بین الملل

ترودو از رسوایی دعوت یک نازی اوکراینی به پارلمان کانادا طفره رفت

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که از دعوت یاروسلاو هونکا، نازی سابق اوکراین به پارلمان این کشور اطلاعی ندارد و مدعی شد که هیئت اوکراینی نیز از این موضوع بی‌اطلاع بوده است.

به گزارش نازک نارنجی، به نقل از روسیا الیوم، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا تاکید کرد که کسی که قصد تجلیل از یک جنگجوی اوکراینی عضو یکی از لشکرهای معروف نازی‌ها به پارلمان و تجلیل از وی در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی را داشته، آنتونی روته، رئیس مجلس عوام کانادا بود.

دفتر ترودو رئیس پارلمان کانادا را مسؤول دعوت یک نازی اوکراینی به پارلمان می‌داند.

ترودو مسؤولیت این رسوایی را نپذیرفت و عذرخواهی نکرد؛ اما از عذرخواهی روته استقبال کرد.

نخست وزیر روز جمعه برای اولین بار در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «روته به درستی عمل کرد.»

ترودو تاکید کرد که کانادا به حمایت از «اوکراین آزاد» ادامه خواهد داد و به میزبانی زلنسکی افتخار می‌کند.

این در حالی است که پیشتر رئیس مجلس عوام کانادا به دلیل این دعوت عذرخواهی کرد.

پی‌یر پویلیور، رهبر اپوزیسیون کانادا نیز از ترودو خواست که به دلیل تماس با نازی‌ها عذرخواهی شخصی کند.

یاروسلاو هونکا ۹۸ ساله به مناسبت سفر زلنسکی به کانادا به جلسه پارلمان این کشور دعوت شده بود و در جریان این مراسم، رئیس مجلس عوام، هونکا را با تشویق حضار به عنوان «یک جنگجوی ضد روس» که برای استقلال اوکراین در طول جنگ جهانی دوم مبارزه کرد، معرفی نمود.

اما در واقع، معلوم شد که هونکا یکی از اعضای سابق بخش داوطلب «گالیسیا» نیروهای اس اس نازی بوده که در آن ملی‌گرایان اوکراینی خدمت می‌کردند و نه تنها علیه ارتش سرخ می‌جنگیدند، بلکه به دلیل ارتکاب جنایات علیه یهودیان، لهستانی‌ها، بلاروس ها و اسلواکی‌ها نیز مشهور بودند.

آسوشیتدپرس آمریکا عکسی را منتشر کرد که در آن زلنسکی و (نخست وزیر کانادا) ترودو به یاروسلاو هونکا که در پارلمان حضور داشت و در لشکر یک ارتش ملی اوکراین در طول جنگ جهانی دوم خدمت می‌کرد، سلام می‌کنند.

در این باره اولگ استپانوف، سفیر روسیه در اتاوا، تاکید کرد که جاستین ترودو با دعوت از یک نازی که در بخش اس اس گالیسیا خدمت می‌کرد، به تاریخ کانادا و کانادایی‌ها توهین کرده است.

او گفت: «این توهینی از سوی رژیم ترودو به تاریخ کانادا و کانادایی‌هایی است که جان خود را برای رهایی جهان از دست نازیسم به عنوان بخشی از ائتلاف ضد هیتلر فدا کردند.»

این دیپلمات روسیه افزود، از اینکه سفیر آلمان در کانادا، سابرینا اسپارواسر، نازی را تحسین کرد، تعجب نکرد؛ اما او «سوالات زیادی» از سفرای ایالات متحده، انگلیس و فرانسه دارد.

وی افزود: همه اینها برای کسانی که تاریخ پس از جنگ سرد را می‌دانند، تعجب آور نیست، زمانی که یک پناهگاه امن به طور خاص در کانادا برای نازی‌های فراری و پیروان باندرا ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: سفارت روسیه در اتاوا یادداشت اعتراضی را به وزارت امور خارجه کانادا و دفتر جاستین ترودو در رابطه با این حادثه ارسال خواهد کرد.

انتهای پیام

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا