اجتماعیمطالب کسب و کار

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟ + شرایط

زوجه برای موفق شدن در پرونده‌ی طلاق غیابی شرایط مختلفی همچون اثبات عسر و حرج یا اثبات مفقود شدن و غیبت طولانی زوج را پیش رو دارد. تنوع احتمالات هر پرونده شاید پاسخ به این سوال که طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می‌کشد را دشوار کند. بطور کلی در اختیار داشتن حق طلاق سریع‌ترین روش برای طلاق غیابی و اثبات شرایط عسر و حرج احتمالا طولانی‌ترین روش خواهد بود.

این زمان ممکن است بین چندماه تا بیش از یک‌سال متفاوت باشد. برای درک بهتر موضوع جنبه‌های مختلف مدت زمان طلاق غیابی از طرف زن را در این مقاله بررسی می‌کنیم. طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، بهترین وکیل طلاق در کرمانشاه راهنماییتان می کند.

طلاق غیابی چیست؟

یکی از که شرط آن اقدام برای طلاق در غیبت طرف دوم است را می‌گویند. برای درک بهتر شرایط طلاق غیابی چند مفهوم را نیز توضیح می‌دهیم.

براساس ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، اوراق دادگاه بایستی حداکثر ظرف دو روز از طرف مامور ابلاغ به شخص خوانده (کسی که دادخواست علیه او صادر شده) تحویل شده و رسید گرفته شود. درصورتی که خوانده از تحویل گرفتن اوراق امتناع کرده و یا به هر دلیلی شخصا آن را تحویل نگیرد، در جلسات دادگاه حاضر نشود و لایحه نیز در ماهیت نداده باشد رای صادر شده علیه او رای غیابی خواهد بود.

واخواهی یعنی اعتراض به حکمی که دادگاه به صورت غیابی صادر کرده است. این اعتراض می‌تواند با پذیرش واخواهی موجب نقض رای صادره شود. نکته مهم درمورد رای غیابی این است که این رای حداکثر به مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ امکان واخواهی و رسیدگی مجدد در همان شعبه را دارد.

درخواست طلاق غیابی از طرف مرد

قانون را در اختیار مرد قرار داده و این به این معناست که درصورت ارائه دادخواست ، چه زن در دادگاه حضور پیدا کند و چه حضور پیدا نکند رای طلاق صادر می‌شود. تنها تفاوتی که با عدم حضور زن در رای طلاق ایجاد می‌شود این است که رای طلاق غیابی صادر شده و درخصوص بدهی‌های مالی مرد به زن (از جمله نفقه، اجرت‌المثل و ) با اثبات اعسار مرد از پرداخت، این بدهی قطعا تقسیط خواهد شد.

طلاق غیابی از طرف زن چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی درخواست شرایطی دارد. حکم طلاق غیابی نیز نیازمند برآورده شدن این شرایط اولیه برای پذیرش دادخواست طلاق از طرف زن است. وجود سه شرط می‌تواند برای درخواست طلاق از طرف زن کافی باشد:

مفقودالاثری و غیبت مرد

طبق قانون زوج به مدت ۴ سال مفقودالاثر باشد و زوجه دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند، دادگاه سه نوبت آگهی را در روزنامه ‌های محلی و کثیرالانتشار منتشر می‌کند و اگر پس از گذشت یکسال از اولین اگهی منتشر شده خبری از زنده بودن مرد نشد، فرض بر فوت وی گرفته می‌شود و رای طلاق غیابی صادر خواهد شد. علاوه بر این درصورتی که زوج شروط ضمن عقدنامه نکاح را امضا کرده باشد، ترک منزل به مدت ۶ ماه و عدم حضور وی در دادگاه می‌تواند شرایط را محیا کند.

وکالت در طلاق خانم

این امکان را برای زوجه فراهم می‌کند تا بدون حضور زوج نسبت به درخواست و ثبت طلاق اقدام کند. البته از نظر حقوقی با توجه به اینکه یک وکیل مع‌الواسطه بایستی در روند طلاق با داشتن حق طلاق حضور داشته باشد عملا نوع آن تلقی می‌شود.

عسر و حرج

یکی دیگر از شرایط طلاق غیابی که استفاده از آن بیش از سایر روش‌ها رایج است. عسر و حرج به معنی در سختی بودن زن در زندگی زناشویی است. عسر و حرج مصادیق مختلفی دارد و اثبات آن نسبتا دشوار و زمان‌بر است. برای مثال یکی از مصادیق عسر و حرج عدم پرداخت توسط مرد طی ۶ ماه است. آخرین نکته درمورد طلاق غیابی از طرف زن، عدّه‌ طلاق غیابی است. با صادر شدن رای طلاق غیابی و ثبت طلاق، عده زن آغاز می‌شود. مدت زمان این درست مثل زمانی‌ست که مرد فوت شده باشد، چهار ماه و ده روز خواهد بود.

طلاق غیابی از طرف خانم چگونه است؟

طبق روال عادی پرونده‌های طلاق، ابتدا دادخواست طلاق توسط زوجه با ذکر دلایل و مستندات به دادگاه خانواده تحویل می‌شود. سپس دادگاه دادخواست را بررسی و طرفین (خواهان و خوانده) را به دادگاه فرا می‌خواند. در این مرحله یعنی مرحله رسیدگی به پرونده اگر خوانده (زوج) غیبت داشته باشد و شرایط طلاق غیابی فراهم شود دادگاه حکم را بصورت غیابی صادر خواهد کرد. از زمان صدور حکم، خوانده ۲۰ روز فرصت دارد تا درخواست واخواهی از دادگاه داشته باشد. با سپری شدن این مهلت ۲۰ روزه، قانون ۲۰ روز دیگر نیز مهلت تجدیدنظر خواهی واخواهی در نظر می‌گیرد. اگر خوانده در این مدت نیز فرجام‌خواهی نکند رای طلاق قطعی و قابل اجرا می‌شود.

مدت زمان طلاق غیابی از طرف زن

همان‌طور که گفتیم طلاق غیابی ممکن است با درخواست از طرف مرد یا زن انجام شود. صدور رای طلاق غیابی برای مرد با توجه به داشتن حق رای زمان کمتری تقریبا معادل زمان صدور عادی طلاق (۱ تا ۲ ماه) به طول می‌انجامد. اما درمورد درخواست طلاق غیابی از طرف زن داستان می‌تواند متفاوت باشد و با توجه به شرایط زمان آن بسیار کوتاه یا طولانی بشود.

برای مثال درخواست طلاق با داشتن حق رای قطعا بسیار کوتاه‌تر از درخواست طلاق غیابی درصورت مفقودالاثر بودن زوج یا اثبات عسر و حرج زوجه است. با توجه به شرایط پرونده شما و جزییات وضعیت زندگی‌تان طلاق غیابی از طرف زن می‌تواند از چند ماه تا بیش از یکسال به طول بیانجامد. البته با داشتن روند رسیدگی به طلاق غیابی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. برای اطلاع از مدت زمان طلاق غیابی از طرف زن و راهنمایی بیش‌تر در این باره می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

مدارک لازم جهت طلاق غیابی از طرف زوجه

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن به صورت غیابی، تفاوتی با مدارک سایر روش‌ها همچون ندارد. این مدارک شامل:

  • اسناد هویتی زوجین از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • حکم طلاق غیابی صادر شده توسط دادگاه
  • اصل سند ازدواج یا کپی آن برای ثبت غیابی طلاق
  • گواهی عدم بارداری زوجه
  • دونفر شاهد عادل برای ثبت طلاق

هزینه طلاق غیابی

آخرین نکته در این مورد، برای زوجین در سال جاری است. بطور کلی طلاق شامل هزینه‌های اداری برای رسیدگی به پرونده و جلسات مختلف است. طلاق غیابی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هزینه‌های مشخصی برای رسیدگی دارد.

طلاق غیابی و فرآیندهای آن

یکی از انواع طلاق، طلاقی‌ست که در آن دادگاه در عدم حضور یکی از طرفین حکم طلاق را صادر می‌کند. این طلاق که با عنوان شناخته می‌شود، ممکن است از طرف زوج یا زوجه درخواست شود. آنچه که در این نوع از برای مخاطبان ما تاکنون اهمیت داشته ، مدت زمان طلاق غیابی و نحوه پیگیری آن است که در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ می‌دهیم.

شرط اصلی غیابی بودن طلاق این است که شخص خوانده در دادگاه حاضر نشود، وکیل نداشته باشد، لایحه دفاعیه‌ای تنظیم نکرده باشد و یا حتی ابلاغیه دادگاه را بصورت واقعی دریافت نکرده باشد؛ در این صورت و با داشتن شرایط طلاق، دادگاه دادخواست خواهان را بررسی و رای طلاق را در غیاب خوانده صادر می‌کند.

قانون شرایطی را در نظر گرفته تا درخواست و مرد امکان‌پذیر باشد. با توجه به شخص درخواست کننده، نحوه اثبات شرایط طلاق به دادگاه و تجربه و مهارت وکیل، مدت زمانی که طلاق غیابی به طول می‌انجامد می‌تواند متفاوت باشد. یکی از پرتکرارترین سوالات درمورد طلاق غیابی این است که طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟‌ برای پاسخ به این سوال و جزییات بیشتر، و مرد را به صورت غیابی به تفکیک واکاوی می‌کنیم.

مدت زمان طلاق غیابی از طرف زن

قانون مدنی جمهوری اسلامی را در اختیار مرد قرار داده است؛ در نتیجه این قانون زن برای گرفتن طلاق خود از هر روشی بجز داشتن وکالت در طلاق، کار نسبتا دشواری پیش رو خواهد داشت. طلاق غیابی نیز از این قاعده مستثنی نیست و زن برای ارسال دادخواست طلاق به روش غیابی لازم است شرایط خود را برای دادگاه اثبات کند. طلاق غیابی برای زن با دو شرط ممکن است. شرط اول اینکه زوج به مدت ۴ سال مفقودالاثر باشد. در اینصورت زوجه می‌تواند را تقدیم دادگاه کرده و با اثبات این موضوع طلاق خود را جاری کند. در صورت همراهی یک وکیل حرفه‌ای، طلاق غیابی با این شرایط می‌تواند ظرف مدت ۲ ماه به سرانجام برسد.

شرط دوم برای اینکه زن بتواند اقدام به طلاق غیابی کند این است که در عسر و حرج بودن خود را به دادگاه اثبات کند. عسر و حرج به معنی سخت بودن شرایط زندگی برای زوجه است. قانون شروطی را تعیین کرده که اثبات هر یک از آن‌ها به نوعی تصدیق عسر و حرج زوجه است. برخی از این شروط شامل موارد زیر است :

  • اعتیاد مرد به مواد مخدر به شکلی که زندگی زناشویی دچار بحران شده باشد. درصورتی که اعتیاد زوج تاثیری در پرداخت به وی و زندگی زناشویی طرفین یا شان زن نداشته باشد این موضوع برای دادگاه مصداق عسر و حرج نخواهد بود.
  • عدم پرداخت نفقه به زوجه به مدت ۶ ماه. اثبات این موضوع نیز می‌تواند منجر به جریان یافتن فرآیند طلاق غیابی توسط دادگاه شود.
  • سوءرفتار با زوجه توسط مرد. اثبات ضرب و شتم یا بدرفتاری با زوجه از مصادیق عسر و حرج بوده و قانون در این زمینه حق را به زن خواهد داد.

نکته مهم درمورد اثبات عسر و حرج به دادگاه این است که پذیرش این عذرها توسط دادگاه چندان ساده نیست و اثبات این موارد زمان‌بر خواهد بود. از همین رو زمان طلاق غیابی با انتخاب این روش زمان‌بر بوده و حتی می‌تواند تا یک سال به طول بیانجامد. حضور یک وکیل طلاق می‌تواند این مسیر را برای شما بسیار کوتاه‌تر کند. آخرین نکته درباره طلاق از طرف زن، عده طلاق غیابی است. این زمان برای طلاق غیابی نیز سه طهر (سه ماه) بوده و اگر چه جزوی از فرآیند طلاق غیابی بحساب نمی‌آید اما زن در این زمان حق ازدواج مجدد را نخواهد داشت. درصورت باردار بودن وی نیز این زمان تا زمان زایمان خواهد بود.

طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم در اختیار مرد است و درخواست چه به صورت و چه بصورت غیابی از لحاظ زمانی تفاوت چندانی نخواهد داشت. آنچه که در از طرف مرد اهمیت دارد تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه است. مهریه در طلاق غیابی نیز بایستی به صورت تمام و کمال به زوجه پرداخت شود. بعلاوه سایر حقوق مالی همچون نفقه و اجرت‌المثل نیز از حقوق زن در ازدواج است که دادگاه تکلیف آن‌ها را طی مراحل طلاق مشخص خواهد کرد.

با وجود این شرایط،‌ درصورت پرداخت یا قسط‌بندی مهریه و توافق با زوجه بر سر مسائل مالی و حضانت فرزندان، طلاق غیابی برای مرد پروسه‌ای یک تا دو ماهه خواهد بود. بطور کلی چیزی که زمان طلاق غیابی را کوتاه‌تر خواهد کرد اثبات حقانیت شما برای فسخ یکطرفه‌ی عقد ازدواج است.

سوالات متداول

مدت زمان طلاق غیابی از طرف زن چقدر است؟

با توجه به شیوه‌ی اثبات داشتن شرایط طلاق (مفقودی زوج یا شرایط عسر و حرج) و با در اختیار داشتن یک وکیل، طلاق غیابی از طرف زن می‌تواند طی ۲ تا ۴ ماه به نتیجه برسد.

زمان طلاق غیابی از طرف مرد چقدر است؟

حق طلاق قانونا در اختیار مرد بوده و زمان طلاق غیابی از طرف مرد با ثبت یک درخواست طلاق ساده چندان تفاوتی نداشته و معمولا ۱ تا ۲ ماه به طول می‌انجامد.

دکمه بازگشت به بالا