عمومیمطالب کسب و کار

آب معدنی یا آب آشامیدنی

اهمیت مصرف آب سالم برای ما روشن است و همه می‌دانیم که با نوشیدن آب سالم، تمام بخش‌های سیستم بدن ما، از امنیت ویژه‌ای برخوردار می‎شود. پیش از آن‌که بیاییم برای شما اولویت‌بندی کنیم که مصرف کدام یک از آب‌‌ها مفیدتر است، به استاندارهای لازمی که آب سالم باید داشته باشد، اشاره می‌کنیم.

در آب سالم باید سه فاکتور استاندارد بدون بو، بدون رنگ و زلال بودن آن وجود داشته باشد. این سه استاندارد تنها شرایطی را مشخص می‌کند که این آب مناسب شرب است یا خیر، اما برای بررسی معیارهای اصلی که تعیین کننده‌ی سالم بودن آب است، آزمایشات پیشرفته نیاز است.معیارهایی از جمله: عدم وجود آلودگی‌های میکروبی، ویروسی و مواد سمی و نبود مواد معدنی مضر در سلامت آب نقش مهمی دارند و می‌تواند به ما ثابت کند که این آب سالم است یا نه.

Mineral water or drinking water

حالا که آب سالم را شناختیم، در ادامه به آب آشامیدنی و ویژگیهای آن و میپردازیم. همراه ما باشید.

خصوصیات آب آشامیدنی سالم

آبی که از منبع حاصل می‌شود، املاح و مواد موجود در آن کنترل می‌شود و طی چندین مرحله تمام میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین می‎رود و در نهایت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. از نظر بهداشتی مصرف این نوع آب بیشتر توصیه می‌شود.

خصوصیات آب معدنی سالم

اگر آبی که از منبع بیرون می‌آید، هیچ تغییری روی آن انجام نشود و بلافاصله با املاح موجود در آن بسته‌بندی شود، آب معدنی نام دارد. کم و زیاد بودن املاح آب معدنی در فصول مختلف سال، تفاوت دارد.

در فصول کم بارش، املاح آب معدنی بیشتر است و در فصول پربارش، عکس این شرایط دیده می‌شود. اگر املاح موجود در آب معدنی کنترل نشوند، در مصرف بیش از حد آن، مشکلات و بیماری‌های متعددی ایجاد می‌کند.

تفاوت بین آب معدنی و آب آشامیدنی

  • مصرف آب معدنی و آب آشامیدنی برای سلامت هر فردی ضروری است و هر یک در شرایط خاص خود نیاز است که مصرف می‌شود.
  • زمانی‌که شما به‌صورت دائم آب مصرف می‌کنید،  نوشیدن آب آشامیدنی بهترین پیشنهاد است. در واقع مصرف دائم آب معدنی به دلیل وجود املاح معدنی آن، به صلاح نیست.
  • از آن‌جا که مصرف املاح معدنی برای بدن بسیار ضرورت دارد، می‌توانید از انواع آب معدنی همانند آب معدنی گازدار وآب معدنی غنی شده با اکسیژن در بازه‌های زمانی مرتب استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید بدانید که ، باید بگوییم همانند آب معدنی ساده است، با این تفاوت که به روش‌های استاندارد گازدار شده است.
  • یکی‌دیگر از انواع آب معدنی، آب معدنی غنی شده با اکسیژن است. ؛ یک نوشیدنی قدرتمند است که اغلب برای افرادی که در حال انجام فعالیت‌های سنگین هستند، پیشنهاد می‌شود. در واقع این آب معدنی، انرژی موجود در بدن را افزایش می‌دهد و خواص زیادی برای بدن دارد.

مزایا و معایب آب لوله کشی

آب شرب توسط لوله که آب شهری نیز نامیده می‌شود، از چاه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها یا مخازن بزرگ می‌آید. این آب معمولاً قبل از لوله کشی به منازل و مشاغل از یک تصفیه خانه عبور می‌کند. آب لوله کشی به طور کلی ایمن، راحت و سازگار با محیط زیست می‌باشد. البته ممکن است ایمنی آب بر اساس موقعیت مکانی شما متفاوت باشد.شما میتوانید با کیفیت ترین آب معدنی را از ما بخواهید.

با این وجود، آلودگی در آب آشامیدنی همچنان ممکن است رخ دهد.به عنوان مثال مناطق خاصی در معرض سمومی نظیر آلاینده‌های صنعتی یا باکتری‌های رواناب کشاورزی قرار دارند.علاوه بر این ممکن است لوله کشی های قدیمی آلاینده‌هایی مانند سرب را وارد آب کند. همچنین بلایای طبیعی مانند سیل می‌تواند به طور موقت سیستم‌های آب عمومی را آلوده کند.

بسیاری از سازمان‌های بهداشت عمومی نیز ادعا می‌کنند که محدودیت‌های فعلی در مورد سموم خاص به اندازه کافی سختگیرانه نیست. فیلترهای آب خانگی ممکن است ایمنی آب شرب توسط لوله شما را بهبود بخشند. طعم آب لوله کشی تقریباً به اندازه آب معدنی خوب است اما اغلب گفته می‌شود که طعم بهتری نسبت به آب لوله کشی دارد. با این حال، در تست‌های چشایی، اکثر مردم نمی‌توانند تفاوت بین آب لوله کشی و معدنی را تشخیص دهند.

به طور کلی، آب لوله کشی طعمی مشابه آب معدنی دارد. با این حال، عواملی مانند محتوای مواد معدنی یا نوع و سن لوله‌های آب شما ممکن است بر طعم تأثیر بگذارد که این خود یکی از  است. اثرات زیست محیطی آب لوله کشی بسیار کمتر از آب معدنی است. قبل از انتقال آب به خانه‌ها، آب در یک مرکز تصفیه ذخیره می‌شود که در آن چندین فرآیند برای حذف آلاینده‌های احتمالی انجام می‌گردد. در طول فرآیند ضدعفونی، ممکن است مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب‌های باقی مانده و محافظت در برابر میکروب‌ها اضافه شود.

همه این مراحل از مواد شیمیایی و انرژی استفاده می‌کنند و در نتیجه اثرات زیست محیطی را به همراه دارند. با این حال، اثرات زیست محیطی کلی آب لوله کشی به طور قابل توجهی کمتر از آب معدنی است. علاوه بر این، آب لوله کشی نیازی به ظروف پلاستیکی یا سایر ظروف یکبار مصرف ندارد. بزرگ‌ترین مزایای آب لوله کشی شاید هزینه کم و در دسترس بودن و استفاده آسان آن باشد.

مزایا و معایب آب معدنی

آب معدنی از منابع مختلفی تأمین می‌شود. برخی از محصولات به سادگی شامل آب لوله کشی هستند در حالی که برخی دیگر از آب چشمه‌های شیرین یا منابع طبیعی دیگری استفاده می‌کنند. آب معدنی تهیه شده از منابع زیرزمینی معمولاً دارای برچسبی است که توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده باشد، مانند:

  • آب چاه آرتزین
  • آب معدنی
  • آب چشمه

در حالی که برخی از مردم معتقدند آب بطری سالم‌تر، دارای طعم بهتر و استفاده راحت‌تر از آب شرب توسط لوله است، نگرانی‌های متعددی در مورد ایمنی و اثرات زیست محیطی آن وجود دارد.آب معدنی ممکن است حاوی میکروپلاستیک باشد و این مورد نگران کننده است.

از اصولی که باید توسط تولید کنندگان در نظر گرفته شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از شرایط بهداشتی برای پردازش، بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل
محافظت از آب در برابر آلاینده‌ها، مانند باکتری‌ها و مواد شیمیایی
اجرای کنترل کیفیت برای محافظت بیشتر در برابر آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی
نمونه برداری و آزمایش آب منبع و محصول نهایی برای آلاینده‌ها
برخی از محصولات ممکن است حاوی ذرات بسیار کوچک پلاستیکی به نام میکروپلاستیک باشند. مطالعات نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها به‌عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز عمل می‌کنند، التهاب را تحریک می‌کنند، منجر به اثرات منفی سلامتی می‌شوند و در طول زمان در اندام‌هایی مانند کبد، کلیه‌ها و روده‌ها تجمع می‌یابند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، ۱۱ محصول آب معدنی در دسترس از ۹ کشور را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که ۹۳ درصد از ۲۵۹ بطری نمونه برداری شده حاوی میکروپلاستیک هستند. این آلودگی تا حدی به دلیل بسته بندی و فرآیند بطری کردن آب بود.

اکثر مردم نمی‌توانند آب بطری شده را از آب شرب توسط لوله در تست‌های چشایی تشخیص دهند. با این حال، طعم آب معدنی بسته به منبع آب و بسته بندی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، آب معدنی بسته به نوع و سطح مواد معدنی موجود، طعم مشخصی دارد. یکی از معایب اصلی آب بطری اثرات زیست محیطی آن است. از تصفیه و بسته بندی تا حمل و نقل و فروش، آب معدنی به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد.

برای به حداقل رساندن اثر زیست محیطی آب معدنی، برخی از شهرداری‌ها در سراسر جهان فروش بطری‌های آب پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع کرده‌اند. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها درباره ساخت بطری‌هایی با مواد زیست تخریب‌پذیر تحقیق کرده‌اند که ممکن است اثرات زیست‌محیطی کمتری داشته باشند. در ادامه جواب به سوال آب معدنی بهتر است یا آب آشامیدنی باید بگوییم که مطالعات نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی انتخاب مصرف کنندگان آب معدنی ، راحت بودن استفاده از آن است. چه در سفر باشید و چه در خارج از منزل، آب معدنی در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است که البته نسبت به آب لوله کشی هزینه بیشتری دارد.

کدام مورد بهتر است؟ آب معدنی بهتر است یا آب آشامیدنی

به طور کلی، هم آب لوله کشی و هم آب معدنی راه‌های خوبی برای تأمین آب به حساب می‌آیند. با این حال، آب لوله کشی به طور کلی گزینه بهتری است، زیرا تقریباً به اندازه آب معدنی ایمن است، اما هزینه و اثرات زیست محیطی بسیار کمتری دارد.

اگر ایمنی یا کیفیت آب نگرانی اصلی شماست، به جای خرید منظم آب معدنی، به خرید یک سیستم فیلتراسیون یا پارچ فیلتر خانگی فکر کنید. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که آب معدنی بهتر باشد، به خصوص اگر منبع آب آشامیدنی شما آلوده باشد. علاوه بر این، برخی از افراد، مانند آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است نیاز به خرید انواع خاصی از آب معدنی یا جوشاندن آب لوله کشی قبل از نوشیدن آن داشته باشند.

آب معدنی بهتر است یا آب آشامیدنی ؟ به طور کلی از آنجایی که آب لوله کشی هزینه و اثرات زیست محیطی کمتری دارد، بهتر از آب معدنی است. با این وجود، شرایط خاصی ممکن است آب معدنی را به یک ضرورت تبدیل کند. اگرچه آب شرب توسط لوله و آب معدنی هر دو مزایا و معایبی دارند، آب شرب توسط لوله به طور کلی گزینه بهتری است. هزینه کمتری دارد، سازگار با محیط زیست است و احتمال کمتری دارد که حاوی ذرات میکروپلاستیک باشد. می‌توانید از فیلتر خانگی برای افزایش کیفیت آب استفاده کنید یا با تکه‌هایی از میوه طعم آن را عوض کنید.

دکمه بازگشت به بالا