عمومیمطالب کسب و کار

آب درمانی برای درمان سیاتیک

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد.

ورزش های دیسک کمر در آب 

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد. آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب ، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.

آب همانطور که مایع حیات است ، خواص درمانی و ورزش مفیدی نیز دارد .
راه رفتن و دویدن در آب چه تفاوتی با راه رفتن در خشکی دارد ؟
۱- خاصیت شناوری  : وقتی در آب راه می روید ، ورزش می کنید یا می دوید وزن شما ۹۰ درصد کم می شود مثلا فرد ۸۰ کیلویی ۸ کیلو می شود.
۲- آب همچون کمربندی دور کمر شما و همچون زانو بندی دور مفاصل شما را فرا می گیرد ، بنابراین فشاری که به عضلات و لیگامان های شما در آب وارد می شود بسیار کمتر از خشکی است . پس شما مقدار بیشتری می توانید در آب راه بروید. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی ستون فقرات شروع و از طریق لگن وارد پاها می‌شود. این عصب بلندترین رگ عصبی بدن است. درد سیاتیک به دردی گفته می‌شود که در طول مسیر عصب سیاتیک حرکت می‌کند. فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان ستون فقرات به این رگ فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد درد، التهاب و کمی بی‌حسی در پاها می‌شود. مسکن‌ها و تمرینات ورزشی مختلفی برای تسکین این درد وجود دارد؛ اما آب ‌درمانی سیاتیک یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش درد است. اگر می‌خواهید درباره این روش درمانی جدید اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این متن را مطالعه کنید.

آب ‌درمانی سیاتیک چیست و چگونه انجام می شود؟

درمان‌هایی که برای درد سیاتیک تجویز می‌شود (به‌غیراز روش‌های جراحی) صرفا برای کنترل و کاهش درد و علائم این بیماری است. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد در انتهای ستون فقرات که به پشت پا، زانو و حتی انگشتان پا سرایت می‌کند.
  • احساس سوزش و تیرکشیدن عضلات پا؛
  • ضعف عضلانی در پا و پایین کمر.

اگر این علائم را تجربه می‌کنید نگران نباشید! با آب‌ درمانی سیاتیک می‌توان تا حد زیادی از شدت آن‌ها کم کرد. حتما می‌پرسید آب ‌درمانی سیاتیک چیست؟ باید بگوییم آب ‌درمانی ورزشی ملایم در آب است که برای کنترل درد سیاتیک توصیه می‌شود. در این درمان از مقاومت ملایم آب برای ساخت و تقویت عضلات استفاده می‌شود. اگر در ورزش‌های معمولِ مقاومتی، تحمل وزن خود را ندارید و درد مانع از انجام این تمرینات می‌شود، آب ‌درمانی می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

چگونگی انجام آب ‌درمانی سیاتیک به شدت درد و میزان آسیب به عصب سیاتیک بستگی دارد. طی آب ‌درمانی سیاتیک علاوه بر تقویت عضلات ناحیه میانی بدن، کمر و پاها، فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا وضعیت قرارگیری بدن را اصلاح کنید و اصول ارگونومیک را در فعالیت‌های روزمره خود بگنجانید. این تغییرات ساده در حرکات روزانه تا حد زیادی از حملات سیاتیک در آینده پیشگیری خواهد کرد. تمرینات معمول آب‌ درمانی برای سیاتیک شامل انجام حرکات آهسته و کنترل‌شده زیر نظر فیزیوتراپیست است. آب‌ درمانی برای بیماری سیاتیک در استخرهای کم‌عمق انجام می‌شود؛ بنابراین نیازی به بلدبودن شنا نیست. همچنین آب این استخرها کمی گرم‌تر از استخرهای معمولی است.

بیشتر بخوانید:

روش های آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش های آب‌ درمانی سیاتیک مبتنی بر انجام ورزش‌های مختلف در آب است. این ورزش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرارگرفتن در آب گرم: اگر درد سیاتیک‌تان شدید است به‌گونه‌ای که ورزش در آب برایتان غیرممکن است؛ قرارگرفتن در آب گرم می‌تواند شما را برای انجام ورزش‌های جدی‌تر آماده کند. آب گرم عضلاتتان را شل می‌کند و فشار روی عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد.
  • شناکردن: محیط‌های آبی فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهند؛ بنابراین می‌تواند در کاهش دردهای سیاتیک بسیار مفید باشد. هنگام شنا، عضلات مختلفی مانند عضلات کمر، درگیر می‌شود که در نهایت منجر به تقویت آن‌ها بدون واردکردن فشار بیش از حد می‌شود. همچنین شنا باعث افزایش ترشح اندورفین شده و شرایط روحی‌تان را ارتقا می‎دهد.
  • پیاده‌روی در آب: یکی از موثرترین انواع آب ‌درمانی سیاتیک پیاده‌روی در آب است. این تمرین با بهبود تعادل از طریق راه‌رفتن بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل وارد کند، باعث تسکین درد سیاتیک می‌شود. برای پیاده‌روی در آّب توصیه می‌شود به جلو و عقب راه بروید.
  • لیفت زانو در آب: لیفت زانو در آب با درگیرکردن عضلات کمر و همسترینگ باعث کاهش دردهای سیاتیک حین حرکت می‌شود. انجام این حرکت در آب، باعث کشش ماهیچه‌های کمر و افزایش قدرت آن‌ها می‌شود
  • ایروبیک در آب: انجام تمرینات هوازی در استخر و جکوزی، فشار روی استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها را کم می‌کند و درعین‌حال منجر به تعادل بیشتر و افزایش دامنه حرکتی آن‌ها می‌شود. حرکات آب‌ درمانی برای سیاتیک در ایروبیک شامل حرکات بازو و پا است. این حرکات بهتر است زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شود.

مزایای آب ‌درمانی سیاتیک

مزایای آب‌ درمانی سیاتیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • عوامل منفی آب‌ درمانی برای سیاتیک بسیار کم است و در دسته درمان‌ها و اقدامات ایمن قرار می‌گیرد.
  • در سنین مختلف می‌توان حرکات آب‌ درمانی را انجام داد.
  • غیرتهاجمی است و در بیشتر موارد نیاز به ابزار خاصی ندارد.
  • با ترشح اندورفین باعث تقویت شرایط روحی‌تان می‌شود.
  • همراه با روش‌های درمانی مختلف می‌توان از این روش درمانی برای تسریع بهبودی استفاده کرد.
  • آب‌ درمانی در آب گرم به دلیل شل کردن عضلات، درد مفاصل را کاهش می‌دهد و عملکردتان در بیرون از آب را بهبود می‌بخشد. همچنین با کاهش فشار روی مفاصل، باعث تسکین درد شده و دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد.
  • آب‌ درمانی برای بهبود سیاتیک با ایجاد مقاومت ملایم روی عضلات باعث تقویت آن‌ها می‌شود.
  • این روش درمانی برای افرادی با دردهای مزمن، افرادی که در حال بهبودی پس از آسیب هستند و افرادی که به فیزیوتراپی‌های ملایم نیاز دارند بسیار مفید است.

عوارض و خطرات آب ‌درمانی سیاتیک

همان‌طور که اشاره کردیم عوارض این روش درمانی بسیار کم است. شاید گرمای آب جدی‌ترین عوارض و خطرات آب‌ درمانی سیاتیک باشد که تجویز آن را برای افراد با شرایط مختلف محدود می‌کند؛ بنابراین استفاده از این روش درمانی برای افرادی با شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که دارای زخم یا بیماری‌های پوستی هستند.
  • افراد دارای فشارخون بالا یا پایین؛
  • افراد مبتلا به ویروس‌های مختلف؛
  • افراد دارای تب؛
  • افراد دارای مشکلات تنفسی؛
  • بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند.
  • افراد مبتلا به آنژین یا بیماری‌های قلبی؛
  • افرادی که به بی‌اختیاری ادراری مبتلا هستند.
  • افرادی که به کلر حساسیت دارند.
  • افراد دارای دیابت کنترل نشده؛
  • مبتلایان به آسم و صرع.

مدت زمان آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان آب‌ درمانی سیاتیک به شدت درد و شدت آسیب به عصب سیاتیک بستگی دارد. پزشکتان تنها کسی است که می‌تواند به این سوال پاسخ دقیقی بدهد. اگر دردهایتان خیلی شدید است، معمولا در جلسات ابتدایی، صرفا قرارگرفتن در جکوزی یا وان آب گرم یا پیاده‌روی آرام توصیه می‌شود. بعد از کاهش فشار روی عصب و تقویت عضلات، جلسات اصلی هیدروتراپی سیاتیک شروع می‌شود. جلسات هیدروتراپی تا تسکین کامل دردها ادامه پیدا می‌کند.

هزینه آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب ‌درمانی سیاتیک باتوجه‌به عدم نیاز به تجهیزات و امکانات پیچیده، پایین است و در دسته درمان‌های ارزان قرار می‌گیرد. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنیم با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید. جلسات آب‌درمانی سیاتیک در مرکز درمانی ما زیر نظر فیزیوتراپیست مجرب انجام می‌شود تا فرایند درمان به بهترین شکل ادامه پیدا کند. با این روش درمانی دردهای سیاتیک‌تان تا حد بسیار زیادی تسکین می‌یابد تا بتوانید فعالیت‌های روزمره‌تان را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. اعصاب سياتيك از كمر شروع شده و تمام پاهاي انسان را در بر مي گيرد. گاهي آسيب به اين اعصاب، درد شديدي را در كمر و لگن فرد به وجود مي آورد. حتي در برخي موارد به ديسك كمر يا ستون فقرات صدمه وارد مي كند. در اين شرايط تمرينات آب درماني براي سياتيك مي توانند تاثير گذار باشند. آب با خاصيتي كه دارد، اين درد حاد يا مزمن را به مرور رفع مي نمايد.

البته روش هاي ديگري نيز براي از بين بردن سياتيك وجود دارند. اما ممكن است در زمان بسيار طولاني و همراه با عوارض ديگر، درد اين اعصاب را برطرف نمايند. در صورتي كه ، علاوه بر رفع آسيب اعصاب، اسپاسم يا گرفتگي عضلات را نيز از بين مي برد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

فوايد آب درماني براي سياتيك

اگر از درد سياتيك رنج مي بريد، حتما مي دانيد كه كشيدن عضلات و انجام برخي كارهاي ساده چقدر دشوار است. همان طور كه گفته شد،‌ درمان سياتيك با آب درماني عضلات را نيز تقويت مي نمايد. همچنين انجام ورزش هاي مخصوص در آب براي افراد داراي درد سياتيك بسيار راحت است. چرا كه فرد در آب معلق مي گردد. به همين سبب، وزن كمتري را حس مي كند. عضلات وي هم در جهت هاي مختلف به آساني حركت مي كنند. آب درماني به همين دليل، براي افراد پير و مسن نيز راه حل مناسبتري است.

دماي آب نيز در هيدروتراپي بسيار موثر است. در صورتي كه آب گرم باشد، ماهيچه ها شل مي شوند. به عبارت ديگر، جريان خون بهبود پيدا مي كند. از اين رو عضلات دچار انبساط مي شوند. تمرينات آب درماني براي سياتيك با كاهش بار، اصطكاك بين مفاصل را در انسان كمتر مي كنند. در عين حال مانند ساير روش هاي دارودرماني يا تزريق استروئيد، عوارضي به وجود نمي آورد.

انواع تمرينات آب درماني براي سياتيك

جدا از اينكه راه رفتن در استخر براي سياتيك بسيار مفيد است، انجام نرمش هاي كششي در آب نيز توصيه مي شود. البته اين نرمش ها بهتر است زير نظر فيزيوتراپ تجويز گردد. چرا كه ميزان انجام هر تمرين و روش اصولي آن از طريق پزشك به شما آموزش داده مي شود. با اين حال اگر خودتان مي خواهيد آب درماني كنيد، مي توانيد از ورزش هاي رايج جهت بهبود سياتيك در آب كمك بگيريد.

 البته يادتان نرود كه قبل از انجام هر كدام از حركات، بدن خود را با راه رفتن در آب ولرم گرم كنيد. همچنين از دماي پايين يا آب سرد براي درمان سياتيك استفاده نكنيد. در ادامه برخي از اين تمرينات آب درماني براي سياتيك براي شما شرح داده شده است.

تمرینات

  • در اولين حركت به صورت صاف در استخر بايستيد. سپس زانوي خود را تا سينه به سمت بالا بياوريد. در اين نرمش به وضوح مي توانيد كشش عضلات پشت ران و زانو را حس كنيد.
  • اگر در زير آب تردميل وجود دارد، مي توانيد از آن استفاده كنيد. در غير اين صورت، راه رفتن با سرعت زياد گزينه مناسبي است. در اين حين فشار آب در خلاف عضلات شما باعث تقويت آنها مي گردد.
  • در اين تمرين، لبه استخر را بگيريد. سپس از پهلو يكي از زانوهاي خود را گرفته و در همان جهت بكشيد. بعد از نگه داشتن زانو به مدت 30 ثانيه، آن را رها نماييد. مجددا اين حركت را براي پاي بعدي انجام دهيد.
  • دست هاي خود را به طرفين باز كرده و صاف نگه داريد. حال به آرامي كمر خود را به سمت چپ و راست بچرخانيد. اين حركت را براي 2 دقيقه انجام دهيد.
  • در حركت بعدي بايستي در آب معلق شويد. براي اين كار لبه هاي استخر را بگيريد. سپس پاهاي خود را در آب به حالت شناور قرار دهيد. در حالي كه روي شكم خود در آب معلق هستيد، پاهاي خود را به سمت بالا و پايين تكان دهيد.
  • به صورت صاف و دست به سينه در استخر بايستيد. به آرامي نشسته و بعد از 2 ثانيه برخيزيد. اين حركت نشستن و ايستادن را مي توانيد براي 2 دقيقه انجام دهيد.
  • در حالي كه لبه استخر را گرفته ايد، يكي از پاها را يك قدم به جلو بياوريد. سپس مقداري آن را خم نماييد. پاي ديگر را به عقب برده و به صورت صاف بكشيد. چند ثانيه در اين حالت بمانيد. سپس همين وضعيت را با پاي ديگري جا به جا نماييد.

ممنوعيت هاي انجام تمرينات آب درماني براي سياتيك

ورزش درماني در آب براي سياتيك بسيار موثر است. اما گاهي به واسطه شرايط خاص بيمار، بهتر است اين روش انجام نشود. در ادامه موارد منع انجام تمرينات در آب را براي شما ذكر كرده ايم. اگر شما هم جزو افراد زير مي باشيد، بهتر است آب درماني را انجام ندهيد.

  • افراد داراي تب بسيار شديد
  • بيماران داراي نارسايي يا مشكل قلبي
  • افراد داراي پوكي استخوان شديد
  • بيماران داراي ديابت
  • خانم هاي باردار
  • افراد مبتلا به روماتيسم يا التهاب لگن
  • افراد مبتلا به بي اختياري ادراري
  • به وجود آمدن اختلال يا مشكل در بدن افراد به دليل تغيير دما

انجام تمرينات آب درماني براي سياتيك و كاهش درد ناشي از آن بسيار كمك كننده است. نكته حائز اهميت اين است كه بايستي تمام ورزش ها را با احتياط كامل انجام دهيد. در واقع به مرور، سرعت و تعداد حركات بايستي بيشتر شوند. همچنين هر زمان درد شديدي را احساس كرديد، تمرين را متوقف نماييد. چرا كه اعصاب سياتيك شما ممكن است صدمه بيشتري را متحمل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

 

۳- آب ۹۰۰ بار سنگین تر از هواست .  زیرا یک متر مکعب آب ۱۰۰۰ کیلو گرم یا یک تن است . در حالیکه یک متر مکعب هوا کمی بیشتر از یک کیلو است . بنابراین یک ساعت ورزش در آب عضلات را بسیار قوی تر از یک ساعت ورزش در خشکی می کند.
۴- به علت فشار هیدروایستاتیک آب ، فشار بیشتری به قفسه سینه و ورید ها وارد می شود و تعریق کمتر می شود و  به همین جهت گرفتگی عضلانی در ورزش های آبی کمتر از ورزش های خشکی است.
در استخر هایی که آب آنها جریان دارد ، حرکت بر خلاف جهت آب ، روی عضلات تنه و شکم اثر کرده چربی شکم را کم می کند و فرد از حالت قوز کرده خارج می شود.
امروزه از دستگاه های تردمیل زیر آب استفاده می کنند.  دویدن و راه رفتن در آب ، سرعت انسان را سه کیلومتر در ساعت بیشتر از خشکی می کند ، برای مثال در راه رفتن عادی در خشکی سرعت انسان ۵ کیلو متر در ساعت است ، اما در راه رفتن عادی در آب معادل با سرعت ۸ کیلومتر در خشکی است. یا مثل این است که ۱۰ درجه به دستگاه تردمیل شیب داده اید. به عبارت دیگر راه رفتن در سطح صاف در آب ، معادل  راه رفتن در سر بالایی در خشکی است.
در دویدن ملایم در خشکی یک فرد در هر دقیقه ۸ کالری انرژی می سوزاند در صورتی که با همان سرعت در آب فرد ۱۱ کالری در دقیقه انرژی مصرف می کند.

انواع آب درمانی

بیمارانی که دچار تب ، نارسایی قلبی شدید ، بی اختیاری ادرار و عفونت هستند لازم است از آب درمانی پرهیز نمایند.

مزایای آب درمانی

آب یک ماده سیال است که خواص فیزیکی منحصر به فردی دارد و محیط بسیار مناسب و مطلوبی برای ورزش کردن می‌باشد . یکی از خواصی که در آب وجود دارد و در سیالات دیگر مانند هوا وجود ندارد شناور بودن انسان و غوطه‌ ور شدن در آب است. طبق قانون ارشمیدس وقتی فردی در آب شناور می‌شود به اندازه وزن آب هم حجم خود سبک می‌شود. علاوه بر آن فشار هیدرو ستاتیک که به کل بدن وارد می‌شود وجود موجب بهبود وضعیت قلب و ریه می‌شود. علاوه بر آن اعمال این فشار هیدرواستاتیک بر روی مفاصل و عضلات باعث کاهش درد می‌شود. بنابراین وزن بدن یک فرد در آب کمتر از خشکی است و بیماری که دارد با صرف نیروی کمتری اندام‌هایشان حرکت می‌دهد. هنگامی که ، حرکت بر خلاف جهت آب باشد فشارها بر اندام‌ها باعث تقویت عضلات می‌شود. به دلیل زیاد بودن اصطحکاک و وزن مخصوص آب نسبت به هوا حرکات در استخر به کندی انجام می‌شود.

کشش عضله گلوتئوس ماکسیموس یا عضله باسن

1- پشت دیوار استخر بایستید به طوری‌که حدود 20 سانتی‌متر از دیواره استخر فاصله داشته باشید .پاها را بهم نزدیک کنید .

2- اکنون یک پا را بلند کنید و زیر زانو ها را با هر دو دست بگیرید و آنرا را به سمت قفسه سینه بکشید به طوری که مقدار کشش در پشت مفصل ران حس کنید برای مدت به شماره در این وضعیت بمانید.

3- این تمرین را 10 بار تکرار کنید و سپس همین کار را با پای مقابل انجام دهید .

مجموعه ما با اپراتورهای (مربیان) فوق لیسانس تربیت بدنی و حضور پزشک به یکی از معتبر ترین شعب ایکس بادی پاسداران تبدیل شده است.

کشش عضله پیریفورمیس

1-پشت به دیوار استخر بایستید، پای راست را از ران و زانو خم کنید .

2-دست راست را روی قسمت خارج زانو و دست چپ را روی بالای مچ پای راست قرار دهید .

3-زانوی خم شده را به سمت مخالف فشار دهید و همزمان با دست راست مچ پا را به سمت داخل ببرید تا کشش را در پشت مفصل ران احساس کنید .

4- این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات جلو و پشت تنه

1-رو به استخر بایستید و پاها را به اندازه عرضه شانه ها آنها از هم باز کنید و میله لبه استخر را و با دو دست بگیرید .به‌طوری‌که به اندازه طول دست‌ها از استخر فاصله داشته باشید و آرنج ها کاملاً صاف باشند .

2- اکنون لگن را به سمت جلو هل دهید و هم‌زمان قفسه سینه را بالا آورید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید.

3- سپس لگن را به سمت عقب هل داده و ستون فقرات را به جلو خم کنید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید .

4- این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات تنه

1-کنار دیوار استخر بایستید به طوری‌که پاها در کنار یکدیگر باشند و به اندازه طول دست از کنار دیوار فاصله داشته باشید . با یک دست میله لبه استخر را بگیرید و دست دیگر را بر روی لگن خود قرار دهید.

2-در این وضعیت باید با زانوی راست بایستید و لگن را به سمت دیوار فشار دهید تا کشش را در قسمت خارجی ران و تنه خود حس کنید.

3-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

4-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

به یک طرف کچ کردن لگن

1-با زانوهای صاف پشت دیوار استخر بایستید . پاها را به اندازه عرض شانه ها از هم باز کنید .

2-عضلات شکم و با سن را منقبض کنید.

3-قوس کمر به دیوار بچسبانید به‌ طوری ‌که قوس کمر شما از بین برود .

4-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

5-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

تقویت عضلات شکمی

پشت دیوار استخر بایستید و در همان حالت میله اطراف استخر را بگیرید کمر خود را به دیواره استخر بچسبانید و به آرامی پای خود را از کف استخر بلند کنید تا زانو های شما 90 درجه شود. این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

 

دکمه بازگشت به بالا