عمومیمطالب کسب و کار

منابع مصاحبه مامور تشخیص مالیات

آشنایی با شغل کارشناس امور مالیاتی (مامور تشخیص مالیات)

مامور تشخیص مالیات، کارشناس ممیزی یا کارشناس امور مالیاتی (به انگلیسی Tax affairs expert) در سازمان امور مالیاتی (اداره دارایی) مشغول به کار می‌شود. او با تخصص و دانش لازم در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی، مسئولیت ارزیابی و بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی افراد و شرکت‌ها را بر عهده دارند. در صورت تخلف یا عدم رعایت قوانین، اقدامات لازم را اعمال می‌کنند. کارشناس مامور تشخیص مالیات در ایران به عنوان یکی از شاغلین مهم در بخش مالی و حسابداری شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی شغل مامور تشخیص مالیات و نکات مصاحبه مامور تشخیص مالیات بصورت کامل خواهیم پرداخت.

چگونه کارشناس امور مالیاتی شویم؟

برای تبدیل شدن به یک مامور تشخیص مالیات در ایران، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

داشتن تحصیلات مرتبط و دریافت مدرک تحصیلی

علاقه‌مندان برای شروع، باید مدرک تحصیلی مناسب برای این حوزه را دریافت کنند. سازمان‌های مرتبط (سازمان حسابرسی یا سازمان امور مالیاتی) معمولا با مدرک حسابداری، گرایش‌های مدیریت به ویژه مدیریت مالی و یا مدرک اقتصاد استخدام می‌کنند.

کسب تجربه

پس از دریافت مدرک تحصیلی، تا زمانی که اداره مربوطه آزمون استخدامی برگذار کند، می‌توانید جهت کسب تجربه کاری اقدام نمایید. برای مثال می‌توانید به عنوان مشاوره مالیاتی تلفنی رایگان دوره های کارآموزی را پشت سر بگذارید. همچنین شما می‌توانید در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با امور مالیاتی تجربه کسب کنید.

شرکت در آزمون استخدام سازمان امور مالیاتی

برای استخدام به عنوان کارشناس امور مالیات (مامور تشخیص مالیات) شما باید در آزمون استخدام اداره دارایی (استخدام کارشناس امور مالیاتی) شرکت کنید. این آزمون توسط سازمان امور مالیاتی کشور برگزار می شود. پس از شرکت و موفقیت در آزمون (آزمون کتبی، مصاحبه و…) شما می توانید در سازمان امور مالیاتی کشور استخدام شوید.

لازم به ذکر است که برای فعالیت به عنوان کارشناس تشخیص مالیات، باید قوانین و مقررات مربوط به امور مالیاتی را بسیار خوب بدانید و توانایی تشخیص تخلفات مالیاتی را داشته باشید. همچنین، این حرفه نیازمند دقت و دانش فنی بالاست و باید به صورت مداوم دانش خود را به روز کنید.

وظایف کارشناس امور مالیاتی چیست؟

شرح وظایف ممیز مالیاتی عبارتند از:

بررسی و ارزیابی اظهارنامه‌های مالیاتی افراد و شرکت‌ها

کارشناسان امور مالیاتی باید پس از دریافت اظهارنامه مالیاتی افراد و شرکت‌ها، آن‌ها را بررسی و ارزیابی کنند تا از صحت و قانونی بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

رعایت قوانین و مقررات مالیاتی

کارشناسان امور مالیاتی باید با دقت به رعایت قوانین و مقررات مالیاتی پرداخته و در صورت تخلف از آن‌ها، تنبیهات لازم را اعمال کنند.

ارائه مشاوره مالیاتی

کارشناسان امور مالیاتی می‌توانند به عنوان مشاور مالیاتی برای افراد و شرکت‌ها فعالیت کنند و در زمینه‌هایی مانند کاهش مالیات‌ها و بهینه‌سازی مالیاتی، مشاوره بدهند.

بررسی مستندات مالی

کارشناسان امور مالیاتی باید مستندات مالی افراد و شرکت‌ها را بررسی کرده و مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی آن‌ها را تنظیم کنند.

پیشگیری از تخلفات مالیاتی

کارشناسان امور مالیاتی باید با بررسی و پیگیری مالیات‌های پرداخت نشده و تخلفات مالیاتی، از وقوع آن‌ها پیشگیری کنند و در صورت لزوم، اقدامات لازم را برای تنبیه تخلفکاران انجام دهند.

بررسی دانش و مهارت‌های مورد نیاز کارشناس امور مالیاتی

برای تبدیل شدن به یک کارشناس امور مالیاتی موفق شما باید دانش و مهارت های زیر را داشته باشید:

دانش مالیاتی

برای اینکه بتوانید به عنوان یک کارشناس امور مالیاتی فعالیت کنید، باید دانش و مفاهیم مالیاتی را بسیار خوب بدانید. این شامل قوانین و مقررات مالیاتی، روش های محاسبه مالیات، کاربردهای مختلف مالیاتی و غیره می شود.

مهارت های حسابداری

به عنوان یک کارشناس امور مالیاتی، شما باید توانایی تحلیل و بررسی صحیح و دقیق اسناد حسابداری را داشته باشید. این شامل تحلیل صورت های مالی، مانیتورینگ جریان های نقدی و غیره می شود.

مهارت های کامپیوتری

با توجه به پیشرفت فناوری، مامور تشخیص مالیات باید توانایی استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مالیاتی را داشته باشید. همچنین، توانایی کار با ابزارهای آفیس مانند اکسل و ورد نیز ضروری است.

سوالات مصاحبه آزمون استخدامی سازمان امور مالیاتی

دو منبع بسیار مفید و ارزشمند از بسته‌های آموزشی «سرزمین استخدام»  درباره سوالات پر تکرار جلسه مصاحبه و گزینش  برای  استفاده در جلسه مصاحبه استخدام دستگاه‌های اجرایی کشور بسیار مناسب هستند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این بسته‌ها، توضیح کامل و دقیق فرایند مصاحبه تخصصی و گزینش عقیدتی و همچنین همه ریزه‌کاری‌های حضور در جلسه مصاحبه است. همچنین با توضیحات بسیار دقیق و نکات فنی مربوط به مباحث احکام و شیوه پاسخ به سوالات آن دیگر دغدغه‌ای از این بابت نخواهید داشت.

راهنمای مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون سازمان امور مالیاتی

الف) تعین حدنصاب

کسب حداقل پنجاه درصد (۵۰) میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی چهل درصد (۴۰) برای حیطه عمومی امتحان مشترک فراگیر و شصت درصد (۶۰) برای حیطه تخصصی و اختصاصی امتحان مشترک فراگیر در هر سهمیه استخدام – شغل – شهرستان در هر یک از دستگاههای اجرایی.

شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام ارزیابی تکمیلی، کسب حد نصاب می‌باشد و انتخاب افراد براساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل درصد (۴۰) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰) برای حیطه تخصصی و اختصاصی) به تعداد سه (۳) برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل محل مورد تقاضا صورت میپذیرد.

    نحوه محاسبه نمره نهایی داوطلبان براساس ۶۰ نمره امتحان کتبی و ۴۰ نمره ارزیابی تکمیلی است.

زمان و مکان بررسی مدارک

داوطلبان پذیرفته شده در آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی که به مرحله بررسی مدارک معرفی شده اند، می توانند با مراجعه به سایت مجری آزمون (مرکز آزمون جهاد دانشگاهی) و ورود به پروفایل خود، زمان و مکان و مستندات مورد نیاز جهت بررسی مدارک را که از روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در کارنامه بارگذاری شده است را مشاهده نمایند.

مسئولیت بررسی مدارک، مستندات و اطلاعات خوداظهاری داوطلبان بر عهده دستگاه اجرایی می‌باشد و مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در مفاد آگهی و یا ارائه مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک، ارزیابی تکمیلی و گزینش بر عهده داوطلب خواهد بود.

شرایط اختصاصی سازمان امور مالیاتی

    شرایط ارزیابی تکمیلی سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر است:

 حیطه‌ها محورها ابزار سهم
حیطه عمومی روحیه خدمت به مردم کانون ارزیابی ۵
صداقت و مسئولیت پذیری کانون ارزیابی ۱۵
نظم پذیری کانون ارزیابی ۵
ویژگی های شخصیتی مرتبط با شغل کانون ارزیابی ۱۰
حیطه اختصاصی و تخخصی مهارت های ارتباطی کانون ارزیابی ۱۰
صبر، بردباری و تاب آوری کانون ارزیابی ۱۵
همت و سخت کوشی کانون ارزیابی ۱۵
مهارت های فناوری اطلاعات مرتبط با شغل کانون ارزیابی ۱۰
دانش تخصصی (دانش شغلی، دانش سازمانی) کانون ارزیابی ۱۵
مجموع ۱۰۰

فرم‌ها

فرم کانون ارزیابی جهاد دانشگاهی سازمان امور مالیاتی

دکمه بازگشت به بالا