علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

تأثیرات پنکونازول، چالکود و کنفیدور بر رویبسامدهای سلامت درختان میوه

بهترین سم برای درخت انگور را بشناسیم

سمپاشی و چالکود یکی از فرآیندهای مهم پرورش و نگهداری از درختان انگور است. به همین علت تولیدکنندگان سموم کشاورزی سال‌های زیادی است که سم‌های مختلف را به بازار عرضه می‌کنند؛ اما بهترین سم برای درخت انگور کدام است؟ پاسخ این سؤال موضوع این مقاله از سایت سپاهان کشت است که قصد افزایش اطلاعات و آگاهی کشاورزان را دارد. سعی کرده‌ایم به بررسی بهترین سم درخت انگور، انواع آن و… بپردازیم. سمپاشی باغات انگور با سموم مجاز مانند پنکونازول؛ جزء اجتناب‌ناپذیر مدیریت باغات انگور است؛ بنابراین پیشنهاد ما مطالعه دقیق این مقاله برای پرورش‌دهندگان درختان انگور می‌باشد.

اهمیت سمپاشی برای درخت انگور

آفات و بیماری‌های متفاوت در مناطق مختلف وجود دارند که در صورت مشاهده هرکدام از آن‌ها باید به فکر سمپاشی باشید. این آفات می‌توانند به‌ کل باغ سرایت کرده و در صورت عدم مبارزه به‌موقع حتی باعث از بین رفتن و نابودی باغ شوند. علاوه بر آن برخی از حشرات و آفات باعث آسیب رسیدن به محصول و کاهش کیفیت انگور می‌شوند که این امر موجب کاهش بازارپسندی محصول خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است که آفات و بیماری‌هایی که درختان انگور را درگیر می‌کنند را شناخته و راه مقابله و نابودی هرکدام از آن‌ها را بدانید. حتی زمان مناسب برای سمپاشی درخت انگور نیز مهم است و در صورت انتخاب زمان نامناسب ممکن است سمپاشی با شکست مواجه شود و یا تأثیری بر آفات و بیماری‌های درخت نگذارد.

برخی از انواع آفات انگور شامل شته‌ی مو، زنجره ها، ساقه خوارها، شپشک‌های آرد آلود و کرم‌های خوشه خوار هستند که ممکن است برای پیشگیری و درمان آن‌ها از سم‌های متفاوت کمک بگیرید. در ادامه به معرفی انواعی از سم‌ها پرداخته‌ایم تا بتوانید بهترین سم برای درخت انگور خود را انتخاب کنید.

بهترین سم برای درخت انگور

برای دفع هرکدام از آفات و جلوگیری و رفع بیماری‌های مختلف، سم‌های مخصوصی وجود دارند. از بهترین سم قارچ کش انگور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قارچ‌کش مس
  • کاپتان
  • ترکیبات گوگردی
  • کونفیدور
  • کاراتان
  • توپسین
  • هگزاکونازول
  • بردو
  • تریمیدال
  • فوزتیل آلومنیوم
  • فوزالن
  • دیازینون

به‌عنوان‌مثال از بهترین سم برای سفیدک انگور و همچنین تریپس می‌توان به سم قارچ‌کش توپاس، بنومیل و سم کرم‌کش دیازینون اشاره کرد. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین بیماری‌ها و آفات را به همراه بهترین سم برای درخت انگور، برای کنترل هرکدام از آن‌ها آورده‌ایم.

  • کرم خوشه خوار انگور: سموم فسفره مانند لوفوکس، فوزالون، اسپینوساد،
  • آفات زنجره درخت انگور: استفاده از سم فیپرونیل، استفاده از سم کونفیدور و محلول‌پاشی پودر سپیدان (کائولین)
  • سفیدک پودری مو: سمپاشی با سولفور ۸۰% (کومولوس)، دینوکاپ، پنکونازول و هگزاکونازول
  • بیماری سفیدک داخلی: قارچ‌کش‌های معدنی مانند نمک‌های مس، زینب، اکسی کلرور مس، بردوفیکس، کاپتان
  • بیماری آنتراکنوز مو: سمپاشی با محلول سولفات مس ۵ درصد، کاپتان و یا توپسین به نسبت دو در هزار
  • بیماری پوسیدگی سیاه مو: به‌کارگیری بنومیل یا فربام دو در هزار، کاپتان، تریادیمفون، قارچ‌کش‌های مسی

سم کرم خوشه خوار درخت انگور

کرم‌های خوشه خوار انگور در فصل اول از جوانه‌های گل دهنده و غنچه تغذیه می‌کنند و سبب خشک شدن گل‌ها و جوانه‌ها و ریزش آن‌ها می‌شوند.

لاروهای فصل دوم نیز از گوشت غوره تغذیه می‌کنند که در نتیجه آن، پوست غوره به رنگ خاکی درآمده و چروک شده و می‌ریزند.

لاروهای نسل سوم نیز به سراغ انگورهای رسیده می‌روند و از پوست و گوشت میوه‌های رسیده می‌خورند. لاروها حتی می‌توانند به همراه محصولات به انبار منتقل‌شده و تا بهار سال آینده در آنجا بمانند.

بهترین سم برای درخت انگور برای مقابله با کرم خوشه خوار، سموم فسفره مثل آزینفوس متیل یا زولون (فوزالن) به نسبت ۱.۵ الی ۲ در هزار و یا لوفوکس به نسبت ۰.۳ لیتر در هزار لیتر آب است.

نوبت اول سمپاشی در مرحله غنچه و قبل از باز شدن گل‌ها انجام خواهد شد و نوبت دوم در زمان غوره و نوبت سوم در شروع آبدار شدن میوه‌ها سمپاشی به عمل می‌آید.

درمان قارچ درخت انگور

سموم قارچ‌کش بهترین سم‌ برای درخت انگور هستند. قارچ‌کش‌ها در انواع محصولات زراعی و باغی کاربرد دارند و برای مبارزه با بیماری‌های قارچی طراحی‌شده‌اند. یکی از کاربردهای آن‌ها محافظت از میوه انگور در برابر انواع سفیدک است. همچنین می‌توانند موجب افزایش عملکرد و کمیت محصولات، رشد شاخ و برگ و گیاهان جدید شوند.

قارچ‌کش‌های متعددی برای انگور در بازار توسط تولیدکنندگان عرضه شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از قارچ‌کش بنومیل، کاپتان و قارچ‌کش توپاس یا پنکونازول. دو برند معروف و پرکاربرد سم‌های قارچ‌کش در ایران و جهان، بردوفیکس و قارچ‌کش الیت نام دارند که در برابر بیماری‌های کپک انگور و از بین بردن بیماری‌های دیگر مؤثر هستند.

استفاده از بهترین سم برای درخت انگور یکی از مهم‌ترین مسائل در رشد سود اقتصادی است؛ زیرا تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد درخت و کیفیت محصول دارد. کنترل بیماری در هنگام ایجاد و توسعه محصول، افزایش بهره‌وری و کاهش لکه‌ها و همچنین بهبود عمر و کیفیت نگهداری محصولات برداشت‌شده و مواردی از این قبیل، استفاده از سموم قارچ‌کش را توجیه خواهند کرد و آن‌ها را به ابزار مهمی در جعبه‌ابزار هر کشاورز تبدیل می‌کنند.

سم توپاس برای انگور

توپاس نام تجاری سم قارچ‌کش پنکونازول است که برای کنترل و درمان سفیدک سطحی درختان انگور مورداستفاده قرار می‌گیرد. جذب این قارچ‌کش از طریق برگ بوده و سپس توسط آوندها در سراسر گیاه منتشر می‌شود. به‌محض مشاهده اولین علائم آلودگی می‌‌توان ۱۲۵ میلی‌لیتر از سم توپاس را با ۱۰۰۰ لیتر آب به ازای هر هکتار رقیق کرده و سمپاشی را انجام دهید. بعد از سمپاشی باید ۱۴ روز برای برداشت محصول صبر کنید.

توپاس بهترین سم برای درخت انگور است که قابلیت اختلاط با اکثر حشره‌کش‌ها را مانند کاپتان و سولفور دارد. در صورت لزوم می‌توان بعد از ۱۴ تا ۱۸ روز سمپاشی را تکرار کرد. لازم است که در هنگام سمپاشی با سم درخت انگور از لباس‌ها و تجهیزات محافظ مانند ماسک، دستکش و عینک استفاده شود تا از عوارض ناخواسته و مسمومیت جلوگیری شود.

سمپاشی انگور با گوگرد

سمپاشی با گوگرد یکی از روش‌های مؤثر در مدیریت آفات و بیماری‌های درختان انگور است. گوگرد، به‌عنوان یک عنصر طبیعی، برای بسیاری از آفات و بیماری‌ها مانند سفیدک پودری و سفیدک سطحی، تأثیر متوقف کننده دارد. عموماً به چندین دلیل از این روش استفاده می‌شود: اول، اینکه آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند و دوم، به‌طورکلی برای بشر بی‌خطر است. برای بهره بردن از مزایای گوگرد می‌توان در سه مرحله گوگرد پاشی را انجام داد.

بهترین زمان گوگرد پاشی درخت انگور، هنگام شکوفه زدن جوانه‌ها، مرحله گل دادن انگور و مرحله سوم ۲ الی ۳ هفته بعد از مرحله دوم، زمانی است که غوره‌ها به‌تازگی ترش شده‌اند. توصیه می‌شود طبق نیاز و شرایط درختان خود، برای تعیین مقدار مصرف گوگرد با کارشناسان معتبر مشورت نمایید.

سم شته درخت انگور

شته یکی از آفاتی است که در درختان انگور رایج است. در ابتدا ممکن است خسارت چندانی برای درختان نداشته باشد اما عدم مدیریت صحیح آن می‌تواند کل باغ را درگیر کند و مقابله با آن امکان‌پذیر نباشد. مبارزه با این آفت در وسعت کم نیازی به سمپاشی با سم درخت انگور ندارد. می‌توان با انتخاب خاک مناسب، کود دهی صحیح درخت انگور و آبیاری اصولی، جمعیت این حشره ریز را کنترل نمود. همچنین شستن درخت انگور با آب و صابون‌های حشره‌کش در مقابله با شته نقش مهمی دارد. در موارد شدید می‌توان از بهترین سم برای درخت انگور مانند سم دیازینون و کنفیدور استفاده کرد.

کاربرد قارچکش پنکونازول (توپاس)

پنکونازول (توپاس)

نام انگلیسی:penconazole

قارچ‌کش سیستمیک با اثر حفاظتی و معالج از گروه تری‌آزول‌ها

فرمولاسیون:

۱٫ توپاس Topas % 20 EW

تاریخ ثبت: ثبت موقت اولیه ۱۵/۱۲/۷۹ تمدید لغایت ۸۵

نحوه اثر: جلوگیری از بیوسنتز ارگوسترول

معرفی:

پنکونازل قارچ کشی است سیستمیک از گروه شیمیایی تریازول و دارای خاصیت سیستمیک با اثر حفاظتی و معالجه ای که علیه سفیدک سطحی درختان میوه دانه دار، انگور، سبزیجات و گیاهان زینتی مصرف می گردد. این قارچ کش از طریق برگ جذب شده و به صورت آکروپتال به سایر نقاط گیاه جابجا می‌شود. و با طیف وسیعی سفیدک سطحی انگور را کنترل می نماید.

مکانیسم اثر:

این قارچکش از گروه شیمیایی تریازول ها و با اثر حفاظتی و معالجه ای است، توسعه قارچ را به وسیله دخالت در بیوسنتز استرول های دیواره سلولی متوقف کرده و از دی متیلاسیون استروئیدها جلوگیری می نماید. این قارچکش با جلوگیری از بیوسنتز ارگوسترول دیواره سلولی در قارچها و نیز با جلوگیری از تشکیل هوستوریوم و نفوذ آن به سلول گیاه، توسعه قارچ را متوقف می‌نماید. مسیر متابولیسم گیاهی آن شامل هیدروکسیل کردن زنجیره پروپیل، ترکیب کردن به صورت گلوکوزید یا سوخت و ساز به صورت تریازول آلانیل و تریازول استیک اسید می باشد. پنکونازول از طریق برگ جذب شده و به سایر نقاط گیاه جابجا می شود.

موارد مصرف پنکونازول (penconazole) :

جهت پیشگیری و کنترل سفیدک پودری، اسکب (لکه سیاه) میوه و دیگر پاتوژنهای خانواده های deuteromycetes – basidiomycettes – ascomycetes در انگور ، درختان میوه دانه دار و هسته دار ، گیاهان زینتی و سبزیجات استفاده می گردد . این قارچ کش به میزان ۱۲۵-۵۰ میلی لیتر در هکتار مصرف می گردد. مقدار آب مورد نیاز ۸۰۰ -۱۶۰۰ لیتر در هکتار است . از نظر زمان مصرف به محض مشاهده اولین علائم آلودگی و در صورت لزوم ۱۴-۱۸ روز بعد تکرار شود . فاصله آخرین سمپاشی تا برداشت انگور ۱۴ روز می باشد. در مواردی مشاهده شده که این قارچ کش بیماری زنگ را نیز کنترل می نماید.

سازگاری و اختلاط :

قارچ کش پنکونازول قابل اختلاط با اکثر حشره کشها و قارچ کشها مانند کاپتان و سولفور می باشد .همچنین در صورت نیاز می توان تا ۴ بار اسپری به فاصله ۱۰ روز ، ۵۰ تا ۸۰ روز پس از هرس انجام گردد.ولی پاشیدن هر قارچ کش دیگری در طی این مدت نباید تکرار شود.

راهنمای مصرف:

محلول‌پاشی به نسبت ۱۲۵/۰ در هزار.

ملاحظات زیست محیطی:

  • میزان سمیت ( LD50، LC50 ،EC50): 2125 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پستانداران، ۲۴۲۴ میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پرندگان، ۳/۴- ۷/۱ میلی‌گرم بر لیتر برای ماهی‌ها، ۱۱/۷ میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و ۵ میکروگرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.
دکمه بازگشت به بالا