علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

درد دست چپ عصبی چه علائمی دارد؟

دست درد یکی از عارضه‌هایی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. درد دست گاهی جدی نبوده و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما دست درد شدید احتمالا به دلیل یک بیماری یا اختلال ایجاد شده است. در این مطلب علت دست درد، نحوه تشخیص آن و روش درمان این مشکل را توضیح می‌دهیم. جهت اطلاعات بیشتر از درد دست چپ عصبی همراه ما باشید.

What are the symptoms of nerve pain in the left hand

دست درد چگونه است؟

دست درد به ناراحتی و دردی که ممکن است در هر ناحیه از جمله شانه، بازوها، آرنج، مچ دست و انگشتان احساس کنید، گفته می شود. درد ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. دست درد معمولا به دنبال آسیب، تحریک و التهاب پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل بازو، همچنین به دنبال آسیب عروق خونی و اعصاب ممکن است ایجاد شود. هر چند فعالیت‌های روزمره از جمله تایپ‌کردن، نوشتن، کار با ابزار، ورزش، بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند باعث دست درد شود.

درد ممکن است ناگهانی شروع شود و از بین برود یا اینکه به تدریج افزایش یابد. همچنین درد ممکن است ثابت یا متناوب، خفیف یا شدید باشد. گاهی درد، به دنبال آسیب قسمت‌های دیگر بدن مانند قفسه سینه، گردن و شکم به بازوها انتشار می‌یابد. فرد مبتلا به درد بازو ممکن است درد، خارش، بی‌حسی، احساس ناراحتی و سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها را تجربه کند.

۱. درد مفاصل دست

یکی از علل اصلی درد مفاصل دست بیماری آرتریت است. آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است که در هر قسمت از بدن می‌تواند رخ دهد. اما این عارضه بیشتر در دست‌ها به‌خصوص مچ دست دیده می‌شود. آرتریت انواع مختلفی دارد. شاید بتوان بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت معرفی کرد. اما شایع‌ترین آن‌ها آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

یکی از انواع آن، استئوآرتریت است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. با افزایش سن مفاصل دست دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند. غضروف مفصلی که انتهای هر استخوان قرار دارد، به علت بافت لغزنده باعث حرکت راحت‌تر مفاصل می‌شود. با کاهش تدریجی غضروف، علائم دردناک در مفاصل دست به‌مرور خود را نشان می‌دهد. آرتریت روماتوئید نیز بیماری مزمنی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود. از علائم این التهاب درد و سفتی است.

۲. درد استخوان دست

درد شدید استخوان دست می‌تواند به علت آسیب تروماتیک یا شکستگی استخوان باشد. آسیب به دست جز موارد بسیار شایع است. دست‌ها دائماً در معرض صدمه قرار دارند. اگر شکستگی دست به‌خوبی درمان نشود، ساختار و نوع حرکت دست دچار مشکل می‌شود.

اگر درد استخوان دست شما شدید است و در حرکت‌دادن دست دچار مشکل هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید و با روش‌هایی مانند عکس‌برداری یا اشعه ایکس از وجود شکستگی در استخوان‌های دست مطلع شوید.

۳. درد کف دست

برخی از بیماری و صدماتی که به دست وارد می‌شود، باعث درد کف دست می‌شوند. بیماری سندرم تونل کارپال باعث فشار به عصب میانی و تاندون‌ها می‌شود. این بیماری علاوه بر دردی که در مچ دست و انگشتان ایجاد می‌کند، باعث درد کف دست هم می‌شود.

فاشئیت کف دست نیز یک وضعیت نادر است و باعث التهاب فاسیای کف دست می‌شود. فاسیا بافت ضخیمی است که کف دست را به انگشتان متصل می‌کند. هنگام بازکردن انگشتان به دلیل التهاب درد احساس می‌شود.

۴. درد ماهیچه دست

بسیاری از افراد گاهی دچار درد ماهیچه دست می‌شوند. معمولا به علت حرکات مکرر و استفاده بیش از حد از دست‌ها درد ناشی از کشش عضلات به وجود می‌آید. زمانی که کاری به‌صورت مکرر یا با شدت بالا برای مدت طولانی انجام می‌دهید، عضلات درد می‌گیرند.

به‌عنوان‌مثال تایپ کردن، استفاده از ابزارهای خاص، بلندکردن وسایل سنگین یا تمرینات ورزشی باعث ایجاد این عارضه می‌شوند.

۵. دست درد ناشی از آسیب به تاندون و کشیدگی عضلات

تاندون‌ها نوارهای بافتی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. معمولا آسیبی که به تاندون‌ها وارد می‌شود، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. استفاده بیش از حد و حرکات مکرر مانند بازی تنیس یا بولینگ باعث آسیب به تاندون‌ها می‌شوند. حتی ضربه ناگهانی یا روند طبیعی ساییدگی در اثر پیری به تاندون آسیب وارد کرده و باعث دست درد شدید می‌شوند.

برای تشخیص و درمان درد دست باید مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علائم دست درد

به صورت کلی علائمی که ممکن است همراه با درد دست دیده شود، علایم متفاوتی است. ضعف، دشواری در صاف‌کردن دست، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی می‌تواند نشانه آسیب عصبی باشد. برای مثال عصب رادیال از زیر بغل به دست‌ها می‌رود و حرکت بازو، مچ دست و دست‌ها را کنترل می‌کند. آسیب به این عصب می‌تواند علت درد بازو باشد. به ندرت درد بازو ممکن است از نشانه بیماری‌های قلبی باشد. در بیماری‌های قلبی، بیمار ممکن است دچار تهوع، تعریق بیش از حد، دشواری در تنفس، تپش قلب، درد بازو به ویژه دردی که به بازوی چپ کشیده می‌شود را تجربه کند.

هر کدام از علائم زیر نیز ممکن است همراه با درد دست دیده شوند:

  • قرمزی
  • احساس سوزن‌سوزن شدن
  • ضعف
  • بی‌حسی
  • تورم
  • درد در هنگام لمس
  • محدودیت در حرکت
  • تورم غده لنفاوی زیر بغل

در صورت درد دست چپ چه باید کرد؟

در ادامه برخی راهنمای‌های کلی در مورد درد دست چپ و اقدامات لازم را ارائه کرده‌ایم.

  • حملات قلبی می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به‌آرامی شروع شود. شایع‌ترین علامت آن ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر قبلا بیماری قلبی برای شما تشخیص داده شده‌است، درد بازوی چپ باید به‌طور مداوم بررسی شود.
  • استخوانی که به‌درستی ترمیم نشود در درازمدت برای شما دردسرهای بیشتری ایجاد می‌کند. اگر احتمال شکستگی استخوان  دست چپ‌تان را می‌دهید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • عدم درمان بورسیت، تاندونیت و پارگی روتاتور کاف می‌تواند منجر به عوارضی مانند شانه یخ‌زده شود که درمان آن بسیار سخت‌تر است. اگر نمی‌توانید شانه، آرنج یا مچ دست چپ خود را به‌طورکامل بچرخانید، به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می‌تواند از بدترشدن آن جلوگیری کند.
  • برای کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن، سعی کنید به بازوی خود استراحت دهید و در صورت امکان آن را بالا نگه دارید. چند بار در روز به‌مدت ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید. می‌توانید داروهای مسکن بدون‌نسخه مصرف کنید. درحالی‌که برخی از کشیدگی‌ها جدی نیستند، اما اگر مراقبت مناسب انجام نشود، می‌‌توانند جدی شوند. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد و درد دست چپ زندگی روزمره‌ شما را مختل کرده‌است، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

رابطه درد دست چپ با استرس

اضطراب و استرس و یا عصبانیت از راه‌های مختلفی باعث ایجاد درد می‌شود، برای برخی افراد، این درد در بازوی چپ ظاهر می‌شود. طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، افراد مبتلا به اضطراب اغلب درد مزمن ناشی از تنش عضلانی، درد یا سردرد را تجربه می‌کنند.

افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند ممکن است حملات پانیک داشته باشند. حملات پانیک یا حملات اضطراب، دوره‌هایی از اضطراب شدید هستند. این حملات می‌توانند علائمی مشابه علائم حمله قلبی ایجاد کنند، مانند درد قفسه سینه، درد بازو، ضربان قلب سریع و تنگی نفس.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد دست استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضور اقدام کنید.

آیا استرس باعث درد دست چپ می شود؟

در خصوص ارتباط درد در دست چپ و استرس باید بگوییم استرس و اضطراب از چند طریق می تواند باعث درد شود. برای برخی از افراد ، این درد ممکن است در بازوی چپ و دست چپ ظاهر شود. طبق انجمن اضطراب و افسردگی، افراد مبتلا به اضطراب اغلب دچار درد مزمن ناشی از تنش عضلانی ، درد و یا سردرد می شوند

در نتیجه در پاسخ به این پرسش که آیا استرس می‌تواند باعث درد در دست سمت چپ شود، باید گفت ممکن است در بازوها تنش یا درد ایجاد شود. افرادی که اضطراب را تجربه می کنند نیز ممکن است دچار حملات هراس شوند. حملات هراس ، یا حملات اضطرابی، دوره های اضطراب شدید هستند. آنها می‌توانند علائمی شبیه به حمله قلبی مانند درد قفسه سینه ، درد بازو ، ضربان قلب سریع و تنگی نفس ایجاد کنند.

درمان درد دست چپ و استرس

نحوه برخورد فرد با این علامت به عوامل ایجاد کننده درد دست چپ و استرس بستگی دارد. اگر درد بازو به دلیل اضطراب یا بیماری روانی دیگری باشد، درمان این وضعیت درد را بهبود می بخشد. اگر یک بیماری زمینه ای برای سلامت جسمی وجود داشته باشد ، فرد برای تشخیص و درمان باید به پزشک مراجعه کند.

در صورت مشاهده درد در دست سمت چپ شما میبایست به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید و ایشان شما را در جهت درمان صحیح راهنمایی کند.اگر این درد مرتبط با عوامل روانی و استرس باشد درمان به یک صورت است و اگر مرتبط با دلایل و شرایط دیگری باشد درمان متناسب با آن شرایط صورت میپذیرد.

استفاده از ماساژ یا گرما برای شل شدن عضلات نیز ممکن است درد را در کوتاه مدت تسکین دهد.دلایل دیگری نیز برای درد در دست سمت چپ وجود دارد ، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و با او صحبت کنید زیرا اگر درد مداوم باشد ، می تواند نشانه یک بیماری پجدی و خطرناک دیگر باشد.

درمان اضطراب درد دست چپ و استرس

درمان های اختلالات اضطرابی شامل روان درمانی است. روان درمانی به فرد کمک می کند تا بفهمد چه چیزی او را مضطرب می کند و چگونه می تواند با این عوامل تحریک شود. انواع مختلفی از روان درمانی همانند مدیتیشن، یوگا و غیره وجود دارد که فرد می تواند آنها را امتحان کند.

دکمه بازگشت به بالا