عمومیمطالب کسب و کار

انواع دیزل ژنراتور بر اساس نوع سوخت

سوخت دیزل چیست؟

نام این دیزل از نام مخترع آلمانی «رودولف دیزل» گرفته شده است. که در سال 1892 حق امتیاز یک موتور دیزل را گرفت. دیزل نوعی سوخت عمودی است که در یک فاز (200 تا 350 درجه سانتیگراد) با خنک کردن نفت در چند مرحله ساخته می شود. این سوخت متداول برای وسایل نقلیه، ماشین آلات، ژنراتورها و غیره است و در خودروهای سنگین و موتورهای شیرین کننده اتوماتیک با دمیدن در هوای فشرده استفاده می شود.

گازوئیل انرژی شیمیایی یکسانی در هر لیتر بنزین دارد. موتورهایی که با آن کار می کنند دارای اکسید نیتروژن و ذرات دوده بالایی هستند که به همین دلیل کنترل آلودگی دشوار است. بنابراین استفاده از روغن ساخته شده از مواد آلی به نام در جای خود آغاز شده است. اصطلاح دیزل نیز برای این روغن جابجا شده به کار می رود. برعکس، بسیاری از کشورها با هدف کاهش استفاده از آن، مالیات بیشتری دریافت می کنند. گازوئیل معمولاً به صورت سیال با دامنه های مختلف یافت می شود.

چگالی این مایع 820 گرم در لیتر است، یعنی حدود 820 کیلوگرم بر متر مکعب و در دمای 140 تا 250 درجه سانتیگراد تبخیر می شود. از مخلوطی از چندین محدوده، از جمله حلقه های باز و حلقه های عمودی ساخته شده از اتم های کربن از پیوندهای گرد معطر تشکیل شده است. فرمول شیمیایی متوسط آن C12H23 در نظر گرفته می شود. 43.18 مگاوات در هر لیتر انرژی دارد که کمی بالاتر از بنزین است اما هر دو انرژی یکسان در هر کیلوگرم دارند.

Types of diesel generators based on the type of fuel

موارد استفاده از سوخت دیزل

همانطور که قبلا نیز اشاره شد سوخت گازوئیل دارای مصارف و کاربرد های مختلف و بسیار متنوعی می باشد که از جمله ان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
حمل و نقل در جاده

کشاورزی

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل دریایی

کاربردهای خارج از جاده (به عنوان مثال، معدن، ساخت و ساز، و قطع درختان)

تولید برق

حمل و نقل نظامی

حال قصد داریم در مورد انواع سوخت دیزل ژنراتور مورد استفاده در دیزل ژنراتورها بحث کنیم

انواع سوخت دیزل ژنراتور شامل چه مواردی کمی باشد ؟

همانطور که می دانید و دیگر موتور های دیزلی با سوخت دیزل کار می کنند. که از بنزین کارآمدتر است زیرا حاوی 10 درصد انرژی در هر گالن بیشتر از بنزین است. ایمن تر از بنزین است زیرا بخارات آن راحت تر از بخارات بنزین مشتعل می شود. وقتی مشخص شد سوخت دیزل معمولی باعث سرطان می شود، موتورهای دیزل تمیز برای جلوگیری از این امر ساخته شدند.

اگرچه هزاران وسیله نقلیه معمولی با انواع سوخت دیزل ژنراتور هنوز در جاده ها هستند، اما دستور توقف تولید این گونه وسایل نقلیه به زودی صادر می شود. اگر چنین افرادی دوباره در حال راه رفتن در جاده پیدا شوند، دولت با چنین افرادی برخورد جدی خواهد کرد. سوخت دیزل باعث آلودگی هوا می شود. هنگام استفاده مقدار زیادی گاز سمی خارج می شود که برای محیط زیست زمین مناسب نیست، به همین دلیل برای مثال گازهای سمی مانند پروپان، نیتروژن یا سایر گازهای سمی ظاهر می شوند.

به همین دلیل گازوئیل بر اساس کیفیت به قطعات مختلفی تقسیم می شود. در زیر یکی یکی می دانیم که به چند قسمت تقسیم می شود و تمام قسمت ها را یک به یک به تفصیل درک خواهیم کرد. سوخت دیزل درجه 1 (D1) درجه سوخت دیزل شماره 2 (D2) این کلاس‌های مختلف با هر موتور دیزلی ترکیب می‌شوند، به این معنی که می‌توانید در زمستان و در فصل تابستان از یکی از آن ها استفاده کنید. قابلیت سوئیچ و یا ترکیب یکی دیگر از مزایای دیزل است زیرا نسخه های درجه و ترکیبی مزایای متفاوتی را ارائه می دهند در واقع هر کلاس یک مزیت دیگر را ارائه می دهد. دانستن اینکه مورد دوم چیست و همسو کردن آن با عملیات شما برای عملکرد مهم خواهد بود.

