علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

برای روبالشی چند متر پارچه لازم است؟

ممکن است برای سازندگان تشک این سؤال مطرح شود که برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است؟ مقدار پارچه برای تشک یک نفره 2 الی 2.5 متر است تا به راحتی و دل قرص و بدون کمبود پارچه تشک یک نفره را آماده سازی کنند. البته ناگفته نماند طول و عرض تشکی که مد نظر است برای پی بردن به اینکه برای تشک یک نفره چند پارچه لازم است، بسیار مهم است.

در ادامه با بررسی دقیق اینکه برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است؟ و همچنین بررسی مواردی از قبیل: چند متر پارچه برای تشک دو نفره لازم است؟ مقدار پارچه برای تشک یک نفره، متراژ تشک یک نفره، اندازه ملحفه یک نفره و اندازه پارچه برای لحاف کرسی با ما همراه باشید.

متراژ تشک یک نفره

برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است؟ اندازه مناسب تشک طبی یک نفره بسته به سلیقه خریدار متفاوت است. امروزه تشک‌های طبی در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. این ابعاد با سن و وزن‌های گوناگون متناسب هستند. همچنین فضای اتاق خواب در انتخاب تشک نقش قابل توجه‌ای دارد.پس اگر به موارد ذکر شده توجه کنید به راحتی می‌توانید تصمیم نهایی را برای انتخاب صحیح متراژ تشک خود اتخاذ کنید و به این نتیجه برسید که برای تشک یک نفره چند پارچه لازم است. برای پاسخ به این سؤال که برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است؟ باید گفت اندازه استاندارد تشک یک نفره 90*200 است که برای تشک یک نفره رویال نیز همین ابعاد 90*200 محاسبه می‌شود.

اندازه ملحفه یک نفره

جهت تهیه ملحفه‌ برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است؟ به عنوان روتختی روی تشک یک نفره رویال استفاده می‌شود، بسته به ابعاد تشک متفاوت است. عامل بعدی در اندازه ملحفه نوع استفاده از آن روی تشک است که دور کش باشد یا به صورت آزاد طراحی شود. ملحفه مناسب برای تخت یک نفره در ابعاد 90*200، سایز 160*220 سانتی متر است. این سایز ملحفه برای تشک‌هایی که با زمین ارتفاع دارند بسیار مناسب است تا روتختی روی زمین کشیده نشود. پس بهتر است در انتخاب سایز ملحفه نهایت دقت را داشته باشید و بدانید که برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است تا از آشفتگی و بهم ریختگی اتاق خواب جلوگیری کنید.

برای روبالشی چقدر پارچه لازم است؟

برای روبالشی استاندارد به طول و عرض بالش باید دقت کرد. معمولاً بالش‌ها سایزی با عرض 40 تا 45 و طول 65 تا 70 سانتی متر دارند. برای دوخت روبالشی برای این سایز بالش به یک پارچه مستطیلی با ابعاد 50*150 سانتی متر نیاز داریم.

دقت کنید که از اطراف می‌بایست مقداری پارچه اضاف جهت در نظر گرفتن برای تو رفتگی در دوخت بالش در نظر گرفت و باید بدانید که برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است یا خیر.

اندازه پارچه برای لحاف کرسی

در گذشته از کرسی برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند. کرسی از یک میز چوبی ساخته شده و یک لحاف روی آن قرار می‌گیرد. میزان پارچه برای تهیه لحاف کرسی بسته به سایز میز چوبی است. لحاف کرسی تقریبا بزرگترین لحاف است و ابعاد آن در اندازه استاندارد 4*4 و یا 7*7 انتخاب می‌شود. به دلیل وجود پنبه و پشم زیاد، لحاف کرسی وزن بالایی دارد پس اگر اندازه آن خیلی بزرگ نباشد بهتر و مناسب‌تر است.

دونوع لحاف کرسی وجود دارد که شامل پارچه ترمه و پارچه مخمل است. ترمه از پشم و ابریشم بوده و دستبافت است که جنس بسیار لطیف و نازکی دارد. برای این لحاف بهتر است اندازه پارچه 7*7 سانت متر انتخاب شود.

لحاف کرسی مخمل شبیه به ترمه است زیرا از پارچه مخمل ساخته شده که شباهت زیادی به ترمه دارد. تنها تفاوت آن‌ها این است که مخمل جنس کرکی و لطیفی دارد ولی به دلیل اینکه کمی سنگین است، بهتر است از پارچه کمتر معمولا در ابعاد 4*4 سانتی متر استفاده شود و این نکته که برای تشک یک نفره چند متر پارچه لازم است را در نظر بگیرید.

متراژ مورد نیاز پارچه ملحفه‌ای عرض ۲ متر برای سرویس خواب

از بین عرض‌های مختلف پارچه‌های ملحفه‌ای، عرض دو متر یکی از پرکاربردترین آن‌ها می‌باشد. در این مقاله قرار است به بررسی متراژ مورد نیاز پارچه ملحفه‌ای عرض ۲ متر برای سرویس خواب بپردازیم. قبل از پرداختن به بحث اصلی مقاله، لازم است یک سری نکات را مدنظر قرار دهید.

نکاتی که پیش از خواندن مقاله \”چند متر پارچه ملحفه بخرم؟ \” لازم است بدانید!

۱) متراژ‌های ذکر شده در مورد پارچه‌های ملحفه‌ای عرض ۲ متر است.

۲) متراژ‌ها فقط برای پارچه‌های ترکیبی و یا صرفاً پلاستیکی کاربرد دارد. منظور از پارچه‌های ترکیبی، آن دسته از ملحفه‌هایی است که از ترکیب نخ پنبه و پلی استر، ویسکوز و پلی استر و یا نخ پنبه و ویسکوز و ترکیبات اینچنینی بافته شده‌اند. در واقع ترکیبی که بین این دو جنس قرار می‌گیرد باعث جلوگیری از آبرفت پارچه می‌شود. به عبارت دیگر بهتر است بگوییم این متراژ و ابعاد صرفاً به درد پارچه‌هایی می‌خورد که آبروی و کشسانی نداشته باشد.

۳) مقادیر با محاسبه‌ی درز و دوخت، اعلام شده‌اند و دیگر نیاز به خریداری مقدار بیشتری پارچه جهت درز و دوخت نیست.

۴) مقادیر با مشورت و نظر تولیدی کالای خواب عبداله که زحمت تهیه‌ی سفارشات ما را به عهده دارد، بیان شده است.

۵) عرض بیشتر پارچه‌های عرض ۲ متر ۲۰۰ سانتی‌متر نیست، بلکه ۱۹۵ سانتی‌متر است. این کسری نیز در نظر گرفته شده است.

چند متر پارچه ملحفه برای رو بالشتی نیاز داریم؟

ابعاد استاندارد هر بالشت ۵۰*۷۰ سانتی‌متر است؛ که متراژ مورد نیاز بسته به طرح روبالشتی مدنظر شما و جهت طرح پارچه ملحفه متفاوت است و به شرح زیر می‌باشد:

۱)پارچه‌های طرحدار با طرح جهت دار:

بعضی از طرح‌ها مانند طرح جاجیم برند ماهور و یا طرح شهرزاد برند ترنج در جهت خاصی از پارچه قرار دارند که معمولاً در طول پارچه است.

در این نوع پارچه‌ها متراژ مورد نیاز برای دوخت هر بالشت استاندارد در طرح‌های زیپ خور، پاکتی و دکمه خور؛ ۰. ۵ متر می‌باشد.

تصاویر دو نمونه از پارچه‌ها با طرح جهت دار که نام برده شدند را در زیر مشاهده می‌کنید:

پارچه ماهور طرح جاجیم (میتوانید با کلیک روی عکس به صفحه مشاهده و خرید بروید):

پارچه ترنج طرح شهرزاد (با کلیک روی تصویر به صفحه خرید و مشاهده هدایت می‌شوید)

۲) پارچه‌هایی که طرح جهت دار ندارند:

از جمله‌ی این طرح‌ها می‌توان به طرح خاتم، طرح پاییزان و طرح لاله از نساجی تافته اشاره کرد.

برای این طرح‌ها هم می‌توانید مثل قبل عمل کنید و هم اقتصادی‌تر عمل کنید!

برای دوخت هر جفت بالشت استاندارد زیپ خور و یا دکمه خور؛ ۰. ۷۵ متر پارچه لازم دارید. به این معنا که تنها با ۲۵ سانتی‌متر پارچه بیشتر، بدون ریخت پارچه، دوبرابر بالشت خواهید داشت.
برای دوخت هر جفت بالشت استاندارد پاکتی؛ ۱ متر پارچه ملحفه‌ای نیاز داریم.

چند متر ملحفه برای تشک لازم داریم؟

قبل از شروع بحث لازم است که به بررسی معنای کلماتی که در متن می‌آید بپردازیم تا با بینش بیشتری، متراژ مورد نیاز خود را به دست‌آورید. ملحفه‌ای که برای تشک استفاده می‌شود بسته به شکل ظاهری آن به دو دسته روکش و کاور تقسیم می‌شود. اصطلاح روکش تشک همانطور که از نام آن بر می‌آید استفاده از پارچه ملحفه تنها برای قسمت روی تشک است به عبارت دیگر اگر شما بخواهید تمام قسمت‌های تشک را در ملحفه قرار دهید باید از کاور تشک استفاده کنید.

روکش دارای انواع مختلفی شامل روکش ازاد دوردوخته و روکش کش دار است. روکش آزاد دور دوخته، همانطور که از نامش پیداست، پارچه ملحفه‌ای است که دور دوزی شده و روی تشک قرار می‌گیرد و معمولاً برای ثابت نگهداشتن آن روی تشک گوشه‌های آن را زیر تشک تا می‌کنند و یا گوشه‌های آن را با سنجاق به قسمت زیرین تشک متصل می‌کنند. البته بعضی از افراد روکش دوردوخته را به صورت آزاد روی تشک پهن می‌کنند به صورتی که گوشه‌های آن از تخت آویزان می‌شود.

روکش کش خور هم روکشی است که برای راحتی کار دور تا دور آن کش دوخته شده است و این کش دور تا دور تشک قرار می‌گیرد و روکش را محکم روی تشک نگه می‌دارد.

از طرف دیگر کاور تشک به سه نوع مختلف دکمه خور، زیپ خور و پاکتی تقسیم می‌شود.

همچنین تشک‌ها به انواع مختلف تک نفره و دو نفره، بدون دیواره و دیواره دار تقسیم می‌شود. توجه کنید که منظور از دیواره، قسمت کناری تشک می‌باشد. راستی!‌یه خبر خوب، در سایت ما‌یه عالمه ملحفه با طرح‌ها و رنگ زیبا و کیفیت عالیه! برای دیدن طرح‌ها روی  کلیک کنید?

1.چند متر پارچه برای روکش تشک تک نفره لازم است؟

  • روکش آزاد دوردوخته و یا کش خور تشک یک نفره بدون دیواره: 2.5 متر
  • روکش کش خور تشک تک نفره دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر): 2.75 متر
  • روکش آزاد دوردوخته تشک تک نفره دیواره دار(تا ارتفاع 20 سانتی متر): 3 متر

2.چند متر پارچه برای روکش تشک دو نفره لازم است؟  

  • روکش آزاد دور دوخته یا کش خور 2 نفره بدون دیواره: 3.20 متر
  • روکش کش خور تشک دو نفره دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر) : 3.5 متر

روکش آزاد دور دوخته تشک 2 نفره دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر): 3.75 متر

  1. چند متر پارچه برای کاور تشک تک نفره لازم است؟
  • کاور تشک تک نفره زیپ خور یا دکمه خور بدون دیواره: 2.10 متر
  • کاور تشک تک نفره پاکتی بدون دیواره: 2.25 متر
  • کاور تشک تک نفره دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر) :2.75 تا 3 متر

4.چند متر پارچه برای کاور تشک دو نفره لازم است؟  

  • کاور تشک دو نفره زیپ خور یا دکمه خور بدون دیواره: 4 متر
  • کاور تشک دو نفره پاکتی بدون دیواره: 4 متر
  • کاور تشک دو نفره زیپ خور با عرض 160 دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر): 4.5 متر
  • کاور تشک دو نفره عرض 180، زیپ خور دیواره دار (تا ارتفاع 20 سانتی متر): 4.85 تا 5 متر

5.چند متر پارچه برای روکش پتو نمدی لازم است؟

  • روکش پتو نمدی قواره کوچک و متوسط: 2.5 متر
  • روکش پتو نمدی قواره بزرگ : 2.75 تا 3 متر
  • روکش پتو نمدی 3 متری: 3.5  تا 3.75 متر

6.چند متر پارچه برای کاور لحاف لازم است؟

لحاف بر حسب ابعاد و مساحتی که دارد از 4 متر تا 15 متر متفاوت است و به دلیل اینکه لحاف دارای ابعاد استانداردی نیست و انواع مختلفی دارد، از این رو نمی‌توان مانند نمونه های قبل متراژ معین برای آن در نظر گرفت

7.چند متر پارچه برای کاور لایکو لازم است؟

لایکو نمونه‌ای از روتختی است که بین کاور ملحفه‌ی دوخته شده یک ورق الیاف تخته‌ای قرار می‌دهند. لایکو‌ها می‌توانند صرفاً زینتی باشند یا به عنوان روانداز نیز استفاده شوند. از لایکو‌ها عموماً در حجم دهی برای تخت‌های دو نفره در تصاویر و نمایشگاه‌های کالای خواب استفاده می‌شود.

  • لایکو یک نفره:2 متر
  • لایکو دو نفره:4.10 متر

منبع: صنایع دستی شیکدو

دکمه بازگشت به بالا