بین المللمطالب کسب و کار

مقایسه دانشگاه emu و ciu

دانشگاه های قبرس شمالی در سالهای گذشته به علت ارزانی و اعتبار مدارک بین المللی مورد توجه دانشجویان از سراسر جهان و مخصوصا ایرانی‌ها قرار گرفته است. طبق گزارش رسمی ، در سال ۲۰۱۴ تعداد ۷۰هزار دانشجو مهاجر از ۱۱۴ ملیت جهان در این جزیره حضور داشته اند. نکته قابل توجه این است که از میان این مهاجران، بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به کشور ترکیه است در حالیکه ترکیه خودش دانشگاههای متعددی دارد که این موضوع نشان دهنده محبوبیت دانشگاه های قبرس است. اگر شما نیز بدنبال تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های قبرس شمالی هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

Comparison of emu university and ciu

نکته مهم در محاسبه رنکینگ دانشگاه های قبرس شمالی: هر ساله سازمان‌های متعددی دانشگاه های جهان را رتبه بندی میکنند که بسیاری از آنها جنبه تبلغاتی داشته و فاقد اعتبار کافی هستند. از طرفی این سازمان‌ها از یک فرمول یکسان برای ارزیابی استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال یک مرجع تعداد کارمندان دانشگاه را ملاک ارزیابی قرار می‌دهد در حالی که مرجع دیگر نسبت کارمندان به دانشجو را بررسی میکند. بنابر این به متقاضیان گرامی توصیه می‌شود صرفا از معیار رتبه بندی جهت انتخاب دانشگاه استفاده نکنند. ما در موسسه بین المللی دادمهرعدالت بواسطه سالها فعالیت در امور اخذ پذیرش دانشگاههای قبرس شمالی، سعی کرده ایم علاوه بر رنکینگ جهانی از تجربه های شخصی دانشجویان ایرانی نیز استفاده کنیم.

بی شک دانشگاه مدیترانه شرقی یکی از بهترین دانشگاههای قبرس شمالی از سال ۱۹۷۹ تا کنون است. محبوبیت این دانشگاه به علت اعتبار علمی بالا در رشته های مختلف است. این دانشگاه قدیمی و دولتی قبرس در شهر تاریخی فاماگوستا واقع شده است و هم اکنون در حدود ۲۲۰۰۰ هزار دانشجو دارد.متاسفانه ایراد اصلی این دانشگاه شهریه های بسیار بالا است که برای برخی از دانشجویان مقرون بصرفه نیست.

این دانشگاه نوپا در سال ۲۰۱۶ در شهر مورفو گوزل یورت شروع به کار کرد. اگر چه تنوع رشته ها در این دانشگاه زیاد نیست ولی با تمرکز بر کادر علمی و رشته های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی توانسته خود را در میان برترین دانشگاه های قبرس شمالی قرار دهد پس اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های دندانپزشکی و تخصص های مرتبط با آن هستید، دانشگاه kstu یک انتخاب مناسب برای شماست.

علیرغم اینکه شهریه های این دانشگاه مناسب است ولی شهر مورفو از لحاظ جمعیت و امکانات در سطح پایین تری نسبت به سایر شهرهای قبرس شمالی قرار دارد و ممکن است در حین دوران دانشجویی حوصله شما را سر ببرد!

دانشگاه بزرگ خاور نزدیک قبرس در واقع یک شهرک بزرگ دانشگاهی در شهر لفکوسا پایتخت قبرس شمالی است که علاوه بر رشته های متنوع، از خدمات گسترده در محوطه دانشگاه بهره ‌می‌برد. این دانشگاه قدیمی و معتبر از سال ۱۹۸۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با ۲۶هزار دانشجو، رتبه دوم دانشگاههای قبرس شمالی را در اختیار دارد. یکی از محاسن بزرگ دانشگاه نیر ایست، امکان انتخاب رشته تحصیلی به زبان انگلیسی یا ترکی است.

یکی از مهمترین معایب این دانشگاه سیستم آموزشی سالی-واحدی در برخی از رشته ها است که برای متقاضیان ناخوشایند است.

دانشگاه آداکنت قبرس شمالی در شهر باستانی فاماگوستا (ماگوسا) قرار دارد. اگر چه این دانشگاه نوظهور است ولی طی مدت ۸سال توانسته در میان رقبای خود صاحب اسم و رسم شود. امروزه دانشگاه آداکنت بواسطه داشتن تائیدیه از ایران و ارائه بورسیه های بالا در میان ایرانی‌ها بسیار پر طرفدار است. اگر قصد تحصیل در رشته های پیراپزشکی دارید این دانشگاه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود زیرا در کنار کیفیت بالای لابراتورهای دندانپزشکی این دانشگاه، شهریه بسیار پایین پرداخت می‌کنید.

اگر چه این دانشگاه دارای بورسیه تحصیلی قبرس جزو عالی در پزشکی و دندان پزشکی است ولی در سایر رشته های دیگر چندان پر طرفدار نیست و دانشگاه کوچکی محسوب می‌شود.

دانشگاه قدیمی و معتبر آمریکایی گیرنه در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد و هم اکنون در حدود ۱۸۰۰۰ دانشجو دارد. این دانشگاه در رشته های مدیریت اعتبار بسیار بالایی در سطح بین الملل دارد. محبوبیت عمده این دانشگاه بدلیل سبک نظام آموزش آمریکایی است.از معایب دانشگاه آمریکایی گیرنه می‌توان به هزینه های تمام شده زندگی دانشجویی در شهر گیرنه اشاره کرد زیرا این شهر جنبه توریستی دارد و هزینه های زندگی و خورد و خوراک بالاتری به دانشجویان تحمیل میکند.

دانشگاه معتبر ciu قبرس شمالی در سال ۱۹۹۷ در پایتخت قبرس شمالی شهر نیکوزیا تاسیس شد. دانشگاه ciu در میان ایرانیان بسیار پرطرفدار است زیرا رشته های متنوع را در کنار شهریه مناسب ارايه می‌دهد. محوطه کمپس دانشگاه وسعت مناسبی دارد و خوابگاه و امکانات رفاهی متعددی را درون خود جای داده است. رشته های داروسازی و کارشناسی ارشد پیوسته در این دانشگاه بسیار محبوب است.متاسفانه این دانشگاه در سالیان گذشته به علت مدیریت نامناسب در ارائه واحد های درسی باعث نارضایتی دانشجویان گردید و عده زیادی از دانشجویان بصورت انتقالی وارد دانشگاه های دیگر قبرس شدند.

دانشگاه مدیترانه شرقی دارای رتبه (رنک)و مساحت کمپ بیشتر نسبت به دانشگاه ciu است ولی دانشگاه ciu از لحاظ قیمت شهریه و بورسیه بسیار مناسب تر است.از لحاظ خوابگاه و امکانات رفاهی دانشگاه مدیترانه شرقی در اولویت قرار دارد.از لحاظ سختگیری آموزشی و دشواری آزمون ورودی زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی ciu آسان تر است

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه های قبرس شمالی سهولت در ورود به دانشگاه است. سیاستهای جذب دانشجو در این کشور به گونه ای بنا شده است که دست یافتن به تحصیلات بین المللی با هزینه کم و کیفیت بالا امکان پذیر باشد. به همین دلیل جزیره قبرس تبدیل به قطب دانشجویی در منطقه مدیترانه شده است. برخی از شرایط تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی به شرح زیر است:

برخی از رشته های تحصیلی در ایران وجود ندارد یا ممکن شرایط آزمون ورودی به دانشگاه بسیار دشوار باشد. به همین دلیل چنین رشته هایی بهترین رشته های دانشگاه های قبرس شمالی برای ایرانیان هستند.

رشته ارز دیجیتال و بلاکچین: این رشته نوظهور و پرطرفدار اخیرا در چند دانشگاه ایران از جمله دانشگاه شریف ارائه می‌شود اما متاسفانه شرایط ورود به این دانشگاه دشوار است. امکان تحصیل این رشته در دانشگاه های معتبر قبرس شمالی با هزینه های بسیار مناسب و بدون آزمون ورودی فراهم است.

رشته های پزشکی و زیر گروه پزشکی: همانطور که می‌دانید این رشته ها در ایران دارای آزمون ورودی هستند و شهریه بالایی دارند در حالی که تحصیل چنین رشته هایی در بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی حدودا ۶هزار یورو در سال هزینه دارد.

رشته های هنر و گردشگری در دانشگاه های قبرس: برخی از رشته های زیر مجموعه هنر مانند رقص و طراحی لباس در ایران وجود ندارد یا ارائه آن محدود به دانشگاه های انگشت شمار می‌باشد. اگر شما علاقه مند به تحصیل در این رشته ها هستید، دانشگاه های قبرس شمالی با محیطی پویا پذیرای دانشجویان بین المللی است و نیاز شما را برآورده می‌کند.

در ادامه لیست متنوعی از رشته های دانشگاه قبرس شمالی آمده است. این لیست بسیار مختصر است و ممکن بسیاری از رشته‌ها در آن نباشد. چنانچه علاقه مند به تحصیل در رشته های خاص هستید تیم مشاوره دادمهرعدالت پرسش های شما را با مهر پاسخ می‌دهد.

محوطه دانشگاه های قبرس شمالی استانداردهای بین المللی را رعایت میکنند به گونه ای که دانشجویان جهت تامین نیازهای خود نیاز به حضور در سطح شهر نداشته باشند. کمپس دانشگاه های قبرس شمالی مانند یک شهر کوچک امکانات متعددی مانند سالن های ورزشی، سینما، آرایشگاه، فروشگاه، استخر، کافی شاپ، خوابگاه و … را در خود جای داده اند. از میان دانشگاه های قبرس شمالی، مجهز‌ترین کمپس مربوط به دانشگاه های «نیر ایست | مدیترانه شرقی | آمریکایی گیرنه | بین المللی Ciu » است. در تصویر زیر محوطه دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس را ملاحظه میکنید.

هر ساله لیستی از دانشگاههای مورد تایید وزرارت علوم در قبرس توسط این وزارت خانه اعلام میشود. برای مشاهده این لیست کلیک کنید. در حال حاضر از بخش قبرس شمالی فقط دانشگاه آداکنت و دانشگاه مدیترانه شرقی در لیست تایید وزارت علوم ایران قرار دارند . نکته قابل ذکر در مورد تاییدیه وزارت خانه های ایران این است که در بسیاری از موارد روابط و شرایط سیاسی بین دو کشور و همچنین روابط کادر آکادامیک دانشگاه خارجی و ایران تاثیر گذار است. بنابر این جای تعجب نیست اگر بگوییم امسال هیچ کدام از دانشگاه های قبرس شمالی مورد تایید وزارت بهداشت قرار نگرفته اند و این در حالیست که در سالیان گذشته برخی از این دانشگاهها مورد تایید ایران بوده اند.

آیا تایید وزارت علوم یا بهداشت ضروری است؟

در پاسخ کلی باید بگوییم خیر. زیرا:
اولا عموم افرادی که در دانشگاههای معتبر بین المللی تحصیل میکنند پس از اخذ مدرک حاضر به فعالیت با دستمزد و شرایط محدود در ایران نمی شوند.
دوماً: تایید مدارک دانشجویان خارجی حتی در دانشگاههای مورد تایید ایران دارای شرایط خاص مانند نمرات، سال ورود، گذراندن دوره طرح، تطبیق واحد ها و شرایط دیگر است که در بسیاری از موارد از حوصله دانشجویان خارج است.
سوماً دانشگاههای قبرس دارای اعتبار نامه و ارزیابی بین المللی هستند و دانشجویان براحتی می‌توانند پس از فارغ التحصیلی یا در حین تحصیل از شرایط دانشجوی اکسچنج و ادامه تحصیل و کار در سایر کشورهای دنیا استفاده کنند.

واژه “وزارت علوم قبرس شمالی” به دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط به امور دانشگاهی و آموزش عالی در قبرس شمالی اشاره دارد. با توجه به پیچیدگی سیاسی و منطقه‌ای موضوع، جستجوی اطلاعات و دسترسی به اطلاعات دقیق ممکن است چالش‌برانگیز باشد.در قبرس شمالی، پیدا کردن اطلاعات از طریق وزارت علوم و یا دستگاه‌های مرتبط ممکن است چندان آسان نباشد، زیرا این حوزه‌ها ممکن است تحت تأثیرات سیاسی و منطقه‌ای قرار داشته باشند. به همین دلیل، برای به دست آوردن اطلاعات به روز و معتبر، بهتر است از راه‌های مستقیم و منابع قابل اعتماد استفاده کنید.

در جستجوی اطلاعات مربوط به وزارت علوم قبرس شمالی و یا دستگاه‌های آموزشی، می‌توانید به سایت‌های دولتی مربوطه مراجعه کنید، و یا در صورت امکان، با سفارت قبرس در کشور خود تماس بگیرید تا به اطلاعات مربوطه دست پیدا کنید.به متقاضیان گرامی توصیه می‌شود هیچگاه داشتن تاییدیه از وزرات علوم ایران را مبنای انتخاب دانشگاه های خارجی قرار ندهند.

زیرا بسیاری از دانشگاه های معتبر بین المللی در قبرس یا سراسر دنیا با ایران تعامل ندارند. برای آن دسته از متقاضیانی که به هر دلیلی قصد دارند مدارک خود را به تایید وزرات خانه های ایران برسانند توصیه می‌شود از مشاوره تخصصی تیم دادمهرعدالت استفاده نمایند تا از شرایط و نحوه انجام آن مطلع شوند.

نکته مهم: متقاضیان گرامی، همواره سعی کنید مراحل پذیرش و اپلای دانشگاه قبرس شمالی را از طریق ایجنت های معتبر انجام دهید زیرا بورسیه‌های مازاد و شرایط ویژه از طریق دانشگاه ها فقط در اختیار نمایندگان ایجنت قرار میگیرد و در اخذ پذیرش بصورت مستقیم توسط متقاضی از دانشگاه چنین شرایطی فراهم نشده است.

از طرفی اگر متقاضی بصورت مستقیم اقدام به ثبت نام در دانشگاه نماید، امکان ثبت نام مجدد با بورسیه مازاد برای ایجنت ها وجود ندارد و این فرصت برای همیشه در آن دانشگاه از بین می‌رود. بنابر این توصیه میشود جهت ثبت نام در دانشگاه های قبرس شمالی ابتدا ایجنت مورد تائید دانشگاه را انتخاب کنید و سپس از خدمات رایگان متنوع ایجنت ها شامل اخذ پذیرش، تایید افسر فرودگاه ، ترنسفر فرودگاهی ، خدمات خوابگاه و مشاوره تحصیلی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا