‌ژل، کشور سازنده و داشتن تاییدیه‌های پزشکی ازاهمیت بالایی برخوردار است.

  • چربی

باید در اتاق عمل تزریق شود

دکتر ثنایی: در بین مواد پرکننده یا فیلر، چربی بهترین آنهاست. تزریق چربی بی‌خطر است و عوارض مهمی ندارد. تنها ممکن است به‌ندرت عدم تقارن و نیاز به ترمیم وجود داشته باشد که اینها در واقع عارضه به حساب نمی‌آیند و قابل‌اصلاح هستند. برای این کار چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و روش آماده‌سازی چربی یعنی خارج‌کردن و شست‌وشوی چربی باید درست انجام شود تا نتیجه دلخواه به دست آید.

برخی اوقات افراد بعد از تزریق چربی نتیجه‌ای نمی‌گیرند. درواقع اگر فرایند آماده‌سازی چربی درست انجام نشود سلول‌های چربی می‌میرند و از بین می‌روند، در نتیجه بعد از تزریق تفاوتی ایجاد نمی‌شود. معمولا کسانی که به صورت سرپایی و در مطب تزریق چربی انجام می‌دهند با چنین مسئله‌ای روبه‌رو می‌شوند. این کار بهتر است در اتاق عمل انجام شود و لازم است امکانات بی‌حسی کاملا فراهم باشد تا بتوان از بیمار چربی لازم را گرفت. همچنین باید دستگاه‌های مجهزی وجود داشته باشد تا به وسیله آنها چربی آماده‌سازی و بعد تزریق شود.

  • بوتاکس

عوارض گذراست

دکتر ثنایی: بوتاکس برخلاف چربی و ژل خاصیت پرکنندگی ندارد و چین و چروک‌ها را از طریق فلج کردن عضلات از بین می‌برد. اگر برای تزریق بوتاکس مارک معتبری استفاده شود عوارض مهم و خطرناکی ندارد، با این حال به ندرت عوارض گذرا دیده می‌شود، برای مثال ممکن است عدم تقارن ابروها یا افتادگی پلک‌ها به صورت گذرا ایجاد شود، اما اگر از بوتاکس های چینی و غیر معتبر استفاده نشود و پزشک مهارت کافی داشته باشد احتمال این عوارض بسیار کم می‌شود. بوتاکس‌های چینی ممکن است دارای ناخالصی باشند و باعث حساسیت شوند.

چرا بعد از تزریق چربی صورتم زشت شده

هفته اول بعد از انجام تزریق چربی به علت تورم و التهاب ایجاد شده، هیچ‌کس از نتایج درمان راضی نیست و آن را دوست ندارد. در هفته دوم بعد از رفع مقداری از ورم و جذب چربی، ممکن است خود شما از نتایج راضی نباشید اما اطرافیان شاهد تغییرات هستند و آن را دوست دارند، در نهایت پس از هفته سوم و با طبیعی شدن صورت، می‌توانید صورت خود را دوست داشته باشید و نتایج تقریبی را مشاهده کنید.

صبور باشید! با توجه به اینکه مقدار زیادی از چربی بعد از گذشت یک الی 6 ماه جذب صورت می‌شود، پزشک متخصص میزان چربی زیادی را به صورت تزریق می‌کند که به مرور زمان و پس از جذب چربی شاهد نتایج بهتری باشید. به همین دلیل شما پس از تزریق چربی شاهد قرمزی، کبودی و تورم شدیدی خواهید بود که کاملاً طبیعی است و با گذشت زمان به حالت نرمال باز می‌گردد و بهترین بازخورد را دریافت خواهید کرد.

آیا زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی طبیعی است؟

به صورت کلی افرادی که به دلیل زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی به پزشک مراجعه می‌کنند شامل چندین دسته هستند. دسته اول افرادی هستند که به دلیل پر بودن بیش از حد صورت و عدم جذب چربی مورد انتظار، احساس زشت بودن دارند که این موضوع در اکثر مواقع با گذشت زمان برطرف خواهد شد، پر بودن و تورم بیش از اندازه صورت تا سه هفته بعد از تزریق چربی طبیعی است.