سوخت دیزل درجه 1 (D1)

محصولات کلاس سوخت دیزل شماره 1 دارای اجزای انرژی کمتر و گرانتر از همتای اصلی خود، محصولات درجه 2 هستند. با این حال، این به ندرت در شرایط آب و هوایی سرد مشکلی ایجاد می کند، که کاملاً مخالف درجه 2 است.
این به این دلیل است که در مخلوط شیمیایی وجود ندارد. عدم وجود این ماده شیمیایی باعث می شود که در ماه های زمستان به شکل مایع باقی بماند.

معایب سوخت دیزل درجه 1 (D1)

علاوه بر مزایا و کاربرد هایی که برای این نوع سوخت گفته شد لازم به ذکر است که سوخت شماره 1 نیز دارای معایبی است که به شرح زیر است: محتوای انرژی کم به دلیل نوسانات زیاد. با توجه به محتوای انرژی پایین آن، هزینه بالای مربوط به آن نیاز به حجم بالاتری نسبت به محتوای انرژی شماره 2 دارد. روغن کاری محدود به دلیل عدم وجود موم پارافین، یک روان کننده مهم موجود در شماره 2

سوخت دیزل درجه 2 (D2)

سوخت دیزل درجه 2 (D2) به راحتی در اکثر پمپ بنزین ها در سراسر جهان در دسترس است. علتش این است که دارای بالاترین مقدار اجزای انرژی و خواص روان کننده است. و همچنین بهترین عملکرد سوخت موجود در بازار را ارائه می دهد. اکثر دانشمندان بیان می کنند که پمپ تزریق سوخت دیزل درجه 2 سایر قطعات مهم موتور را پمپ، آب بندی و ایمن می کند. به طور کلی، دیزل شماره 2 ارزان تر از شماره 1 است. این به این دلیل است که فرض می کند همان عمق پالایش برای فروش محصولات ضروری است. شماره 2 دیزل تمایل دارد قسمتی از ژل را به ژل ضخیم تر در زمانی که دما پایین است تبدیل کند. این اغلب باعث شروع سخت و سایر عوارض در طول زمستان می شود.

مزیت سوخت دیزل درجه 2 (D2)

اکنون سعی می کنیم در مورد مزایای درجه 2 سوخت دیزل بدانیم:

احتراق کامل

شروع سرد بهبود یافته

صدای موتور و ضربه کمتر

کاهش دود سفید و زمان گرم کردن

خطاهای کمتر

انتشار کمتر اگزوز: اکسید نیتروژن، هیدروکربن، مونوکسید کربن و ذرات معلق

سوخت دیزل زمستانی

سوخت دیزل زمستانی ترکیبی از سوخت شماره 1 و شماره 2 است. سوخت دیزل درجه ۱ دارای غلظت بالایی است. این سوخت ها اساساً برای زمستان هایی که استفاده از درجه 2 بسیار سرد می شود مفید است. ترکیب هر دو گرید سوخت باید دارای اجزای انرژی و خواص روان کنندگی کافی باشد تا احتمال اختلاط شیمیایی در دماهای سرد کاهش یابد. به طور معمول، مصرف سوخت در طول ماه های زمستان اندکی کاهش می یابد، زیرا تقاضای آن نسبت به سایر زمان های سال کمتر است. گزینه مخلوط “زمستانی” مزایایی را از هر دو درجه ارائه می دهد و آن را به یک گزینه کاربردی و بهترین گزینه برای آب و هوای عموما سرد و به ویژه سرد تبدیل می کند. مزایای سوخت دیزل مخلوط عبارتند از:

انرژی خوب راضی است

ترکیبات روان کننده غالب

کاهش خطر ژل شدن سوخت در دماهای سرد

استفاده از انواع سوخت دیزل ژنراتور درجه یک در زمستان نباید باعث نگرانی فوری شود. با این حال، استفاده طولانی مدت از سوخت درجه 2 ممکن است طول عمر موتور را در یک دوره زمانی طولانی کاهش دهد. سوخت های درجه 1 و 2 را می توان همزمان با هم مخلوط کرد. این به این معنی است که اگر درجه شماره 1 فقط در ماه های زمستان در دسترس است، دیگر نگران نباشید.

موارد استفاده از سوخت دیزل در ژنراتورها

در تولید برق، وسیله ای است که انرژی مکانیکی را برای استفاده در مدارهای خارجی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. بسیاری از موتورها می توانند به صورت مکانیکی برای تولید برق کار کنند و اغلب ژنراتورهای دستی قابل قبولی می سازند. سوخت برای روشن کردن ژنراتور ضروری است. سوخت های زیادی وجود دارد که به روشن کردن ژنراتور کمک می کند. گازوئیل نیز یکی از این سوخت هاست.

بنابراین، در این مقاله در مورد انواع سوخت دیزل ژنراتور بحث کرده ایم. با استفاده از انوع سوخت دیزل ژنراتور در ماشین‌های خود می‌توانیم حداکثر سود را با هزینه بسیار ارزان و موثر بدست آوریم. دو نوع مختلف از سوخت دیزل وجود دارد (یعنی درجه #1 و درجه #2) که در دیزل ژنراتورهای ما برای تولید برق استفاده می شود. هر دو واقعا مفید هستند، اما اگر واقعاً می خواهید حداکثر خروجی را به دست آورید، باید سوخت دیزل درجه 2 را دریافت کنید زیرا به راحتی در دسترس و مقرون به صرفه است. پايداری فركانس ژنراتور های احتراق جرقه ای به خوبی  نيست. امروزه بر اساس نیازهای مشاغل و صنایع مختلف ژنراتورهای گوناگونی روانه بازار گردیده است، در این مقاله سعی شده است انواع دیزل ژنراتور را بر اساس دسته بندی های مشخص عنوان شود.

انواع دیزل ژنراتورها بر اساس نوع کاربرد

دیزل ژنراتور اضطراری

همان طور که از نام این نوع ژنراتور مشخص است در مواقع اضطراری و قطعی برق به شکل اتوماتیک برق را برای مصرف کننده تامین می کند این نوع از ژنراتورهای اضطراری ممکن است به مدت طولانی به صورت استند بای یا حالت آماده باش باشند و فقط یک ساعت مشغول به کار باشند. بر خلاف دیگر ژنراتورهای پرایم که به مدت طولانی مشغول به کار هستند. بیشترین کاربرد این ژنرتورها در مراکز بهداشتی مانند بیمارستان ها، انواعی از کارخانجات، مراکز اداری و …می باشد.

دیزل ژنراتور دائم

این نوع از ژنراتورها برخلاف مولد اضطراری برای مدت های بسیار طولانی تر کار ساخته شده اند. این مولدهای دائم قدرتی پیوسته جهت بار ثابت برای زمان های نامحدود و طولانی تولید میکنند. این ژنراتور ها جهت مشاغل و اماکنی کاربرد دارد که از برق شهری به دور است و امکان استفاده از برق شهری را ندارند.

دیزل ژنراتور پایه

این مولد نیز توانایی تولبد بار های مختلف در زمان های طولانی میباشند و تفاوت این مولد ها با مولد های دائم در کاربرد آنهاست ژنراتورهای پایه عموما در مکانها و مشاغل موقت کاربرد دارند مانند ساختمان سازی یا برگزاری نمایشگاه ها یا اردوگاهها ، معادن و کمپ ها که برای مدتی معین و کوتاه نیاز به برق دارند.

دیزل ژنراتور چند منظوره

از این مولد ها برای استفاده دائم یا چند منظوره کاربرد دارند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد به طور مثال یک مولد دائم برای یک قطعی برق موقت نیازی ندارد.

دسته بندی دیزل ژنراتور ها از نظر نوع سوخت

دیزل ژنراتور با سوخت گازوئیلی

این نوع ژنراتور ها به علت فراوانی و دسترسی آسان به گازوئیل یکی از رایج ترین زنراتورها می باشد. از نظر هزینه سوخت بسیار مقرون به صرفه می باشد. این ژنراتورها در اندازه های کوچک در دسترس هستند که همین نکته حمل و نقل آن را آسان تر می کند از معایب این ژنراتورها می توان به این نکته اشاره کرد که نیاز به پمپ برای تامین سوخت دارد و همچنین برخلاف دسترسی آسان به سوخت گازوئیل باید در نظر داشته باشیم که این سوخت بسیار اشتعال زا و خطرناک بوده و همچنین با سوخت گازوئیل گازهای گلخانه ای بسیاری تولید می شود . این نوع از مولد ها در دماهای پایین بازده کاری خوبی ندارند.

دیزل ژنراتور با سوخت دیزل

این نوع سوخت بر خلاف سوخت گازوئیل اشتعال زایی کمتری دارد و تا حدودی به آسانی قابل دسترس می باشد، این ژنراتورها طول عمر بیشتری دارند و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند از مضرات این ژنراتورها میتوان به سنگینی آن و پایین آمدن کارایی در اثر رطوبت اشاره کرد. این ژنراتورها برای محیط های مرطوب مناسب نیستند.

ژنراتور بیودیزل

سوخت این نوع از ژنراتورها مخلوطی  از یک ترکیب بیولوژیکی و دیزل می باشد، ترکیب بیولوژیکی مانند روغن های گیاهی یا حیوانی است که از نظر زیست محیطی بسیار کم خطر و سازگار هستند. از معایب این نوع ژنراتورها سر و صدای نسبتا زیاد آنها به هنگام کار است. ضمن اینکه سوخت فسیلی همیشه در دسترس نیست و تهیه و نکهداری آن نسبتا دشوار است همچنین نسبت ترکیب این سوخت ها 80 به 20 بوده که تهیه این ترکیب نیازمند تجربه و زمان کافی است.

دکمه بازگشت به بالا