عمومیمطالب کسب و کار

یک تنظیم کننده کدام سازها را باید یادبگیرد؟

محتوای این مطلب پنهان
1 آموزش آهنگسازی و تنظیم به صورت آکادمیک

آموزش آهنگسازی و تنظیم به صورت آکادمیک

آموزش آهنگسازی و تنظیم به شیوه اصولی نیازمند دقت‌نظر از جانب استاد و هنرجوست. در این نوشته برای راحت‌تر شدن درک مطالب، فرایند یادگیری آهنگسازی را به چهار مرحله تقسیم کردم:

۱- شناخت مسیر

۲- انتخاب شیوه آموزش مناسب و با‌کیفیت

۳- فراهم کردن پیش نیاز‌های لازم

۴- حرکت به سمت قله !

‌هدف از این صفحه، آشنایی شما با فرایند یادگیری آهنگسازی و تنظیم به صورت کامل و دقیق است، تا با آگاهی کامل، قدم نخست یادگیری را به صورت صحیح و اصولی بردارید و همچنین اگر قبلا برای فراگیری آهنگسازی و تنظیم اقدام کرده‌اید ولی از نتیجه راضی نبوده‌اید علت این نارضایتی را اینجا بیابید.

در این نوشته هر چهار مرحله بالا به ترتیب و با جزئیات کامل شرح داده می‌شوند. مطالعه کامل این صفحه و تماشای تک تک ویدئو‌های آن به تمامی علاقه‌مندان جدی فراگیری هنر آهنگسازی اکیدا توصیه می‌شود. نحوه دسته‌بندی و ارائه مطالب به نحوی است که هنرجوی آهنگسازی از ابتدا با دیدی باز و آگاهی از تمامی چالش‌های پیش رو اقدام به فراگیری نماید.

“مطالب این صفحه بر اساس استاندارهای جهانی آموزش موسیقی است و نظر شخصی من نیست”

همچنین در این صفحه نحوه دانلود رایگان جلسه اول دوره تخصصی آموزش آهنگسازی و تنظیم در خانه مسترینگ به شما آموزش داده می‌شود.

پیش به سوی قله آهنگسازی در صحیح‌ترین مسیر ممکن

روش‌های آموزش آهنگسازی و تنظیم

‌‌مرحله دوم آموزش آهنگسازی و تنظیم انتخاب دوره آموزشی مناسب است. با اطلاعاتی که در مرحله قبلی به دست آورده‌اید  حالا باید نسبت به فراگیری مباحث فوق به شیوه صحیح اقدام کنید. شما می‌توانید به صورت خودآموز، شرکت در دوره‌های مختلف بلند‌مدت و یا شرکت در دوره‌های کوتاه مدت نسبت به یاد‌گیری اقدام نمایید. وبسایت آموزش کمانچه بصورت اینترنتی و کاملا ساده و رایگان

روش اول

فراگیری آهنگسازی به شیوه خود آموز

در این شیوه شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌های مختلف و دیدن ویدئوهای آموزشی جسته و گریخته در یوتیوب و آپارات و سایر پلتفرم‌های مشابه، در مدت زمان زیاد و به شیوه نه چندان کامل و مطلوب تا حدی آهنگسازی را به صورت سطحی یاد بگیرید. این روش برای کسانی که می‌خواهند آهنگسازی را اصولی یاد بگیرند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که روش آزمون و خطاست.

دنیای امروز دنیای سرعت است و ارزش زمان بسیار بالاست. یادگیری خودآموز موسیقی در بهترین حالت باعث عقب افتادگی چندین ساله در پروسه حرفه‌ای شدن هنرجو خواهد شد.

روش دوم

آموزش آهنگسازی و تنظیم به شیوه بلند‌مدت

شیوه اصلی و کلاسیک آموزش آهنگسازی و تنظیم برای قرن‌ها این شیوه بوده و هنوز هم برای افرادی که وقت، حوصله و بودجه کافی دارند مطلوب‌ترین گزینه است. البته منظور از کلمه “کلاسیک”، موسیقی کلاسیک نیست. دراین روش فرد چندین سال را به ترتیب صرف فراگیری پیانو یا یک ساز دیگر، سلفژ، تئوری، هارمونی و کنترپوان می‌نماید و تک تک این موارد را کامل و عمیق می‌آموزد و در انتهای مسیر، تبدیل به موسیقیدانی باسواد و آهنگسازی حرفه‌ای می‌شود. البته افرادی که وارد این سیستم می‌شوند در انتها مسیر، کمتر به سمت موسیقی پاپ تمایل دارند و معمولا به ساخت قطعات ارکسترال و سنگین اقدام می‌کنند.

این شیوه بیشتر مناسب افراد کم‌سن و کسانی است که به هیچ وجه عجله ندارند و می‌توانند ۴ تا ۶ سال و یا حتی بیشتر را صرف یادگیری و انجام تمرینات مربوطه نمایند و در این میان هزینه نسبتا زیادی را نیز برای کلاس‌های مختلف صرف کنند.

روش سوم

آموزش آهنگسازی و تنظیم کوتاه‌مدت

در یک دوره آموزش آهنگسازی و تنظیم کوتاه مدت که به شکل اصولی تدوین و تولید شده است، باید تمامی مباحثی که در مرحله اول توضیح دادم تدریس شود. حذف هر کدام از آن مباحث یعنی دور شدن از آموزش اصولی آهنگسازی. ناگفته پیداست که مدرس دوره آهنگسازی باید موزیسینی حرفه‌ای باشد که خود سالهای زیادی را صرف یادگیری موسیقی کرده است. مدت زمان این دوره می‌تواند بین چندین ماه تا یک‌سال باشد.

اخیرا تعداد افرادی که دوره‌های آموزش آهنگسازی برگزار می‌کنند به شدت افزایش یافته است. دلیل این امر به این واقعیت برمی‌گردد که اکثریت علاقه‌مندان، یادگرفتن نرم‌افزارهای آهنگسازی خصوصا اف‌ال استودیو را به معنی آهنگساز شدن می‌پندارند. از آنجایی که در اف‌ال استودیو به راحتی با چینش لوپ‌ها و سمپل‌های آماده می‌شود صدایی شبیه آهنگ تولید کرد، از این رو تعداد “مدرسین و آهنگسازان!!!” به شدت افزایش پیدا کرده است. مدرسینی که به هیچ وجه موسیقیدان نیستند و صرفا اپراتور حرفه‌ای نرم‌افزار آهنگسازی می‌باشند. این دسته از افراد حتی گوش موسیقایی برای شنیدن ناهمگونی هارمونیک و فالشی‌های آهنگ‌های خود را نیز ندارند.

دوره آهنگسازی کوتاه‌مدت اگر درست و اصولی و همراه با سناریو تنظیم شده باشد و در آن تمام پنج مبحث مرحله اول به شکل مختصر ولی مفید گنجانده شده باشد و توسط مدرسی کاربلد تدریس شود می‌تواند بسیار مفید بوده و از هنرجو در کمترین زمان ممکن آهنگساز حرفه‌ای بسازد.

در غیر اینصورت یک دوره آموزش آهنگسازی کوتاه مدت بی کیفیت و غیر اصولی حتی در صورت دریافت شهریه ناچیز، جز تلف کردن وقت و سرمایه، ثمری نخواهد داشت.

نکاتی پیرامون دوره‌های آموزش آهنگسازی

از آنجایی که اکثر مخاطبین وبسایت خانه مسترینگ به دنبال دوره کوتاه مدت با‌کیفیت هستند، در زیر مواردی که برای انتخاب دوره کوتاه مدت ضروری است توضیح داده شده است.

معیار‌های تشخیص یک دوره خوب

آهنگسازی مهارتی است که از تلفیق و کنار هم قرار دادن چندین مهارت پایه‌ای شکل می‌گیرد. لذا آهنگسازی را نمی توان از آخر به اول یاد گرفت، بلکه باید با فراگیری تک تک آن مهارت‌های پایه‌ای، به مرحله آهنگسازی رسید.  یک دوره خوب آهنگسازی باید شامل موارد زیر باشد.

۱- پرداختن به مباحث پنجگانه مطرح شده در مرحله اول

۲- داشتن برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص

۳- مدرس باتجربه

۴- پشتیبانی کافی و سیستم آموزشی مدرن

۵- تلفیق تئوری و عمل برای گرفتن نتایج ملموس و سریع و در عین حال صحیح

۶- القاء حس پیشرفت به هنرجو در پایان هر جلسه

آموزش آهنگسازی عمومی یا آموزش سبک محور ؟

هنرجویی که از صفر اقدام به فراگیری موسیقی می‌نماید نباید به دنبال سبک خاصی باشد بلکه باید آهنگسازی را به صورت عمومی فرا بگیرد. آهنگسازی عمومی یعنی یادگیری بخش‌هایی که در تمامی سبک‌ها مشترک هستند، یعنی یاد گرفتن مهارت کلی آهنگسازی. بعد از یادگیری آهنگسازی به شیوه عمومی هنرجو می‌تواند در سبک مورد نظر خود با کمی تحقیق و تمرین به فعالیت بپردازد.

از دوره‌هایی که فقط یک سبک خاص را آموزش می‌دهند به شدت بپرهیزید و یا شرکت در آن دوره‌ها را به بعد از یادگیری آهنگسازی عمومی موکول کنید.

استفاده از کیبورد MIDI یا ماوس کامپیوتر؟

برای اجرای ملودی‌های حرفه‌ای، بااحساس، طبیعی و در عین حال سریع، قطعا به کیبورد MIDI نیاز خواهید داشت. استفاده از ماوس کامپیوتر برای وارد کردن نت‌ها در نرم‌افزار، موسیقی شما را یکنواخت و بی روح، و پروسه تولید موسیقی را به شدت طولانی و خسته کننده می‌کند. موس کامپیوتر ساز موسیقی نیست. آهنگسازی حد نهایت موسیقی است و ساز می‌خواهد.

دوره حضوری بهتر است یا غیر حضوری؟

در صورت طراحی درست و اصولی تفاوت چندانی بین دوره آموزش آهنگسازی حضوری و غیرحضوری نیست. اتفاقا برعکس تصور عمومی دوره غیر‌حضوری آهنگسازی در صورت داشتن کیفیت آموزشی بالا، می‌تواند مفید‌تر از کلاس حضوری باشد. دلایل برتری کلاس غیر‌حضوری به شرح زیر است:

۱- کاهش هزینه نسبت به کلاس حضوری

۲- امکان مرور نامحدود جلسات

۳- رسیدن به برنامه آموزشی به دلیل حذف مولفه‌هایی چون تاخیر و غیبت، هنگی برنامه و برق رفتن در هنگام جلسات، دور شدن از مبحث اصلی جلسه،…

۴- امکان ارائه محتوای آموزشی جذاب و مدرن

توجه کنید که آهنگسازی بیشتر وابسته به مباحث تئوری است و در نهایت کار در فضای نرم‌افزار. از این رو آموزش غیرحضوری نه تنها کم بازده نیست بلکه در صورت اجرای صحیح بسیار مفیدتر و بهینه‌تر خواهد بود.

در دوره غیر‌حضوری باید بین هنرجو و استاد ارتباط دائمی برای پاسخ به سوالات و رفع مشکلات وجود داشته باشد.

آیا میکس و مسترینگ جزیی از آهنگسازی است؟

میکس و مسترینگ مرحله بعد از آهنگسازی است و نیازی نیست که آهنگساز حتما میکس و مسترینگ بداند. اما به دلیل یکپارچه شدن فرایند تولید موسیقی در نرم‌افزار، فراگیری میکس و مسترینگ بعد از آهنگسازی و تنظیم به هنرجو در جهت بالا بردن سطح کیفی آثار به شدت کمک خواهد کرد. برای  اطلاع بیشتر می‌توانید به صفحه مراجعه بفرمایید.

آموزش آهنگسازی و تنظیم در خانه مسترینگ

در ویدئوی زیر نحوه ثبت نام رایگان در دوره آهنگسازی آموزش داده شده است.

دوره آموزش آهنگسازی خانه مسترینگ به شما کمک می کنه در کمترین زمان ممکن به هدفتون برسید.

۱- خلاصه بیش از بیست سال تجربه در امر فراگیری و سپس تولید و آموزش موسیقی است.

۲- شامل تمرینات ضروری تکنیک پیانو برای آهنگسازی است.

۳- شامل تمرینات وکالیز آواز برای بالا بردن موزیکالیته و در عین حال تقویت صدای خوانندگی است.

۴- شامل تمام پلاگین‌های لازم به همراه آموزش نصب و راه اندازی و گرفتن صدای حرفه‌ای از آنهاست.

۵- شامل بخش سازشناسی بی‌نظیر است که در آن سازهای پرکاربرد و تکنیک‌های اجرایی آنها را با فیلم مستند و همچنین در فضای نرم‌افزار معرفی و آموزش می‌دهد.

چگونه با اطمینان ثبت نام کنیم؟

با اندکی جستجو در اینترنت می‌توان به اعتبار خانه مسترینگ در زمینه آموزش آهنگسازی و تنظیم و همچنین آموزش میکس و مسترینگ پی برد با این حال موارد پایین می‌تواند اطمینان بخش شما در مورد کیفیت آموزشی دوره‌های خانه مسترینگ باشد.

نظرات هنرجویاتی که قبلا در دوره ثبت نام کرده‌اند می‌تواند چراغ راه شما برای انتخابی بهتر باشد. قطعا دوره‌ای که تعداد زیادی هنرجو، کیفیت آن را تایید نموده‌اند بسیار قابل اطمینان‌تر از دوره‌های ناشناخته است. فقط  به نظرات افراد واقعی و قابل پیگیری اطمینان کنید. لطفا برای دیدن نظرات به بخش مراجعه بفرمایید.

در صورت ثبت نام در دوره غیرحضوری به صورت ترمی و عدم رضایت از محتوای آموزشی آخرین ترم ثبت نام شده ( به جز ترم آخر دوره)، مبلغ شهریه آن ترم به طور کامل به شما عودت داده خواهد شد. امکان استفاده از گارانتی بازگشت وجه و همچنین شرایط اقساطی پرداخت شهریه با بالاترین ضریب اطمینان را نسبت به کیفیت آموزشی دوره ایجاد می‌نماید.

دوره از ۵ ترم تشکیل شده و هر ترم ۴ جلسه هست. شهریه دوره برای هر ترم (۴جلسه) جداگانه دریافت می‌شود. به عبارت دیگر کل شهریه دوره در ۵ قسط قابل پرداخت است. این به شما اطمینان خاطر می‌دهد که در صورت عدم رضایت از کیفیت آموزشی هزینه بیشتری پرداخت نمی‌فرمایید. در واقع این بهترین گارانتی کیفیت می‌باشد. البته دریافت کل دوره به صورت یکجا همراه با ۲۰ درصد تخفیف  نیز امکان‌پذیر است.

اگر علاقه‌مند به فراگیری آهنگسازی و تنظیم به صورت تخصصی و اصولی هستید، خانه مسترینگ به شما اطمینان می‌دهد با شرکت در این دوره شما صفر تا صد این هنر را فراگرفته و نیازی به صرف هزینه و وقت بیشتر برای شرکت در سایر دوره‌ها نخواهید داشت.

آموزش سنتور یکی از پر متقاضی‌ترین‌های موسیقی است.

یک‌بار برای همیشه اصولی و عمیق فرا بگیرید

یادگیری آهنگسازی و تنظیم به شیوه اصولی نیازمند صرف وقت، تلاش و علاقه است

هرچند مباحث تئوری، ابزارها و متدها در ظرف زمانی کوتاه آموزش داده می‌شوند ولی به عمل رساندن مباحث تئوری فرا گرفته شده نیازمند وقت بیشتر و کسب تجربه عملی بعد از اتمام دوره است. قطعا آهنگ دهم هنرجو از اولین آهنگ وی بسیار حرفه‌ای تر و زیبا‌تر خواهد بود. بخش اصلی و مهم آموزش آهنگسازی و تنظیم، داشتن علاقه، حوصله و پشتکار از سمت هنرجو است. در واقع کار اصلی هنرجوی آهنگسازی بعد از اتمام دوره آغاز می‌شود. این مصداق بارز همان مثل قدیمی است که می‌گوید:

بی‌شک بسیاری از ما با شنیدن صدای ساز‌های مختلف ، رویای نواختن آن را با خود مرور می‌کنیم. یادگیری موسیقی از با ارزش‌ترین فعالیت‌هایی است که شخصی بتواند در طول زندگی انجام دهد. فریدریش نیچه اندیشمند بزرگ می‌گوید: «زندگی بدون موسیقی اشتباهی بیش نیست». اما چه سازی یاد بگیرم. برای ورود به دنیای موسیقی، چگونه انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوالات نیازمند کمی اطلاعات درباره انواع سازها و هم‌چنین میزان انگیزه و علاقه هنرجو است. نکته خوب این است که انتخاب‌های متعددی برای یادگیری موسیقی پیش رو دارید. انواع سازها در ایران یافت می‌شود . اساتید برجسته بسیاری این سازها را آموزش می‌دهند. پس برای آشنایی با انواع سازها و انتخاب بهترین ساز برای یادگیری با ما همراه شوید.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

  • بخش اول: سازهای غربی مناسب یادگیری
  • بخش دوم: معرفی بهترین سازهای ایرانی

در این مطلب سعی داریم نگاهی به انواع سازهای ایرانی و غربی داشته باشیم. اگرچه هزاران ساز مختلف در سراسر جهان وجود دارد. اما تمرکز ما بر محبوب‌ترین، ساده‌ترین و متداول‌ترین انواع ساز‌ها در ایران است. هم‎چنین تاثیر هریک از این سازها بر شخصیت نوازنده به اختصار بررسی شده است. با ما همراه باشید.

چه سازی یاد بگیرم؛ بخش اول: سازهای غربی

در بخش اول از این مطلب به معرفی بهترین سازهای موسیقی غربی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است همه این سازها در ایران موجود است. هم‌چنین آموزشگاه‌های موسیقی و اساتید بسیاری به آموزش آن می‌پردازند. پس با دقت درباره انواع این سازها مطالعه کنید تا بتوانید ساز مناسب خود برای یاد گرفتن را انتخاب کنید. در بخش دوم به معرفی برترین سازهای ایرانی خواهیم پرداخت.

کیبورد یا پیانو الکترونیکی، سازهای بسیار انعطاف‌پذیر و بدون دردسری هستند. این صفحه کلیدهای الکترونیکی، قادر به ایجاد طیف گسترده‌ای از صداها و آهنگ‌ها به همراه امکانات جانبی هستند. هم‎چنین کیبورد به دلیل سادگی یادگیری، در بین کودکان کم سن و سال نیز محبوب است.

تفاوت اصلی بین کیبورد و پیانو در این است که صدا در کیبورد به صورت الکترونیکی تولید می‌شود و البته قابل حمل نیز است.

این ساز معمولاً برای کاربران خانگی، مبتدیان و سایر کاربران غیر حرفه‌ای طراحی شده است. یادگیری نواختن کیبورد مزایای مشابه یادگیری نواختن پیانو را دارد.  هم‌چنین مهارت‌های تمرکز، حافظه و مهارت های حرکتی را تقویت می‌کند.

پیانو را برخی مادر سازها می‌نامند. پیانوهای مدرن دارای 36 کلید سیاه و 52 سفید است که در کل 88 کلید ساخته شده است. پیانو برای اولین بار در حدود سال 1700 میلادی اختراع شد و برای بسیاری از انواع موسیقی از جمله کلاسیک، جاز، سنتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوازندگی پیانو منبع خوبی برای تسکین استرس است و فرصت‌های کافی برای تقویت عزت نفس را فراهم می‌کند.

نواختن پیانو جدای از موسیقی، تمرینی برای افزایش مهارت‌های فیزیکی و ذهنی محسوب می‌شود. این ساز تمرکز، پشتکار و بیان عاطفی افراد را توسعه می‌دهد. هم‌چنین بسیار آرامش‌بخش و جذاب برای یادگیری است.

3- فلوت ریکوردر (Recorder)

فلوت ریکوردر اولین ساز بادی مناسب برای شروع است. این ساز بیشتر برای یادگیری ساده و ارزان موسیقی غربی مورد استفاده است. جالب است بدانید تولید فلوت ریکوردها قرن‌ها متوقف شده بود و از قرن 20 مجددا آغاز شد. برای مبتدیان، این نوع فلوت ابزاری بسیار کارآمد برای شروع است. یک مزیت رایج دیگر آن عدم نیاز به یک مربی حرفه‌ای برای یادگیری تکنیک‌های پیچیده است.

گیتار کلاسیک یک ساز با تعداد استاندارد 6 سیم است. یادگیری نواختن گیتار برای داشتن اعتماد به نفس و رشد اجتماعی بسیار عالی است. با یادگیری این ساز می‌توانید تمرکز، حافظه و احساسات خود را تقویت کنید. گیتار به دلیل قابلیت اجرای انواع آهنگ‌های پاپ در بین جوانان بسیار محبوب است. با یادگیری گیتار می‌توانید در بین دوستان و اقوام خود بدرخشید.

5- درام (Drum set)

درام‌ها از خانواده سازهای کوبه‌ای هستند و قدیمی‌ترین شکل سازها هستند که در اشکال و اندازه‌های متنوعی وجود دارند. آن‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف نظیر چوب‌های مخصوص یا دست نواخته می‌شوند. برخی از درام‌ها قابل تنظیم هستند در حالی که برخی دیگر قابل تنظیم نیستند. انواع طبل‌ها با ایجاد لرزش صدا ایجاد می‌کنند. هم‌چنین با ترکیب سنج‌های فلزی صداهای مختلفی از این ساز قابل تولید است.

نواختن درام می تواند نا امیدی و استرس را تسکین دهد.

یادگیری این ساز شما را به چالش می‌کشد تا کارهای پیچیده را به قسمت‌های قابل کنترل مغز واگذار کنید. نکته یادگیری این ساز در مورد زمان‌بندی و هماهنگی است که نوازنده را مجبور می‌کند در لحظه کنونی باشد و تمرکز خود را به حداکثر برساند.

گیتار برقی یک ساز رشته‌ای است. گیتار الکتریک معمولاً دارای 6 رشته است اما بعضی اوقات می تواند تا 12 رشته نیز داشته باشد. گیتارهای الکتریکی کمی راحت‌تر از گیتارهای آکوستیک نواخته می شوند. سیم‌های آن کمی سبک‌تر هستند. کاسه ساز کمی نازک‌تر است. طراحی ساده‌تر و نازک‌تر گیتار الکتریک باعث شده این ساز نسبت به گیتار آکوستیک برای مبتدیان راحت‌تر باشد.

گیتار الکتریک قابلیت‌های بیشتری نسبت به گیتار معمولی دارد.

7- ویولن (Violin)

ویولن یک ساز رشته‌ای است. به طور معمول، ویولن چهار رشته دارد و معمولاً با کشیدن کمانی روی رشته‌های آن اجرا می‌شود. ویولن‌ها آلات موسیقی مهمی در انواع مختلف ژانرهای موسیقی از جمله جاز، کانتری، راک و موسیقی پاپ هستند. برای موسیقی‌دانان مشتاق، یادگیری ویلن‌ نوازی در صدر بسیاری از لیست‌ها قرار دارد. از مزایای یادگیری این ساز بهبود هماهنگی، تمرکز و نظم و انضباط است.

گیتار باس (یا گیتار بیس) یک ساز زهی است که از لحاظ ظاهری و ساختمانی به گیتار برقی شبیه است اما دارای گردن و مقیاس طولانی‌تر و چهار تا شش رشته است. اگر از توانایی‌های موسیقی خود مطمئن نیستید، گیتار باس ابزار مناسبی برای شروع کار است. با یک گیتار معمولی، نوازندگان اغلب مجبورند آکورد (گرفتن چند نت به صورت همزمان) طولانی را حفظ کنند. با این حال، در گیتار باس، می توانید آهنگ‌های بیشتری را فقط با نت‌های تکی اجرا کنید. این باعث می شود نوازندگان مبتدی راحت‌تر باشند.

یکی از مزایای یادگیری گیتار باس، امکان هم‌نوازی با اغلب گروه‌های موسیقی است. این ساز به نوعی می‌تواند مکمل بسیاری از گروه‌ها باشد و جذابیت صدای خروجی گروه را به شکل خوبی افزایش دهد.

نوازنده گیتار باس حرفه‌ای اصولا راحت‌تر جذب گروه‌های موسیقی می‌شوند.

نواختن گیتار باس یا هر ساز موسیقی دیگری نوعی لذت خاص را ایجاد می‌کند که زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع برای زندگی اجتماعی، زندگی شخصی، سلامتی، توانایی ذهنی و سایر بخش‌های زندگی شما مفید است.

ساکسیفون ارتباط نزدیکی با ساز کلارینت دارد. به طور معمول از فلز برنج ساخته می‌شود و دقیقاً مانند کلارینت از طریق دمیدن هوا به داخل آن نواخته می‌شود. ساکسیفون که در سال 1840 توسط آدولف ساکس اختراع شد، بیشتر در موسیقی کلاسیک، راهپیمایی ها و گروه‌های نظامی و موسیقی جاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نواختن هر ساز موسیقی به شما امکان می‌دهد تا جنبه خلاقانه شصخیت خود را ابراز کنید.

ساکسیفون به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از پویایی و صدای انعطاف‌پذیر، برای این منظور مناسب است و به شما امکان می‌دهد احساسات زیادی را منتقل کنید.درمجموع 9 نوع مختلف ساکسفون وجود دارد. 4 نوع محبوب آن عبارتند از: سوپرانو، آلتو ، تنور و باریتون.

پخش موسیقی ساکسیفون مهارت شنیداری شما را بهبود می‌بخشد و می توانید تفاوت بین طیف‌های مختلف صداها را پیدا کنید. هم‌چنین، در شناسایی الگوهای منطقی که در ریاضیات و علوم وجود دارد، نقش دارد.

10- فلوت (Flute)

فلوت صدای خود را از جریان هوا در یک دهانه تولید می‌کند. هنگامی که نوازنده سوراخ‌های مختلف روی بدنه ساز را باز یا بسته می‌کند، صدا تغییر می‌کند. فلوت‌های مبتدی اغلب از برنج یا نیکل ساخته شده اند. در حالی که متخصصان از فلوت‌های نقره، طلا و حتی گاهی فلوت‌های پلاتین استفاده می کنند. فلوت‌های چوبی صدایی بم ایجاد می‌کنند در حالی که فلوت‌های نقره‌ای صدای تیزتر ایجاد می‌کنند.

یادگیری فلوت چقدر طول می‌کشد؟ یادگیری سازهای خانواده فلوت از سازهای رشته‌ای یا کیبورد آسان‌تر است. زیرا یادگیرنده می‌تواند پیشرفت بیشتری در آن‌ها داشته و در درس اول بتوانند سه نت را یاد بگیرند. این وسیله ساز همه کاره است و در گروه های موسیقی کلاسیک، جاز و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پخش فلوت آرامش‌بخش است و هماهنگی و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

11- ویولنسل (Cello)

ویولنسل یک ساز ارکستر زهی با صدای غنی و همه‌کاره است. ویولنسل، یکی از اعضای خانواده ویولن، با موسیقی کلاسیک اروپا ارتباط دارد. ویولن سل به طور معمول از چوب ساخته می‌شود.

یکی از جالب‌ترین چیزها در مورد ویولنسل این است که می‌تواند تبدیل به هر ساز رشته‌ای در ارکستر شود. صدای انعطاف‌پذیر آن می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد.

روند یادگیری ویولن سل کار دشواری نیست.اما بدانید که یادگیری سازهای خانواده ویولن به صبر و ممارست بیشتری احتایج دارد. این کار نیاز به تمرکز، تمرین روزانه و معلم خوب دارد تا شما را در این راه راهنمایی کند.

آموزش موسیقی، به ویژه مواردی که شامل یادگیری سازهای زهی مانند ویولنسل است، نمونه‌ای عالی از یادگیری جامع است. یادگیری این ساز می‌تواند زندگی شما را به کلی متحول کند.

کلارینت یک ساز بادی است. این ساز با استفاده از یک دهانه تک نی ساخته می‌شود و شکل استوانه‌ای دارد. کیفیت صدای آن می‌تواند تا حد زیادی بسته به نوازنده، نوع سبک موسیقی، ساز ، دهانه و نی متفاوت باشد. کلارینت ابزاری آسان برای یادگیری مبتدیان است.

13- ترومپت (Trumpet)

خانواده ترومپت شامل سازهایی است که از راه هوا صدا ایجاد می‌کند. دانستن اینکه چگونه و چه موقع دقیقاً مقدار مناسب هوا را درون لوله ایجاد کنید تا نت‌ها و لحن‌های مختلفی ایجاد شود، مهارت بالایی می‌خواهد. بهبود این نوع مهارت ها فقط از طریق آموزش صحیح و تمرین با یک مربی واجد شرایط بدست می آید.

از بعضی جهات، نواختن آن آسان است. از طرق دیگر می توان ادعا کرد که این سخت‌ترین سازها است. برخی از بالاترین و دشوارترین نت‌ها برای اجرا بر روی ترومپت، نیاز به فشار هوا فوق العاده‌ای در ریه‌ها دارد.

بخش دوم: سازهای ایرانی

اگر همچنان می‌خواهید بدانید چه سازی یاد بگیرم ، لازم است با سازهای ملی خود نیز آشنا شوید. موسیقی ایرانی دارای ریشه و تاریخ بسیار کهن و غنی است. ایرانیان از گذشته تا به امروز همواره در نوازندگی تبحر داشتند. سازهای ایرانی زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. مزیت این سازها این است که به دلیل ماهیت ایرانی، اساتید برجسته و سطح اول در کشور برای آموزش وجود دارد. لذا شانس تبدیل شدن به یک نوازنده بسیار حرفه‌ای در سازهای ایرانی بالا است. در ادامه به معرفی برترین سازهای ایرانی مناسب برای یادگیری و اجرا خواهیم پرداخت.

14- نی

بشنو از نی چون حکایت می‌کند. این ساز، ساده‌ترین ساز ایرانی است. با ابعاد کوچک و قابلیت حمل آسان گزینه‌ای مناسب برای یادگیری مبتدیان است. صدای نی بسیار گوش‌نواز و دارای سوز خاصی است. این ساز از گیاه نی ساخته می‌شود. داخل آن خالی است و از طریق دمیدن صدا ایجاد می‌کند. برای نواختن نی باید دهانه آن را بین دو دندان قرار داد و به شکل خاصی در آن دمید. کاری شبیه به سوت زدن.

از برجسته‌ترین اساتید تاریخ موسیقی ایرانی در ساز نی می‌توان به استاد حسن کسایی، جمشید اندلیبی، حسن ناهید و… اشاره نمود. صدای این ساز به دلیل ویژگی پیوستگیمکمل خوبی برای سازهای زهی در گروه‌های موسیقی ایرانی است.

15- تار

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای ایرانی است. تار از یک کاسه دوتکه تشکیل شده که روی آن با پوست پوشانده می‌شود. این ساز، صدایی رسا و دلنشین دارد. برای نواختن این ساز قطعه‌ای فلزی به نام مضراب استفاده می‌شود. تعداد سیم‌های تار 6 عدد است که به صورت دوتایی جفت شده‌اند. لذا در هنگام نواختن هر سیم در واقع دو سیم هم زمان نواخته می‌شود و علت صدای بلند و رسای تار نیز همین است.

تار سازی مناسب برای انواع گروه‌های موسیقی ایرانی و حتی تلفیق با موسیقی غربی است.

برای یادگیری این ساز اساتید و آموزشگاه‌های متعدد و برجسته‌ای در سطح کشور وجود دارد. از جمله بزرگترین اساتید تار ایران می‌توان به علی اکبر خان شهنازی، نورعلی برومند، درویش‌خان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، هوشنگ ظریف و بسیاری نام‌های دیگر اشاره نمود.

16- تنبک

این ساز ضربی ایرانی بسیار محبوب است. تنبک یک بدنه چوبی پوشیده شده با پوست دارد.سازهای ضربی و کوبه‌ای در ترکیب با هر نوع ساز ملودیک دیگری کاربرد دارد. انواع ریتم‌ها و ترکیب‌ها با ضربه انگشتان دست بر روی پوست تنبک ایجاد می‌شود. علاوه بر این در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های به وجود آمده در تنبک‌نوازی شاهد تکنوازی‌های زیبا و ترکیب انواع سازهای کوبه‌ای با یکدیگر نیز هستیم.

یادگیری تنبک نسبتا آسان و برای کودکان نیز مناسب است.

17- تنبور

تنبور از جمله قدیمی‌ترین سازهای ایرانی و پایه خلق سازهای دیگری هم‌چون سه‌تار بوده‌است. این ساز ساز مقامی (موسیقی مقامی مربوط به فرهنگ‌های اقوام مختلف ایران زمین است) امروزه در حال محبوب شدن و قرارگیری در رده سازهای پرطرفدار ایرانی است.

موسیقی مقامی در استان‌های مختلف ایران وجود دارد و هریک بیانگر فرهنگ و تاریخ آن مناطق است. تنبور با انگشتان دست نواخته می‌شود. دارای 4 سیم است و کاسه بزرگتری نسبت به سه‌تار دارد. از جمله اساتید به نام ایرانی در ساز تنبور سید خلیل عالی نژاد، علی اکبر مرادی، کیخسرو پور ناظری ونورعلی الهی را می‌توان نام برد.

18- سه تار

سه تار سازی اصیل و دلنشین در موسیقی ایرانی است. یادگیری سه تار با آموزش قراردادن صحیح انگشتان دو دست و ایجاد صدای مناسب از ساز شروع می‌شود. سه تار سازی به مراتب شخصی‌تر از تار است. این ساز برای خلوت شخصی و ایجاد آرامش درونی در نوازنده بسیار مناسب است.

سه تار از 4 سیم تشکیل شده است. سیم چهارم سه تار برای زیباتر شدن صدای آن توسط مشتاق علی شاه افزوده شد. این ساز از یک کاسه کوچک و دسته‌ای برای گرفتن پرده‌های ساز که به تولید نت‌های مختلف منجر می‌شود تشکیل شده‌است.

سه تار سازی ریشه‌دار و اصیل است. از مهم‌ترین اساتید سه‌تارنوازی ایران می‌توان به ، ، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، مسعود شعاری، سپیده مشکی و… اشاره کرد.

ما در مقاله آموزش سلفژ به تمام نکات مربوط به آن می پردازیم.

مقاله پیشنهادی:

19- کمانچه

کمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند.

نواختن کمانچه از دید کلی چیزی شبیه به ویلن است. به این معنی که برای نواختن آن از یک کمان یا آرشه استفاده می‌شود. صدای کمانچه بسیار دلنشین و جذاب است. این ساز برای هم‌نوازی با سازهای زهی مانند تار و سه تار قابلیت بسیار خوبی به نوازنده می‌دهد. از مشهورترین اساتید کمانچه ایرانی می‌توان به حسین اسماعیل زاده، علی اصغر بهاری، کیهان کلهر، اردشیر کامکار و سعید فرج پوری اشاره نمود.

20- دف

دف نوعی ساز کوبه‌ای ایرانی است. این ساز به شکل دایره بزرگ با رویه پوشتی است که از ضربه زدن به آن صدایی دلنشین به وجود می‌آید. پیشرفت در یادگیری موسیقی و کلیه رشته های هنری بتدریج و به آرامی انجام می شود و برای موفقیت و کسب مهارت، تمرین و ممارست لازم است.

پیشرفت هنرجویان در نواختن دف بستگی به میزان تمرین و استعداد آن‌ها دارد. معمولا تمرین روزانه و مداوم کارایی بیشتری دارد. از نوازندگان به نام دف در ایران می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد. هژار زهاوی از نوزندگان بنام بین‌المللی است.

کلام آخر: چه سازی یاد بگیرم

پاسخ این سوال که چه سازی یاد بگیرم کاملا بستگی به شخص دارد. هرکدام از سازها چه ایرانی و چه غربی و یا سازهای دیگر، تاثیر چشم‌گیری بر شخصیت و عواطف شما دارد. در این مطلب به اختصار حالات هریک از سازها را برای شما معرفی نمودیم. به شخصیت خود و امکانات خود اعم از محل تمرین و امکان مراجعه به استاد توجه کنید. با در نظر گرفتن همه این شرایط ساز مورد نظر خود را انتخاب کرده و یادگیری موسیقی را آغاز نمایید. سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

کار نیکو کردن از پر کردن است

 

دکمه بازگشت به بالا