دسته دوم شامل افرادی هستند که به دلیل متابولیسم بدن خودشان، جذب چربی بیش از حد صورت گرفته و حفره‌های متعددی در صورت خود مشاهده می‌کنند که این افراد نیز باید برای بهبود شرایط خود حتماً به پزشک مراجعه کنند و در صورت نیاز یک جلسه تمدید انجام دهند. این اتفاق ممکن است به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق مانند نحوه خوابیدن، ماساژ صورت و غیره نیز ممکن است، رخ دهد.

دسته سوم افرادی هستند که پس از تزریق چربی صبور نیستند و به بدن خود اجازه طی کردن روند درمان را نمی‌دهند. ورم، کبودی و قرمزی پوست بعد از تزریق چربی کاملاً رایج است و نباید در هفته‌های اول انتظار چندانی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم صبر کنید و پس از گذشت دو هفته تا یک ماه، نتیجه نهایی را مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

راهکار درمان زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی

در صورتی که پس از گذشت 12 ماه از نتیجه رضایت ندارید، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از پزشکان برای درمان این مشکل، تخلیه چربی یا لیپوساکشن را پیشنهاد می‌کنند که ریسک بالایی دارد. متاسفانه تزریق چربی جزء روش‌هایی است که از بین بردن نتایج آن، کار آسانی نیست و با توجه به اینکه چربی تزریق شده با بافت بدن ادغام می‌شود، اگر دکتر تخصص کافی برای تخلیه چربی را نداشته باشد، با عوارضی از جمله تورم، کبودی، بی‌نظمی کانتور صورت، عدم تقارن و غیره روبرو می‌شوید.

تخلیه چربی (لیپوساکشن) بسیار سخت است و توصیه نمی‌شود. بهترین راه حل صبر کردن است، چربی تزریق شده برای جذب نیاز به زمان دارد. صبور بودن به مدت یک تا دو سال بهتر از انجام عمل‌های عجولانه مانند لیپوساکشن است. اگر تصمیم به تخلیه چربی دارید حداقل باید 6 ماه الی یک سال از زمان تزریق چربی گذشته باشد. در طول این زمان ممکن است به نتیجه دلخواه برسید و نیازی به عمل نداشته باشید.

در نهایت می‌توان گفت که تزریق چربی جزء درمان‌های زیبایی است نتایج آن غیرقابل‌پیش‌بینی است و برای مشاهده نتایج نهایی به زمان نیاز است. معمولاً زشت شدن بعد از تزریق چربی به دلیل تزریق بیش از حد چربی به صورت و یا عدم جذب میزان چربی مورد انتظار پزشک رخ می‌دهد. برای رسیدن به بهترین نتیجه در انتخاب دکتر متخصص دقت بسیار زیادی داشته باشید و مراقبت‌های بعد از تزریق را به صورت دقیق رعایت کنید. دکتر سعید ساعدی از پزشکان معتبر در زمینه زیبایی هستند.

10 نگرانی دوره ریکاوری تزریق چربی

تزریق چربی از جمله درمان‌های زیبایی است که دوره ریکاوری آن از اهمیت بالایی برخوردار است و بلافاصله بعد از تزریق نمی‌توان انتظار نتیجه نهایی را داشت. بعد از تزریق چربی ممکن است با عارضه‌هایی مواجه شوید که از نظر شما غیرعادی به نظر برسد، در اینجا 10 تا از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که ممکن است بعد از تزریق چربی با آن مواجه شوید را برای شما بررسی می‌کنیم.

  1. پر بودن بیش از حد صورت: این موضوع کاملاً طبیعی و به دلیل تزریق حجم زیاد تزریق چربی به صورت می‌باشد که بعد از گذشت حدوداً یک ماه و جذب 50 الی 70 درصد از چربی تزریق شده به حالت دلخواه شما درمی آید.
  2. تغییر میزان ورم صورت در هفته اول : اگر ورم صورت شما در یک بازه زمانی بهبود پیدا کرد یا بیشتر شد، اصلاً نگران نباشید. این موضوع ممکن است در هفته اول بعد از تزریق چربی پیش بیاید.
  3. نازک شدن بیش از اندازه لب : صورت شما به دلیل حجم بالای چربی تزریق شده، پر به نظر می‌رسد که این موضوع در نهایت منجر به نازک شدن بیش از حد لب خواهد شد. نازک شدن لب یک عارضه کاملاً طبیعی است که پس از گذشت ماه اول به حالت نرمال بازمی‌گردد.
  4. نامتقارن و ناهموار بودن صورت : عدم تقارن و مشاهده حفره بر روی صورت در ماه اول طبیعی است و ممکن است افراد زیادی با این عارضه مواجه شوند. این عارضه به دلیل تورم زیاد صورت است که پس از چند هفته از بین خواهد رفت.
  1. احساس برآمدگی چانه در داخل دهان : این عارضه نیز یکی دیگر از موارد عادی است که ممکن است با آن مواجه شوید و برای حل آن تنها به زمان نیاز است. پس از گذشت چند هفته این حالت از بین می‌رود.
  2. سفت شدن گونه : وارد شدن چربی و روند جذب آن در صورت، ممکن است احساس سفت شدن گونه‌ها را برای شما به وجود بیاورد که از بابت آن نگران نباشید، چرا که پس از چند هفته این حس نیز کاملاً برطرف می‌شود.
  3. افزایش ورم صورت در روز دوم : با توجه به اینکه چربی تزریق شده به پوست یک بافت زنده است و قرار است فرآیند جذب آن در صورت شما صورت گیرد، ممکن است میزان ورم صورت شما پس از روز دوم افزایش پیدا کند. این عارضه بسیار رایج است و پس از هفته اول شاهد کاهش روز به روز آن خواهید بود.
  4. عمیق شدن خطوط اطراف دهان : با توجه به اینکه حجم چربی تزریق شده به صورت شما بسیار زیاد است، ممکن است بلافاصله بعد از تزریق احساس عمیق شدن خطوط اطراف دهان را داشته باشید. این مشکل بسیار نادر است و پس از چند هفته از بین می‌رود.
  5. سخت بودن لبخند زدن و خندیدن : اگر با این مشکل مواجه شدید اصلاً نگران نباشید، چرا که پس از چند روز و با نرم شدن ناحیه تحت درمان این عارضه برطرف می‌شود.
  6.  بالا رفتن ابروها و عدم امکان تکان دادن ابرو : بعد از تزریق چربی ممکن است برخی از نواحی صورت شما سفت شود و ابروهای شما بالا رفته و امکان تکان دادن آن را نداشته باشید. در صورت مواجه شدن با این موضوع کافی است چند روز به پوست خود مهلت دهید تا به حالت نرمال بازگردد.

نتیجه‌گیری

زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی ممکن است به دلایلی مختلفی پیش بیاید. این روش درمانی، دائمی نیست و چربی تزریق شده به مرور جذب بدن شده و تقریباً پس از گذشت دو سال اثرات آن از بین می‌رود. بنابراین اگر از نتیجه تزریق چربی ناراضی هستید پیشنهاد می‌کنیم بجای انتخاب روش‌های، کمی صبور باشید و با یک پزشک متخصص در خصوص مشکل خود مشورت کنید. برای دیدن نمونه کار پزشکان به آپارات مراجعه کنید.

سوالات پرتکرار

آیا زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی طبیعی است؟

به دلیل بالا بودن حجم چربی تزریق شده به صورت ممکن است احساس زشت بودن داشته باشید که این موضوع کاملا طبیعی است و بعد از گذشت یک الی دو ماه از بین می‌رود.

دلیل زشت شدن صورت بعد از تزریق چربی چیست؟

برخی مواقع ممکن است به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق چربی و یا تزریق چربی بیش از حد به صورت احساس زشت بودن داشته باشید که برای حل این مشکل باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا