عمومیمطالب کسب و کار

دلیل یکسره کار کردن پمپ آب خانگی چیست؟

مهم ترین دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی چیست؟

از مهمترین مشکلاتی که ممکن است برای پمپ آب بوجود بیاید می توان به یکسره شدن پمپ آب خانگی اشاره کرد. دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی چیست؟ این اتفاق همراه نشانه و علائمی می باشد که مهمترین آن عبارت است از: سر و صدا و آلودگی صوتی. در صورت بوجود آمدن جنین مشکلی برای پمپ محفظه پمپ آب تحت فشار زیادی قرار می گیرد. معمولا بعد از یکسره شدن پمپ باید منتظر اتفاقات بعدی مانند: زیاد شدن دمای پمپ، نشتی و پارگی و خرابی کامل پمپ نیز باشیم. خرید آنلاین انواع پمپ آب خانگی، ضد آب،کوچک و بی صدا از بهترین برندهای ایرانی و خارجی با قیمت عالی از سایت زیر.

1 سره شدن پمپ

یکی از دلایل دیگر یکسره کار کردن پمپ آب خرابی شیر 1 طرفه می باشد.

دلایل یکسره شدن پمپ چیست؟

یکسره شدن پمپ آب خانگی دلایل بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کاهش و کم شدن فشار آب ورودی
  • درست کار نکردن شیر 1 طرفه
  • خراب بودن کلید اتوماتیک
  • کاهش باد قسمت دیافراگم
  • وجود هوای بیش از حد در پمپ

کاهش و کمبود فشار آب ورودی

زمانی که آب به مقدار مناسب به پمپ نرسد پمپ نمیتوانید فشار لازم را تامین کند. بعد از این اتفاقات پمپ مجبور میشود به صورت همیشگی و 1 سره روشن بماند. یکی از دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی کاهش آب ورودی می باشد.

این اتفاق هم در مکش آب شهری به دلیل قطع شدن آب و در مکش از منابع ذخیره به دلیل تمام شدن آب مخزن اتفاق می افتد. در چنین مواقعی صدای زیادی از پمپ بلند می شود و بعد از مدتی بدنه پمپ بسیار داغ می کند ممکن است قطعات پمپ بسوزد.

خراب شدن شیر 1 طرفه

وقتی که شیر آب را مکش می کند تا هنگامی که فشار مورد نیاز در لول بوجود نیاید به کار خود ادامه می دهد. در زمانی که شیر باز می شود فشار با افت زیادی مواجه می شود. در وقتی که شیر آب بسته می شود بعد از دقایقی کوتاه پمپ نیز از ادامه فعالیتش باز می ماند.

شیرهای 1طرفه مورد نظر از برگشتن آب جلوگیری می کند و در ادامه با کم شدن فشار بدون باز شدن شیر مواجه می شویم.  بعد از آن آب بصورت کامل باز می کند. در صورت کارکرد ناقص آب داخل لوله ها به سمت پمپ برمیگردد.

خراب شدن ست کنترل یا کلید اتوماتیک

یکی دیگر از مهم ترین دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی، خرابی کلید اتوماتیک می باشد. یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در پمپ و سیستم آن می افتد دچار چسبندگی شدن پلاتین می باشد. در این صورت می گویند که سیستم پلاتین چسبانده. بعد از پلاتین چسباندن پمپ بصورت یکسره کار خواهد کرد.

این اتفاق می تواند جدا از آسیب زدن به پمپ، باعث بوجود آمدن خسارات و هزینه های بسیار زیاد نیز شود. با استفاده از تابلو برق و محافظ کلید می توان تا حد زیادی از پلاتین چسباندن کلید اتوماتیک جلوگیری کرد.

درست تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپاژ

اغلب کلیدهای اتوماتیک پمپ آب دارای پیچ هایی هستند که می توانند جریان آب را ببندند یا کنترل و باز کنند. اگر کلید اتوماتیک به درستی نتواند کار کند یا باعث یکسره شدن پمپ می شود و یا باعث بوجود آمدن نوسان در آب می شود.

پمپ آب الکتروژن یکی از پمپ های با مصرف و توان پایین است که برای مصارف خانگی در جهت افزایش فشار آب ساختمان بسیار مورد استفاده قرارمی گیرد .

هواگیری پمپ آب خانگی

یکی از مهم ترین دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی هواگیری پمپ می باشد. در مورد بسیار کم اتفاق می افتد که هوا داخل پمپ به حدی زیاد شود که نه خود آب دچار فشار باشد و نه بصورت اتوماتیک عمل نکند. ولی بصورت تجربی و عملی دیده شده که هواگیری پمپ می تواند باعث یکسره شدن پمپ آب شود. پس بهتر است برای مقابله با چنین اتفاقاتی سرویس و تعمیرات پمپ را به صورت منظم و کامل انجام دهید.

پمب آبی

یکسره شدن پمپ چه معایبی دارد؟

بصورت کلی به دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی اشاره کردیم. بهتر است بدانید که یکسره شدن پمپ می تواند باعث بروز مشکلات دیگری نیز شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • بوجود آمدن نشتی
  • خراب شدن الکتروموتور
  • بالا رفتن میزان مصرف
  • خرابی اجزای داخلی پمپ و قطعات جانبی آن
  • کم شدن عمر پمپ

با یکسره کار کردن پمپ چگونه مقابله کنیم؟

همانطور که میدانید برای مقابله با اکثر مشکلات پمپ آب راه کارهای زیادی وجود دارد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم برای مقابله با اکثر مشکلات پمپ بهتر است سرویس دوره ای را در دستور کار قرار دهید. از دیگر روش های موثر برای مقابله به یکسره کار کردن پمپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مطمئن شدن از نبود نشتی در لوله ها و لوله کشی ها
  2. توجه و تنظیم باد و هواگیری
  3. عوض کردن پروانه های پمپ در صورت لزوم
  4. تغییر و تنظیم کردن شیر کنترل

کنترل میزان فشار مخزن برای مقابله با یکسره شدن پمپ

علاوه برای روش های بالا، برای مقابله با یکسره شده پمپ آب بهتر است از درست نصب شدن پمپ اطمینان حاصل شود. در کنار نصب درست پمپ به اتصال شیر 1 طرفه توجه کنیم. شیر یک طرفه باید در قسمت دهانه ورودی پمپ و یا از مسیر مکش پمپ قرار بگیرد.

کنترل میزان فشار مخزن، یک راه دیگر و مهم مقابله با یکسره شدن پمپ آب می باشد. جدا از اینها باید به کلید اتوماتیک و نصب درست آنها اشاره کرد با توجه و چک کردن این قسمت ها می توان از یکسره شدن پمپ ها جلوگیری کرد.

چگونه بفهمیم که دلیل یکسره شدن پمپ وجود نشتی در لوله نیست؟

برای پی بردن به این موضوع بهتر است طبق روال زیر پیش برویم.

  • بستن کل شیرها و انشعابات آن
  • روشن کردن پمپ آب برای سنجیدن وضعیت پمپ
  • سنجیدن دمای بدنه پمپ با استفاده از دماسنج لیزری یا پوست دست
  • در صورت گرم شدن بدنه پمپ بهتر است که مشکل از کلید اتومات است و نشتی وجود ندارد
  • اگر با لرزش و تنش در زمان روشن شدن پمپ روبرو شدید بهتر است بدانید که احتمالا مشکل از اتومات و کانکتور می باشد.

مشکل پمپ آب

پمپ آب موتوژن یک اسب از جمله ابزار پرکاربرد در انتقال آب به منازل و آپارتمان ها بوده که قدرت آب را بیشتر می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت جامع در مورد دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی صحبت کردیم. شما نیز اگر از پمپ آب در خانه استفاده می کنید بهتر است به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید تا یکسره شدن پمپ آب خانگی مواجه نشوید. یکسره شدن پمپ می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیاد دیگری شود.

سوالات متداول

  1. نشانه خرابی اتومات پمپ چیست؟
    یک نشانه مهم خرابی کلید اتومات پمپ کارکرد پشت سرهم آن می باشد.
  2. وظیفه شیر یک طرفه چیست؟
    وظیفه مهم شیرهای یک طرفه ممانعت از بازگشت آب در پمپ است.
  3. آیا کم آبی می تواند باعث یکسره شدن پمپ شود؟
    در بسیاری از مواقع به دلیل قطعی و کاهش آب شهری می تواند باعث یکسره شدن پمپ شود.

 

دکمه بازگشت به بالا