عمومیمطالب کسب و کار

مقایسه پژو پارس و شاهین از نظر امکانات رفاهی

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه پژو پارس و شاهین و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  شاهین بهتره یا پژو پارس TU5 کدام را بخریم؟

مقایسه کلی پژو پارس و شاهین

خودرو شاهین و خودرو پژو پارس tu5 دو سدان خانوادگی هستند که اولی محصول شرکت سایپا و دیگری محصول ایران خودرو است. ازآنجاکه این دو سدان در محدوده قیمتی مشابهی قرار دارند و تقریبا می‌توان گفت از نظر امکانات و عملکرد به هم نزدیک‌اند، در این مطلب به مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 پرداختیم تا اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، با درنظرگرفتن مزایا و معایب هرکدام از آنها و نیز با امکاناتی که دارند آشنا شوید تا اینگونه انتخاب برایتان راحت‌تر باشد.

سایپا شاهین و از معدود سدان‌های خانوادگی هستند که قشر متوسط به پایین جامعه ایرانی در حال حاضر قادر به خرید آنهاست. بنابراین واضح است که تقاضای نسبتا زیادی برای این دو محصول ایران خودرو و سایپا شکل بگیرد و آنها را به رقیبان همدیگر تبدیل کند. خصوصا اینکه بازه قیمتی این دو ماشین ایرانی در بازار آزاد بسیار به هم نزدیک شده و همین عامل می‌تواند دلیلی بر تشدید رقابت میان آنها باشد.

پژو پارس TU5  به‌عنوان یک گزینه سنتی انتخاب مناسبی برای مشتریان محافظه‌کار محسوب می‌شود اما شاهین با طراحی بسیار زیبا و امروزی‌تر می‌تواند مشتریان مدرن‌پسند را با خود همراه کند. البته استهلاک فنی موتور توربوشارژ شاهین نسبت به موتور TU5 پژو پارس بیشتر است و همین قضیه ریسک خرید شاهین را کمی بالا می‌برد. اما امکانات و ایمنی بهتر شاهین را نباید در این میان نادیده گرفت.

همچنین بخوانید:

فیلم مقایسه پژو پارس تیوفایو و شاهین

ویدئوی زیر خودرو های پژو پارس و شاهین را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی شاهین و پژو پارس

دو موتور کاملا متفاوت روی شاهین و پژو پارس تیو ۵ وجود دارد که باعث می‌شود ماهیت فنی این خودروها شباهت زیادی به یکدیگر نداشته باشد. در ادامه مشخصات فنی هر دو خودرو را مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت مشخصات فنی موتور شاهین و پژو پارس

شاهین سایپا خودرویی زیباست که روی کاغذ مشخصات فنی قابل قبولی دارد، اما وقتی بر مشخصات موتور- گیربکس آن دقیق می‌شویم، می‌فهمیم که متاسفانه همان پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپ تیبا با برخی اصلاحات و تجهیز شدن به سامانه توربوشارژر، روی بدنه شاهین نصب شده و مطابق انتظار نتوانسته توقعات را برآورده کند.

البته ابتدا قرار بود موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶۵ لیتری برلیانس H330 نیروی شاهین را تامین کند اما با خارج شدن برلیانس از ایران، این پروسه ناتمام ماند و سایپا به ناچار سراغ تنها موتور خود رفت و با تجهیز آن به سیستم توربوشارژ و البته اعمال برخی اصلاحات روی قطعاتی مثل میل‌لنگ، رینگ و پیستون و سرسیلندر، نمونه به‌روز شده موتور هشت سوپاپ تیبا را برای شاهین آماده کرد.

به هر ترتیب موتور شاهین در حال حاضر قادر است توان خروجی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید و به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل کند تا چرخ‌های جلوی این خودرو به گردش در آیند.

در سمت دیگر میدان پژو پارس تیوفایو از یک پیکربندی فنی کاملا آشنا سود می‌برد که طی یک دهه اخیر با استقبال بسیاری مواجه بوده است. به ویژه که استهلاک موتور TU5 و میزان سروصدای تولیدی آن نسبت به موتور ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 موجود در پژو پارس معمولی، بسیار پایین‌تر است و همین قضیه بر محبوبیت موتور تیوفایو در بازار ایران می‌افزاید.

البته باید یادآوری کنیم که پژو پارس TU5 نسبت به پارس معمولی با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، شتاب و چابکی کمتری دارد که این مورد مهم‌ترین ضعف فنی آن به شمار می‌رود. هرچند که در مقایسه با شاهین، پژو پارس  TU5چالاکی تقریبا مشابه را ارائه می‌دهد و می‌توان گفت که شتاب این دو خودرو عملا در یک سطح قرار دارد.

بدین ترتیب موتور TU5 به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر می‌تواند شتاب صفر پژو پارس را به حدود ۱۳.۲ ثانیه برساند که تقریبا معادل شتاب صفر تا صد شاهین است. البته در عمل و با بنزین معمولی، این رقم می‌تواند تا حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه نیز افزایش پیدا کند.

جدول مشخصات فنی شاهین و پژو پارس TU5

سال طراحی خودرو 1397 1378
کلاس خودرو سدان کامپکت شهری ایرانی سدان فرانسوی با کد ایران خودرویی 28513 -28515 – 28516 – 28517 – 28518 – 28519- 28521-28523-28524-28525
حجم موتور 1500سی سی 1587 سی سی
موقعیت موتور جلو توربوشارژ جلو – TU5 + پاشش چند نقطه اي
گیربکس 5 دنده دستي یا شش سرعته اتوماتیک 5 دنده دستي (BE3)
سیلندر 4 4
طول 4460 ميلي‌متر 4498 ميلي‌متر
عرض 1768 ميلي‌متر 1704 ميلي‌متر
ارتفاع 1501 ميلي‌متر 1410 ميلي‌متر
حداکثر قدرت 110 اسب بخار 108 در 5600 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
سوپاپ 8 16
دیفرانسیل دیفرانسیل جلو جلو
شتاب 0 تا 100 13.2
حداکثر سرعت 190 190
وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم 1185 کیلوگرم
فاصله بین دو محور 2650 میلیمتر 2669 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر – لیتر 10.1 لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر 6 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی – لیتر 7.5 لیتر
حجم باک ۴۷ لیتر 66 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب – لیتر 470 لیتر
سیستم های ترمز و پایداری چهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESC ABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي

و  در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های پژو پارس TU5 با شاهین

پژو پارس تیو ۵ در نسخه پایه یا همان مدل ال ایکس امکانات رفاهی ایمنی چندان متنوعی ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین واضح است که نسبت به خودروی جدیدتری مثل شاهین G از این جهت چندان دست پر به میدان نیاید. مواردی مثل سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، سانروف، دی لایت واز جمله امکانات شاهین هستند که در پژو پارس وجود ندارند. در سوی دیگر پژو پارس تیو ۵ هم در مواردی مثل تنظیم برقی پشت صندلی‌های جلو نسبت به حریف سایپایی برتری دارد.

جدول تجهیزات رفاهی شاهین و پژو پارس

تجهیزات پژو پارس tu5 LX شاهین
چراغ لامپ هالوژن، مه شکن جلو و عقب لامپ هالوژن، دیلایت،اتولایت، مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه
سیستم‌های مولتی مدیا 4 اسپیکر – USB نمایشگر 7 اینچی لمسی – شش اسپیکر – USB
صفحه‌نمایش دارد دارد
رینگ‌ها 15 اینچی آلومینیومی آلومینیومی
آینه و شیشه ها سانروف، آینه های جانبی تاشونده برقی آیینه‌های جانبی با تنظیم برقی
تهویه مطبوع اتوماتیک اتوماتیک
صندلی راننده دستی 6حالته- سرنشین دستی 4حالته صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در شش‌جهت
سیستم‌های هشداردهنده سنسور عقب سنسور عقب
سایر امکانات نویگیشن، دوربین عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و کلیدهای کنترل، استارت دکمه ای- ورود بدون کلید سانروف، تودوزی چرمی، سنسور نور

مقایسه طراحی ظاهری شاهین و پژو پارس

همانطور که اطلاع دارید شاهین سایپا از جمله جدیدترین سدان‌های تولید داخل است که نسبت به پژو پارس از طراحی کاملا مدرن و امروزی‌تری سود می‌برد. به کارگیری خطوط ملایم و استفاده از منحنی‌های چشم‌نواز در نواحی مختلف بدنه شاهین به همراه حجم پردازی منطقی و خطوط عضلانی در نماهای اصلی، باعث شده تا شاهین از نظر طراحی بیرونی خودرویی جذاب، امروزی و خوش‌تراش به نظر برسد.

این در حالی است که پژو پارس حدود ۲۲ سال پیش وارد بازار ایران شده و به‌جز برخی تغییرات جزئی مثل استفاده از قاب آینه‌های جدید و یا طرح رینگ‌های متفاوت، تحول ظاهری چندانی نسبت به مدل اولیه نداشته است. باید تاکید کنیم که بدنه پژو پارس در اصل همان بدنه پژو ۴۰۵ متعلق به دهه ۸۰ میلادی است که همچنان روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و مشتریان ایرانی هم به دلیل کمبود گزینه‌های جایگزین، ناچار به خرید آن هستند.مقایسه شاهین و پژو پارس از جهت طراحی ظاهری یک برنده بلامنازع دارد و آن شاهین است. با این وجود هنوز هم برخی طرفداران متعصب وجود دارند که استایل مردانه پژو پارس را نسبت به طراحی جدید شاهین در اولویت قرار می‌دهند و از ظاهر ساده پژو پارس لذت بیشتری می‌برند.

از لحاظ طراحی داخلی:

در مورد طراحی داخلی اما شاهین کمی ضعیف‌ ظاهر شده و نمای داشبورد آن پایین‌تر از حد انتظار به نظر می‌رسد. البته داشبورد پژو پارس تیو ۵ هم چندان هیجان‌انگیز نیست و از فرم ساده‌ای برخوردار است که با این وجود شاید با سلیقه افراد بیشتری تناسب داشته باشد.

جنس داشبورد و رودری های هر دو خودرو خیلی دلچسب نیست و پلاستیک خشک نه‌چندان مرغوب در ساخت آنها به کار گرفته شده استداخل کابین هر دو خودرو بسیار جادار است و به راحتی می‌تواند تا ۵ سرنشین را در خود جا دهد. در این بین صندوق عقب پژو پارس معادل ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد که حدود ۵۰ لیتر بزرگتر از صندوق شاهین است و از این جهت نسبت به محصول سایپا کمی برتری دارد.

اما در سوی دیگر پژو پارس TU5 یکی از گزینه‌های پرمشتری در بازار ایران محسوب می‌شود که رونق بازار فروش اقساطی پژو پارس سال آن بهتر از شاهین است، کابین جاداری دارد، صندوق عقب آن بزرگتر است و مهم‌تر از همه اینکه از لحاظ استهلاک فنی و هزینه‌های نگهداری، می‌تواند تناسب بیشتری با جیب مالک داشته باشد. البته مصرف سوخت آن مقداری بالاتر از شاهین است و از لحاظ طراحی ظاهری و پرستیژ بصری هم ‌توان رقابت با محصول سایپا را ندارد.

تجربه رانندگی در شاهین بهتر است یا پژو پارس؟

ازلحاظ چابکی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح هستند؛ شتاب آنها تا حدودی کمتر از حد انتظار است و نسبت به برخی خودروهای مشابه چابکی کمتری ارائه می‌دهند. در مورد نرمی سواری نیز می‌توان گفت که سواری هر دو خودرو خیلی خشک نیست و کوبش سیستم تعلیق در جاده‌های معمولی چندان آزاردهنده به نظر نمی‌رسد.

مقایسه ایمنی در پژو پارس و شاهین

با وجود آنکه مقایسه شاهین با پژو پارس TU5 از نظر ایمنی چندان قابل انجام نیست (چراکه اطلاعات مربوط به ایمنی آنها منتشر نشده است) اما به دلیل پلتفرم جدیدتر شاهین و موفقیت آن در بعضی تستهای ایمنی اروپایی، می‌توان انتظار داشت که محصول سایپا امنیت بیشتری نسبت به پژو پارس ارائه دهد. جدول زیر تجهیزات ایمنی این دو خودرو در مقایسه همدیگر را با جزئیات بیشتری به اطلاع شما می‌رساند.

جدول تجهیزات ایمنی پژو پارس و شاهین

تجهیزات پژو پارس  شاهین
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سنسور پارک عقب سنسور پارک عقب، TPMS
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو دو عدد جلو
سیستم ترمز ABS – EBD ABS – EBD

پژو پارس بخریم یا شاهین کدام بهتر است؟

هنگام خرید خودرو باید یکسری ملاک‌ها و معیارهای اصلی را مدنظر قرار دهید؛ مواردی مثل نوع طراحی بدنه، عملکرد فنی، فضای داخلی، میزان استهلاک موتور و همچنین مصرف سوخت می‌تواند مهم‌ترین معیارها برای خرید خودرو باشند. ضمن آنکه نباید از سطح آپشن‌ها و امکانات رفاهی و همچنین میزان ایمنی نیز غافل شد.

خودرو شاهین سایپا از مزایایی مثل طراحی ظاهری بسیار زیباتر و امروزی، کابین جادار، امکانات رفاهی متنوع‌تر شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ورود و استارت بدون کلید، دوربین عقب، فرمان برقی، ایمنی بالاتر و کیفیت سواری مناسب سود می‌برد. بنابراین شاهین سایپا می‌تواند خودروی مناسبی برای افرادی باشد که یک ماشین زیبا، ایمن‌تر و با امکانات بهتر نیاز دارند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا