بین الملل

لاوروف: فنلاند موضع بی‌طرفی خود را کنار گذاشته است

وزیر خارجه روسیه هم‌سویی فنلاند با کمپین ضدروسی آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش نازک نارنجی، به نقل از اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی گفت: من از اینکه فنلاند با چه سرعتی درحال خراب کردن موضع بی‌طرفی خود و پیوستن به پروژه “ضدروسی ایالات متحده” است، غافلگیر شده‌ام.

الینا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند روز دوشنبه در گفت‌وگویی با واشنگتن‌پست عنوان کرده بود که کشورهای غربی نمی‌توانند سیاست تحریمی خود را تغییر دهند و یا آن را کنار بگذارند، چراکه به ادعای او آن‌ها “گزینه دیگری در اختیار ندارند و روسیه و روس‌ها باید متوجه شوند که به‌راه انداختن جنگ هزینه دارد”.

لاوروف در ادامه اظهارات اخیر والتونن را ” کاملا گستاخانه” خواند.

وی گفت: بار دیگر تاکید دارم که فنلاند با سرعت در حال ملحق شدن به پیشگامان کمپین ضدروسی و روس‌هراسی است.

وزیر خارجه فرانسه روز گذشته همچنین در پاسخ به اینکه آیا معتقد است که تصمیم اخیر فنلاند و دیگر کشورهای اروپایی در اعمال محدودیت بر خودروهای روسی برای ورود به این کشورها، رفتار عادلانه‌ای با شهروندان روس بوده یا نه، گفت: بله، تحریم‌ها به مردم عادی آسیب می‌رساند.

لاوروف در این‌باره گفت: به نظر می‌رسد که خانم والتونن دیپلماتی بی‌تجربه است چراکه به طور صریح گفت که به چه دلیل این تحریم‌ها إعمال می‌شود. هدف آن‌ها آسیب رساندن به مردم عادی است.

وی ادامه داد: مطابق با گفته‌های وی، این مردم روسیه هستند که باید هزینه راه‌ انداختن چنین جنگی را پرداخت کنند؛ بنابراین از مردم روسیه می‌خواهد که علیه دولت خودشان شورش کنند.

این اظهارات والتونن پس از آن مطرح شده بود که هلسینکی ورود خودروهای با پلاک روسی را به خاک این کشور ممنوع کرد. همزمان با فنلاند، کشورهای اروپایی لهستان، آلمان، لیتوانی، لتونی و استونی نیز ممنوعیت مشابهی را اعلام کردند.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این محدودیت را «نژادپرستانه محض» توصیف کرده و «دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه هم پا را فراتر گذاشته و خواستار تعلیق روابط دیپلماتیک با بلوک اتحادیه اروپا شده است.

انتهای پیام

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا