بین المللمطالب کسب و کار

کار آژانس مسافرتی چیست؟

شرایط استخدام در آژانس های هواپیمایی (بهمراه معرفی مشاغل)

سفر کردن به دوردست‌ها آن هم از طریق هوایی، یکی از تفریحات و سرگرمی‌های لذت‌بخش است که نیازمند برخی از اقدامات اولیه مانند مانند تهیه بلیت، شناسایی تورهای مناسب و… است. این اقدامات معمولا توسط آژانس‌ هواپیمایی انجام می‌شود. فعالیت در آژانس‌های هواپیمایی بسیار لذت‌بخش است.

What is the work of a travel agency

از این رو اشتغال در این شغل، طرفدارانزیادی دارد. اما برای فعالیت در این شغل، وجود برخی از شرایط و امکانات لازم است. در ایران بهترین آژانس مسافرتی چند دسته هستند که بر اساس نوع مجوز آن‌ها به سه دسته دفاتر خدمات مسافرتی با مجوز بند الف، دفاتر خدمات مسافرتی با مجوز ب و دفاتر خدمات مسافرتی با مجوز پ محسوب می‌شوند. دفاتر بند الف، به صدور بلیت پروازهای داخلی و خارجی می‌پردازند. دفاتر بند ب درواقع مجریان تور هستند که به برنامه‌ریزی تورها می‌پردازند و دفاتر بند پ نیز تورهای زیارتی را برگزار می‌کنند.

کار آژانس های هواپیمایی چیست؟

آژانس‌های هواپیمایی را می‌توان به عنوان شرکت‌هایی تعریف کرد که خدمات منظمی برای حمل و نقل مسافر یا کالا از طریق هوایی ارائه می‌دهد. اغلب، آژانس‌های هواپیمایی به عنوان زیرمجموعه‌ای از بخش هوانوردی و صنعت گردشگری در نظر گرفته می‌شوند و تحت قوانین آن فعالیت می‌کنند.

آژانس‌های هواپیمایی به صدور بلیت‌ پروازهای داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف سیاحتی، زیارتی و جهانگردی می‌پردازند. علاوه بر این، ، کار برنامه‌ریزی و برگزاری تورهای گردشگری و روند انتقال برخی از کالاها را نیز بر عهده دارند. آژانس‌های هواپیمایی همچنین خدمات برنامه‌ریزی شده و یا چارتری ارائه می‌دهند و به مشتریان امکان خرید صندلی در پروازها و سفر به نقاط مختلف جهان را فراهم می‌کنند.

  • اهمیت آژانس های هواپیمایی

آژانس‌های هواپیمایی حمل و نقل سریع در سراسر جهان را فراهم می‌کنند. این خدمات که بخشی از تجارت جهانی است، باعث رشد اقتصادی، ایجاد شغل و تسهیل تجارت بین‌المللی و گردشگری می‌شود. آژانس‌های هواپیمایی با ارائه خدمات مشخص، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مسافران می‌شوند. آژانس‌ها همچنین با برگزاری تورها، راهنمای خوبی برای آشنایی مسافران با جاذبه‌های مختلف گردشگری هستند.

شرایط استخدام و کار در آژانس هواپیمایی چگونه است؟

شرایط استخدام در آژانس هواپیمایی بر حسب قسمت‌های مختلف آن متفاوت است. با این حال معمولا افرادی که در قسمت خدمات مربوط به پروازهای خارجی هستند باید دارای برخی از مهارت‌های تخصصی و عمومی باشند. مهارت‌های عمومی شامل مهارت‌های خدمات مشتری، دقیق بودن و توجه به جزئیات، توانایی کار خوب با دیگران، صبور بودن و توانایی حفظ آرامش در موقعیت‌های استرس‌زا، توانایی پذیرش انتقاد و مهارت‌های ارتباط کلامی است. از مهارت‌های خاص نیز می‌توان به تسلط بر زبان انگلیسی و برخی از امور کامپیوتری اشاره کرد.

برای کار در آژانس هواپیمایی علاه بر داشتن مهارت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد و مدرک تحصیلی مرتبط، از این شرکت در دوره‌های آموزشی نیز جز شرایط لازم است. شرکت در کلاس‌هایی که زیر نظر میراث فرهنگی برگزار می‌شود و نیز گذراندن دوره‌های فروش بلیت، بخشی از این دوره‌ها است. در این دوره‌ها، افراد با اصول فروش و یا رزرو بلیت‌های داخلی و خارجی، قراردادهای آژانس، نحوه برنامه‌ریزی و اجرای تورها، بازاریابی تورها و.. آشنا می‌شوند.

مدرک تحصیلی جهت استخدام در آژانس هواپیمایی

مدرک تحصیلی مرتبط با آژانس هواپیمایی شامل مدرک رشته‌هایی مانند مدیریت هتلداری، مدیریت گردشگری، حسابداری، زبان انگلیسی و مدیریت بازرگانی است. برای افزایش آگاهی و اطلاعات خود در این شغل، می‌توانید از کتاب آموزش کار در آژانس هواپیمایی نیز استفاده کنید.

آموزش کار در آژانس هواپیمایی

دوره‌های کارآموزی یا آموزش کار در آژانس هواپیمایی هم توسط خود آژانس‌ها و هم برخی از شرکت‌ها یا سازمان‌های مرتبط برگزار می‌شود. افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، شانس خود برای استخدام را بالا می‌برند. چنانچه برخی از آژانس‌های هواپیمایی، نیروهای مورد نیاز خود را از بین کارآموزان انتخاب می‌کنند.  البته این به معنای آن نیست که همه افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند حتما و سریعا توسط آژانس یا سازمان برگزارکننده دوره‌ها استخدام می‌شوند. استخدام در آژانس هواپیمایی، نیازمند داشتن شرایط خاصی است که گذراندن دوره‌های آموزشی یکی از آن‌هاست.

ساعت کار در آژانس هواپیمایی

تایم کاری در آژانس هواپیمایی به دو صورت تمام وقت و پاره وقت است. شکل تمام وقت مانند تمام مشاغل اداری است که در راس ساعت خاصی شروع می‌شود (معمولا 8 صبح) و در ساعت خاصی نیز پایان می‌یابد. ساعات آغاز و پایان کار در شکل تمام وقت ثابت است و افراد شاغل باید تمام روزهای هفته در محل کار حاضر شوند.
در شکل پاره وقت، افراد در برخی از روزها و در ساعات خاصی مشغول به کار می‌شوند. معمولا افرادی که دوره کارآموزی را می‌گذارانند به شکل پاره وقت کار می‌کنند. برخی از مشاغل آژانس نیز به صورت پاره وقت است. در این شکل از کار، افراد با قراردادهای دو طرفه نحوه کار و ساعات کاری را مشخص می‌کنند.

نحوه فعالیت در آژانس هواپیمایی

نحوه فعالیت در آژانس‌های بین‌المللی به صورت حضوری و دورکاری است. در شکل حضوری افراد در محل کار حاضر می‌شوند و به انجام امور مربوط به خود مشغول می‌شوند. این نوع فعالیت که معمولا شکل رسمی کار است، افراد از حقوق و مزایای ثابت برخوردارند.
در شکل دورکاری، افراد برخی از حوزه‌های کاری خود را از خانه و به دور از محل کار انجام می‌دهند. این شکل از کار ممکن است به صورت حضوری- دورکاری نیز باشد. یعنی بخشی از کار در خانه و بخشی از آن در محل کار انجام می‌شود. برنامه‌ریزی تورها جز مشاغلی است که می‌تواند به صورت دورکاری انجام شود. وجود آگهی‌های متعدد در زمینه استخدام آژانس‌های هواپیمایی به صورت دورکاری، نشان‌دهنده طرفداران زیاد این نوع مشاغل بین آژانس‌ها و متقاضیان است.

مشاغل مورد نیاز در آژانس هواپیمایی کدام اند؟

مدیر عامل

یکی از افراد اصلی در آژانس، مدیر عامل میباشد که وظیفه رهبری، کنترل و سازماندهی امور مربوط به آژانس را بر عهده دارد. مدیر عامل همچنین مسئول انتصاب و یا به کارگیری افراد جدید است. او بر کار تمام اعضا نیز نظارت دارد.

مدیر فنی

برخی معتقدند مدیر فنی و مدیرعامل آژانس تقریبا یک شغل است. اما در برخی از آژانس‌ها، مدیر فنی و مدیرعامل جدا ازیکدیگر هستند. مدیر فنی توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تایید می‌شود و علاوه بر آشنایی با قوانین و مقررات مربوطه، باید به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشد. مدیر فنی در دو بخش فعالیت می‌کند. بخش الف و بخش ب. وظایف هر دو مدیر فنی تقریبا مشابه است، با این تفاوت که تمرکز مدیر فنی الف بیشتر بر صدور و فروش بلیت‌ها و ارائه اطلاعات لازم به کارمندان است. اما وظیفه مدیر فنی ب بر منافع مشتری و رضایت آن‌ها قرار دارد.

کانتر فروش داخلی و خارجی

یک کانتر فروش، وظیفه ارتباط با مشتریان و ایجاد زمینه لازم جهت آشنایی مشتریان با خدمات و محصولات آژانس را بر عهده دارد. کانتر فروش، هم شامل امور و خدمات مربوط به فروش بلیت‌های داخلی و خارجی است و هم شامل معرفی و فروش تورهای داخلی و خارجی. البته برخی از افراد و یا حتی آژانس‌ها میان کانتر فروش بلیت‌ها و تورها تفاوت قائلند؛ اما در صورت تفکیک نیز وظایف هر دو تقریبا یکسان است. با این تفاوت که وظیفه کانتر فروش بلیت‌ها در زمینه بلیت است و کانتر فروش تور، در زمینه تورهای داخلی و خارجی.

حسابدار

وظیفه حسابرسی، مدیریت، نظارت و هماهنگی امور مالی آژانس را بر عهده حسابدار میباشد. برخی از این امور عبارت است از: مدیریت حساب‌های پرداختنی-دریافتنی، مدیریت بودجه، هزینه‌ها و…

کارشناس رزرو هتل

همان‌طور که از نام آن پیداست، کارشناس رزرو هتل به رزرو هتل برای مشتریان در مراکز گردشگری مختلف می‌پردازد. این فرد موظف است هماهنگی‌های لازم جهت رزو هتل را با عوامل هتل و مشتریان انجام دهد.

بازاریاب

وظیفه بازاریاب، جذب مشتریان و مسافران است. او موظف است تا مشتریان و مسافران را به روش‌های مختلف با آژانس آشنا کند و خدمات آژانس را به آن‌ها معرفی نماید.

چگونه در آژانس های هواپیمایی استخدام شویم؟

برای استخدام در آژانس‌های هواپیمایی، ضمن داشتن تجربه، مهارت و مدرک تحصیلی، لازم است اخبار استخدامی مربوط به آژانس‌های هواپیمایی را دنبال کنید. اگر به عنوان کارجو به دنبال استخدام در این شغل هستید، می‌توانید به چند روش اقدام کنید. جستجوی آگهی‌های استخدام آژانس هواپیمایی در سایت ایران استخدام، یکی از این روش‌هاست.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام آژانس هواپیمایی در سایت ایران استخدام

برای استخدام آژانس هواپیمایی در سایت ایران استخدام، می‌توانید این شغل را در باکس جستجوی مشاغل ایران استخدام سرچ کنید. به عنوان نمونه استخدام آژانس هواپیمایی. بعد از جستجوی این شغل، لیستی از تمام آگهی‌های مربوط به استخدام آژانس هواپیمایی برای شما نمایش داده می‌شود. علاوه بر این می‌توانید شغل مورد نظر خود در ایران استخدام را از طریق گوگل نیز جستجو نمایید. به عنوان نمونه با سرچ کار در آژانس هواپیمایی تهران یا کار در آژانس هواپیمایی شیراز می‌توانید به سایت ایران استخدام متصل شوید. در صورتی که اخبار استخدامی در زمینه جستجوی شما وجود داشته باشد، برایتان نمایش داده می‌شود.

راهنمای تنظیم رزومه با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام

نحوه درج آگهی استخدام و جذب نیرو (ویژه کارفرمایان)

علاوه بر خدماتی که سایت ایران استخدام برای کارجویان ارائه میدهد، کارفرمایان نیز میتوانند از خدمات سایت ایران استخدام استفاده نمایند. کارفرمایان برای جذب و استخدام نیروی مورد نظر میتوانند با عضویت در پنل کارفرمایان و درج آگهی استخدام، اقدام به تکمیل فرآیند استخدام مجموعه خود نمایند.

یکی از خدمات سایت ایران استخدام برای کارفرمایان استفاده از بانک رزومه ایران استخدام میباشدف کارفرمایان با داشتن آگهی فعال در این سایت میتوانند علاوه بر دریافت رزومه از طریق کارجویان، به بانک رزومه دسترسی داشته باشند. کارفرمایان میتوانند با توجه به عنوان شغلی، مدرک تحصیلی، جنسیت و استان یا شهر مورد نظر میان رزومه ها فیلتر هایی را اعمال کرده و با رزومه های منتخب خود در ارتباط باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا