عمومیمطالب کسب و کار

مزایای هوشمند سازی ساختمان ها

تصمیم‌گیری برای پیاده‌سازی و اجرای یک سیستم هوشمند نیازمند اطلاعات پیشین از امتیازها و مزایای هوشمند سازی ساختمان است. در واقع، تصمیم‌گیری برای هوشمندسازی خانه مانند امتحان کردن غذای یک رستوران جدید است. اغلب زمانی که برای صرف غذا وارد رستوران می‌شویم دو مسئله ذهن‌مان را به خود مشغول می‌کند. یکی از این دو مسئله درستی تصمیم ما برای رفتن به رستوران است.

مهم ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

اما مسئله‌ی دیگر، غذایی است که باید از منوی رستوران انتخاب کنیم. موضوع تصمیم‌گیری برای هوشمندسازی خانه هم دقیقا احساسی مشابه دارد. شاید بپرسید این دو موضوع چه ارتباطی با هم دارند یا چگونه می‌توانند احساس مشابهی درون ما ایجاد کنند؟ پاسخ این سوال واضح است:

  • اولاً، هرگز نمی‌توانید از سطح بالای رضایت و رفاه چیزی آگاه شوید مگر این که مزایای هوشمند سازی ساختمان یا خانه را تجربه کرده باشید.
  • دوماً، امتحان کردن هر تجربه‌ی جدید، با شک و تردید همراه است.مثلا، حتا اگر از مزایای هوشمند سازی ساختمان آگاه باشیم باز هم با تردید سراغ آن می‌رویم. اما بعد از تست کردن و نتیجه گرفتن احساس رضایت و غرور سراغمان می‌آید. به دنبال آن از تصمیم درستی که گرفته‌ایم خشنود می‌شویم.

در گذشته، هدف از ساختن خانه‌ها بیش‌تر بنا کردن مکانی برای زندگی و سقفی روی سر بوده. ما نیز در سده‌ی اخیر برای بنا کردن خانه به همان دستورالعمل قبل رسیده‌ایم. درست است که خانه‌های مدرن بزرگ‌تراند، مصالح ساختمانی به کار رفته در آن‌ها متفاوت است، راحت‌تر و برخوردار از تکنولوژی پیشرفته‌تری هستند.

اما در حقیقت، آن‌ها مثل پوسته‌يی خالی می‌مانند که باید با اموال و دارایی‌مان پر شوند و آسایشی دوچندان خصوصاً با بهره‌گیری از مزایای هوشمند سازی ساختمان برایمان فراهم کنند.وقت را تلف نمی‌کنیم و مستقیم به سراغ مزایای هوشمند سازی ساختمان می‌رویم.

بالا رفتن ارزش خانه

از شهرهایی مثل سان‌فرانسیسکو که تجارت خانه گران است گرفته، تا آتن که خرید فروش املاک در مقایسه به بسیاری از شهرها ارزان‌قیمت است، صاحب‌خانه‌ها و ساکنان آپارتمان‌ها مشتاق سهیم شدن در مزایای هوشمند سازی ساختمان یا خانه خود هستند. در حالی که اغلب افراد خودکار کردن ساختمان را یک امر اضافی می‌دانند، اما ساختمان‌سازها با به‌کارگیری راه حل‌های خانه‌ی هوشمند برای واحدهای مسکونی در این کار پیش‌رو هستند.

اتوماسیون ساختمان به ساکنان احساس امنیت می‌دهد و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌شان برای پیاده‌سازی و اجرای هم‌چه سامانه‌یی بر باد نخواهد رفت. هم‌چنین با اجرای این تکنولوژی یک محیط امروزی و مدرن ایجاد می‌شود که خریداران و ساکنان را به وجد می‌آورد. بنابراین، هنگام ساخت یا خرید خانه به آینده‌ی دورتر هم بیاندیشید. یکی فواید هوشمندسازی ساختمان به این است که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به حساب می‌آید که قطعاً هنگام فروش خانه منافع آن خواهید دید.

امنیت ساکنان با سیستم امنیتی هوشمند

امکانات امنیتی هوشمند مثل قفل‌ در الکترونیکی، دوربین‌های مدار بسته و حس‌گرهای حرکتی از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان است که امنیت ساکنان را تضمین می‌کنند. هم‌چنین سیستم‌های امنیتی هوشمندی که شامل روشنایی خودکار، کنترل پرده و پنجره‌ها و سناریوهای خودکار هستند، شما را از کارهای اضافی روزمره خلاص می‌کنند.

گذشته از این‌ها، حتما می‌دانید که سیستم‌های امنیتی مدرن از اتفاقات و رویدادهایی که منجر به سوء استفاده می‌شوند، ممانعت به عمل می‌آورند. به علاوه این سیستم با استفاده از حس‌گرهایی که وقوع سیل و نوسانات شدید دمایی را گزارش می‌دهند، خانه‌ی شما را از خطرات محیطی دور نگه می‌دارد. آن‌ها حتا می‌توانند که آلاینده‌های محیط داخل خانه را هم پایش کنند.

همین امنیت بالا باعث شده که شرکت‌های بیمه برای ساکنان چنین خانه‌هايی تخفیف ویژه در نظر بگیرند.پایش محیط زندگی با استفاده از سیستم امنیتی هوشمند.

آسودگی خاطر با آیفون‌های ویدئویی و سیستم‌های ارتباط داخلی

هنوز هم خیلی از ساختمان‌ها و مجتمع‌ها از آیفون‌های دکمه‌يی قدیمی استفاده می‌کنند. احتمالاً آن‌ها از مزایای سیستم هوشمند بی‌خبرند!! زمانی که دوست و آشنایی به آن‌ها سر بزند و اهالی در خانه نباشند، مهمانان مجبور هستند مدتی در راه‌روها سرگردان بمانند.

در حالی که ساکنان می‌توانند با استفاده از آیفون‌های پیشرفته‌ی متصل به اینترنت، مثل سیستم‌‌های ارتباطی کنترل‌فور، میهمانان خود را ببینند و مستقیما با آن‌ها حرف بزنند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند امکانات خانه‌ی هوشمند خود را در حالی که با میهمانان خود صحبت می‌کنند، با همان برنامه‌ی کاربردی کنترل کنند.

ارتباط تصویری با آیفون ویدئویی رینگ.

رسیدگی راحت‌تر به امور کاری

اگر در خانه کار و به صورت دورکاری کار می‌کنید، پس بهره‌مندی از مزایای هوشمند سازی ساختمان از واجبات است! از خاموش کردن فن تا کاهش سرعت آن، یا روشن کردن چراغ اضافی درست قبل از تماس تصویری، همگی با داشتن خانه‌ی هوشمند به صورت اتوماتیک قابل اجرا هستند.

کافیست تلفن همراه‌تان را بردارید و روی چند گزینه کلیک کنید یا به سادگی تمامی کارها را به دستیار مجازی الکسا بسپارید. همه این موارد تنها با نصب به سادگی امکان پذیر خواهد بود. همچنین، برای مدیریت خانه هوشمند به وسیله تلفن همراه، به یک واسط ارتباطی چون دستگاه نیاز است.در خانه هوشمندتان با خیال راحت به کارتان برسید.

رفاه و آسایش با روشنایی هوشمند

میزان روشنایی چراغ‌ها را هنگام تماشای فیلم یا بعد از یک روز کاری پرمشغله کم کنید و با یک روشنایی زرد رنگ و کم‌نور مشغول استراحت شوید. لامپ‌های فیلیپس هیو با قابلیت تنظیم رنگ و نور، این امکان را برایتان فراهم می‌کنند. قطعاً اگر چشمانتان قدرت صحبت کردن داشتند از شما برای بهره‌مند کرن آن‌ها از مزایای هوشمند سازی ساختمان  قدردانی می‌کردند!

از دیگر مزایای سیستم هوشمند، راه‌حل‌های روشنایی مناسب است که جلوه‌ی زیباتری به طراحی داخلی ساختمان می‌دهند. در می‌توانید رنگ نور و شدت آن را تغییر دهید. در واقع، روشنایی مورد نیاز شما طبق شرایط زمانی در طول روز تغییر می‌کند.  یکی از فواید سیستم هوشمندسازی خصوصاً در روشنایی مصرف بهینه‌ی انرژی و حفاظت از منابع نیرو است.

سناریوهای «صبح‌ به خیر» و «شب‌ به خیر» می‌توانند با استفاده از فرمان صوتی یا لمس یک دکمه اجرا شوند و حتا می‌توانند با طلوع و غروب آفتاب خودشان را مطابقت دهند و بر اساس آن موقعیت عمل کنند. وقتی سیستم روشنایی خانه‌تان هوشمند باشد، فراموش‌کاری باعث مصرف بیهوده‌ی انرژی نمی‌شود.

سیستم روشنایی هوشمند با فیلیپس هیو.

حفظ منابع طبیعی با دماسنج‌های هوشمند

جلوگیری از هزینه‌های هنگفت مصرف انرژی، یکی دیگر از هزاران مزایای هوشمند سازی ساختمان است که از طریق دماسنج‌های هوشمند، سیستم هوشمند روشنایی و … امکان‌پذیر است. طبق گزارش وزارت نیروی ایالات متحده، سالانه هزینه‌ی مصرف انرژی یک خانواده‌ی معمولی در آمریکا حداقل ۲۲۰۰ دلار است که تقریبا نیمی از این هزینه مربوط به مصرف انرژی برای گرمایشی یا سرمایشی‌ست. وقت آن است که بهره‌برداری سنتی از بخاری و کولر و نظیر این‌ها را کنار بگذارید و به سراغ دماسنج‌های هوشمند بروید.

این  ادوات هم می‌توانند مصرف بی‌اندازه‌ی انرژی را محدودتر کنند هم آسایش و راحتی بیش‌تری برایتان به ارمغان آورند. کاربران به راحتی می‌توانند از راه دور دما را با دماسنج تنظیم کنند. بهترین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی با پیش‌بینی وضعیت آب و هوای محلی می‌توانند از گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد محیط خانه جلوگیری کنند.

طبق گزارش‌های انجام شده، حدود 70 درصد از منابع ما توسط مناطق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین مشخص شده که تا سال 2050، حدود 66 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. بنابراین درصد مصرف منابع نیرو به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.کنترل دمای خانه با ترموستات هوشمند نست.

هوشمندسازی در راستای حفظ سلامت جسم

اغلب متخصصان ادعا می‌کنند ساختمان‌هایی که اکثر ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم، از معیارهای یک خانه‌ی سالم برخوردار نیستند. مثلا، کیفیت هوای داخل خانه و سیستم روشنایی از جمله معیارهای ارزیابی میزان سلامت محیط یک خانه ‌اند.

در حال حاضر، ما می‌توانیم هم‌چه معیارهايی را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنیم. از طرفی، با تحولات ناشی از تکنولوژی خانه‌ی هوشمند می‌توان بعضی از مشکلات را حل کرد و با استفاده از فواید هوشمندسازی ساختمان به بنا کردن یک زندگی سالم و پایدار یاری رساند.

داشتن یک سیستم روشنایی مناسب از مهم‌ترین فاکتورهای سلامت چشم و بینایی است. همه‌ی ما در طول شبانه‌روز طبق دو اصل مشخص زندگی می‌کنیم و آن‌ها هم چیزی نیست جز طلوع و غروب آفتاب.

این روال طبیعی و شدت نوری که ما روزانه با آن مواجه می‌شویم یا در معرض آن قرار می‌گیریم، به قدری تأثیرگذار و نیرومند است که اندک تغيیر در شدت آن می‌تواند ساعت بدن ما را به طور کامل جابه‌جا کند و ما را دچار مشکلاتی چون اختلالات خواب، بی‌اشتهایی، بیش‌فعالی و افسردگی کند.

آلودگی نوری در ساختمان‌ها و کمبود نور طبیعی مشکلاتی رایج در خانه‌ها هستند. هم‌چنین، رنگ و شدت روشنایی خانه‌ها و میزان نور مصنوعی در یک سیستم روشنایی استاندارد عواملی قابل اعتنا هستند. طراحان داخلی و مهندسان برق با توجه به وضعیت تابش نور خورشید در طول روز برای ایجاد یک سیستم روشنایی استاندارد تلاش می‌کنند.

پیاده‌سازی و اجرای هم‌چه سیستمی به بهبود کیفیت خواب و چرخه‌ی طبیعی بیداری کمک می‌کند. نورپردازی‌های متفاوت در اتاق‌های مختلف و استفاده از رنگ آبی روشن در صبح و نور ضعیف در شب، همگی در بهتر شدن وضعیت خواب افراد تأثیرگذار است.

نورپردازی‌های مناسب و متنوع در زما‌ن‌های متفاوت.

از طرفی، کیفیت هوای خانه تضمین‌کننده‌ی سلامت و تندرستی افراد است. امروزه می‌توانیم به خوبی میزان سلامت هوای داخل خانه‌مان را از طریق نمایش‌گرهای کیفیت هوا بسنجیم و به راحتی از کم و کیف دما، رطوبت، گرد و غبار موجود در هوا آگاه شویم. در نتیجه، در صورت ناسالم بودن هوای داخل خانه می‌توان از سیستم‌های مختلفی برای به‌تر کردن کیفیت هوای پایین بهره برد.

همچینن در تصاویر خانه هوشمند می بینیم که خانه‌ی هوشمند به دلیل همین امکانات هوشمندی که در اختیار ما قرار می‌دهد علاوه بر آسان کردن کارها، بر آرامش روان و جسم افراد هم موثر است. به عبارتی میزان هوشمندی خانه با سطح استرس رابطه معکوس دارد. به طوری که، هر چه خانه از هوشمندی بالاتری برخوردار باشد سطح استرس پایین و اگر میزان هوشمندی خانه پایین باشد سطح استرس بالا است.

خانه‌ی هوشمند می‌تواند برای کسانی که از سطح استقلال پایینی برخوردارند نیز مفید باشد. برای مثال در آسایشگاه معلولین، خانه‌ی سالمندان و افرادی که در آنجا ساکن هستند حس استقلال بیشتر می‌دهند.

 

دکمه بازگشت به بالا