علمی و پزشکی

«کرم گوش» دارید؟ چگونه از آن رها شویم؟

آفتاب‌‌نیوز :

برای همه ما پیش آمده است که یک موسیقی به ذهنمان می‌چسبد و به طرز غیر ارادی بار‌ها و بار‌ها در ذهنمان مرور می‌شود. حتی ممکن است از این ریتم تکرار شونده خسته شویم و کاری از دستمان بر نیاید؛ این مشکل همه مردم دنیاست و این یک رابطه عجیب است که ممکن است بین ما و موسیقی ایجاد شود.

کرم گوش چیست؟

کرم گوش، آهنگ چسبنده یا سندروم موسیقی چسب‌ناک، عباراتی هستند که دانشمندان برای توضیح پدیده «آهنگ تکرارشونده» در ذهن به کار می‌برند. بیشتر افراد این پدیده را موقعی احساس می‌کنند که موسیقی از سرشان بیرون نمی‌رود و در حال شنیدن آن موسیقی هستند، اما در حقیقت هیچ منبع صوتی در حال پخش آن نیست.

در این حالت آهنگی که فرد مدت‌ها پیش شنیده‌است در سرش تکرار می‌شود. در بعضی از موارد معمولاً جملات موسیقی بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شوند به گونه‌ای که در عین جذابیت و زیبایی، حالتی آزاردهنده به خود می‌گیرند.

کرم گوش از کجا می‌آید؟

آهنگ تکرارشونده در ذهن، ناخواسته و غیرارادی و خارج از کنترل افراد است و گاهی می‌توان کاملاً آزاردهنده شود. این پدیده‌ای رایج است و حدود ۹۰ درصد از افراد می‌گویند، حداقل هفته‌ای یک بار آن را تجربه کرده‌اند. کرم گوش در بخش شنیداری قشر مغز که وظیفه تحلیل اصوات را برعهده دارد، تشکیل می‌شود.

زنان بیشتر از مردان کرم گوش دارند؟

درباره این پدیده پژوهش‌های زیادی در دنیا انجام شده است. طبق تحقیقات جیمز کلاریس (پژوهشگر انگلیسی) ۹۸ درصد افراد در طول زندگی خود کرم گوش را تجربه و این در حالی است که زنان و مردان به طور مساوی این پدیده را تجربه می‌کنند، اما کرم‌های گوش برای زنان بیشتر دوام می‌آورد و این سندروم آن‌ها را بیشتر تحریک می‌کند.

کلاریس آماری ارائه کرد که نشان می‌دهد، موسیقی‌های با کلام ممکن است ۷۳.۷ درصد از کرم‌های گوش را تشکیل دهند، در حالی که موسیقی دستگاهی ممکن است تنها ۷.۷ درصد این عارضه را ایجاد کند.

در سال ۲۰۱۰ داده‌های منتشر شده در مجله روان‌شناسی بریتانیا مستقیماً به این موضوع پرداخت و نتایج آن ادعا‌های قبلی را تأیید کرد که کرم‌های گوش معمولاً مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در ذهن مرور می‌شوند و در میان افرادی که به موسیقی علاقه دارند، رایج‌تر است.

چگونه از کرم گوش رها شویم؟

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشکده روانشناسی و علوم بالینی در دانشگاه «ریدینگ» گزارش شد، نشان داد که جویدن آدامس می‌تواند به طور مشابه با مسدود کردن مؤلفه تمرین فرعی شنیداری کوتاه‌مدت باعث کاهش پدید آمدن کرم گوش شود.

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا