عمومیمطالب کسب و کار

هر آنچه پیش از ورود به شغل جلوبندی ماشین بدانید!

وظایف جلوبندی ساز ماشین

از مهمترین وظایف یک جلوبند ساز می توان به عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعات و اجزای مختلف شامل فنرها، کمک فنرها، بوش، طبق، سیبک، لنت و … اشاره کرد. هریک از این اجزا که دچار مشکل شود فرد باید با استفاده از مهارت و تخصص و تجربه خود آن را برطرف کند. آن دسته از افرادی که می خواهند تبدیل به یک جلوبندی ساز حرفه ای شوند باید مهارت ها و توانایی های لازم در این زمینه را به خوبی فرا بگیرند. از مهمترین این مهارت ها می توان به عیب یابی دقیق، باز و بسته کردن قطعات و اجزای مختلف، تعمیر یا تعویض قطعات، بالانس کردن محور حرکتی و … اشاره کرد.

چرا جلوبندی سازی

جلوبندی سازی شغلی است که به تعمیر جلوبندی ماشین می پردازد. شاید با خود بگویید که شغل کم درآمدی است و یا تاکنون اصلا به آن فکر نکرده اید.

با توجه به تولید خودروهای ایرانی که معمولا کیفیت نسبتا پایینی دارد بازار جلوبندی سازی را کاملا داغ کرده است زیرا هم خودرو بی کیفیت است و هم کوچه ها و خیابان ها تعریفی ندارد. البته ما خیابان های بسیار خوبی داریم اما در بعضی مناطق هنوز خیابان های پر چاله چوله و خراب وجود دارد.

خب حالا نوبت تعمیر آن است بهتر است خود را به یک جلوبندی ساز برسانید. اگر دقت کرده باشید تعداد خودروهای ایرانی کم از تعداد آدم ها نیست. همان طور که آدم ها مریض می شوند و بیمارستان ها و مطب های پزشک شلوغ می شود. ماشین ها نیز خراب و سر تعمیرکارها و جلوبندی سازها نیز شلوغ می شود.

با یک محاسبه خیلی کوچک متوجه شدیم که حالاحالاها این شغل بازار بسیار خوبی دارد و درآمد آن مطلوب است و می شود به دید یک شغل به آن نگاه کرد.

حال شما فکر کنید اگر تخصص شما جلوبندی پراید باشد یعنی نصف بازار کار را گرفته اید. اگر جلوبندی پژو ۴۰۵ و جلوبندی پژو پارس را نیز بلد باشید بیشتر بازار دست شما است. به ترتیب هرچه بیشتر یاد بگیرید درآمد شما نیز افزایش پیدا می کند.

کسی که با این توانایی شانس درآمدی آن به شدت افزایش پیدا می کند. اما در این بازار کسی می تواند درآمد خود را چندین برابر افزایش بدهد که موارد زیر را دارا باشد.

  1. مکان مناسبی را برای تعمیر جلوبندی اجاره کرده باشد.
  2. توانایی تعمیر چند خودرو را با هم داشته باشد یعنی باید کمک دست همراه او باشد.
  3. تبلیغات مناسبی در محل و شهر خود انجام دهد.
  4. مشتریان راضی زیادی داشته باشد.
  5. منصف باشد.
  6. توانایی تامین قطعات جلوبندی را داشته باشد و سود دو جانبه داشته باشد.
  7. بتواند خدمات سیار ارائه دهد.
  8. خوش اخلاق باشد.

به همین سادگی می توانید درآمد خود را به راحتی افزایش دهید. یکی از نکاتی که خیلی ها به آن توجه نمی کنند این است که امروزه باتوجه به رشد فضای مجازی بسیاری از افراد برای پیداکردن بهترین جلوبندی سازی در تهران یا جلوبندی ساز شهر خود در قدم اول به سمت اینترنت، شبکه های اجتماعی، نقشه گوگل و… می رود.

معرفی شغل مکانیکی خودرو

خودرو از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که وجود هر یک از این قطعات برای به حرکت درآمدن آن لازم و ضروری است. این سیستم و قطعات شامل سیستم انتقال قدرت، سیستم سوخت رسانی، سیستم تعلیق و هدایت فرمان و یا قطعات مهمی مثل موتور، گیربکس، واترپمپ می‌شود.

در شغل مکانیکی، یک مکانیک بایستی به صورت تئوری و عملی با تمام قطعات خودرو اعم از داخلی و خارجی و طرزکار آن‌ها آشنایی داشته و در صورت بروز مشکل، قادر به عیب‌یابی و برطرف کردن آن نیز باشد.

از طرفی با پیشرفت صنعت خودرو سازی و با توجه به پیچیده و تخصصی شدن هر یک از این بخش‌های خودرو، نیاز به مکانیک‌هایی حرفه‌ای و متخصص بیش از پیش احساس می‌شود.

نحوه ورود به شغل مکانیکی خودرو

روش‌های مختلفی برای ورود به شغل مکانیکی خودرو وجود دارد که علاقه‌مندان به رشته مکانیک خودرو می‌توانند با توجه به شرایط خود هر یک از این روش‌ها را انتخاب نمایند.

یکی از این روش‌ها، تحصیل در رشته مکانیکی به صورت آکادمیک و شروع از مقطع دبیرستان می‌باشد. برای این کارعلاقه‌مندان به این رشته می‌توانند رشته مکانیک را در یکی از هنرستان‌های کار ‌و ‌دانش و یا فنی و‌حرفه‌ای سپری کنند و پس از شرکت در کنکور ناپیوسته رشته مکانیکی، وارد دانشگاه شوند. البته فارغ التحصیلان رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان نیز می‌توانند در مقطع دانشگاه، در رشته مهندسی مکانیک به تحصیل خود ادامه دهند.

یکی دیگر از روش‌های ورود به بازارکار شغل مکانیکی خودرو، کار در کنار یک استادکار می‌باشد. در این روش کاراموز به صورت کاملا عملی و تجربی با شغل مکانیکی آشنا و در مدت زمان کوتاه‌تری نسب به تحصیلات دانشگاهی در این رشته به تخصص مورد انتظار خود دست پیدا می‌کند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب سایت استارلوکس کار را مطالعه کنید.

از روش‌های مرسوم ورود به شغل مکانیک خودرو، شرکت در دوره‌های آموزش مکانیک خودرو در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی یا آزاد می‌باشد. علاقه‌مندان به رشته مکانیکی خودرو در این روش علاوه بر بهرمندی از محتوای آموزشی تخصصی، به صورت عملی با تمام قطعات خودرو و نحوه تعمیر آن‌ها آشنا می‌شوند. این روش به کارآموزان کمک می‌کند که در کمترین زمان ممکن، وارد بازارکار شوند و کسب و کار مستقل خود را داشته باشند.

فرصت‌های شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام مکانیک خودرو

کار آموزان می توانند پس از گذراندن دوره در جایگاه‌های شغلی زیر مشغول به کار شده و به کسب درآمد مشغول شوند:

  • در شرکتهای خودرو سازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند.
  • در نمایندگیهای مجاز خودرو سازان داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
  • در کارخانجات، ادارات، شرکتها و مراکز نظامی و انتظامی به عنوان رسته شغلی اتوم به تعمیر خودرو های سازمانی مشغول به کار شود
  • در مراکز معاینه فنی خودرو مشغول به کار شود
  • با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به عنوان مکانیک خودرو مشغول به کار شود
  • با اخذ جواز کسب به فروش لوازم یدکی خودرو مشغول به کار شود
  • به عنوان تعمیرکار تخصصی گیربکس های معمولی، گیربکس های برقی و گیربکس اتوماتیک خودرو مشغول به کار شود
  • به شغل تنظیم کار موتور خودرو (تون آپ ) خودرومشغول شود
  • به عنوان تعمیر کار تخصصی سیستم ترمز خودرو مشغول به کار شود
  • به عنوان مکانیک سیار مشغول به کار شود و یا می تواند در شرکتهای امداد خودرو به اشتغال بپردازد.
دکمه بازگشت به بالا